مصطفی ملکیان در سال ۸۴: از بزرگترین دروغهای ما این است که ایران تمدن عظیمی داشته است / تخت جمشید را رومی ها ساخته اند
رأی دهید
یکی از بزرگترین دروغهایی که ما به تاریخ گفته ایم این است که ما فرهنگ و تمدن عظیمی داشته ایم ، آخه عزیز من فرهنگ وتمدن مدرک می خواهد اگر یونانی ها یک کتاب از افلاطون نداشتند، یک کتاب از ارسطو و یا … نداشتند بنای پانتئن رانیز نداشتند، معماری های عظیم را نداشتند و بعد می گفتند که ما یونانیها فرهنگی داشتیم که نمی دانید چه عظمتی داشت و آب از لب و دهان همة ما هم راه می افتاد، ما انصافاً به آنها نمی گفتیم هر چیزی مدرک می خواهد؟ انصافاً شما از آن چیزی که در قلمروی ایران می بینید، غیر از تعدادی بنا که آنها را نیز همه مورخان گفته اند که رومی ها برای ما ساخته اند مانند تخت جمشید که مورخان گفته اند هخامنشیان تعدادی مهندسان و معماران رومی را آوردند و برای ما اینها را ساختند- اگر اینها را بگذارید- کنار شما یک اثر فلسفی به من نشان بدهید. یک اثر دینی بلند به من نشان بدهید. یک اثر هنری و یا عرفانی نشان بدهید، ممکن است عده ای بگویند همه اینها سوخته است ولی این را باید نشان بدهد کسی که می گوید ما داشته ایم، یک پزشک تراز اول ماقبل از اسلام داشته ایم؟ ما یک فیلسوف تراز اول قبل از اسلام داشته ایم، یک هنرمند تراز اول … ما تمام چیزی که از قبل از اسلام داشته ایم سه چیز است . یکی تخت جمشید و معمارهایی که در آن قسمت وجود دارد که آن را هم همه مورخان گفته اند که رومیان ساختند که حالا فرض کنیم ایرانی ها ساخته اند. یک مانی نقاش داریم که آن هم نقاشی هایش باقی نمانده ولی به تواتر رسیده ایم که نقاش بزرگی بوده و ما او را پیامبر نیز تلقی می کنیم و یکی هم دانشگاه جُندیشاپور (یا به تعبیر درستتر جَندیشاپور) که می گفتند در آنجا رشتهء پزشکی خیلی قوی بوده است، البته این را هم می دانید که وقتی مسیحیان مورد حمله واقع شدند، به طرف شرق عقب نشینی کردند و آمدند و جندی شاپور را ساختند و … حالا اینها را شما با یونان مقایسه کنید، ما صد ورق نوشته نداریم که با فرهنگ یونان قابل مقایسه باشد حتی پنج ورق نیز نداریم ...
و اما مطلب بعدی اینکه اصلاً ایران کجاست؟
شما که اینقدر می گوئید ایران تاریخ فلان داشته، از کجا به بعد را می گوئید ایران و از کجا به بعد را می گوئید ایران نیست؟ از لحاظ جغرافیایی عرض می کنم؟ آیا افغانستان جزء ایران به حساب می آید؟ ماوراء النهر جزء ایران است؟ در زمان هخامنشیان ایران یک وسعتی داشته زمان ساسانیان یک وسعت دیگر داشته است؟ زمانها مادها و یا اشکانیان یک وسعت دیگر داشته ، زمان آل بویه یک وسعت دیگر داشته… روی هر کدام انگشت بگذارید و بگوئید این وسعتی که در آن زمان بوده، ما می گوئیم این ترجیح بلامرجع است و منطق ندارد، مثلاً فرض کنید، الان ابن سینا را ما ایرانی به حساب می آوریم ولی جالب این که در شوروی سابق نیز برای ابن سینا بزرگداشت می گرفتند چون معتقد بودند مال آنهاست، چرا؟ می گفتند که ابن سینا درست است که در همدان به دنیا آمده ولی تمام عالم و آدم می دانند که تمام تحصیلاتش را در بخارا انجام داده است و بخارا نیز متعلق به ماست (متعلق به اتحاد جماهیر شوروی) ، خوب حالا ابن سینا بخارایی است یا ایرانی، بخارا که اکنون جزء ایرانی نیست واصلاً این نزاع را با چه متدولوژی ای می توان فیصله داد؟ و یا مثلا ابوریحان بیرونی، بیرون کجاست؟ متعلق به خوارزم است و خوارزم کجاست؟ خوارزم الان در ترکمنستان قرار دارد و حالا سؤال این است که ابوریحان بیرونی ایرانی است یا غیر ایرانی؟ بله ممکن است شما بگوئید که آن زمان جزء ایران بوده است ولی اگر آن زمان پادشاه زور داشته و توانسته آنجا را نگه دارد آیا این ایران می شود و بعد که پادشاهی ضعیف آنها را از دست داد آنها نا ایرانی شدند؟ یعنی وقتی ما قفقاز را در زمان قاجار از دست دادیم قفقازی ها تا آن زمان ایرانی بودند ولی بعد از آن ناایرانی شدند و از ایرانی بودن افتادند؟ … ببینید متدولوژی تحقیق آکادمیک این نیست ، شما نمی توانید چیزی که مرز جغرافیایی، تاریخی، روانشناسی و جامعه شناسی اش مشخص نیست را این چنین مورد تحقیق قرار دهید.
