جنجال نماز اجباری در چسب هل

انتشار عکسی از نمازخانه یک کارخانه چسب در ایران به جنجالی در شبکه‌های اجتماعی منجر شده است.
 

بر دیوار نمازخانه بنرهای دستورالعمل چگونگی رفتار در کارخانه نصب شده است.

 
روی یکی از بنرها نوشته شده است: "خواندن نماز از مورخه ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ برای تمامی آقایان اجباری شد. در غیراینصورت مشمول عکس العمل خواهد شد که حداقل آن جریمه ۱۲۰ هزار تومانی است یا اخراج میشوند."
 
در پاسخ به انتقادها از جریمه ۱۲۰ هزار تومانی برای نماز نخواندن، کارخانه چسب هل در حساب توییتر خود نوشت با توجه به این که شرکت خصوصی است و "به زور کسی را در کارخانه نگه نداشته"، اجبار برای نماز صحیح است.
 
کارفرمای این کارخانه گفت: "اصلا برای اقامه نماز این کارخانه را زده‌ام و ادامه می‌دهم والا به پول نیازی ندارم."
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مجموعه دستورالعمل‌ها برای رفتار کارکنان، تحت عنوان "قوانین صنایع شیمیایی چسب هل" را پیدا کردند و به انتقاد از بخش‌هایی از آن پرداختند.
 
نه تنها نماز در کارخانه چسب هل نماز خواندن اجباری است، که "در حین گرفتن وضو صحبت کردن با یکدیگر ممنوع میباشد."
 
اما محدودیت‌ها و قواعد تنها درباره آداب مذهبی نیست.
 
به عنوان مثال در بخشی از "قوانین" شرکت چسب هل آمده است: "با توجه به این که ورود و خروج به سرویس بهداشتی توسط دوربین کنترل میشود، اگر بیش از ۱۰ دقیقه به طول انجامد، شامل عکس العمل خواهد شد."
 
"اگر در کارخانه به هر دلیلی چیزی سرقت و یا مفقود شود، در صورت پیدا نشدن فرد خاطی، کلیه کارکنان جریمه شده و حداقل عذر یک نفر نیز خواسته میشود."
 
شاید یکی از جالبترین موارد این باشد که در کارخانه چسب هل "استفاده از کلمه 'این دفعه ' ممنوع میباشد."
 
با توجه به چنین مقرراتی، چندین نفر صاحب کارخانه چسب هل را به طعنه به رهبر کره شمالی تشبیه کردند. برخی در اعتراض به چنین مقرراتی و اراده کارفرما به کنترل شدید کارکنان، دیگران به تحریم چسب هل دعوت کردند.
هرچند در میان منتقدان شرکت هل، تحریم محصولات آن، مخالفانی هم داشت. حمله‌ها به چسب هل چنان بالا گرفت که سایت این شرکت هک شد. اگرچه چند ساعت پس از هک جمله‌هایی که هکر (یا هکرها) در سایت چسب هل قرار داده بودند پاک شده، اما وبسایت این شرکت همچنان خارج از دسترس است.
 
در چندین نمونه دستورالعمل وضع شده از طرف صاحب کارخانه چسب هل، محصول طبیعی ترکیب شرایط حاکم بر بازار کار و اقتصاد ایران و ایدئولوژی حاکم در ایران دانسته شد. با توجه به همزمانی جنجال چسب هل و اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال سندیکایی زندانی، برخی تحمیل چنین شرایطی به کارگران را نتیجه فقدان اتحادیه‌های کارگری مستقل و سرکوب فعالانی چون آقای شهابی دانستند. بعضی به شوخی مواردی را به شرکت هل نسبت دادند که واقعا در میان دستورالعل رفتاری شرکت نبودند.
 
عده‌ای هم از تجربه‌های مشابه در محیط‌های کاری خود گفتند. این نکته هم مطرح شد که در شرایطی که کارگران کارخانه‌های مختلف با مشکل ماه‌ها حقوق معوقه مواجهند، نظم و ترتیب در شرکت هل و برخی ملاحظاتش درباره کارگران، از جمله تشویق آنان به ورزش، قابل توجه است.
 
با اینکه بیشتر اظهارنظرها در انتقاد از شرکت هل بود، بعضی کاربران با این انتقادها همدلی نداشتند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا

مرتیکه عوضی و تازه به دوران رسیده به همین صاحب چسب قل قل میگن
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
۳۴
غریبه_021 - تهران، ایران

خوب میشه یه فکری هم برای این تراژدی سفته گرفتن از نیروی کار همون اول ورود به شرکت بشه واقعا ظالمانه است با اینکه غیر قانونی هم اعلام شد اما هنوز رواج داره . ازت سفته میگیرن بعد که به هر دلیلی نخواهیم همکاری کنیم (مهمترینش عدم افزایش حقوق از طرف کارفرما حتی همون حداقل افزایش حقوق سالانه که دولت اعلام میکنه و به یک دهم افزایش تورم هم نمیرسه ) و نخواهیم دو باره قرارداد تمدید کنیم با اون سفته یه جور میچزونن که عملا تهش به غلط کردم بیوفتی و یا اینکه قبل اتمام مهلت قرارداد که یه گندی هم بهت زدن مجبور باشی وایسی تا ته قرارداد چون هیچ مرجعی هم نیست تا تشخیص بده کارفرما بهتون زور گویی کرده یا گند زده و رسیدگی کنه . کلا بساطیه
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
۵۰
Kumasi - کوماسی، غنا

این بابا فهمیده نون تو چیه...دستمال هم برداشته ٬ یکدفعه لنگ دستش گرفته می ماله ....خوبه کارخونه چسب زد اگر دستمال میزد چی میشد...!
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
۱۰۷
amonbede - تهران، ایران

مرتیکه عقده ایی میگه به پول نیاز ندارم برا نماز کارخونه زدم . این عقده قدرت داره . خدا نکنه به جایی برسه مردم رو بیچاره میکنه . در ضمن شرط میبندم که بچه هاش الان تو فرنگ دارن عشق و حال میکنن
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
۲۵
اسب آتش - سیدنی، استرالیا
کلا اکثر ما ایرانیها نون به نرخ روز خوریم.اگه رژیم هم عوض بشه این رضا شهابی به شکل دیگه ای عرض اندام میکنه. در ضمن این کارخونه خصوصی ست نه دولتی
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
۴۴
شب ناب - یوکوهاما، ژاپن
پس قضیه بچسب بچسبه نه تولید چسب؟!
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
۷۴
Roma55 - لانسینگ، انگلستان

به نظرم باید چسب هل را همه تحریم کنند و کسی از این چسب استفاده نکنند تا ورشکسته شود.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران

اگه برای نمازه برو مسجد تاسیس کن چرا کارخونه چسب؟ مردم رو رنگ نکن تو با این کارا میخوای خودشیرینی آخوند کنی برای وامهای نجومی
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
نماز خواندن خودش یک کار میباشد .صاحب شرکت باید در ازای این کار پولش را بپردازد .مثلا بازای هر رکعت پنج هزارتومان بنماز خوان بدهد مسئله کارخانه فعلا حل میشود.ولی آن کارگری که پول نمازش را گرفته آیا ببهشت میرود؟؟؟خداوند ثواب این نماز را بحساب چه کسی باید بگذارد.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
آفرین تحریم کنید تا 300تا کارمند و کارگر و نون بیار خانواده و بیوه زنها در این جو بیکاری برن بشینن خونشون و دولت و حکومت پر مهر ماهیانه خرجشونو بده. این آدم هر هدفی داره مهم اینه کارگها ازش راضی باشن. پخش به این وسعت اخبار یک واحد تولیدی میتونه دلایل زیادی داشته باشه. از طرفی بعضی از اینطور انسانهای سخت گیر به خاطر دیسیپلینی که ایجاد میکنن جو امن و آرومی در محیطشون هست و شاید انسان خوش قلب و با گذشتی باشه. والا بابا ننه خیلیهامونم مارو به نماز اجبار میکردن و خیلی عجیب نیست. امیدوارم کارگران این کارخونه اگر واقعا دارن اذیت میشن اخبار تکمیل کننده ای در رسانه ها بزارن و برعکس اگر از رییسشون و شرایطشون راضی هستن اخباری از مخالفتشون با این خبر پراکنی بکنن.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.