تبرئه از اتهام آزار دختر مدرسه‌ای

روزنامه فرهیختگان می نویسد :پسر جوان که یک دختر مدرسه‌ای را در خانه‌اش آزار داده و با حکم قضایی به اعدام محکوم شده بود، با بررسی دوباره پرونده‌اش در دیوان عالی کشور از اعدام رهایی یافت و از اتهام تجاوز به عنف تبرئه شد. قضات دادگاه این پسر را به شلاق و دو سال تبعید محکوم کردند.
صبح دوازدهم اردیبهشت 95 یک دختر نوجوان به نام نیلوفر همراه مادرش به کلانتری 119 مهرآباد جنوبی رفت و از یک پسر 24 ساله شکایت کرد.

دختر نوجوان به پلیس گفت: «هفت ماه پیش در راه مدرسه با یک پسر جوان به نام احمد که صاحب یک سوپرمارکت بود، آشنا شدم. او شماره تلفنش را به من داد و من بعد از چند روز با او تماس گرفتم. ما چند بار با هم بیرون رفتیم تا اینکه احمد گفت به من علاقه‌مند شده و قصد ازدواج دارد. او مرا به خانه‌اش دعوت کرد تا با مادرش ملاقات کنم اما وقتی به آنجا رفتم کسی در خانه نبود. احمد در آپارتمان را به رویم قفل کرد و مرا آزار داد.»

  صدور حکم اعدام
 به دنبال شکایت دختر نوجوان، او به پزشکی‌قانونی معرفی شد. وقتی پزشکی‌قانونی آزار دختر نوجوان را تایید کرد احمد 24 ساله بازداشت شد. این پسر اما خودش را بی‌گناه خواند و منکر آزار نیلوفر شد. پسر جوان در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد و قضات دادگاه با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده، او را به اعدام محکوم کردند.
با اعتراض احمد به حکم صادره، پرونده در دیوان‌عالی کشور تحت رسیدگی موشکافانه قرار گرفت و قضات دیوان‌عالی کشور حکم صادره را تایید نکردند.
 محاکمه دوباره
به این ترتیب احمد این بار در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.
در این جلسه که غیرعلنی برگزار شد دختر نوجوان گفت: «پسر جوان با حرف‌هایش مرا فریب داد. او گفته بود مادرش می‌خواهد مرا از نزدیک ببیند تا طی روزهای آینده به خواستگاری‌ام بیایند. من هم خام حرف‌های احمد شدم و به خانه او رفتم اما کسی در خانه نبود. احمد ادعا کرد مادرش در حمام است اما وقتی متوجه شدم دروغ می‌گوید در را به رویم قفل کرد. او بدون توجه به التماس‌هایم مرا آزار داد. بعد از آن ماجرا احمد دیگر پاسخ تماس‌هایم را نداد. من هم از ترس آبرویم سکوت کردم و از خانه بیرون نرفتم تا اینکه عمه‌ام با من صحبت کرد و من ماجرا را برایش توضیح دادم. حالا به افسردگی مبتلا شده‌ام و از احمد شکایت دارم.» سپس متهم به دفاع پرداخت و گفت: «من واقعا مستحق حکم اعدام نیستم. چون نیلوفر را آزار نداده‌ام.»  وی در تشریح آشنایی‌اش با دختر نوجوان گفت: «دختر جوان در راه مدرسه به سوپرمارکتم می‌آمد و از من خرید می‌کرد. او شماره تماسم را از روی شیشه مغازه برداشته بود که با من تماس گرفت و ابراز علاقه کرد. من چند بار با او تلفنی صحبت کردم و با هم به پارک رفتیم. او می‌گفت دختر تنهایی است و می‌خواهد با من در ارتباط باشد. آخرین بار تماس گرفت و از من خواست تا به دیدنش بروم اما به او گفتم در خانه کار دارم و نمی‌توانم به دیدن او بروم. به همین خاطر آدرس خانه‌مان را گرفت و به آنجا آمد. ما با هم صحبت کردیم و قلیان کشیدم. نیلوفر وقتی فهمید دیگر علاقه‌ای به ادامه دوستی با او ندارم خانه‌مان را ترک کرد.» درپایان جلسه هیات قضایی وارد شور شد و با توجه به دفاعیات متهم و مدرک‌های موجود در پرونده پسر جوان را از اتهام تجاوز به عنف تبرئه و به 99 ضربه شلاق و 2سال تبعید به شهرستان رامهرمز محکوم کرد.
  نقش علم قاضی در صدور احکام سنگینمجید روحانی - حقوقدان
در پرونده‌های مربوط به آزار که طیف وسیعی از تجاوز به عنف تا رابطه نامشروع را شامل می‌شود، ادله جرم همان ادله‌ای است که در قانون مجازات اسلامی مطرح شده است: شهادت شهود، اقرار متهم و علم قاضی.
در پرونده‌های تجاوز به عنف یا رابطه نامشروع که مجازاتی از اعدام تا شلاق را شامل می‌شود علاوه‌بر شهادت شهود و اعتراف متهم، یکی از راه‌های اثبات جرم، علم قاضی است؛ چنانچه در وقوع جرمی که می‌تواند از مجازات حداکثری اعدام تا مجازات حداقلی 99 ضربه شلاق را شامل شود علم قاضی و نظریه پزشکی قانونی در صدور حکم بسیار حائز اهمیت است. علم قاضی می‌تواند یک متهم را به چوبه دار نزدیک کند یا مجازات سبک شلاق را برای وی در پی داشته باشد.
اما اینکه چطور برای قاضی جرم تجاوز به عنف یا رابطه نامشروع محرز می‌شود مربوط به سوالات تخصصی است که قضات دادگاه در جلسه از طرفین دعوی می‌پرسند تا به علم برسند. نظریه تخصصی پزشکی قانونی نیز در صدور این احکام بسیار با اهمیت است. چراکه ارتکاب تجاوز به عنف آثار خاصی روی بدن قربانی دارد که برای کارشناسان پزشکی‌قانونی قابل تشخیص است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
senator x - تهران، ایران
این حکایت از قدرت پارتی میکند
‌پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +564شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +452پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +169نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند