هلموت اشمیت صدراعظم پیشین آلمان در ۹۶ سالگی درگذشت

هلموت اشمیت صدراعظم پیشین آلمان و از سیاستمداران برجسته جهان در نیم قرن گذشته روز سه‌شنبه ساعت دو و نیم بعد از ظهر به وقت محلی در سن ۹۶ سالگی در هامبورگ شهر زادگاهش درگذشت.
 
نام آقای اشمیت با کنفرانس معروف گوادلوپ هم پیوند خورده است، کنفرانسی که گفته می‌شود در آن سران چهار کشور بزرگ غرب برسر تغییر نظام سیاسی ایران به توافق رسیدند.
 
آقای اشمیت که در ماه سپتامبربه دلیل بسته شدن یک رگ خونی جراحی شده بود، پس از این عمل طی هفته‌های گذشته در بیمارستان تحت درمان بود.
 
با وخیم شدن حال آقای اشمیت طی چند روز گذشته او که مخالف بردن خود به بیمارستان بود، در خانه‌اش و تحت نظر پزشک شخصی‌اش قرار داشت.
 
هلموت اشمیت در سال ۱۹۷۴ و پس از سقوط دولت ویلی برانت، صدراعظم آلمان شد و به مدت هشت سال در این مقام ماند. وی پیش از تصدی سمت صدراعظمی آلمان، مقام‌های وزارت دارایی و دفاع را عهده‌دار بود.
 
صدراعظمی هلموت اشمیت همزمان بود با شدت گرفتن اختلافات میان بلوک شرق و غرب بر سر مجهز شدن ناتو به موشک‌های پرشینگ. در صحنه داخلی هم صدراعظمی آقای اشمیت با اوج‌گیری فعالیت‌های تروریستی «فراکسیون ارتش سرخ» و ربوده شدن چند سیاستمدار محافظه‌کار توسط این گروه همزمان بود.
هلموت اشمیت در ائتلاف با حزب دمکرات آزاد آلمان صدراعظم بود ولی در سال ۱۹۸۲ پس از پیوستن حزب دمکرات آزاد به محافظه‌کاران مسیحی، دولت او از اکثریت افتاد و هلموت کهل صدر اعظم آلمان شد.
 
آقای اشمیت از سال ۸۳ یکی از مدیران مسئول هفته‌نامه «دی‌تسایت» شد و این مقام را تا سال‌های آخر عمر خود حفظ کرد. هلموت اشمیت که در سال ۱۹۱۸ در هامبورگ متولد شده بود در جنگ دوم جهانی خلبان بود و پس از جنگ، مقام‌های اداری زیادی را در زادگاه خود هامبورگ بر عهده داشت.
 
از هلموت اشمیت کتاب‌های زیادی درباره اقتصاد جهانی و اقتصاد چین منتشر شده و به عنوان یک کار‌شناس اقتصاد جهان شناخته شده بود.
 
وی همراه با ژیسکاردستن، رییس جمهوری وقت فرانسه، برای وحدت اروپا گام‌های زیادی برداشت و از بنیانگذاران اجلاس اولیه سران کشورهای قدرتمند اقتصادی بود.
 
نام هلموت اشمیت با کنفرانس معروف گوادلوپ هم پیوند خورده است. گفته می‌شود در این کنفرانس بود که سران چهار کشور بزرگ غرب، جیمی کارتر و ژیسکاردستن روسای جمهوری آمریکا و فرانسه، هلموت اشمیت صدراعظم آلمان و جیمز کالا‌هان نخست‌وزیر وقت بریتانیا درباره تغییر قدرت در ایران تصمیم گرفتند و برای به قدرت رسیدن آیت‌الله خمینی چراغ سبز نشان دادند.
 
هلموت اشمیت صاحب یک فرزند دختر بود. همسر او که ۶۸ سال با هم بودند در سال ۲۰۱۰ درگذشت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
senator x - تهران، ایران
پس این شخص هم در نابودی ایران نقش داشت.
‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
۴۵
سرورآقا - پوتسدام، آلمان
انسان بزرگی بود ولی در کنفرانس گوادلوپ ماهیت فاشیستی خودش را نشان داد
‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
۳۲
IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان

سیاستمداری باهوش و لایق تا لحظه آخر زندگی‌. ایشان همواره به اشتباهات سیاسی خود اقرار کرده و در یک مصاحبه به ماجرای گوادلپ اشاره می‌کند و در جواب این سوال که آیا از این تصمیم خود در مورد سرنگونی نظام پادشاهی ایران و شخص پادشاه چه احساسی‌ دارد جواب میدهد: آن اقدام یکی‌ از بزرگترین اشتباهت سیاسی من در آن زمان بود و آن‌ هم در هنگامی که ایران و نظام پادشاهی در اوج شکوه و اقتدار در بین ایرانیان و ملل جهان و شخص پادشاه از متحدان مقتدر ما بود و اینکه او گمان میکرد چه کفتاری خمینی هست.
‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
۳۳
*بی همتا* - برلین، آلمان
روحش شاد . اما درهمان نشست گوادلوپ باژیسکاردستن و جیمی کارتر و نخست وزیروقت انگلیس بسلامتی رفتن شاه گیلاسها را بلا وبسلامتی زدند . هلموت اشمیت .تنها شخصیتی بود که حتی وقتی درتلویزیون المان برا ی بحث سیاسی و گفتار میامد ..جاسیگاری رو میز برایش میگذاشتند وسیگار میکشید . درهمه جا حتی مجلس . پشت سرهم سیگار میکشید . البته سیگار مخصوص که درهیچ کیوسک سیگارفر وشی فر وخته نمیشد ..خانمش هم خیلی سیگاری بود و چندسال پیش فوت کرد ..
‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
۴۴
Afshin51 - کلن، آلمان
از جمله افرادى بود که با تفکر ماکیاولیستى براى ترقى کشورش از هیچ تلاشى فروگذار نکرد حتى اگر به قیمت نابودى کشورهاى مستعد نابودى مانند ایران سال ٥٧ بود ! ایشان از همفکران کارتر در دههء ٥٠ خورشیدى بودند که موجبات استفراغ اسلامى ایران و ورود دیو را اماده و هدایت کردند !
‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
۴۴
henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا

ما ایرانیها باید یاد بگیریم که هزینه کارهای خودمان رو به پردازیم. بسه همه دنیا رو مقصر بدونیم ولی‌ خودمون رو بی‌ تقصیر..درسته که آنها برای یک ملت آنهم یک ملت جاهل تصمیم گرفتن ولی‌ ما ملت جاهل بودیم که تصمیم آنها رو جامعه عمل پوشاندم . رهبران ایران، کره شمالی ، سوریه و پاکستان هم برای آمریکا و انگلیس تصمیم میگیرند ولی‌ چرا هیچ اتفاقی‌ نمی‌‌افته؟؟ خوب واضح هست اینها ملت جاهلی نیستند.
‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸
۴۸
آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
طبق نظر سنجی ها محبوبترین سیاستمدار آلمان بعد از جنگ جهانی دوم بوده
‌چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
۳۶
ensanam arezoost - خارگ، ایران
مثل خیلی از آلمانی ها سیاستمداری بزرگ و تاثیر گذار بود که آلمان و اروپا رو به خوبی هدایت کرد. در مورد کنفرانس معروف گوادلوپ هم میشه گفت که هیچ کس به غیر از خود ما، مارو به بیراهه نبرد، خودمان کردیم که......
‌چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱
۴۰
raha1984 - هامبورگ، آلمان
لعنت و نفرین ابدی به هر کجا و هر کس که این دجالان تازی رو در دامن ایران و ایرانی انداخت
‌چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
۵۳
Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان
یک هفته قبل از شروع کنفرانس، آمریکا به ریاست جیمى کارتر تصمیم خود را براى کناره گیرى از حمایت از شاه را گرفته بود و همانطور که والرى ژیسکاردستن در کتاب خاطرات خود نوشته، جیمى کارتر به آنها اعلام کرد که آمریکا دیگر قصد حمایت از شاه را ندارد و در مورد ایران بعد از شاه فکر میکند. اصلا نظر هلموت اشمیت هیچ تاثیرى در تصمیم گیرى آمریکا بعنوان تنها قدرت واقعى جهانى که ده ها سال حامى ایران بود و اکنون به نقطه اى رسیده بود که دیگر فایده اى در حمایت از شاه را نمیدید را نداشت. همانطور که فرستاده جیمى کارتر از سفر و ملاقات خود با شاه در ایران خبر داد، شاه خسته، بیمار و غمگین است و حاضر نیست که ارتش با خشونت تمام جلوى ملت بایستد و کشت و کشتار بپا کند. در واقع شاه دیگر قابل حمایت نبود. تنها راه حمایت از شاه در آن لحظه یعنى ارتش، نظام را در دست بگیرد و کشت و کشتار وسیع بپا کند. این ملت بى چشم و رو باید این تجربه تلخ تاریخى را میکرد و با مشتان گره کرده آنزمان مجبور به دراز کردن دست گدایى در این زمان میشد. کنفرانس گوآدلوپ هم هیچ تاثیرى نمیتوانست داشته باشد. مخصوصا نظر هلموت اشمیت.
‌چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
۵۳
Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان
٢- هر کشورى حافظ منافع خود و ملتش است. وقتى شما اعتصاب ها و تظاهرات میلیونى و شعار مرگ بر شاه را میبینى، آنوقت چگونه میتوانى از شاه حمایت کنى؟ آنموقع حمایت یعنى برخورد خشونت بار و مرگبار با مردم. حالا ملت نفهم و احمق ولى بالاخره ملت. کدام سیاستمدار میتوانست مسئولیت چنین تصمیمى را به عهده بگیرد؟ ما متاسفانه حماقت ملى خودمان را تقصیر این و آن میاندازیم و به جاى اینکه خودمان را لعنت کنیم، بقیه را لعنت میکنیم. حتى ژیسکاردستن بعد از سر و صدایى که خمینى در فرانسه بپا کرد، میخواست او را به الجزایر تبعید کند که با بى تفاوتى شاه مواجه شد. شاه رسما به او گفت که این ربطى به دولت ایران ندارد و مشکل فرانسه است. تنها اشتباه شاه این بود که بموقع این قده سرطانى را از بین نبرد. اگر از اول دست این ملایان را کوتاه میکرد و همانند پدرش دهن آخوندها را سرویس میکرد، دیگر این قده سرطانى شیوع نمیکرد و کار به اینیده نمیشد که الآن ما مجبور بشیم تقصیر کار را گردن این و آن بیندازیم. شاه میگفت من روحانى نمیکشم. اشتباه شاه در همینجا بود. کوتاه نکردن دست اسلام آخوندى و آخوند جماعت از ایران.
‌چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.