تغییر موضع فرانسه درباره آینده سوریه؛ «اسد بخشی از راه حل نیست»

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه وزیر خارجه فرانسه در اظهار نظری مغایر با سخنان اخیر رئیس‌جمهور این کشور در مورد آینده سوریه، تأکید کرده است که گذار سیاسی در این کشور با باقی ماندن بشار اسد در قدرت امکان‌پذیر نیست.
 

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه ۱۰ شهریور در گفت‌وگو با رادیوی فرانسوی آر تی ال گفته است که «نمی‌توان با بشار اسد به صلح دست یافت و اسد نمی‌تواند بخشی از راه حل باشد».

 
او که پیشتر در دولت پیشین فرانسه عهده‌دار وزارت دفاع بود، تأکید کرده که راه حل بحران سوریه باید در قالب یک زمان‌بندی برای گذار سیاسی برقرار شود که به قانون اساسی جدید و انتخابات بینجامد، و «چنین گذاری با وجود بشار اسد، که قاتل بخشی از مردمش و عامل آواره شدن میلیون‌ها سوری است، ممکن نیست».
 
خبرگزاری فرانسه که گفته‌های این دیپلمات ارشد فرانسوی را بازتاب داده است، یادآور شده که این اظهارات چرخشی دیگر در مواضع فرانسه در قبال سوریه است، از جمله پس از آن که چند هفته پیش رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرده بود که کنار گذاشتن اسد از قدرت پیش‌نیازی برای صلح در سوریه نیست.
 
امانوئل مکرون، در این زمینه گفته بود که هیچ «جانشین مشروعی» برای بشار اسد معرفی نشده است.
 
او همچنین افزوده بود که اولویت اصلی برای فرانسه مقابله با گروه حکومت اسلامی است.
 
در این زمینه رویترز هم یادآور شده که از زمان به قدرت رسیدن امانوئل مکرون انتظار می‌رفت که فرانسه در سیاست‌های خود در مورد سوریه بازنگری کند، اما اظهارات وزیر خارجه فرانسه در تقابل با موضع نرم‌تر این کشور در ماه‌های اخیر بود.
 
تأکید بر لزوم کنار رفتن اسد از قدرت، پیشتر بارها و بارها در اظهار نظرهای فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور پیشین فرانسه و مقام‌های دولتش بازتاب داشته، و به نوشته رویترز منتقدان دولت آقای اولاند او را به دلیل اتخاذ سیاست سختگیرانه در قبال آینده بشار اسد سرزنش می‌کردند.
 
گرچه بعدتر موضع فرانسه به این شکل تعدیل شد که اسد بهتر است زمانی قدرت را ترک کند که روند گذار سیاسی کامل شود.
 
در طول شش سال جنگ داخلی در سوریه، فرانسه همواره یکی از حامیان اصلی معارضان بشار اسد بوده است و در عین حال این کشور، که در سال‌های اخیر صحنه برخی از حملات خونبار اعضای گروه حکومت اسلامی بوده، پس از آمریکا دومین عضو عمده ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق و سوریه است.
 
از اواخر سال ۲۰۱۴ و شروع حملات ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، این گروه بسیاری از مناطق تحت تصرف خود را در عراق و سوریه از دست داده است، و هزاران تن از شبه‌نظامیان این گروه نیز در حملات ائتلاف بین‌المللی کشته شده‌اند.
 طرح فرانسه برای عملی کردن «نقشه راه» سوریه
 رویترز می‌نویسد موضع فرانسه در مورد لزوم کنار رفتن اسد، این کشور را در تقابل با روسیه و ایران قرار می‌دهد که هر دو ضمن حمایت از بشار اسد، تأکید می‌کنند که تنها مردم سوریه باید در مورد آینده خود تصمیم‌گیری کنند.
 
در این میان در حالی که بریتانیا هم بر لزوم کنار گذاشتن اسد از قدرت تأکید می‌کند، دیپلمات‌ها می‌گویند که دولت دونالد ترامپ، همچنان سرگرم بررسی چشم‌انداز کلی گذار سیاسی در سوریه است و تمرکز اولیه‌اش در سوریه، شکست داعش و مقابله با ایران است.
 
به نوشته رویترز، سازمان ملل در حال حاضر نقشه راه برای گذار سیاسی تهیه کرده و دو دیپلمات به این خبرگزاری گفته‌اند فرانسه خواستار آن است که پیش از هر چیز پنج عضو دائم شورای امنیت در مورد نحوه عملی کردن آن توافق کنند.
 
پس از آن بر پایه طرح فرانسه، شورای امنیت مهم‌ترین بازیگران منطقه‌ای را گرد هم خواهد آورد، گرچه این دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که چنین اقدامی بدون مشارکت ایران بی‌فایده خواهد بود. اینجاست که با توجه به مواضع دولت آقای ترامپ در مورد ایران، چگونگی جلب حمایت آمریکا برای این اقدام، محل سؤال است.
 
پیشتر رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که طرح این کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که تا چند هفته دیگر برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد و به گفته وزیر خارجه فرانسه چنین طرحی حتی پیش از خروج اسد از قدرت و حتی بدون موافقت گروه‌های سوری باید عملی شود چرا که انتظار طولانی‌مدت برای توافق گروه‌های سوری ممکن است به قیمت کشته شدن هزاران تن دیگر تمام شود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
تازه دارند به حرف ایران میرسند. البته بعداز حمایت از تروریستها و به کشت دادن 400 هزار و آواره کردن 12 میلیون انسان که حالا تا بیست سال باید گدایی در دنیا کنند تا به ثبات برسند
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.