دیدگاه خوانندگان
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
ملتی بی هویت تر از ایرانی ندیدهام که این آشغالها میتوانند چنین زری بزنند و اتفاقی نیفتد. مگر نمیبینید در همین سا یت تا اسمی از ایران باستان میآید توده ایها اسلامیون چگونه خود را تکه پاره میکنند برای سیاه نمایی آن قسمت!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
سوسمار زاده ی کثیف توی مزدور مگر نمیدانی اولین کار وحشیهای اسلامی در ایران و مصر آتش زدن کتابخانهها بود-تنها در اسکندریه ی مصر ۲۰۰ هزار جلد کتاب بود شاید به همین تعداد در ایران-مرگ بر تو و حامیان تو آشغال
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
۵۷
کیوان م - تهران، ایران
میدونین به این بیسواد نفهم و امثال این بی سواد چی میگن؟؟؟؟ وطن فروش تازی زاده ، از اسمش معلومه که تازی زاده هست ،ننگ و نفرین به تو وطن فروش و امثال تو تازی زاده .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
۴۱
samavat - شیراز، ایران
مردک کچل این همه آسمون ریسمون بافته که بگه ایران در مقابل غرب عددی نیست.اگه اینجوریه چرا تو فیلم 300 که خود غربی ها برای تخریب ایران ساختن خشایار شاه با اون شکوه و نیروی دریایی قدرتمند رو نمایش داده؟ زمانی که غرب در قرون وسطا بود یک حاکم شرقی برای پادشاه روم یک ساعت فرستاد و اون احمق با تبر شکوندش و گفت توش شیطان حلول کرده و داره عقربه ها رو تکون میده!! زمانی که شیخ بهایی یه حمام رو با یه شمع گرم میکرد انگلیسیها اومدن سر از کارش در بیارن خرابش کردن.جناب آقای مصطفی ملکیان غرب اگر غرب شده از صدقه سر ماست که تمام علوم روز و کتابهای خطی رو زمان قاجاریه بردن و ترجمه کردن و خیلی از اونها رو به اسم خودشون ثبت کردن.اینکه زمان بو علی سینا ایران تا کجا بوده ربطی به تمدن ایران نداره.خواهشا سرتو از برف بیار بیرون.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
اولا تخت جمشید نمونه و مشابه معماریهای همزمان خود در بابل (ببیلان) هست که هیچ ربطی به رومیها نداره. هر چیزی رو بشه تحریف کرد، اسلات تخت جمشید رو به عنوان یک معماری باستانی ایرانی نمیشه تحریف کرد. اینها همه پروپاگندای جمهوری اسلامی هست برای نبود کردن هویت ایرانی. دوما شما (ایرانینیوکی) چرا دوباره خضعبلات این اشغال رو در وبسیت خودتون دوباره با دنیا تقسیم میکنید و به همچین یاوه گویانی تریبون در دنیای مجازی میدین؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
۷۱
tabarzinn - اوپسالا، سوئد
تو سر و کله ات از کجا پیدا شد؟ حالا درست در زمانی که به خاطرِ ندانم کاریهای جمهوری اسلامی امنیت ملی با خطر افتاده و این همه پول معلوم نیست در این چند سال به کجا رفته، این بابا تنها چیزی که به عقلش رسیده اینه که در موردِ تمدنِ ایران اغراق شده، و یا در موردِ اسمِ ایران شک وجود داره. تو مملکتی که یک وبلاک نویس رو"مثلِ ستار بهشتی" به خاطر نوشتنِ یک مطلب، زیرِ کتک تو زندون میکشن معلوم نیست افسارِ این بابا دستِ کی هست که اینها رو میگه، هیچ کس هم جرات نداره جوابی بهش بده.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
۴۳
آنتی خرافه - کلن، آلمان
خب چرا اصلا راه دور میری، تا قبل از حمله اعراب وحشی امپراتوری پارسی وجود نداشته اصلا، تازی های وحشی که حمله کردند از اون به بعد پارسیان بوجود آمدند و تمدن بوجود آمد، اون یک سوم کره زمین هم که ثبت گینس شده بنام امپراتوری پارس همه چرندیاتیست که سند تاریخی ندارد. منشور حقوق بشر کورش رو هم رومیان ساختند شاید هم یونانیان. آخه مفت خور تازی صفت ضد ایرانی، چرا گم نمیشی با علی وافوری برید به همون جایی که بهش تعلق دارید برگردید به سرزمین مادریتون عربستان. حیوان های کثیف. تمام بناها و سنگ نوشته ها همه را یونانیان و رومیان ساختند پس ما خبر نداشتیم. حیف فحش که آدم نثار شما تازی ها کنه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
تنها ما نمیگیم که ایران تمدنی بزرگ و غنی داشته، مورخین بزرگ یونانی مثل هردوتوس هم همین اعتقاد رو دارن و در کتابهای تاریخیشون ذکر کردن. حتما میخوای بگی شاهنامه رو هم آلمانیها نوشتن!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۳۷
