سخنان ظریف در مورد «ایجاد صفحه جدید» با عربستان

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران وزیر خارجه ایران می‌گوید تهران همواره آماده گفت‌وگو با عربستان بوده و از این امر استقبال می‌کند.
 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده است اما کشورهای همسایه آمادگی نداشتند و ما از هرگونه تحول در این راستا استقبال می‌کنیم. اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما نیز آماده آن هستیم.»

 
وزیر خارجه ایران، در ادامه اظهار داشت: «برای ایجاد صفحه جدید نباید به اوضاع منطقه نگاه کرد، زیرا وضع بحرانی است و به جای آن باید در مورد همکاری بحث شود.»
 
مصاحبه محمدجواد ظریف با شبکه المیادین روز سه‌شنبه از این شبکه پخش شد.
 
اما در همین روز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران درباره آمادگی برای گفت‌وگو بین دو کشور را «مضحک» خواند و گفت: «جدیتی از سوی ایران برای گفت‌وگو و همکاری دیپلماتیک نمی‌بینیم.»
 
با وجود این موضع‌گیری‌های عادل الجبیر، در ماه‌های اخیر نشانه‌های از احتمال نرم شدن مواضع تهران و ریاض به‌چشم خورده است.
 
عربستان و ایران امسال برای اعزام زائران ایرانی به حج به توافق رسیدند و مسئولان ایرانی رفتار سعودی‌ها با ایرانی را مناسب توصیف کرده‌اند. دو سال پیش صدها تن از زائران ایرانی در مراسم حج در زیر دست و پا کشته شدند.
 
برای نمونه قاضی‌ عسکر، سرپرست حجاج ایرانی، ضمن قدردانی از عربستان سعودی برای برگزاری مراسم حج و پذیرایی از ایرانیان گفت: « ...اکنون پس از برگزاری حج مطلوب، ‌زمان خوبی است تا طرفین درباره حل مسائل دوجانبه در سایر حوزه‌ها مذاکره کنند.»
 
در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، نیز گفته است ایران با عربستان مشکلی در روابط دوجانیه ندارد «اما در مسائل منطقه‌ای توصیه ما این است که عربستان در امور کشورهای منطقه دخالت نکند.»
 
علی‌اکبر ولایتی همچنین از نحوه برگزاری حج ابراز رضایت کرده و با اشاره به سفر برنامه‌ریزی شده هیات‌های دیپلماتیک دو کشور، این موضوع را «گام مثبتی» در بهبود روابط دو کشور ارزیابی کرده است.
 
ایران به تازگی برای یک هیات دیپلماتیک سعودی برای بازدید از سفارتخانه و کنسولگری این کشور روادید صادر کرد.
 
دو سال پیش در پی اعدام شیخ نمر روحانی ناراضی شیعه در عربستان گروهی از معترضان به اماکن دیپلماتیک سعودی در ایران حمله کردند که این منجر به قطع روابط دو کشور شد. سفر این هیات برای ارزیابی خسارت‌های وارد شده به سفارت و کنسولگری است.
 
پیشتر رسانه‌ای ایران به نقل از وزیر کشور عراق که به ایران سفر کرده بود، از خواست عربستان سعودی برای میانجی‌گری بغداد در کاهش تنش میان این کشور و ایران خبر داده بودند. با این حال وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای منکر هرگونه درخواستی درباره میانجی‌گری شد.
 
پیش از آن هم در حاشیه نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول، عادل الجبیر و محمدجواد ظریف به وساطت حضار به یکدیگر دست داده و روبوسی کردند. با این حال وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه المیادین گفت که این اقدام در چارچوب عرف دیپلماتیک بوده است.
 
ایران و عربستان در سوریه، عراق، یمن، بحرین مواضعی متضاد دارند و متحدانشان در مقابل همدیگر ایستاده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
مارمولک دوباره ظهور می‌کند.
‌پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::shirzan e irani - استکهلم، سوئد::]. ببند بابا رفتی اونور دنیا هنوز مشکلات شخصیتی و خانوادگیت رو میریزی نژادپرستی از توش میکشی بیرون. یه عمر از دیگران متنفر بودی آخه پیر زن به کجا رسیدی؟ این منطقه دارد در آتش میسوزد چند تا آدم دلسوز پیدا شدند صلح و آشتی بوجود بیارند بعد یکی مثل تو چون 50 سال پیش شوهرش کتکش میزده مشکل روحی پیدا کرده سادیسمش رو میاره برای سیاست بین الملل خالی میکنه. برو رد کارت بابا عقده هاتو سر همون شوهر خدابیامرز خالی کن که مقصر عرب و عجم نیست
‌پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
۶۷
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
[::آذری باهوش - میانه، ایران::] پسر خوب! ایشان چند وقت پیش با بنده هم یک کلنجاری بیمورد داشت و پیرزنی مرا زیر سوال برده بود و به جرم پیرزن بودن به بنده توهین میکرد،ولی‌ سنگ زدن به دیگران از بنای شیشه‌ای اصلا به صلاح نیست.موفق باشید
‌پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::pirzan e irani - استکهلم، سوئد::]. درود بر شما. واقعا دوست عزیز خسته شدم از دست این آدمای بدذات که هر خبر سیاسی هست بجای اینکه اطلاعات قابلی ارایه دهند که دیگران یاد بگیرند فقط به سیاستمدار طرف مقابل فحاشی میکنند. واقعا این فرهنگ هست؟
‌پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.