ایرانیان کانادا و آمریکا: نگذارید رای بدهند

عکس صفحه طومار در وبسایت کاخ سفید
"ما از رئیس جمهور ترامپ می خواهیم این حوزه های غیر قانونی اخذ رای را تعطیل و با کسانی که در بر پا شدن آنها از اجاره محل تا نظارت بر صندوق ها نقش دارند، برخورد قانونی کنید."
 

این بخشی از طوماریست که در وب سایت کاخ سفید منتشر شده است. واکنشی است به ۳۰ حوزه اخذ رایی که دفتر حفاظت منافع ایران در ایالتهای مختلف آمریکا برای تسهیل مشارکت ایرانیان مقیم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت برپا خواهد کرد.

 
مقام های دولت آمریکا به شرطی که امضاهای هر طوماری در سایت این کاخ به ۱۰۰ هزار برسد، موظف به پاسخگویی هستند. تا این لحظه کمتر از هزار نفر آن را امضا کرده اند. نویسندگان و حامیان آن به این طومار بسنده نکرده اند.
 
"کنت تیمرمن" یک آمریکایی فعال مخالف هر گونه گفتگو و دیپلملسی با ایران در نامه ای به وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که این صندوق های رای نقض قوانین آمریکاست. او یادآور شده که دیپلمات های ایرانی حق ندارند بدون مجوز فراتر از شعاع ۴۰ کیلومتری مقر سازمان ملل در نیویورک سفر کنند، در نتیجه رای گیری به شکل قانونی در ایالت های دور و نزدیک ممکن نیست. او خواسته اگر چنین مجوزی داده شده لغو شود.
 
تلفنی با آقای تیمرمن گفتگو کردم و از او پرسیدم علت مخالفتش با رای دادن ایرانیانی که معتقد به شرکت در انتخاباتند چیست؟ او گفت: "من با رای دادن موافقم اما در یک دموکراسی و در یک انتخابات واقعی با کاندیداهای واقعی. این انتخابات مثل انتخابات ریاست جمهوری عراق در دوران صدام است یا انتخابات شوروی سابق تحت رهبری استالین است."
 
آقای تیمرمن در پاسخ به این پرسش که اگر کسانی ترجیح دهند با وجود همه محدودیتها باز هم رای بدهند چرا باید این امکان از آنها گرفته شود گفت از دید او "این رای گیری در آمریکا غیر قانونیست و آنهایی که رای می دهند در ایران منافع مالی دارند یا همدستان جمهوری اسلامی هستند."
 
آقای تیمرمن ابراز امیدواری کرد که در پی نامه و طومار نوشته شده دولت ترامپ این حوزه های رای گیری را تعطیل کند.
 
در واقعیت اما این دیپلمات های ایرانی نیستند که مسولیت اداره و نظارت بر این صندوق ها را دارند بلکه داوطلبانی هستند که مورد اعتماد دیپلمات های ایرانی هستند.
 
براساس آمارهایی که چند مقام ناظر بر رای گیری های سال های گذشته در اختیارم گذاشتند، بیشترین مشارکت ایرانیان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۰ که در آن سید محمد خاتمی برای بار دوم پیروز شد، بود. کمی بیشتر از ۱۰ هزار نفر. در سال ۹۲ این رقم حدود ۶۵۰۰ نفر در سراسر آمریکا بوده است. این مقام ها گفتند آمار سال ۸۸ در دسترسشان نیست.
 
یک مسئول برگزاری گفت انتظار دارد با توجه به تماس های تعداد زیادی از ایرانیان مقیم آمریکا برای با خبر شدن از محل حوزه های رای گیری، تعداد شرکت کنندگان افزایش چشمگیری داشته باشد.
 
آنها در وب سایت "ایران الکشن"شهرهایی که در ایالت های مختلف آمریکا رای گیری در آنها برگزار می شود را معرفی کرده اند. آدرس دقیق در این شهرها قرار است روز چهارشنبه در همین سایت اعلام شود.
 
احتمالا به این امید که گروه های مخالف رای دادن وقت کمتری برای برنامه ریزی اعتراض و تظاهرات داشته باشند.
 
همزمان تعدادی ایرانیان که در کانادا علاقه مند بودند در انتخابات شرکت کنند از نزدیک دو ماه پیش با نامه نگاری به وزیر خارجه کانادا و نمایندگانشان در مجلس این کشور خواستار صدور اجازه استقرار صندوق های رای شدند.
 