سگال توماک - دوبی، امارات متحده عربی
خود جناب عالی که از مهندسی مکانیک تا فلسفه اسلامی و علوم اسلامی حوزه در محضر عالمان جهلی چون مصباح یزدی در دوران و سرگیجه مدام بوده ای و هیچکدام رو هم نتونستی به سرانجام برسونی از بزرگترین دروغهای این روزهای مملکت هستی که امتیاز برگزاری سمینارهای روانشناسی و روانکاوی رو میگیری که ربطی هم بهت نداره! پدرآمرزیده ! از خوان سفره اون مملکتی که هیچ تعلقی بهش نداری داری بهره می بری ، دستکم حرمت میزبان رو حفظ کن و مدرک بیار طبق کدام سند بجا مانده رومی پا شده بنای تخت جمشید ساخته.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۴۱
nassau - مالاگا، اسپانیا
باید قیر داغ تو دهان تو ریخت
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
۲۶
romano - تهران، ایران
خوب به حر ف این آقا باشد هند و چین و مصر باستان هم تمدن نداشتند چون فیلسوف نداشتند! در ضمن جنگهای هزارساله ایران و یونان(قبل از بیزانس) قطعا انتقال فرهنگی دو طرفه داشته اند و بیشک جنگ هزار ساله در سرحدات نیاز به دانش نظامی دارد نه به اوراد اشو زرتشت. نمونه خوب برای این دلیل این است فرض کنید فردا میخواهید 100 هزار مرد جوان را از تهران به آنور مرزهای ترکیه حرکت دهید آیا این افراد نیاز به تدارکات پوشاک اسلحه پزشکی و حداقل آب روزانه ندارند؟ آیا این چیزی غیر از دانش است. نکته دیگر اینکه این جناب فراموش کرده ایران تا 1900 میلادی تنها 5 میلیون جمعیت داشته با 98% روستایی و در یک سرزمین خشک با هزاران کیلومتر مرز و در تقابل با صدها قوم وحشی (جدای بیزانس و روم) آیا هیچ دفع و نابودی منابع مالی و فکری نداشته؟ آیا ایشان منکر این هستند که در شرق ایران هند و چین دین اهمیت داشته و بسیاری از متفکران و فیلسوفها در نقش پیامبران و مرادهای معنوی معرفی می شدند. آیا ایشان منکر مکتب فکری مهری میترایزم و رازوری بر روی یونان و روم هستند و اساسا اینها جزو منطق و فلسفه حساب نمی شوند.ادامه..
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
بلاخره یکى پیدا شد با منطق و استدلال حرف بزنه و این هندونه رو از زیر بغل ما در بیاره! کاملا با حرفاى ایشون موافقم. خودمون تاریخ و درست و حسابى نمیخونیم اما واسه مردم دیگه از گذشته چند هزار سال پیش کلاس میزاریم! الان چى داریم؟ فقر، فحشا، اختلاسهاى میلیارد دلارى، یه رهبر بى عرضه و بیسواد که کارش شده دشمن تراشى واسه سر گرمى ملت و چپاول بیت المال.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ایشان مخ شان عیب کرده است آیا ?!?! پس جناب آلو ! میفرمایید که شاهنامه فردوسی را عمه بنده نگاشته است ?!?!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ببخشید منظورم آن شاهنامهُ قدیمی تر-خُداینامک - است که فردوسی از آن برای نوشتن این یکی از آن استفاده کرده بود و به زبان فارسی سره و در زمان انوشیروان نوشته شده بود
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
۵۳
گشتاسب - برلین، آلمان
خدا یه کیسه پول به من بده و یه عقل درس وحسابی به این .آخه خوب معلومه که هیچ کتابی باقی نمونده چون که عربها یا کتابخانه ها را خراب کردند یا کتابها را سوزاندند با بقیه آثار دیگر هم همین رفتار شد یا خراب شد یا به غارت رفت .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۳۳
agha_ehsan - تهران، ایران
یکی به این دیوانه شیرین عقل بگه برو کتاب قلعه الموت رو بخون و ببین که چطور مدارک تمدن بزرگ ایرانی در کتابهای تاریخ مصری های اون زمان نوشته شده که ایرانی ها که بعد از حمله اعراب دسترسی به گذشته خودشون نداشتن به مصر رفتن و با تحصیل در مصر پی به تاریخ بزرگ خودشون بردن . در ضمن آخه شاسگول ، مگه ممکنه حکومتی قلمروئش تا مراکش بره ولی حکومت بزرگی نباشه ؟ مدرک ازین بهتر که زمانی از هند تا شمال غرب افریقا تحت قلمروی ایران بود و زمانی که ملتها آبیاری بلد نبودن ، ایرانی ها کانال سوئز به اون عظمت رو زدن ! خب این مدارک رو بکن تو چشم کورت دیگه .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
