دونالد ترامپ: دوران صبر استراتژیک در برابر کره‌شمالی به سر رسیده است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۹ تیرماه پس از دیدار با مون جائه این، همتای کره‌جنوبی خود بر لزوم پاسخ قاطع به تهدیدات کره شمالی تاکید کرد.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ تاکید کرد که برنامه موشکی هسته‌ای و بالستیک کره‌شمالی، نیازمند «پاسخ قاطع» است و دوره «صبر استراتژیک» با پیونگ‌یانگ به سر آمده است.

 
رئیس‌جمهوری آمریکا که در نشست خبری مشترک با همتای کره‌جنوبی خود سخن می‌گفت، ادامه داد: «صادقانه بگویم، دوران صبر استراتژیک با رژیم کره‌شمالی شکست خورده است، صادقانه بگویم این صبر و شکیبایی به پایان رسیده است».
 
به گفته آقای ترامپ، اگرچه هدف آمریکا صلح است اما ایالات متحده از خود دفاع خواهد کرد.
 
وی افزود: «آمریکا در همکاری نزدیک با کره‌جنوبی، ژاپن و دیگر متحدان خود در سراسر جهان در حال زمینه‌سازی برای انجام اقدامات دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی برای محافظت از متحدان و شهروندان خود در برابر تهدیدی به نام کره‌شمالی است».
 
به گفته مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، «تهدیدات کره‌شمالی هم آمریکا و هم کره‌جنوبی را تهدید می‌کند و دو کشور در برابر آن متحد هستند».
 
چند روز پیش از این، رسانه‌های چینی از توافق مقام‌های ارشد چین و آمریکا بر سر آنچه «خلع‌سلاح هسته‌ای برگشت‌ناپذیر و کامل» در شبه‌جزیره کره توصیف شد، خبر دادند.
 
خبرگزاری رویترز، اول تیرماه، به‌نقل از مقام‌های ایالات متحده گفته بود بررسی و ارزیابی آن‌ها نشان می‌دهد که کره شمالی مجددا دست به آزمایش موتوری زده که احتمالا برای استفاده در موشک‌های قاره‌پیما کاربرد خواهد داشت.
 
بسیاری از کارشناسان و ناظران بر این باور هستند که کره شمالی هنوز موفق به ساخت موشک قاره‌پیما نشده و هنوز قادر نیست کلاهک هسته‌ای بر چنین موشکی سوار کند، اما در این مسیر «پیشرفت» کرده‌ است.
 
کره شمالی جنگ‌افزار هسته‌ای در اختیار دارد و رهبر آن کشور ایالات متحده و کره جنوبی را تهدید به انجام حمله پیشگیرانه اتمی کرده‌ است.
 
شورای امنیت سازمان ملل، آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش‌های مربوط به موشک‌های بالستیک کره شمالی را منع کرده و در این رابطه نیز تحریم‌هایی را علیه پیونگ‌یانگ تصویب کرده‌ است.
 بحث بر سر توافق تجاری
 محور دیگر سخنان دو رئیس‌جمهوری، بحث بر سر توافق تجاری جدید بین سئول و واشینگتن بود. به گفته دونالد ترامپ، دو کشور پیشتر بر سر جایگزینی یک توافق تجاری جدید به جای توافقی که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «ناعادلانه» می‌خواند، تبادل نظر کردند.
 
برداشتن موانع تجارت متقابل و دسترسی عادلانه به بازارهای دو کشور و همچنین امکان عادلانه و شرایط یکسان برای خودروسازان و تولیدکنندگان فولاد از جمله محورهای بحث و گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهوری بود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +461واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +427شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +307عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +274رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +224یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +180پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +170نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید