هشدار ولایتی به آمریکا: نقض عهد در خصوص برجام بدون پاسخ نمی‌ماند

علی‌اکبر ولایتی می گوید به عنوان یکی از اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام به «نقض عهد آمریکا» معترض است در ادامه واکنش مقام‌های ایرانی به تحریم جدید موشکی آمریکا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه در هشداری به آمریکا گفت: « بدون تردید نقض عهد آمریکایی‌ها در خصوص برجام بدون پاسخ نخواهد ماند».
 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار عصر روز شنبه یکم مرداد با شیه شیائو یان فرستاده چین در امور سوریه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «بدون تردید من به عنوان یکی از اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام به این نقض عهد آمریکا معترضم و معتقدم باید بعد از بازگشت آقایان ظریف و عراقچی به ایران نتیجه گفت‌وگوهای آنها را بشنویم و یک تصمیم مشترکی بگیریم».

 
وی افزود: «باید دید هیات نظارت بعد از بررسی چه تصمیمی می‌گیرد».
 
سخنان علی‌اکبر ولایتی در مورد «نقض عهد آمریکایی‌ها در خصوص برجام» در حالی بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی می‌گویند تشدید تحریم‌های غیر هسته‌ای به خاطر «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» است و خارج از موضوع برجام است.
 
پیشتر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، با انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران تصریح کرده بود، اشتباهی که در جریان دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت این بود که به جز تهدید هسته‌ای، همه تهدیدهای جدی دیگری که ایران به وجود می‌آورد، نادیده گرفته شد.
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۸ شخص حقیقی و نهاد دیگر را به دلیل حمایت از فعالیت‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.
 
اعلام این تحریم‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت دونالد ترامپ ضمن تایید پایبندی ایران به مفاد برجام، در عین حال گفت که تهران به روح توافق اتمی یاد شده وفادار نیست. واشینگتن تهدید کرده بود که تهدیدهای غیراتمی بیشتری در راه است.
 
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که ۱۶ شخص حقیقی و حقوقی را به دلیل «حمایت از عوامل نامشروع ایرانی یا فعالیت‌های تبهکارانه فراملی» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
 
آمریکا آخرین بار در اردیبهشت‌ماه امسال، همزمان با تایید پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک، برای نشان دادن موضع سرسختانه خود در قبال تهران هفت شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی را به دلیل دست داشتن در فعالیت‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.
 
تهران متهم است که به رغم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بارها دست به آزمایش موشکی بالیستیک زده است که از آن‌ها می‌توان برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کرد.
 
قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.
 
ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».
 
رئیس جمهوری ایران نیز در روزهای اخیر تحریم‌های جدید آمریکا را «در تعارض» با «روح و متن» توافق اتمی وین خوانده و گفت که «از تخلفات آمریکا نمی‌گذریم و در برابر آنها می‌ایستیم».
 توصیه ولایتی به کویت
 علی‌اکبر ولایتی در نشست مطبوعاتی روز شنبه همچنین به تنش‌های اخیر در روابط ایران با کویت اشاره کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آینده روابط این دو کشور را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «به مصلحت کویت نیست که تحت تاثیر سعودی‌ها با ایران این‌طور برخورد کند، ما اولین کشور منطقه‌ای بودیم که کمتر از ۲۴ ساعت از ورود اشغالگرانه صدام به کویت این اشغال را محکوم و به آنها کمک کردیم تا سرزمین‌های اشغال شده خود را اعاده کنند».
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «توصیه ما به کویت این است که منافع ملی خود را تحت تاثیر سعودی و دیگران قرار ندهند».
 
دولت کویت روز پنجشنبه ۲۹ تیر از تهران خواست که تعداد دیپلمات‌های خود در این کشور را از ۱۹ تن به ۴ تن کاهش دهد.
 
به گزارش رسانه‌ها دولت کویت تنها ۴۵ روز به دیپلمات‌های ایرانی فرصت داد تا از کویت خارج شوند.
 
این گزارش‌ها همچنین می‌گویند که دولت کویت دفاتر تجاری، نظامی و فرهنگی ایران در این کشور را تعطیل می‌کند که دلیل همه این اقدامات پرونده «گروه العبدلی» عنوان شده است، پرونده‌ای که از دو سال قبل با بازداشت عده‌ای در شهر العبدلی کویت و کشف مقادیر زیادی سلاح و مهمات از آنها گشوده شد.
 
کویت دولت ایران را به ارتباط با گروه العبدلی متهم می‌کند، اما تهران این اتهام را همواره رد کرده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در اظهارات روز پنج‌شنبه خود تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران هیچگونه ارتباطی با این پرونده نداشته است و این امر در آغاز رسیدگی به این پرونده به مقام‌های کویتی اعلام شده بود».
 
بهرام قاسمی در نهایت هشدار داد که ایران «حق اقدام متقابل در قبال کاهش کادر دیپلماتیک دو کشور را محفوظ می‌داند».
 
دادگاه تجدید نظر کویت حکم نهایی درباره متهمان پرونده موسوم به «العبدلی» را روز سه‌شنبه اعلام کرد اما به نوشته روزنامه کویتی «السیاسة» چهارده تن از متهمان هنگامی که از حبس‌های طولانی خود مطلع شدند، از راه دریا به ایران گریخته‌اند.
 
دستگاه اطلاعاتی کویت حدود دو سال پیش اعلام کرد انباری با مقادیر زیادی سلاح را در منطقه العبدلی کشف کرده و در پی آن ۲۱ شهروند کویتی متهم شدند که از طریق ایران و برخی دیپلمات‌های جمهوری اسلامی، با گروه حزب‌الله لبنان مرتبط شده و هسته‌ای تروریستی» پدید آورده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
خامنه ای و اصولگرایان که مخالف برجام بودند ؟؟!حالا چی شده که از باقی ماندن برجام حمایت میکنند.
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
۴۲
paksan - ایران، ایران
برو بابا ..تو اگر عرضه داشتی همون دانشگاه آزاد رو دست رئیسی نمیدادی
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
۷۰
جوابگو - مالمو، سوئد
خفه خون بگیر،دستمال یزدی،پاچه خوار،مفت خور،دیگه حناتون رنگی‌ نداره،اگر آقات روس دست از پشتتون بردار،مثل سگ از اون مملکت ملت میندزنتن تو سطل اشغال،راست میگین باج ندین به روس و چین.
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
۵۴
oghab - هلسینکی، فنلاند
ایران هرچه زودتر باید برجام را پاره کنه.
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
ولایتی و حداد عادل اگه یک روز تریاک گیرشون نیاد به درک واصل میشن ولی تا این حکومت سرپاست این دو همیشه نعشه توپ توپن و اراجیف تلاوت میکنند
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.