۵۵
oghab - هلسینکی، فنلاند
مردک کچل احمق.همون اجدادنابکار تو کتابخانه جندی شاپوررا به آتش کشیدن وتمام نوشتارها ی ایران باستان راسوزاندند .درضمن احمق تازی گذری کن به تخمت حمشید وکانالهای زیر بنا شاید هنتو گل بگیری بوزینه عرب
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
۲۶
romano - تهران، ایران
ایشان در مورد تاثیر جبر و اختیار بعد از سفر سقراط به پارس و استوییزم نمیدانند حالا اینها بکنار هردوت و گزنفون چه. آیا ایشان نمی دانند دلیل مخالفت با اسکندر بدلیل سبک لباس پوشی پارسی و آداب و اشرافیت ایرانی بود (فقط چهار زن ایرانی اختیار کرد) ایشان نمیدانند اسکندر کتابسوزی کرد (دلیل جمع آوری مجدد اوستا در دوره اردشیر همین بود) آیا ایشان در مورد دانشگاه شانگیانگ 21 پیش از میلاد در چین یا دانشگاه و هنرستان در دوره هخامنشی و همینطور وجود فاینانس و اکانتینگ برای جیره و مواجب و مرخصی ماهشماری، مالیات و . هیچ نمیدانند. آیا نوشته های مولوی یا فردوسی پس از اسلام در یک شب در یک فرهنگ خلق شده؟ آیا در ساختار تخت جمشید سیستم زهکشی و اگو کانالینگ و محاسبه شیب و ریاضیات نداشته ایم و اساسا در ایران و بین النهرین آنزمان مجسمه و باغ دروازه ایشتارو . وجود نداشته؟ آیا همان زمان در میان مردم روستایی محاسبه شیب قنات وجود نداشته. آیا ایشان آثار جراحی کاسه سر و چشم مصنوعی و . را در شهر سوخته ندیده اند(حتما آنهاهم ازهند آمده!) بعد از همه اینها من تعصب آنچنانی از ایرانیها بجز درمورد کوروش ندیده ام ادامه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
۲۶
romano - تهران، ایران
دلیل تعصب کورش برابری انسان در زمانیست که انسانها جزو مایملک بعنوان گلادیاتور و برده بوده و من اتفاقا بعنوان یک آذری به این سند جاوید بشری افتخار می کنم که یک انسان در زمان باستان در مرزهای بزرگترین امپراطوری به تساوی باور حکومتی داشته چیزی که هنوز هم با این دنیای مدرن به آن رفتار نمیکنیم. آیا بستن تنگه بسفر در زمان خشایار با کشتیهای باستانی بدون دانش مهندسی بوده و اساس چرا روم یکبار از طریق دریا عزم حمله به ایران نکرد (حتما اینها هم مال فینیقیها بوده). آیا حفر کانال سوئز وجود نداشته و چیزی بغیر از محاسبه بوده (از یک مهندس بپرسید اگر بخواهیم کانالی بین دو قاره حفر کنیم چه نیاز داریم). ایران به دنیا موسیقی و ابزار آن و چنگ و صدها مشتق آنرا اهدا نکرد زریاب نبود مانی در چین نبود. اگر قدرت و دانش تنها برای یک ملت حداکثر 10 میلیونی در امپراطوری پارس بزرگترین امپراطوری خشکی در زمانی حدود 500 سال تمدن درخشان نبوده پس چه چیزی است (خدایا اینها چطوری متفکر ایرانی شدن حیرت می کنم ای وای بحال ما) سخن اینجا کوتاه میکنم که همین نوشته بیدقت شاخه را بدست دانا خواهد داد. حیرت زده ام حیرت زده
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
۵۹
hamtarane - ملبورن، استرالیا
دروغ بزرگترمان اینکه "تو ایرانی هستی". تو تخم عرب هستی مردک
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
۴۵
mabahamim - منچستر، انگلستان
برای کلام روشنفکر کمتر مخاطبی هست، نباید تصور کرد که کالای فکر هست، مصرف کنندهای در بازار نیست. وقتی مخاطب نیست، کالای فکر هم نیست. اقای ملکیان درحوزه دانش خود فقط نمی اندیشد به دنبال مصرف کننده در هر رویدادی سرک میکشد وگاها مسائل را مطرح میکند که متخصصین را به خنده وا میدارد ..یکروز در حوزه دین ........یک روز در حوزه تاریخ ......یکروز ر حوزه کشاورزی.......یک روز در حوزه پزشکی...یک روز در حوزه خانواده......اقای ملکیان فرق جهان سوم و جهان اول همین است که در کشورهای پیشرفته هر فرد یک تخصص دارد و تبحر بی چون چرا در شغل و تفکرات خود دارد متاسفانه حضرتعالی به دلیل کمبود مصرف کننده (شنوده) دچار شدید. و مانند شخصی که در حال سقوط است برای نجات خود چنگ به اطراف خوددمیکشد...اینجاب بااینکه اطلاعات کمی ازتاریخ دارم با ۴ساعت مطالعه خیلی اسان میتوانم در ۲ صفحه تمامی افکار پریشان شما را منسوخ کنم ...
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
۴۵
دژمن الله - روسیه، روسیه
وای با کیا شدیم هفتاد میلیون! این یارو اینقدر احمق و بیسواده که نمی دونه زمان هخامنشیان اصلا رومی یی درکار نبوده! !!! حماقت و نادانی اش یه طرف اصلا به منابع هم ذره ای رجوع نکرده که بفهمه مختصات معماری رومی و یونانی چی هست و اصول و شیوه های معماری ایرانی چی بوده و این ها از بناد با هم تفاوت دارند! خزعبلاتش اصلا لایق پاسخ گویی نیست چون هرکس که دو زار سواد داشته باشه و منابع رو مرور کرده باشه اصلا به حرف های این احمق که یک اثر دینی و فلسفی مداشتیم یا یک پزشک پیش از اسلام نداشتیم می خنده!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
۴۷
marhoom alinaghi khan - اشنویه، ایران
بدبخت احمق بیسواد، تمدن روم تقریبا ۵۰۰ سال بعد از ساخت تخت جمشید شکوفا شد و شروع به جهان گشایی کرد، اگه حتا هیچ اثر معماری از ایران باستان به جا نمونده بود، رد پای اونها رو از مورخان یونانی مثل هردتس میشه دنبال کرد، حتما کشور داری، مالیات، پست بین شهری و یکی از قدیمیترین مذهبهای تاریخ رو هم رو رومیها به دنیا معرفی کردند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
۵۴
ahura95 - توکیو، ژاپن
من چیزی ندارم بگم ، جز اظهار تاسف برای خودمون . تمام دنیا و تمام کشورهای دنیا ، با جعل سند ، دنبال تاریخ سازی و مهم جلوه نشون دادن کشورشونن ، اونوقت ما بدست خودمون این چارتا تیره تخته و نوشته ای رو هم که داریم ، قلابی و جعلی میدونیم . شرم بر ما .. من سوال میکنم . آیا واقعا ما لایق حکومتی بهتر از حکومت آخوندی هستیم ؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۵۲
persianshadow1 - برایتون، انگلستان
درست است که ایران در گذر تاریخ مرزهاى مختلفى داشته ولى فرهنگى بنام فرهنگ ایرانشهرى بر بخشهایى که دیگر جزو ایران نیستند حاکم بوده که هنوز هم وجود دارد و انکار ان جز دشمنى دلیل دیگرى ندارد، به عنوان مثال نوروز.کشورهایى چون تاجیکستان،افغانستان، بخشهایى از پاکستان ،عراق، ترکیه،ارمنستان، آران(جمهور جعلى اذربایجان)ترکمنستان و کردهاو آشوریها و و و همه تاثیر گرفته از همین فرهنگ ایرانشهرى هستند، چیز عجیبى هم نیست همونطورى که کشور هاى اروپایى تحت تاثیر فرهنگ یونانى و رومى هستند و خودشون هم اعتراف میکنند. حالا بماند که بعد از ورودتازیهاىاسلامى و ترکهاى اسیاى میانه فرهنگ و زبان خیلى از این ملتها تحت تاثیر قرار گرفت، ولى ایران همچنان زبان و فرهنگ خود را حفظ کرد و از این نظر یکى از موارد نادر در تاریخ است که بعد از اینهمه حمله از شرق و غرب باز هم توانست زبان و فرهنگ خودش رو حفظ کند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
رفتم که ببینم این مصطفی ملکیان کیست و چه کاره است ! و صد البته دیدم که ده سال را زیر نظر مصباح یزدی !کار کرده است و هم چنین 19 سال دروس حوزوی خوانده است !! یعنی از سال پنجاه و هشت تا هفتادو هفت !پس از این نظر نباید به ایشان خُرده گرفت ! معلوم است که آبشخور فکری ایشان و تراوشات ذهنی شان نباید بیشتر از این باشد !
