تاخیر و کسری در پرداخت حقوق نیروهای مسلح ایران

یک نماینده مجلس ایران تایید کرده که حقوق مرداد نیروهای مسلح، شامل ارتش، سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح این کشور با حدود یک هفته تاخیر پرداخت شده است. احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس گفته مبلغ پرداخت شده هم کامل نیست و حقوق ۲۳ روز از مرداد است.
 

در روزهای اخیر، گروهی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی از تاخیر و "کاهش دریافتی" حقوق‌شان خبر داده بودند. آقای امیرآبادی اولین مقامی است که به خبرهای مشابه که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود واکنش نشان داده است.

 
دلیل تاخیر در پرداخت‌ها ظاهرا اختلاف میان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه است. به گفته آقای امیر آبادی، سازمان برنامه و بودجه از ستاد کل خواسته حقوق‌ها را از اعتباری که در قانون بودجه در ردیف "تقویت بنیه دفاعی" آمده تأمین کند. اما مقام‌های ستاد کل زیر بار نرفته‌اند و به همین دلیل پول برای پرداخت حقوق‌ها کم آمده است.
بودجه ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در قانون بودجه ۱۳۹۶، حدود سه هزار میلیارد تومان است که حدود دو هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان آن (۹۰ درصد) در ردیفی به نام "تقویت بنیه دفاعی - ارتقای آمادگی دفاعی" آمده است.
 
این رقم کمتر از هفت درصد کل بودجه نظامی امسال ایران است که رقمش حدود ۴۴ هزارمیلیارد تومان یا بیش از ۱۳ میلیارد دلار است.
پیش از این در اردیبهشت امسال هم خبرهایی از تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح منتشر شد. در آن زمان بازنشستگان پیامی از سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح دریافت کردند که می‌گفت دولت نتوانسته اعتبار لازم برای پرداخت حقوق اردیبهشت را تامین کند و این سازمان هم تا اطلاع ثانوی قادر به پرداخت حقوق‌ها نیست. در همان روز مقام‌های سازمان بازنشستگی اعلام کردند که مشکل حل شده است.
 
بر اساس گزارش موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک ( IISS) نیروهای مسلح ایران، حدود ۳۰۰ هزار نفر نیروی رسمی و ۲۲۰ هزار نفر نیروی وظیفه دارد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۰
ab5534 - هلسینکی، فنلاند

زمانی‌ که سرباز وظیفه بودم حقوقم فقط کفاف یک جفت جوراب و یه عدد خمیر دندان کلگیت را میداد
یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
۷۰
senator x - تهران، ایران
یه مملکت و سه نیروی نظامی؟!!بعداز 39سال هنوز تو کت من نرفته که سپاه و بسیج چه ضیغه ائی هستند؟این همه بودجه الکی؟خب اگر هنوز از ارتش(اطمینانی)ندارید,طی یک آیه قران,منحل کنید شما ها که خوب بلدید
یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
۳۵
Slimshady - طهران، ایران
اکثر پرسنل ارتش وضعیت مالی خوبی ندارن. مثل اکثر مردم عادی. اقتصاد دولتی-اسلامی نتیجه ش همینه. دولت که خودش اینهمه کارمند مفت خور با راندمان کاری بسیار پایین داره که با پول نفت داره ادارش میکنه. نظام بانکی فاسد و غیر شفاف. سازمان برنامه و بودجه با یه مشت مدیره پیره خرفت. وزیر اقتصادی که یک واحد درس اقتصاد تو دانشگاه پاس نکرده. اینا به کنار ؛ بذل و بخشش پول مردم و سرمایه های ملی به عراق و سوریه و لبنان و فلسطین ، دزدی های سپاه و آقا زاده ها .. چیزی واسه ارتش نمیمونه . .
یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی همه روزه شعار میدهند جانشان فدای رهبر . اگر چند روز ویا حتی چند ماه هم حقوقشان به عقب افتاد نگرانی نخواهد داشت. ماشالله هزار ماشالله کلام گوهر بار رهبرشان میتواند صبر و تحمل به نیروهای مسلح عطا کند. ;) ;) ;)
یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::senator x - تهران، ایران::]. سپاه و بسیج صیغه بلکه ج...رسمی دستند چرا که همه از .... بودند و هستند!
یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.