جلال طالبانی از رهبران کرد و رییس‌جمهوری پیشین عراق درگذشت

جلال طالبانی هنگام مرگ ۸۳ سال داشت.  تلویزیونی دولتی عراق لحظاتی پیش اعلام کرد که جلال طالبانی از رهبران کردها و رییس جمهوری پیشین این کشور روز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه درگذشت.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای طالبانی در سال ۲۰۱۴ و در پی معالجات طولانی ناشی از سکته‌ مغزی در سال ۲۰۱۲ از مقام خود کناره‌گیری کرد.

 
وی در سال ۱۹۳۳ درر نزدیکی اربیل، شهری که هم اکنون مقر اقلیم کردستان عراق است، به دنیا آمد. او نخستین رییس‌جمهوری غیرعرب عراق بود که در سال ۲۰۰۵ و دو سال پس از سقوط حکومت صدام حسین به این مقام انتخاب شد.
 
جلال طالبانی، به عنوان تنها رئیس‌جمهور غیر عرب عراق، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی با این سمت در قدرت بود و برای حفظ وحدت در این کشور تلاش کرد.
او همچنین سعی کرد تا روابط با همسایگان را عادی کند.
آقای طالبانی به همراه مسعود بارزانی از جمله کسانی بود که در سال ۱۹۹۱ میلادی مذاکره با دولت صدام حسین را بر سر خودمختاری کردستان آغاز کرد.
رئیس جمهور سابق عراق که از متحدان دولت آمریکا در منطقه به شمار می‌رفت، از حامیان حمله نیروهای ائتلاف به عراق بود که در سال ۲۰۰۳ میلادی به سرنگونی صدام حسین منجر شد
آقای طالبانی از سال ۲۰۱۲ که دچار سکته مغزی شد با پیامدهای این سکته دست و پنجه نرم می‌کرد.
او در زمینه سال‌های فعالیت در عرصه سیاسی کردستان از بسیاری از چهره‌های دیگر پیش است.
آقای طالبانی که هنگام مرگ ۸۳ ساله داشت در بیمارستانی در شهر برلین آلمان درگذشت. وی از سال ۲۰۱۲ برای درمان به این کشور رفته بود ولی وضعیت سلامتی‌اش در روز سه‌شنبه رو به وخامت گذاشت که منجر به فوت او شد.
 
رییس‌جمهوری پیشین عراق سال‌ها بود که از مشکلات جسمی و برخی بیماری‌ها رنج می‌برد. قلب او در سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده آمریکا جراحی شد و پس از آن برای ادامه مداوا، به اردن رفت.
 
این شخصیت برجسته کرد بیشتر عمر خود را صرف مبارزه چریکی با رژیم صدام حسین کرد و رهبر «اتحادیه میهنی کردستان» بود.
 
آقای طالبانی نخستین مقام عراقی بود که اواخر سال ۲۰۰۳ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا خبر بازداشت صدام حسین را اعلام کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
Rayfarraie - مالزی، مالزی

خداوند رحمتش کنه و روهش شاد
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
بزرگ مرد سیاست مدار خاورمیانه که حدود 65 سال از عمرش را صرف مبارزه برای ازاد کردن ملت کورد کرد. یادش گرامی , خاطراتش در ذهنهای ازادی خواهان ماندگار باد .
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
۵۴
oghab - هلسینکی، فنلاند
دوستدار اگر ازطرف ایرانی صحبت میکنی که خوب ..ولی اگر ازدید تجزیه طلبی نگاه میکنی .....برو تو سایت مربوط به خودتون بژی بژی کن ..چرا تو امریکا ازاین .....نمیکنید تو اسکاندیناوی فقط چون پرشدید ..تجزیه طلب ها را در منطقه نابود میکنیم حالا ابنجا هی بژی بژی کن
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.