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
۵۰
sarbaz007 - المان، آلمان
مصی جون حتما میگی اونا هم خط میخی آختراع کردن و تاریخ نویسی یونانی هم دروغ میگن ، چه قدر پاچه خار داره زیاد میشه
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
دقیقا الان سطح فرهنگمونو نشون دادیم. دلیل نداره به این بیچاره اینقدر توهین کنیم! چطور خودمون انتقاد پذیر نیستیم وطاقت شنیدن حرف مخالف و نداریم اما توقع داریم سردمداران حکومت و در راس اونها رهبر خونخوارش انتقاد پذیر باشن! ما به حکومت دیکتاتورى عادت کردیم!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
و نوچه ی بیشرم-من دینی ندارم ولی هنوز نمیدانی میترائیسم ایرانی چنان اثر عمیقی در اروپا گذاشت که مقداری از داستانهای آن در مسیحیت کپی شد-اه از این ملت ---خود زن ---که شبیه ندارد!! اولین کار زشت انقلابیون-تخریب قبر رضا شاه بود-میخواهید وضع بهتر از این باشد؟؟ این تخریب نه در شوروی شد نه در چین کمونیست!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
ببند در گاله رو :o با پوز کثیف سگ نجس هار, دریا نجس نمیشه. الان 1400 ساله که با سوزاندن کتابها و نابود کردن منابع ایرانی سعی در جا انداختن تمدن اسلامی به جای تمدن ایرانی هستید،اما دریغ از یک موفقیت کوچیک :) تا کنون نتونستید از این به بعد که دنیا شده یه دهکده جهانی دیگه عمرن بتونید حقیقت را از مردم و جوانان پنهان کرد با اینترنت و تکنولوژی تحقیق و جستجو و آگاهی نسلهای ایرانی بیشتر شده و بیشتر با واقعیاتهای ایران کهن و مذهب و دین سیاست و. آشنا شده و میشوند : چه خوشت بیاد یا نیاد ایران آینده ایرانی لائیک و آزاد و آباد خواهد شد،،شماها هم انقده زر بزنید تا به زرت زرت بیفتید ;)
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
۵۱
Cyrusiii - لیدز، انگلستان
چیزی که بیشتر از هر چیزی تو حرفهای این آقا استناد به بی سود ایشون هست اینه که در زمان هخامنشی رمی نبود که چیزی بسازه، اون زمان رقیب جهانی ایران یونان بود.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. تو رژیمی هم نام آریایی ------ را انتخاب کرده یی برای رواج بی وطنی!!! خودتی
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۴۳
paksan - ایران، ایران
این طرف نمی فهمه یا خودش رو به نافهمی زده. اگر عربها به یونان هم حمله میکردند همین بساط بود. فقط یک نگاه به مصر بیانداز تا بفهمی ما ایرانی ها چقدر قدرت و عظمت فرهنگی داشتیم. عربها به مصر و عراق و سوریه هم حمله کردند نتیجه این است که بجز همین چیزهایی که شما میگی مثلاً چهارتا اثر تاریخی که با این توصیفات حتماً مسیحی ها براشون ساختند چیزی ندارند حتی زبانشون رو هم عربی کردند در حالی که مصری ها و حتی عراقی ها عرب نبودند. شما هنوز خیلی فاصله داری تا فهم حمله عربها به جهان و نمونه کوچک و واقعی آن همین داعش هستش. چشمات رو باز کن تا ببینی چطور هرچیزی رو نابود میکنند چطور زنها و نسلها رو میخوان تغییر بدهند این فقط یک نمونه بسیار کوچک از حمله عربهاست. اگر ما فرهنگی نداشتیم پس برو هند ببین وقتی بخشی از مردم و نیاکان ما به هند فرار کردند آیا با فرهنگتر و بسیار پیشرفته تر از هندی ها نبودند و ببین چه کردند در آنجا. اینها همون بیسوادهایی هستند که بعد از انقلاب با اخراج و قلع و قمع اساتید باسواد خودشون شدند همه کاره و حالا نظریه پرداز هم شدند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
۵۷
پاپ اسفنجى - اورنج کانتى، ایالات متحده امریکا
دوستان ولش کنید مرتیکه کچل یک ...خورد خواست معروف بشه ومانباید جواب این انترها رو بدیم بدتر معروف میشن
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
۵۳
ordak - بن، آلمان
ببینم این اشغال اصلا ارزش اینو داره که ادم چرندیاتش نقد کنه؟؟،ادم فقط بادی به قول سعدی !!!!!! بگه عاقلان دانند!!!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
۴۹
آلونا ازنامنسکایا - اورلاندو، ایالات متحده امریکا
یعنی وقتی ما قفقاز را در زمان قاجار از دست دادیم قفقازی ها تا آن زمان ایرانی بودند ولی بعد از آن ناایرانی شدند و از ایرانی بودن افتادند؟ … آفرین 100 از 100 این ملی گرایی هم داستان جالبیه می گویند مردمی که توی این محدوده مرزی قرار دارند مردم ما هستند و مردم دو کیلومتر آنطرف تر از مرز که از همان نژاد و مذهب هستند دیگه ربطی به ما ندارند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
بگم که من اصلا کورش کبیر رو هم قبول ندارم ،که عادل بوده و از این قبیل ،این ما مردم هستیم که یکی رو بالا میبریم به عرش میرسونیم،یکی رو به خاک میکشنیم. این خصلت ما ایرانیان است.یک تاریخ دروغ میسازیم و تحویل میدیم ... من اون چه که مدرک داره قبول میکنم نه اون که از ۱۰۰۰ سال پیش مردم میگن. مثلا از اسلام و علی یه چی میسازن که آدم خندش میگیره ، یا محمد که با سوسمار صحبت میکرد. تاریخ کلا یه کتاب جوک هست برای من.
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
مردکه بیسواد قاطر رومی ها ۱۵۰ سال بعد از امپراطوری اسکندر مقدونی وحمله اش به ایران بر سر کار امدند پس خفه خون بگیر و بمیر
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
اگه به شما انگل ها که همیشه پشت عربها موس موس میکنید و ازشون تغذیه میکنید بود که میگفتید پدر جد ... تخت جمشید رو ساخته
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
۴۵
arsham 667 - کپنهاک، دانمارک
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. مزدور لطفا اسمتو عوض کن بذار عربزاده. آلبت دست شماها رو شده که اسماتونو عوض میکنین . باز دم اون فدا قاقا گرم باز با این همه منفی خودشه
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
۶۱
civilization - واشینگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
اینکه نظر ونوشته نویسنده مقاله تا چه حد صحیح یاغلط است ازسوی هیچکدام ازکسانی که صرفأ بافحاشی نظرخودشان رابیان می کنند موردنقدوبررسی قرارنگرفته وتردیدی ندارم که صاحبان اینگونه تفکر رژیمی مثل جمهوری اسلامی وحتی بدتر از آنرا خواهندداشت .!
