مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منحل می‌شود

از مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع به عنوان یکی از بزرگترین و منسجم ترین اندیشکده های ایران یاد می شده است محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران گفته است که مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع که به عنوان بازوی فکری این نهاد شناخته می‌شود، منحل می‌شود.
 

آقای رضایی امروز در یک کنفرانس خبری در تهران گفته است که ساختار مجمع تشخیص مصلحت در دوره جدید تغییر می‌کند و نهادهایی منصوب به آن از جمله مرکز تحقیقات استراتژیک به زیر مجموعه دبیرخانه منتقل می‌شود.

 
در نبود اندیشکده های مستقل در ایران، از مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع به عنوان یکی از بزرگترین و منسجم‌ترین تشکیلات فکری ایران یاد شده است. منتقدان این مرکز می‌گویند که در سال‌های اخیر محل تجمع گروهی از سیاستمداران تکنوکرات و متمایل به غرب بوده است.
 
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، هفته گذشته اعضای دوره جدید مجمع را منصوب کرد. محمود هاشمی شاهرودی رئیس و جایگزین اکبر هاشمی رفسنجانی شد که زمستان سال پیش درگذشت. بر اساس حکم آقای خامنه‌ای، محسن رضایی هم برای یک دوره دیگر به دبیری این مجمع منصوب شد.
 
تعیین رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک از اختیارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در حال حاضر رئیس این مرکز علی اکبر ولایتی است که از سال ۱۳۹۲ با حکم اکبر هاشمی رفسنجانی این سمت را در اختیار دارد.
 
پیش از آقای ولایتی، حسن روحانی از سال ۱۳۷۱ تا زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ رئیس مرکز بود.
 
هرچند مرکز تحقیقات استراتژیک یک نهاد حکومتی است اما در زمان ریاست آقای روحانی، پژوهش‌های مستقلی هم در آن انجام شده که نتیجه‌گیری آن لزوما بازتاب دهنده دیدگاه رایج و رسمی نبوده است. این موضوع در مواردی نارضایتی منتقدان آن را به دنبال داشته است.
 
گفته می‌شود که بودجه دولتی این مرکز در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، به طور محسوس کاهش داده شده بود.
اکبر هاشمی رفسنجانی موسس مرکز تحقیقات استراتژیک بود. ریاست فعلی این مرکز با حکم چهار سال پیش آقای هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی است. محسن رضایی (نفر اول از چپ) دبیر مجمع است که گفته مرکز تحقیقات منحل می شود این مرکز در سال ١٣٦٨ توسط اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت به عنوان زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری تاسیس شد و تا هشت سال زیر نظر رئیس جمهور باقی ماند. هدف از تاسیس آن تعیین راهبری سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و اجتماعی برای دولت جمهوری اسلامی ایران بود.
 
آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۷۶ همزمان با دوره جدید مجمع و پایان ریاست جمهوری‌اش، مرکز را به زیر مجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقال داد.
 
محمد موسوی خوئینی مدیر روزنامه سلام و رهبر دانشجویان خط امام در جریان گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران که از منتقدان سیاست های اقتصادی آقای هاشمی محسوب می‌شد، ریاست این مرکز را تا سال ۱۳۷۱ بر عهده داشت.
 
شماری از چهره‌های کلیدی دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی پس از پایان این دولت‌ها سمت‌هایی در مرکز تحقیقات استراتژیک داشتند.
 
برخی از اعضای دولت حسن روحانی از جمله محمود واعظی رئیس دفتر فعلی او، از مدیران این مرکز بوده‌اند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.