فاطمه حسینی دانشجوی دکترای رشته روانشناسی دانشگاه تورنتو که از فعالان این جمع است به من گفت در آغاز هم مقام های دولت واکنش مثبتی نداشتند و هم بعضی نمایندگان مجلس به ویژه از حزب مخالف محافظه کار برخوردهای منفی با این درخواست کردند. خانم حسینی اضافه کرد "اما پس از تماس تلفنی آقای ظریف با وزیر خارجه کانادا لحنشان عوض شد."
 
با این همه مقام های وزارت خارجه کانادا هفته پیش به من گفتند ایران دیر این درخواست را فرستاد و فرصت کافی برای فراهم کردن امکانات نبود. استدلالی که خانم حسینی آن را قانع کننده نمی داند. او گفت تعدادی از ایرانیان کانادا حالا که تلاش ها به نتیجه نرسیده تصمیم گرفته اند با هزینه شخصی به شهرهای مرزی در آمریکا که صندوق های رای در آنها برقرار خواهد بود بروند. آنها همچنین کمپینی با نام "رای من باش" راه انداخته اند تا از طریق ویدیوهای کوتاه از هموطنان در ایران که قصد رای دادن ندارند بخواهند به جای آنها به پای صندوق بروند.
 
آنها طوماری را هم که به جای امضا به روی آن انگشت خواهند زد به وزیر خارجه کانادا می دهند. در آن از دولت کانادا خواهند خواست روابط دیپلماتیک تهران-اوتاوا از سر گرفته شود تا در آینده ایرانیان کانادا برای رای دادن با مشکل رو به رو نشوند.
 
رای دادن یا ندادن در کانادا و آمریکا در این دوره بیش از بحث های سیاسی معمول در مورد موثر بودن یا نبودن شرکت در انتخابات، بر فراهم بودن امکان اخذ رای در این دو کشور که در مجموع بیش از یک و نیم میلیون ایرانی تبار در آنها زندگی می کنند متمرکز بوده است.
 
در کانادا برای ایرانیان حامی شرکت در انتخابات که تلاش هایشان ناکام ماند، فرصتی فراهم آورد تا به صورت منسجم تر پیگیر مطالبه از سر گیری مجدد رابطه دیپلماتیک با ایران شوند.
 
در آمریکا بعضی مخالفان نظام حکومتی ایران نگاهشان به دولت ترامپ است تا بلکه در صندوق ها را ببندد. آنهایی که معتقد به مشارکت هستند هم امیدوار به بی نتیجه ماندن تلاش های این مخالفان، منتظر اعلام آدرس دقیق محل های رای گیری، گرفتن مرخصی در روز کاری جمعه و رساندن خود به محل اخذ رای هستند.
نامه کنت تیمرمن به رکس تیلرسون
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
از جایی باید شروع شود و این اقدامات بسیار خوب است هر چقدر ایرانیان تنها زاده شده در ایران در زمان اوباما و یا در این چهل ساله جولان دادند کافی است. اگر این نظام را قبول دارند غلط اضافه کرده در امریکا که برایشان شیطان است زندگی میکنند بروند در همان نظام ضد ایرانی متحجر زندگی کنند. مگر خمینی نگفت اقتصاد مال الاغ است چون عادتشان غارت است. هر کسی که به این نظام باور دارد یا باید در ایران طاعون زده از نظام زندگی کند یا در کشور ارباب این نظام که روسیه است برود انجا به کارگری و نوکری یا کلفتی روس ها همین کاری که نظامشان انجام میدهد.
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
۳۷
لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان
اون .....که میره رای میده رو باید در ملا عام ..... به صورتش پرتاب کرد . اون کسی که رای میده یک خائن و ....
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
۱۰۷
pars40 - فرایبورگ، سوییس

