بیل گیتس بزرگ‌ترین خیریه قرن را انجام داد

بر اساس گزارش بلومبرگ، این میلیاردر آمریکایی در ششم ژوئن، ۶۴ میلیون از سهام کمپانی مایکروسافت به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار را به خیریه اهدا کرده است. با اینکه گیرنده‌ی این مبلغ کلان مشخص نشده است؛ اما گیتس تاکنون بخش اعظم کمک‌های خیریه‌ی خود را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرده است؛ بنیاد خیریه‌ای که او و همسرش برای اداره‌ی اقدامات بشردوستانه‌ی خود از آن استفاده می‌کنند.
 

این بزرگ‌ترین بخشش سهام مایکروسافت توسط گیتس از سال ۲۰۰۰ به بعد محسوب می‌شود. بر اساس تخمین‌های بلومبرگ، این میلیاردر ۶۱ ساله‌ی آمریکایی در سال ۱۹۹۹، ۱۶ میلیارد دلار از سهام مایکروسافت را به خیریه واگذار کرده بود و یک سال پس از آن نیز مبلغ ۵.۱ میلیارد دلار دیگر را صرف امور خیریه کرد.

 
تا این لحظه، سخنگوی این بنیاد خیریه در واکنش به این خبر، اظهار نظری نکرده است.
 
بر طبق یک بررسی از دو دهه از اظهارنامه‌های مالیاتی، گزارش‌های سالیانه و مدارک بایگانی بنیاد گیتس و بر اساس ارزش سهام در زمان بخشش، بیل و ملیندا گیتس از سال ۱۹۹۴، مبلغ ۳۵ میلیارد دلار صرف امور خیریه کرده‌اند. گیتس در سال ۲۰۱۰، با همراهی وارن بافت، میلیاردر معروف آمریکایی و پیوستن ۱۶۸ نفر دیگر، تعهد دادند تا بخش اعظم ثروت خود را در زمان حیات صرف امور خیریه کنند.
 
گیتس احتمالا بیش از ۷۰۰ میلیون از سهام مایکروسافت را به امور خیریه اهدا کرده است. ارزش این سهام امروزه مبلغی در حدود ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این بخشش اخیر، شامل ۳۸ درصد از سهام وی در این شرکت و آخرین واگذاری سهام مایکروسافت به امور خیریه است که سهم گیتس را از ۲۴ درصد در سال ۱۹۹۶ به ۱.۳ درصد در حال حاضر کاهش می‌دهد.
 
گیتس با وجود این حجم عظیم از اقدامات خیریه، همچنان با ۸۶.۱ میلیارد دلار ثروت شخصی، عنوان ثروتمندترین شخص دنیا را در اختیار دارد. این کاهش اندک، بار دیگر جف بزوس، مدیرعامل آمازون را به صدر فهرست میلیاردهای بلومبرگ نزدیک کرده است. بزوس ماه گذشته برای مدت تنها چند ساعت موفق شد عنوان ثروتمندترین شخص دنیا را تصاحب کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
paksan - ایران، ایران

مرتیکه برو خودت رو رنگ کن. خودش با زنش خیریه زدند بعد اموالشون رو به اسم خیرات می بخشند به خیریه خودشون...کجاها این خیریه هزینه میکنه؟ معلوم نیست. ایشون همش میگه در آفریقا داره خیرات میکنه البته همچین دروغ نمیگه ولی بیشتر مشخصه هزینه سازی میکنه چون مبالغی که ادعا میکنند دارن اونجا هزینه میکنند با قیمت آمریکا حساب میکنند در حالی که اونجا همه چیز خیلی پایین تر هستش. خلاصه این کمک به خیریه در بین پولدارای آمریکایی یه جور پولشویی و فرار از مالیات هستش چرا که اگر میخواستند همین پول یعنی 5 میلیارد دلار رو به حسابشون بریزند مبلغ بعنوان درآمد به حساب می آمد و آخر سال با توجه به لایه مالیاتی که ایشون در اون قرار میگیره تقریبا باید 70 درصدش رو مالیات می پرداخت ولی با این کلک ایشون از این جیب به اون جیب گذاشتند و آخر سال هم موقع پر کردن برگه مالیات میزنه 5 میلیارد دلار خیرات کرده و خیلی راحت مالیاتی واسه اون 5 میلیارد نمیده و تقریبا همش میره تو جیب خودش و حالا میره مسافرت و اینطرف و اونطرف تو تولیدات و اختراعات دیگران شریک میشه و همه هزینه هاش رو میذاره توی قسمت خیراتهاش
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۴
۳۶
انسان دوست - زوریخ، سوییس

واقعا چقدر فرق میبینه ادم بین این انسان نیکو کار و حکومت دزد اخوندى که نون رو از سفره مردم میدزده .
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰
۴۲
sama128 - شیراز، ایران
تنها دینی که من در آن خیرینی با این وسعت و سخاوت دیدم و حضور ذهن دارم دین مسیحیت هستش و این حرکات بسیار زیباست اکثر ثروتمندان اروپایی و آمریکایی چه آنهایی که در عرصه اقتصاد فعال بودن چه انهای که در عرصه هنر بازیگری یا خوانندگی فعال بودن از این موارد زیاد داشتند ولی این مرد واقعا یک مرد واقعی هم به جهانیان در عرصه تکنولوژی خدمت کرده هم در عرصه خیر بودن اونهم با این مبالغ بالا واقعا زیباست. چند روز پیش در یکی از کانالهای تلگرام فردی را درموردش صحبت میکرد که البته من اسمش الان خاطرم نیست ولی تمان ثروت و دارایی خود را تقدیم به موسسات خیریه در آمریکا کرده بود وجالب اینکه هم اکنون اجاره نشین و روزگار به سختی میگذرانه و این مصداق صحبت عیسی مسیح هستش که میگه اندوخته و ذخیره خود را در آسمانها نزد پدر آسمانی ذخیره کنید که از هر گزندی در امان باشدو تا ابدالاباد پایدار نه روی زمین. در نام عیسی مسیح آمین. منفی باف ها از روی تعصب کور انلایک نکنند با واقعیت ببینن و عبرت بگیرن.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۳
۴۲
sama128 - شیراز، ایران

من موندم کار بسیار بزرگی که این مرد شریف انجام داده که اصلا و اساسا اگه نخواهد میتونه انجام نده به کجای یک عده فشار میاد و منفی میدن واقعا مضحک ایران و ایرانی واقعا با این سطح فرهنگی نزول کرده (بلانسبت خوبان) باید فوندانسیون فرهنگی یشون از اول زیر و رو بشه تا به اصل ۲۵۰۰ ساله و پر افتخارکوروش کبیر برگردن.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۹
۳۸
مرد حساب از مونیخ - مونیخ، آلمان
اینم انسان است سرمایدارای کشورهای اسلامی هم انسانند ؟؟؟ درود بیکران بر شما و خانواده ات .
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
هم اکنون در اینجا خواهیم دید که ملت خوش اشتهای ایران که همه چیز را راحت قورت میدهند میایند و برای بابا گیتس چهچه میزنند. زنده یاد صادق هدایت در کتاب حاجی اقا از دهان منادی الحق گفت: ادم لخت و عور به دنیا میاد، لخت و عور هم از دنیا میره، اونی که مال و ثروت جمع کرده و داره، یا خودش دزده یا وارث دزده. حالا حکایت بابا بیل گیتس است. این ادم برای بدست اوردن مواد اولیه کارش ، افریقا را به گند کشید. معادن وحشتناک با شرایطی بسیار غیر ایمنی که باعث کشته شدن بسیاری از کارگران معدنهای مختلف شد. بچه های یتیم و زنهای شوهر مرده ایی بیشماری که نتیجه فعالیتهای میکروسفتی بابا گیتس بوده و هستند. حالا برایش هورا میکشند که از پول خون پدرانشان برایشان واکسن میخرد!!! به به!!! زنده باد دراکولا!!! برید نگاه کردن یاد بگیرید بابا!!! عمر رفت!
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
عرض نکردم؟!! سطح نگاهها و عمق هارت و پورت های بیسروته را در ان بالا بخوانید، شاید بتوانید درک کنید که چرا اخوندها چهل سال است بر سرزمین این ادمهای کوچیک حکومت میکنند. بله! سعادتیست! ایرانی هستیم دیگر!
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::paksan - ایران، ایران: دوست عزیز کمی اغراق کرده اید. از نقطه های سیاهی صحبت کرده اید که ما نمیشناسیم. اما در اینکه در پشت تمامی انجمنهای خیریه در تمام دنیا دزدها و شارلاتانها کمین کرده و دست دارند هیچ شکی نیست. هر جا اسم خیریه را شنیدید، بدانید عده ایی کلاش و دزد انجا جمع شده اند. به همین سادگی.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
۴۲
sama128 - شیراز، ایران
paksan - ایران، ایران دوست عزیز چرا همیشه کار خوب مردم را تر میزنیم توش بیل گیتس با این درآمد فوق تصور این قدر خره که برای فرار مالیاتی بیاد این کارها را بکنه اونهم توی امریکا که مو را از ماست میکشن بله اگه ایران بود مثل کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید توی جاهای خوب شهرها ملک و مغازه و زمین می خرید کلی هم میزد توگوشش و یه تیزر تبلیغاتی برای تلویزیون درست می کرد که داره توی دارغوز آباد مدرسه و بیمارستان و .. درست میکنه تو خودت فکر کن اگه توی این ۴۰ سال با این همه پولی که دست کمیته امداد فقط اومد فقط تو مناطق محروم مدرسه درست میکرد الان توی شهرهای دور بچه ها توی طویله و کانکس و چادر درس نمیخوندن.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.