هم‌دردی کاربران توییتر با 'چشمان بسته بثینه'

بثینه (عکس وسط) تمام خانواده‌اش را در بمباران از دست داده است شماری از یمنی‌ها امروز عکسی از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که در آن با دست یک چشم خود را باز نگه داشته‌اند.
 

این عکس‌ها از سراسر جهان برای همراهی با کودکی یمنی گرفته شده که در بمباران هوایی اعضای خانواده را از دست داده و یتیم شده است.

 
خانه بثینه بیرون شهر صنعا پایتخت یمن بوده است. بمباران روز ۲۵ اوت خانه او را خراب کرد، و پدر و مادرش را به همراه شش خواهر و برادر کشت.
 
به دنبال نجات او از زیر آوار، یک عکاس تصویر بثینه را منتشر کرد در حالی که چشمانش باد کرده و کبود شده بود. بثینه برای دیدن مجبور بود چشم راست خود را با دست باز نگه دارد.
 
این عکس به نمادی از دست رفتن جان انسان‌ها در جنگ یمن تبدیل شد. از سال ۲۰۱۵ نیروهای ائتلاف به ریاست عربستان سعودی با شورشیان حوثی در جنگ بوده‌اند. حوثی‌ها کنترل شمال یمن از جمله صنعا را در اختیار دارند.
 
بعضی کاربران ایرانی هم به این موضوع واکنش نشان دادند. یمنی‌ها با یک چشم بسته درعکس‌ها قصد دارند جهان را به جنگ داخلی یمن حساس کنند.
 
نیم میلیون کودک زیر پنج سال در یمن دچار سوتغذیه هستند و وبا نیم میلیون نفر دیگر را مبتلا کرده است.
 
هشتگ عربی #بثینه_عین_الانسانیه به معنای "بثینه چشم انسانیت"، "من به جای بثینه حرف می‌زنم" و "برای چشمان بثینه" از روز چهارشنبه هزاران بار استفاده شده است.
همراهی اعضای یک نهاد مدنی به نام کدپینک با بثینه  عزالدین عارف، از وبلاگ‌نویسان سرشناس یمنی، عکس خود را منتشر کرده و نوشته "برای هم‌دردی با بثینه، تنها بازمانده یک خانواده در بمبگذاری هفته گذشته صنعا."
 
عبدالرحمان الجمیلی، فیلمساز در ترکیه نوشت: بثینه به جهان می‌گوید چشمانتان را باز کنید. ای کودکم، تفاوتی ندارد که تو برای باز نگه داشتن چشمانت اینقدر تلاش کنی. دنیا جای سیاهی است."
 
بثینه در بیمارستان بستری است و شمار زیادی از یمنی‌ها به دیدار او رفته‌اند.
عکاس رویترز لحظاتی بعد از نجات بثینه از زیر آوار بمباران هواپیماهای عربستان از او عکس گرفت  فروردین ماه امسال، سازمان "نجات کودکان" و موسسه "فهرست نظارتی کودکان در درگیری مسلحانه" در نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواستند تا ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را به فهرست پایمال کنندگان حقوق کودکان در عملیات مسلحانه اضافه کند.
 
این فهرست شامل اسامی دولت‌ها و گروه‌های مسلح است که در جریان درگیری مسلحانه حقوق کودکان را نادیده می‌گیرند.
 
بان کی مون، دبیر کل پیشین سازمان ملل، برای مدتی کوتاه نام ائتلاف عربستان را در فهرست پایمال کنندگان حقوق کودکان قرار داد اما اعتراض عربستان سعودی باعث شد تا نظر خود را تغییر دهد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
لعنت به جنگ و ....
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
۴۲
Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا
خاک بر سر سازمان ملل که مثل هویج کاری از دستش بر نمیاد
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.