العبادی: با اقلیم کردستان بر سر نتیجه همه‌پرسی گفت‌وگو نمی‌کنیم

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دولت عراق اعلام کرد که بغداد بر سر نتایج آنچه همه‌پرسی «غیرقانونی» در مورد جدایی اقلیم کردستان نامیده، حاضر به گفت‌وگو با مقام‌های این منطقه نیست.
 

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (چهارم مهر)، این خبر را به نقل از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق منتشر کرده‌است.

 
العبادی دوشنبه شب در تلویزیون دولتی عراق گفته که ما برای گفت‌وگو و بحث در این زمینه، «آمادگی» نداریم، چرا که این همه‌پرسی را «غیرقانونی» می‌دانیم.
 
به گزارش الجزیره، نخست وزیر عراق، بیشتر مشکلات موجود در اقلیم کردستان را «داخلی» و نه در ارتباط این منطقه با بغداد اعلام کرده و افزوده که با جدایی اقلیم از عراق، این مشکلات «افزایش» خواهد یافت.
 
وی مشکلات اقتصادی و مالی موجود در اقلیم را ناشی از «فساد» اداری و مدیریتی عنوان کرده‌است.
 
گزارش‌ها حاکی است که ۷۲ درصد واجدان شرایط شرکت در همه‌پرسی «استقلال» در اقلیم کردستان عراق پای صندوق رأی رفته‌اند و طرفداران «استقلال» پیشتازی قابل توجهی دارند.
 
شبکه خبری «روداو» در اربیل، به نقل مقام‌های مسئول گزارش داده است که ۷۲ درصد از جمعیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری واجد شرایط رأی در اقلیم کردستان عراق در پای صندوق‌ها حاضر شدند.
 
این شبکه همچنین اعلام کرده است، از ۲۶۶ هزار و ۳۴۹ رأی شمارش شده بیش از ۹۳ درصد از رأی‌دهندگان به «استقلال» کردستان رأی داده‌اند.
 
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق می‌گوید نتایج این همه‌پرسی «الزام‌آور» نیست و به منظور مشروعیت بخشیدن به گفت‌وگوها با بغداد و همسایگان این کشور بر سر استقلال اقلیم کردستان از عراق انجام شده‌است.
 
آقای بارزانی برای تعویق برگزاری همه‌پرسی خواستار تعهد بغداد به آغاز مذاکرات استقلال کردستان عراق و یک تضمین بین‌المللی برای برگزاری این مذاکرات شده بود.
 
این در حالی است که دادگاه عالی فدرال عراق اعلام کرد که «در مورد غیرقانونی بودن این همه‌پرسی شکایاتی دریافت کرده» و بدین خاطر دستور برای به تعویق افتادن همه‌پرسی کردستان عراق صادر کرده‌است.
 
رأی‌گیری برای استقلال اقلیم کردستان از عراق، روز دوشنبه سوم مهر ساعت هشت صبح آغاز شد و انتظار می‌رود که نتایج آن پس از ۷۲ ساعت اعلام شود.
 
از آنجا که گزارش‌ها حاکی از رای مثبت بیشتر واجدین شرایط شرکت در انتخابات به جدایی است، از شب گذشته در شهرهای مختلف کردستان عراق جشن‌هایی برپا شده و نیز در برخی نقاط کردنشین ایران، تجمعاتی برگزار شده‌است.
 
این همه‌پرسی در حالی برگزار شد که علاوه بر مخالفت دولت مرکزی عراق، ایران و ترکیه، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواستار به تعویق افتادن برگزاری این همه‌پرسی بودند.
 
ایران و ترکیه با اقلیتی بزرگ از جمعیت کرد، نگران ایجاد نا آرامی در مناطق کردنشین خود و تقویت انگیزه‌های جدایی‌طلبی هستند.
 
ایران مرزهای هوایی خود را به روی اقلیم کردستان عراق بسته و آنکارا نیز علاوه بر بستن مرز زمینی‌اش با این منطقه، نیروهای نظامی خود را در مرز با آن مستقر کرده‌است.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش ترکیه هم‌چنین تأیید کرده است که نظامیان ترک و عراقی قرار است در خطوط مرزی ترکیه با اقلیم کردستان رزمایش مشترک برگزار کنند.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه با بیان اینکه «استقلال کردستان عراق تشنج جدیدی ایجاد خواهد کرد»، این‌گونه اظهارنظر کرد که «این سیاست صهیونیست‌هاست که می‌خواهند منطقه را شعبه شعبه کنند.»
 
وی تأکید کرد: «به دوستانمان در دولت عراق اعلام کردیم ما در کنار دولت مرکزی هستیم، به هیچ وجه این رفتار اقلیم کردستان را نه به مصلحت خودشان و نه به مصلحت منطقه می‌دانیم و تجزیه‌طلبی در منطقه را نمی‌پذیریم؛ لذا موضع مجلس هم همین خواهد بود و ما هر گونه کمک به دولت مستقر را به صلاح ملت عراق می‌دانیم.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۸
کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
مگر قبلا خبر نذاشتید کە "العبادی دستور مداخلە نظامی را صادر کردە است" پس چی شد؟ لابد سربازا دارن دنبال جوراباشون میگردن؟!
‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
۵۸
oghabe - سنت گا لن، سوییس

فعلا که همه پرسی‌ انجام شد و کردها سیلی‌ محکمی به تمامی مخالفین خود زدند ،از این به بعدش هم البته که گزینه‌هایی‌ دیگر دارند.و مجبور میشید به التماس بیفتید و امتیازات بیشتری بدید.
‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
۳۷
Dalahoo834 - کرمانشاه، ایران
نباید هم انتظاری غیر از این از رژیم های دیکتاتوری داشت. کوردها که نمی بایستی به شما سوسمارخورها در آزادسازی عراق کمک می کرد. بلکه باید می گذاشتند داعش بر شما خونخوارها حکومت میکرد.
‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
۵۴
فارسان - مرکزی، ایران
این بارزانی تروریست پناه و اون ادعای خود میخداریش!که با حمایت اسراعیل میخواهند تبدیل یه دولت شوند ! و در نهایت دود آن به چشم مردم کرد زبان عراق خواهد رفت این ادعا فقط مصرف لای جرزی داردو بس!!!!؟
‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.