آمریکا می گوید رهبر کره شمالی 'به دنبال جنگ است'

خانم هیلی و متیو ریکرافت نماینده بریتانیا در جلسه شورا نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته است که در واکنش به آزمایش اخیر هسته‌ای کره شمالی، "شدیدترین تدابیر ممکن" را علیه این کشور در نظر بگیرد.
 

او در جلسه اضطراری شورای امنیت گفت که اقدامات کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نشان می‌دهد که او به دنبال جنگ است و هشدار داد که صبر آمریکا بی‌انتها نیست.

 
او گفت: "زمان آن رسیده که پیش از آنکه دیر شود همه ابزارهای موجود دیپلماتیک را به کار گیریم."
 
آمریکا به زودی پیش نویس قطعنامه تازه ای را در شورای امنیت عرضه خواهد کرد تا دوشنبه آینده به رای گذاشته شود.
 
همزمان کره جنوبی پس از گفت و گوهایی با آمریکا به زودی محدودیت وزنی کلاهک های جنگی موشک هایش را کنار می گذارد.
 
مون جائه-این رئیس جمهور کره جنوبی در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در این زمینه با او به توافق رسیده است. وزن این کلاهک ها براساس محدودیت های فعلی نباید بیش از ۵۰۰ کیلوگرم باشد.
 
ساعاتی پیشتر گزارش شد که کره جنوبی در پاسخ به آزمایش اخیر اتمی کره شمالی، دست به مانوری نظامی زده است. براساس گزارش ها هدف این مانور نظامی شبیه‌سازی حمله به پایگاه‌های اتمی کره شمالی است.
 
گزارش ها حاکیست که کره شمالی برای انجام آزمایش های موشکی تازه آماده می شود.
 
این کشور روز یکشنبه یک بمب اتمی دیگر آزمایش کرد. ارزیابی ها از این انفجار اندازه آن را از ۵۰ کیلوتن تا ۱۲۰ کیلوتن رقم می زند.
 
یک بمب ۵۰ کیلوتنی می تواند سه برابر بمبی باشد که آمریکا در سال ۱۹۴۵ روی هیروشیما انداخت و آن شهر را نابود کرد.
در سایر تحولات:
  •     آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت او برای تحریم های شدیدتر اتحادیه اروپا علیه کره شمالی فشار خواهد آورد. او در تماسی تلفنی با آقای ترامپ با لزوم افزایش فشار بر کره شمالی موافقت کرده است.
  •     دوریس لوتارد رئیس جمهور سوئیس گفت کشورش آماده است در این بحران میانجیگری کند و خواستار مذاکراتی مصلحت اندیشانه تر شد و گفت: "توییتر ابزاری رسا نخواهد بود."
  •     به گزارش نشریه "نیکی آسیا ریوی یو" ژاپن برای تخلیه جمعی تقریبا ۶۰ هزار شهروند خود که هم اکنون در کره جنوبی هستند برنامه ریزی می کند تا در صورت بروز جنگ آن را عملی کند.
 " دنبال جنگ"
 جفری فلتمن، معاون دبیر کل سازمان ملل، در شروع نشست اضطراری شورای امنیت گفت که اقدامات کره شمالی درحال بی ثبات کردن امنیت جهان است و از پیونگ یانگ خواست به قطعنامه های شورا عمل کند.
 
او گفت: "جمهوری دمکراتیک خلق کره تنها کشوری است که با عرف شکنی به آزمایش های اتمی ادامه می دهد."
 
خانم هیلی هم گفت که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با اقداماتش نشان داده که "دنبال جنگ است."
 
او گفت: "جنگ چیزی نیست که آمریکا هرگز بخواهد. ما اکنون جنگ نمی خواهیم اما صبر کشور ما بی پایان نیست."
 
او پس از آن صحبت می کرد که دونالد ترامپ اخطار داد آمریکا ممکن است تجارت با هر کشوری که با کره شمالی مبادله دارد را کاملا قطع کند.
 
خانم هیلی گفت: "از نگاه ما هر کشوری که با کره شمالی تجارت دارد مشغول کمک به نیات بی خردانه و خطرناک اتمی این کشور است."
 
شورای امنیت سازمان ملل ماه پیش به اتفاق آرا صادرات کره شمالی را ممنوع و سرمایه گذاری در آن را محدود کرد.
 
خانم هیلی نگفت آمریکا به دنبال چه تدابیر تازه ای است اما دیپلمات ها گفته اند که تحریم نفتی می تواند فلج کننده باشد.
 
لیو ژیی، نماینده چین در شورای امنیت هم گفت که کشورش اجازه وقوع جنگ و هرج و مرج در شبه جزیره کره را نخواهد داد و از همه طرف‌ها خواست که به میز مذاکره باز گردند.
 
اما متیو ریکرافت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل گفت که مذاکرات مستقیم تنها زمانی می‌تواند از سر گرفته شود که کره شمالی دست از اقدامات تحریک‌آمیز خود بردارد.
 
در این نشست نماینده روسیه گفت که واکنش‌ها به اقدام کره شمالی باید با آرامش و تعقل باشد و بحران باید با استفاده از روندهای دیپلماتیک، از جمله از طریق دبیرکل سازمان ملل پیگیری شود.
 
فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد هم گفت که تهدیدات کره شمالی اکنون ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده که مستلزم "واکنش محکم‌تری" است.
 
نشست اضطراری شورای امنیت به درخواست آمریکا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کره جنوبی تشکیل شده است.
 
آزمایش اخیر هسته‌ای کره شمالی با محکومیت شدید هر پنج عضو دائمی شورای امنیت روبرو شده، اما در میان اعضا شکاف‌های عمیقی در مورد شیوه مقابله با آن وجود دارد.
 
دولت آمریکا هشدار داده که هر گونه تهدیدی به این کشور و سرزمین‌هایش با "پاسخ نظامی گسترده و کوبنده" روبرو خواهد شد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.