بخوابید لحاف یخ کرد نشستیم تو خارج از بدبختی مردم خبر ندارین . جنگ هم بشه ممنون نمیگزه چون جاتون آمنه دست کم اگر روحانی باشه جنگ نمیشه و مردم از این بدبخت تر نمی‌شن روحانی هم آشغالها اما بهتر از اون آشغالها جنگ طلبه
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
۵۴
Jalal50 - ونکور، کانادا
مقام های دولت آمریکا به شرطی که امضاهای هر طوماری در سایت این کاخ به ۱۰۰ هزار برسد، موظف به پاسخگویی هستند. تا این لحظه کمتر از هزار نفر آن را امضا کرده اند. نویسندگان و حامیان آن به این طومار بسنده نکرده اند. هاهاها.
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
۵۹
ایرانی‌ دبش - تهران، ایران
خیلی‌ جالب هستش ۸۰% ایرانیهای که در کانادا هستن کسانی‌ بودن که با دولت جمهوری اسلامی کار میکردن و بعد یک دزدی جانانه انجام دادند از دولت و به کانادا مهاجرت کردن اینها حالا شدن ضد رژیم ایران !!!!!! ریشهارو تراشیدن کروات بستن قبلان برای سگرو به صحبت اول به روح امام خمینی درد میفرستادن الان نظرشون این هست که مثلمان عقب افتاده هست این جور آدمها رو دو چهره نمی‌شه گفت باید بهشون گفت هزار چهره !!!!! ننگ‌ و نفرین بر دشمنان ایران زمین
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
۳۷
سخت کوش - کردستان، ایران
دموکراسی یعنی بزار منم حرف بزنم.دموکراسی آمریکای غربی بر گرفته از تویله واستبل هست که هرکی باهاش موافق نباشه دشمن حساب میشه . عجیب ترش اینه که در عربستان بوی از قانون انسانیت نیست همین دموکراسی تویله ای موافقشه
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
۶۱
شیخ و شآه - قم، ایران
shirzan e irani همینکه میگن خدا جای حق نشسه راست و درسته. خوبه شوما کاره ای نیستی و نبودی.اگه بودی بتر از همینا که هستن میکردی.راستیتش خیلی دلم میخواس یکی از شوماها کارنامه کاریشو در سطح مدیریت کلان نشون ما بده بفهمیم چن مرده یا چن زنه حلاجه.اینطور که نمی شه که. اینی که نوشتی بش میگن لاف در غربت.حالا دلت میخواس واس کی کارگری کنی که نذاشتن. شاه یا توله اش. اگه هم خیلی نگران کارگرو رعیت جماعت هستی پاشو یه توک پا بیا ببین بقیه روزگارو چطوری سق میزنن.
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
۵۴
پلنگ از کانادا - تورنتو، کانادا

[::لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان::]. در زمینه انتخابات دو جوو آدم با شرافت وجود داره. ۱- اونایی که میگن رای ندیم و باید مبارزه کرد و بها داد- خودشون هم مردونه وسط میدون واستادن. مثل نوریزاد و طبر زدی و خیلی‌‌های دیگه، این‌ها شرافت بشریت اند ، این‌ها چگورای پارسی‌ هستند. ۲- اونایی که میگن ما عرضه‌ مبارزه و بها دادن نداریم پس رای میدیم که اوضاع از این که هست بد تر نشه. ادای قهرمان‌ها را هم در نمیارند، مبارزان را هم سر زنش نمیکنند ولی‌ قبول کردند که خودشان عرضه‌ مبارزه ندارند، مثل من. بی‌ شرف‌ترین آدم‌ها هم اونایی هستند که با آی‌ دی فیک و از زیر لحاف میگن رای ندید و شجاع باشید ، ملت ترسو برید بها بدید ولی‌ خودشون وجود ندارند اسمشون رو بروز بدن. مثل این‌ها که وسط دعوا می‌رن اون‌ور خیابون داد می‌زنن، بکشش، با چاقو بزن، تا افسر بیاد در رفتن. حالا شما خودتون ببینید این ورماخت کجای کاره
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
۴۴
CanIR1393 - کانادا، کانادا
من با این خیلی موفق هستم. فقط کسانی که در ایران هستند و از اوضاع ایران از نزدیک خبر دارند و منافع ایران براشون مهم باید رای بدن. این رای گیری خارج از کشور بجز گرفتن ویزا واسه آقازاده ها هیچ فایده ای نداره. تازه باعث تظاهرات مقابل حافظ منافع ایران هم میشه و جز بی آبرویی هیچ چیزی واسه ایرانی ها نداره. این آقازاده های دولت ایران همشون پا پول ملت ایران میان خارج از کشور و تنها هدفشون ویزا گرفتن و فرار از ایران هستش. خیلی هاشون رو من تو اتاوا کانادا خودم دیدم.
‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +517شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +379پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +322یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +158نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند