سعودی مرز را بر روی زائران قطری بازگشایی کرد

رسانه‌های دولتی عربستان سعودی روز پنج‌شنبه، ۲۶ مردادماه، از صدور حکم بازگشایی مرز قطر و عربستان سعودی به روی حجاج خبر دادند.
 

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی سعودی می‌گوید که معبر مرزی «سلوی» پس از آن حکم بازگشایی دریافت کرد که نماینده‌ای از دوحه با ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

 
سه کشور مصر و بحرین و امارات متحده عربی حدود دو ماه پیش با رهبری عربستان سعودی، قطر را به تامین مالی گروه‌های افراطی و همچنین گرمی روابط با جمهوری اسلامی ایران متهم کردند.
 
در پی این اتهامات، چهار کشور مذکور تحریم‌هایی را بر قطر تحمیل کردند و عملا این کشور را در محاصره اقتصادی قرار دادند. قطر در مقابل اتهام‌های این چهار کشور را رد کرده است.
 
در این میان،‌ مرز سلوی نیز به روی شهروندان قطر بسته شد.
 
در بیانیه رسمی که خبرگزاری سعودی روز پنج‌شنبه منتشر کرد اشاره شد که «ورود زائران قطری به عربستان از طریق معبر سلوی برای انجام حج» مجاز است.
 
خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های حکومتی سعودی می‌گوید که سلطان این کشور همچنین دستور داده است که جت‌های خصوصی خطوط هوایی عربستان سعودی «با هزینه او» به دوحه رفته و زائران قطری را به مکه منتقل کنند.
 
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود این حکم سلطان سعودی را از جمله «نخستین نشانه‌های باز شدن یخ روابط پس از وقوع بدترین بحران دیپلماتیک منطقه» توصیف کرده است.
 
کمتر از یک هفته پیش نیز سازمان بین‌المللی هوانوردی که مقر آن در کاناداست اعلام کرد که دو کشور از چهار کشور عربی تحریم‌کننده قطر بخشی از قلمروی هوایی خود را به روی پروازهای مسافربری قطر گشوده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی ایکائو، سازمان بین‌المللی هوانوردی مسافری، دو کشور امارات متحده عربی و بحرین پذیرفتند که کریدورهای هوایی خود را به روی قطر ایرویز، خط هوایی ملی قطر، بگشایند.
 
در همین زمینه در بیانیه رسمی سعودی آمده است که ولیعهد این کشور در دیدار خود با نماینده قطر بر «مناسبات تاریخی دو ملت سعودی و قطر» تاکید کرده است.
 
عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرده بود که قطری‌ها می‌توانند با شرایطی در مراسم حج امسال شرکت کنند، از جمله این که زائرانی که قصد سفر با هواپیما را داشتند باید از خطوط هوایی مورد تایید ریاض استفاده می‌کردند.
 
در مقابل، به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های قطر عربستان را به «سیاسی کردن حج» متهم کردند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.