چرا به هفتمین ماه سال مهر می‌گوییم؟

یک استاد تاریخ گفت: نام‌گذاری ماه مهر از خدای میترا «مهر» که یکی از خدایان عهد و پیمان بوده، گرفته شده است.
 

به گزارش ایسنا، دکتر فاطمه جهان‌پور اظهار کرد: ایزد مهر یکی از خدایان بزرگ پیشا زرتشتی است که بین هند و ایران نیز مشترک بوده است. وظیفه خدای مهر نظارت بر عهد و پیمان‌هایی است که بین افراد، کشورها، همسران، اهورا مزدا و اهریمن و البته هر عهد و پیمانی که بسته می‌شود.

 
وی گفت: خدای مهر پیش از ظهور زرتشت حتی برتر از اهورا مزدا نیز بوده و در کتیبه‌های قدیمی ناحیه ترکیه امروزی در یکی از عهدنامه‌هایی که بین دو تمدن بزرگ آن زمان یعنی میتانی‌ها و هیتی‌ها 1400 سال قبل از میلاد مسیح بسته شده بود نام خدای مهر (میترا) نیز آمده است.
 
این استاد تاریخ  خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در گذشته شروع سال ما از پاییز بوده است و به دلیل اینکه کشاورزان در این ماه محصولات خود را برداشت می‌کرده‌اند به همین مناسبت در این ماه جشن می‌گرفتند که به آن «جشن مهرگان» نیز می‌گویند.
 
جهان‌پور با اشاره به روایتی در خصوص جشن مهرگان، تصریح کرد: خدای مهر موکل بر نیمه دوم سال بوده است و جشن مهرگان برای مردمی که عمده درآمد آن‌ها از راه کشاورزی بوده است، اهمیت خیلی زیادی داشته زیرا که در این ماه، کشاورزان محصولات خود را برداشت کرده و مال و ثروت زیادی را برای زمستان خود ذخیره می‌کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه شانزدهمین روز هرماه را به نام ایزدی نامگذاری کرده‌اند که ایزد «مهر» است، عنوان کرد: هنگامی که این روز با ماه مهر تقارن پیدا می‌کند «مهرگان» نامیده می‌شود.
 
جهان‌پور افزود: در گذشته 6 روز از ماه را که مهرگان بوده است را جشن می‌گرفتند و این روز در زمان ساسانیان نیز با شکوه برگزار می‌شده است و در حال حاضر نیز یکی از جشن‌های مهم زرتشتیان به شمار می‌رود و همچنین جشنی است که از دوره هخامنشیان نیز رواج داشته است.
 
این استاد تاریخ گفت: در دوره قاجار نیز نام ماه‌های سال، قمری بوده است اما در دوره بعد از قاجار این سنت رواج یافت و برای هریک از ماه‌ها نامی ایرانی انتخاب شد. این جشن حتی پس از اسلام نیز به همان شکل و جدیت هم چنان برگزار شد.
 
این استاد تاریخ با اشاره به این جشن در کتاب تاریخ بیهقی، گفت: سلطان مسعود جشن‌های ایرانی را به ویژه مهرگان، سده و نوروز را با شکوه هرچه تمام تر برگزار می‌کرده است، اما بین جشن‌های اسلامی فقط به عید فطر و قربان اهمیت می‌داده است.
 
وی اظهار کرد: اگر امروزه مردم جشن مهرگان را با همان جدیت و شکوه برگزار کنند بسیار خوب است زیرا که بازنگری است به رفتارها، عهد و پیمان‌هایی که با یکدیگر می‌بندیم اما به آنها عمل نمی‌کنیم و آن‌ها را می‌شکنیم، با گرفتن این جشن می‌توانیم به آن‌ها عمل کنیم.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۸
آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
ایرانیان پیش از زرتشت مهرپرست بودند در زمان داریوش بود که زرتشت مذهب رسمی ایرانیان شد و ایرانیان هم به سادگی آن را پذیرفتند بعد از حمله اعراب هم گرچه در بسیاری از موارد مردم به زور مسلمان شدند اما با وجود دوقرن مبارزه علیه اعراب تمایلی از مردم برای بازگشت به دین زرتشت دیده نشد در زمان شاه اسماعیل هم شیعه مذهب اکثریت شد و بعد از سقوط صفویه و سلطه افاغنه سنی هیچ تلاشی از مردم ایران برای خارج شدن از تشیع دیده نشد اینها همه نشان می دهد که مردم ایران خیلی راحت مذاهب حکومتی را می پذیرند وبه نوعی بین مذهب قدیم و جدید ارتباط برقرار می کنند بنابراین اگر در آینده هم حکومتی مذهبی جدید را بر کشور قرار بده مردم آن را می پذیرند و به نوعی باورهای شیعه را داخل آن مذهب خواهند کرد کاری که هزاران ساله انجام میشه
جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
۲۹
گشتاسپ - شیراز، ایران
[::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، -سرکار بانو ایرانیان با زور شمشیر مذهب حکومت را میپذیرفتند به زور تجاوز و کشتن.بخوانید تاریخ طبری و رستم التواریخ را.شاه اسماعیل تبریز را با خون یکی کرد و شاعباس گیلان را تاراج کرد تا شیعه را برکرسی هشتند.کم لطفی میفرمایید.
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
۲۹
گشتاسپ - شیراز، ایران
مس و وه و پیروز باد مینوی مهر ایران.داور هزار گوش بیور چشم.راست راست داور تیژ تیژ داور اشناتره اهورم مزدام.اشم وهو.(بخشی از مهر نیایش )
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
۴۴
بوزرجمهر - تهران، ایران
[::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. ایرانیان شرقی و ایرانی های غربی و ماد هااکثریت زرتشتی بودند.چندی نیز بودایی در شرق ایران بود.میتراییسم هم در ایران بوده که با زرتشتی کیش در هم آمیخت و در زمان ساسانیان یا پیشتر دین واحدی شد.تعدادی مسیحی و یهودی مهاجر نیز داشتیم.به گزارش مساشرقین فرنگی در پیش و اوایل صفویه چندین میلیون زرتشتی در همه جای ایران بود که شاه عباس ملعون و اسماعیل و دیگر افراد این خاندان پلید دروغزن بناگاه همه راکشتند .نسل کشی مزداپرستان که اعرای به آن آغازیدند و ترکان تنگ چشم ادامه دادند تا هولو کاست زرتشتی کشی به صفویه ملعون رسید تا به قاجار های اخته رسید.آنقدر از آنان کشتند و بزور تصاحب ناموس و زمین های کشاورزی شان بزور یا مسلمان شدند یا کشته شدند.تا به تحریک پارسیان هند که در دربار انگلیس ارج و قرب داشتند از طریق زورو فشار بریتانیا زرتشتی آزاری و گرفتن جزیه از این مردم نجیب که بسیار کم تعداد شده بودند کاسته شد.پس ایرانیان نه به میل و رضایت اسلام آوردند و نه شیعه شدند البته در هولوکاست ترک و عرب و مغول ایرانیان زرتشتی قتل عام شدند.
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.