واکنش ظریف به انتقادهای ترامپ از حکومت ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پی گفته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که انتقادات شدیدی را علیه تهران در جریان سخنرانی خود در عربستان سعودی مطرح کرده، وزیر خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر، واکنش نشان داده‌است.
 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، در عربستان سعودی، ایران را به دلیل «آموزش گروه‌های مسلح در سوریه، یمن، و عراق» سرزنش کرد، و حکومت ایران را حکومتی توصیف کرد که «لنگرگاهی امن به تروریست‌ها می‌دهد و از آن‌ها پیشتیبانی مالی می‌کند». رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال تأکید کرده است که بین ایرانیان «غنی و با فرهنگ» و دولت ایران تفاوت وجود دارد. ←​بیشتر بخوانید

 
محمد جواد ظریف، در همین روز با اشاره به انتقادهای شدید آقای ترامپ، با لحنی کنایه‌آمیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است «ایران -که به تازگی انتخاباتی واقعی را پشت سر گذاشته است- توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، در [کشوری که] مهد دمکراسی و میانه‌روی‌ست، هدف حمله قرار گرفته».
 
وزیر خارجه ایران افزوده است «[این] سیاست خارجی‌ست یا فقط دوشیدن ۴۸۰ میلیارد دلاریِ عربستان سعودی؟».
 
اشاره وزیر خارجه ایران، به «انتخابات تازه»، انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور است. در دوازدهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، حسن روحانی با بیش از ۲۳ میلیون رای پیروز شد. روند انتخابات در ایران، در داخل و خارج، با انتقاد روبه‌رو است. سازمان‌های فرادولتی بین‌المللی، از جمله با اشاره به نقش شورای نگهبان در «رد صلاحیت» انبوهی از نامزدها و یا «تشدید نقض حقوق بشر» در آستانه انتخابات، روند آن را دور از معیارهایی مانند آزادی گزینش و یا رقابتی بودن، توصیف می‌کنند.
 
در رتبه‌بندی اخیر سازمان فرادولتی «خانه آزادی» از آزادی‌های سیاسی و مدنی در بیش از ۱۹۰ کشور و منطقه، ایران و عربستان سعودی هر دو در جایگاه‌های انتهایی قرار دارند؛ ایران در رتبه ۲۳ و عربستان سعودی یازدهمین کشور، از انتهای جدول است. ←بیشتر بخوانید
 
آقای ظریف ساعاتی پیش از پست توئیتری خود، نیز در مقاله‌ای برای وب‌سایت «العربی الجدید» در لندن، گفته بود «اگر رئیس‌جمهوری آمریکا خود را دوست [حکومت عربستان سعودی] می‌داند و به شعارهای انتخاباتی خود وفادار است، باید وارد گفت‌وگو با آن‌ها برای جلوگیری از آتش‌افروزی تروریست‌ها و تکفیری‌ها در منطقه، و تکرار یازده سپتامبرهای دیگر توسط عاملانشان در کشورهای غربی، شود».
 
عربستان سعودی وجود ارتباط میان حکومت آن کشور و عاملان حملاتی مانند حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده را رد کرده‌است.
 
ایران و عربستان سعودی، در شماری از کشمکش‌های گسترده در منطقه غرب آسیا از سوریه تا یمن، از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر حمایت می‌کنند. عربستان از متحدان ایالات متحده است و بارها ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کرده‌است. ایران، در حال حاضر نه با عربستان روابط دیپلماتیک دارد و نه با آمریکا. دولت ایران اتهام‌های دخالت در امور کشورهای عربی را رد کرده‌است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۹
مارشال زرد - وپرتال، آلمان

آقای ظریف شما بالاترین مقام در وزارت خارجه هستید و بهتر است از قبل از عوامفریبی حداقل کمی مطالعه کنید!پروتکل سندهای امضا شده مابین این دو کشور در اینترنت موجود میباشد.اولا که ۴۸۰ نیست بلکه ۳۵۰ میلیارد دلار حجم معاملات دو کشورمیباشد و ثانیا عربستان نیز در امریکا سرمایه گذاری میکند و فروش نفت نیز از ان جمله در آن مرقوم شده است.۱۱۰ میلیارد اسلحه و تجهیزات نظامی وجود دارد.سیاستهای ایران و آزمایشات موشکی ایران نیز در بالا رفتن حجم تسلیحات خریداری شده بی تاثیر نیستند.بالاخره به قول قدیمیها هر های یک هوی نیز به همراه خود دارد.
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
۳۸
amaka747 - تگزاس، ایالات متحده امریکا
بله ظریف جان سیاست یعنی معامله ، میبینه عربا احمق هستن خوب میچاپتشون و برای منافع کشورش کار میکنه ،
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
در این انتخابات دو امت حضور داشتند اول امت قجری مصدقی که تمام پول بی صاحب ملت را صرف برنده شدن و یار گیری کردند و دوم ملت نواب صفوی که کارشان هزینه کردن برای تروریستهاست و شریک مصدقی ها. جناب ترامپ خطابشان به ملت حقیقی ایران است که اصالت خود را حفظ کرده وارد بازی انتخابات نمایشی نشدند. شما به خودت نگیر جناب زبان باز قجر مصدقی.
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
۷۸
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

اصل سنت این عرعرای عمری همین بزدل بودنشونه. بی جربزه ها رفتن واسه مشترکا دستمال میکشن از ترس شیعیان امیرالمؤمنین ع (بندگان خاص). آمریکاش هم هیچ غلطی نمیکنه. درسته، کالیبر بزرگ جرمش سنگینه و انرژی بیشتری داره. ولی با دقت بالا رهبری همون کالیبر 22 هم ترتیب آدم رو میده. عمریها هر چقدر هم که جست و خیز کنید، از دست ما در امان نخواهید بود.
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران
دم ظریف گرم . ما موافق هر کسی هستیم که تو دهن عربستان میزنه . به کوری چشم امثال عرب پرستهایی مثل کاربر سلطنت طلب - ابوظبی . ببین و خوب چشماتو باز کن . اربابت عین خر تو یه وجب یمن گیر کرده و ببینیم آیا این همه سلاح که خریده هم میتونه ازون یه وجب نجاتش بده؟
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
آقای ظریف عزیز اگر اقدامات ایران در منطقه نبود که آمریکا نمی‌توانست این عقب افتادها را بدوشد ،و شما بهتر این چیزها را می‌دانید و البته میدانیم شما قلبا راضی به این اقدامات احمقانه ایران نیستید و تمام این کارها تحت نظر خامنه ای و سپاه است و متاسفانه رییس جمهور و وزیر خارجه در این موارد قدرتی ندارد ولی گفتن این چیزها هم از شما که همه چیز را می‌دانید خنده داره
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
سود سرمایه‌ گذاری بین آمریکا و عربستان دو طرفه هستش نه. با این مبلغ سرمایه گذاری اولا عربستان در عمل ثابت کرد که ارزانی نفت تاثیر چندانی بر این کشور نگذاشته و ثانیا اگر پروتکل این قراردادها را بخوانید اومده که اکثر تجهیزات نظامی ظرف مدت زمان خاصی باید در خاک اون کشور ساخته و تحویل داده شده که این یعنی بومی سازی تکنولوژی، با این قراردادها بیش از 80000 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم فقط در عربستان ایجاد میشود طبق بر اوردهای غیر رسمی. اینکه آمریکا کارش دوشیدنه شکی درش نیست اما در مورد خرید اسلحه و تجهیزات نظامی همین مسیر را شاه طی کرد بدون اینکه حتی یک پیچ را بومی سازی کنه. ایران اروم بشینه عربستان نیازی به این همه تسلیحات نداره. در نهایت اینکه بوی نفرت انگیز جنگ میآید خدا رحم کنه به مردم عادی چه اونا چه ماها که هممون قربانی سیاستمدارن بی همه چیز هستیم.
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
ضمناً قرارهای مربوط به تسلیحات 110 میلیارد دلار هستش یعنی کمی بیشتر از 1 سوم کل مبلغ بقیه مربوط به انرژی های پاک بخصوص خورشیدی و کشاورزی و تاسیسات زیر بنایی و مسکن و تحقیقات و معدن بخصوص فسفات و آهن و مس وهمچنین صنعت نفت و گاز هستش جالبی ماجرا اینه که سرمایه‌گذاری در بخش نفت گاز کلا حدود 45 میلیارد دلاره و دویست میلیارد دلار در بخش های دیگر هستش.
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
۶۲
kasra persia - لندن، انگلستان
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. لطفا به طور مثال مورد کارخانه تسلیحا تی سلطنت آباد ، صنایع الکترونیک شیراز، کارخانه هلیکوپتر سازی اصفهان، ... تحقیق کنید
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
[::kasra persia - لندن، انگلستان::] تا حالا چندتا هلیکوپتر ساخت ایران از این کارخانه خروج کرده دوست عزیز. اینهایی که گفتید اگر در عمل موجودیت داشت خمینی تا الان جام زهر را نوش جان نمیکرد، اون کارخانه ها دوره جنگ کجا بودند که محسن رضایی و رفسنجانی با التماس به بهانه نبود تجهیزات جنگی خواستار پایان جنگ بودند،.
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. دوست عزیز صنایع دفاع خیلی کار عظیمی بود . فقط خط تولید کامل سلاح ج-3 توانایی 100 هزار تفنگ در سال را داشت . خط تولید توپ 106 و گلوله اش آرپی جی . خود صنایع الکترونیک همه خط تولید ترانزیستور و آی سی را آورده بود و تولید هم میکرد هنوز هم تولید دارد. دستگاههای ساخت عدسی خیلی دقیق تولید دوربین دید در شب....هلیکوپتر سازی خیلی کامل بود البته در مراحل آغازین بود که متاسفانه انقلاب آنرا عقب انداخت
‌سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۷
۶۲
kasra persia - لندن، انگلستان
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. دوست عزیز نمیدونم شما چند سالته، ولی اگه تو جنگ بودی و میدیدی که همه همه دنیا مشغول مسلح کردن صدام بودند،باز هم برو تحقیق کن در مورد هواپیماهای میراژ با موشک اگزوسه، توپ ضد هوایی اورلیکن، توپ 155 ستاره‌ای فرانسوی، انواع و اقسام سلاح شیمیایی ، .... ما تنها بودیم و صدام با یک دنیا، که البته اینها هم به خاطر بی کفایتی و بی لیاقتی رژیم حاکم بود.آگه دوست دستی خاطرات بیشتری از جنگ بدونی خبرم کن
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله