محمد توسلی دبیرکل نهضت آزادی ایران شد

محمد توسلی ۷۹ ساله سومین دبیرکل نهضت آزادی ایران است محمد توسلی٬ نخستین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب ایران، به عنوان دبیرکل نهضت آزادی ایران معرفی شد.
 

آقای توسلی جانشین ابراهیم یزدی٬ دبیرکل پیشین نهضت آزادی ایران می‌شود که اوایل شهریور ماه در ترکیه درگذشت.

 
هاشم صباغیان نائب رئیس شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در اطلاعیه‌ای که امروز منتشر شد خبر داد که با رو به وخامت گذاشتن حال آقای یزدی در ماه‌های گذشته٬ شورای مرکزی حزب آقای توسلی را به عنوان دبیرکل بعدی انتخاب کرده بود تا پس از آقای یزدی جانشین او شود.
 
محمد توسلی٬ دبیرکل جدید نهضت آزادی، ۷۹ سال دارد و پیش از این، رئیس دفتر سیاسی این حزب بوده است.
 
نهضت آزادی ایران از قدیمی ترین احزاب سیاسی این کشور است که همچنان از نظر تشکیلاتی فعالیت دارد، هرچند مقام‌های حکومتی ایران سال‌هاست به اعضای این حزب اجازه فعالیت سیاسی و از جمله حضور در رقابت‌های انتخاباتی را نمی‌دهند.
 
نهضت آزادی ایران در سال ۱۳۴۰ تاسیس شد. اعضای این حزب، دولت موقت ایران را شکل دادند که پس از سرنگونی محمدرضا شاه پهلوی عهده دار اداره کشور بود، اما پس از گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران، در اعتراض به این واقعه استعفا داد. اعضای این حزب، از آن زمان تا امروز از صحنه قدرت ایران برکنار بوده اند.
 
مهدی بازرگان اولین دبیرکل تهضت آزادی٬ نخست وزیر دولت موقت ایران بود که در سال ۱۳۷۳ درگذشت.
 
پس از درگذشت آقای بازرگان٬ دبیرکلی نهضت به ابراهیم یزدی رسید. محمد توسلی سومین دبیرکل نهضت آزادی ایران در طول ۵۶ سال فعالیت این حزب است.
محمد توسلی در کنار ابراهیم یزدی آقای توسلی اولین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بود که تا سال ۱۳۵۹ این سمت را در اختیار داشت. گفته می‌شود که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که پس از قدرت گرفتن آیت‌الله روح‌الله خمینی تشکیل شد، پیشنهاد آقای توسلی بوده است.
 
او پیش از انقلاب به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود دستگیر شد و پس از انقلاب هم چند بار به زندان افتاد.
 
آقای توسلی در دوره جمهوری اسلامی، اولین بار اولین بار در سال ۱۳۶۷ و در زمان حیات آیت‌الله خمینی برای هفت ماه به زندان افتاد. گفته می‌شود که آزادی او و شمار دیگری از اعضای نهضت آزادی با موافقت آقای خمینی صورت گرفته بود.
 
۱۳ سال بعد، در سال ۱۳۸۰، آقای توسلی باردیگر همراه شمار دیگری از فعالان ملی- مذهبی بازداشت شد و به اتهام براندازی حکومت٬ نزدیک به یک سال را در زندان انفرادی سپری کرد.
 
پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، آقای توسلی مجددا توسط ماموران امنیتی بازداشت و بعد از شش هفته آزاد شد.
 
محمد توسلی در سال ۱۳۹۰ نیز، بار دیگر بازداشت و به مدت ۳ سال زندانی شد. او در این مدت به همراه دامادش، که او هم به دلایل سیاسی دستگیر شده بود٬ در زندان اوین بود.
 
از آقای توسلی به عنوان مسن‌ترین زندانی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نام برده می‌شد.
 
او در انتخابات ۱۳۹۲ از ریاست جمهوری حسن روحانی حمایت کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
فارسان - مرکزی، ایران
این ملی منقلی و ایضا مصدقی! در خیانت به ایران و ایرانی هیچ وقت کم نمی آورند و پشت به پشت راه باطل حود را ادامه می دهند !زمانی در قبل از حماقت 57 متحد شدن با دشمنان ایران و مطرح کردن آخوند گمنامی مانند خمینی با سفارش بیگانگان نقش آفرینی در شورش 57 و بعد دست بوسی ملا و بعد تیپا خوردن از آخوند و ....
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
۶۴
سلطنت طلب - مشهد، ایران
یه خیانت کار مثل بقیه اعضای نهضت ازادی
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.