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
گیرم تمدن بزرگی داشتیم ،الان هیچ نداریم .چرا میخواین بجنگین با واقعیت کشور خودمون
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
گیرم تمدن بزرگی داشتیم ،الان هیچ نداریم .چرا میخواین بجنگین با واقعیت کشور خودمون
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
۶۱
civilization - واشینگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
اینکه نظر ونوشته نویسنده مقاله تا چه حد صحیح یاغلط است ازسوی هیچکدام ازکسانی که صرفأ بافحاشی نظرخودشان رابیان می کنند موردنقدوبررسی قرارنگرفته وتردیدی ندارم که صاحبان اینگونه تفکر رژیمی مثل جمهوری اسلامی وحتی بدتر از آنرا خواهندداشت .!
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
۴۵
arsham 667 - کپنهاک، دانمارک
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. مزدور لطفا اسمتو عوض کن بذار عربزاده. آلبت دست شماها رو شده که اسماتونو عوض میکنین . باز دم اون فدا قاقا گرم باز با این همه منفی خودشه
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
اگه به شما انگل ها که همیشه پشت عربها موس موس میکنید و ازشون تغذیه میکنید بود که میگفتید پدر جد ... تخت جمشید رو ساخته
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
مردکه بیسواد قاطر رومی ها ۱۵۰ سال بعد از امپراطوری اسکندر مقدونی وحمله اش به ایران بر سر کار امدند پس خفه خون بگیر و بمیر
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
بگم که من اصلا کورش کبیر رو هم قبول ندارم ،که عادل بوده و از این قبیل ،این ما مردم هستیم که یکی رو بالا میبریم به عرش میرسونیم،یکی رو به خاک میکشنیم. این خصلت ما ایرانیان است.یک تاریخ دروغ میسازیم و تحویل میدیم ... من اون چه که مدرک داره قبول میکنم نه اون که از ۱۰۰۰ سال پیش مردم میگن. مثلا از اسلام و علی یه چی میسازن که آدم خندش میگیره ، یا محمد که با سوسمار صحبت میکرد. تاریخ کلا یه کتاب جوک هست برای من.
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
۴۹
آلونا ازنامنسکایا - اورلاندو، ایالات متحده امریکا
یعنی وقتی ما قفقاز را در زمان قاجار از دست دادیم قفقازی ها تا آن زمان ایرانی بودند ولی بعد از آن ناایرانی شدند و از ایرانی بودن افتادند؟ … آفرین 100 از 100 این ملی گرایی هم داستان جالبیه می گویند مردمی که توی این محدوده مرزی قرار دارند مردم ما هستند و مردم دو کیلومتر آنطرف تر از مرز که از همان نژاد و مذهب هستند دیگه ربطی به ما ندارند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
۵۳
ordak - بن، آلمان
ببینم این اشغال اصلا ارزش اینو داره که ادم چرندیاتش نقد کنه؟؟،ادم فقط بادی به قول سعدی !!!!!! بگه عاقلان دانند!!!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
۵۷
پاپ اسفنجى - اورنج کانتى، ایالات متحده امریکا
دوستان ولش کنید مرتیکه کچل یک ...خورد خواست معروف بشه ومانباید جواب این انترها رو بدیم بدتر معروف میشن
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
۴۳
paksan - ایران، ایران
این طرف نمی فهمه یا خودش رو به نافهمی زده. اگر عربها به یونان هم حمله میکردند همین بساط بود. فقط یک نگاه به مصر بیانداز تا بفهمی ما ایرانی ها چقدر قدرت و عظمت فرهنگی داشتیم. عربها به مصر و عراق و سوریه هم حمله کردند نتیجه این است که بجز همین چیزهایی که شما میگی مثلاً چهارتا اثر تاریخی که با این توصیفات حتماً مسیحی ها براشون ساختند چیزی ندارند حتی زبانشون رو هم عربی کردند در حالی که مصری ها و حتی عراقی ها عرب نبودند. شما هنوز خیلی فاصله داری تا فهم حمله عربها به جهان و نمونه کوچک و واقعی آن همین داعش هستش. چشمات رو باز کن تا ببینی چطور هرچیزی رو نابود میکنند چطور زنها و نسلها رو میخوان تغییر بدهند این فقط یک نمونه بسیار کوچک از حمله عربهاست. اگر ما فرهنگی نداشتیم پس برو هند ببین وقتی بخشی از مردم و نیاکان ما به هند فرار کردند آیا با فرهنگتر و بسیار پیشرفته تر از هندی ها نبودند و ببین چه کردند در آنجا. اینها همون بیسوادهایی هستند که بعد از انقلاب با اخراج و قلع و قمع اساتید باسواد خودشون شدند همه کاره و حالا نظریه پرداز هم شدند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. تو رژیمی هم نام آریایی ------ را انتخاب کرده یی برای رواج بی وطنی!!! خودتی
