زبان فارسی سومین زبان رو به گسترش در کانادا است

مطالعات آماری در کانادا نشان می‌دهد زبان تاگالوگ سریع‌ترین رشد را در میان سایر زبان‌ها در این کشور داشته است.
 

به گزارش ایسنا و به نقل از اوتاواسیتیزن، تقریبا ۷٫۶ میلیون کانادایی در سال ۲۰۱۶، زبانی غیر از زبان انگلیسی یا فرانسوی را در منزل صحبت کردند این در حالی بود که در سال ۲۰۱۱، این آمار ۱۴٫۵ درصد بود.

 
نرخ دوزبانه‌بودن انگلیسی-فرانسوی شهروندان کانادایی در سال ۲۰۱۵، حدود ۱۸ درصد گزارش شده که این رقم بالاترین میزان بوده است. با این حال، میزان صحبت کردن به فرانسوی به عنوان زبان مادری در سال ۲۰۱۶، ۲۱٫۳ درصد بود این در حالی است که در سال ۲۰۱۱، ۲۲ درصد شهروندان به این زبان صحبت می کردند. در کبک، این میزان ۷۸٫۴ درصد بود در حالی که ۵ سال قبل از آن، درصد شهروندانی که به زبان مادری فرانسوی صحبت می‌کردند، ۷۹٫۷ درصد بود.
 
در این بین، زبان تاگالوگ سریع‌ترین رشد را در کانادا داشته و نسبت به آمار سال ۲۰۱۱، ۳۵ درصد رشد داشت و به دنبال آن، عربی (۳۰ درصد)، فارسی(۲۶٫۷ درصد)، هندی (۲۶٫۱ درصد) و اردو (۲۵ درصد) قرار داشتند.
 
همچنین حدود ۲۲۸ هزار و ۷۷۰ شهروند کانادایی اعلام کردند که در سال ۲۰۱۶، در منزل به زبان بومی صحبت می‌کردند این در حالی است که فقط ۲۱۳ هزار و ۲۳۰ نفرشان دارای یک زبان مادری بومی بودند و شواهد نشان می‌دهد افراد بیشتری، زبان بومی را به عنوان زبان دوم یاد گرفته‌اند.
 
۱۹٫۴ درصد از جمعیت کانادا گزارش کرده‌اند که در منزل بیش از یک زبان صحبت می‌کنند اما در سال ۲۰۱۱، این میزان حدود ۱۷٫۵ درصد بود.
 
همچنین، بیش از ۲۸ ردصد تمامی خانوارهای کانادایی در سال ۲۰۱۶ متشکل از یک فرد بودند و این بالاترین آمار خانواده‌های تک‌نفره از سال ۱۸۶۷ تا سال گذشته میلادی به شمار می‌آید. این امر نشان می‌دهد این نوع زندگی کردن، برای نخستین بار مرسوم‌ترین آرایش خانوادگی در کاناداست و ۵۳٫۷ درصد از این خانواده‌های تک‌نفره را زنان تشکیل می‌دادند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
اقلیت های قومی و مذهبی ایران با اینکه در ایران همش از اموزش به زبان مادری حرف مَی زنند اما در کانادا همه شان به بچه هایشان زبان فارسی یاد مَی دهند . و اصلا توجه ای به اموزش زبان مادری نمی کنند چه برسد اموزش به زبان مادری ! البته این مسئله در سوئد برعکس است .
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
۸۰
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

امام خمینی(ره): «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم». ایشان با نفی تفکر عدم صدور انقلاب فرمودند: «ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم و تفکر اینکه ما انقلابمان را صادر نمی‌کنیم کنار بگذاریم». اولین مرحله آموزش زبانمان به بیگانگان است که تا با تفکر ما آشنا و آن را سرمشق زندگی خود کنند.
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
۳۲
IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان

زبان خمینی جاهل سیک هندی بود، وقتی‌ هم که تلاش میکرد به پارسی‌ زری بزنه، به شنوده حالت تنقیه دست میداد
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
قبل از هر چیز، ملت ایران خیلی سختشه یه زبان دوم رو بخوبی یاد بگیره. چرا؟ شاید مغزش درد میگیره!! اما مهارت فوق العاده ما در فحاشی جدن در دنیا بیماننده. در کانادا هم کم و بیش همه به دو زبان مسلط هستند و در کل زبان دوم در همه دنیا یک واقعیت اموزشی شده. امیدوارم ما هم به یکی از زبانهای محکم و رایج دنیا مسلط بشیم.
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::مرغ آمین - تهران، ایران::].
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.