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۵۱
Cyrusiii - لیدز، انگلستان
چیزی که بیشتر از هر چیزی تو حرفهای این آقا استناد به بی سود ایشون هست اینه که در زمان هخامنشی رمی نبود که چیزی بسازه، اون زمان رقیب جهانی ایران یونان بود.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
ببند در گاله رو :o با پوز کثیف سگ نجس هار, دریا نجس نمیشه. الان 1400 ساله که با سوزاندن کتابها و نابود کردن منابع ایرانی سعی در جا انداختن تمدن اسلامی به جای تمدن ایرانی هستید،اما دریغ از یک موفقیت کوچیک :) تا کنون نتونستید از این به بعد که دنیا شده یه دهکده جهانی دیگه عمرن بتونید حقیقت را از مردم و جوانان پنهان کرد با اینترنت و تکنولوژی تحقیق و جستجو و آگاهی نسلهای ایرانی بیشتر شده و بیشتر با واقعیاتهای ایران کهن و مذهب و دین سیاست و. آشنا شده و میشوند : چه خوشت بیاد یا نیاد ایران آینده ایرانی لائیک و آزاد و آباد خواهد شد،،شماها هم انقده زر بزنید تا به زرت زرت بیفتید ;)
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
و نوچه ی بیشرم-من دینی ندارم ولی هنوز نمیدانی میترائیسم ایرانی چنان اثر عمیقی در اروپا گذاشت که مقداری از داستانهای آن در مسیحیت کپی شد-اه از این ملت ---خود زن ---که شبیه ندارد!! اولین کار زشت انقلابیون-تخریب قبر رضا شاه بود-میخواهید وضع بهتر از این باشد؟؟ این تخریب نه در شوروی شد نه در چین کمونیست!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
دقیقا الان سطح فرهنگمونو نشون دادیم. دلیل نداره به این بیچاره اینقدر توهین کنیم! چطور خودمون انتقاد پذیر نیستیم وطاقت شنیدن حرف مخالف و نداریم اما توقع داریم سردمداران حکومت و در راس اونها رهبر خونخوارش انتقاد پذیر باشن! ما به حکومت دیکتاتورى عادت کردیم!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
۵۰
sarbaz007 - المان، آلمان
مصی جون حتما میگی اونا هم خط میخی آختراع کردن و تاریخ نویسی یونانی هم دروغ میگن ، چه قدر پاچه خار داره زیاد میشه
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
رفتم که ببینم این مصطفی ملکیان کیست و چه کاره است ! و صد البته دیدم که ده سال را زیر نظر مصباح یزدی !کار کرده است و هم چنین 19 سال دروس حوزوی خوانده است !! یعنی از سال پنجاه و هشت تا هفتادو هفت !پس از این نظر نباید به ایشان خُرده گرفت ! معلوم است که آبشخور فکری ایشان و تراوشات ذهنی شان نباید بیشتر از این باشد !
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
۵۲
persianshadow1 - برایتون، انگلستان
درست است که ایران در گذر تاریخ مرزهاى مختلفى داشته ولى فرهنگى بنام فرهنگ ایرانشهرى بر بخشهایى که دیگر جزو ایران نیستند حاکم بوده که هنوز هم وجود دارد و انکار ان جز دشمنى دلیل دیگرى ندارد، به عنوان مثال نوروز.کشورهایى چون تاجیکستان،افغانستان، بخشهایى از پاکستان ،عراق، ترکیه،ارمنستان، آران(جمهور جعلى اذربایجان)ترکمنستان و کردهاو آشوریها و و و همه تاثیر گرفته از همین فرهنگ ایرانشهرى هستند، چیز عجیبى هم نیست همونطورى که کشور هاى اروپایى تحت تاثیر فرهنگ یونانى و رومى هستند و خودشون هم اعتراف میکنند. حالا بماند که بعد از ورودتازیهاىاسلامى و ترکهاى اسیاى میانه فرهنگ و زبان خیلى از این ملتها تحت تاثیر قرار گرفت، ولى ایران همچنان زبان و فرهنگ خود را حفظ کرد و از این نظر یکى از موارد نادر در تاریخ است که بعد از اینهمه حمله از شرق و غرب باز هم توانست زبان و فرهنگ خودش رو حفظ کند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
۵۴
ahura95 - توکیو، ژاپن
من چیزی ندارم بگم ، جز اظهار تاسف برای خودمون . تمام دنیا و تمام کشورهای دنیا ، با جعل سند ، دنبال تاریخ سازی و مهم جلوه نشون دادن کشورشونن ، اونوقت ما بدست خودمون این چارتا تیره تخته و نوشته ای رو هم که داریم ، قلابی و جعلی میدونیم . شرم بر ما .. من سوال میکنم . آیا واقعا ما لایق حکومتی بهتر از حکومت آخوندی هستیم ؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۴۷
marhoom alinaghi khan - اشنویه، ایران
بدبخت احمق بیسواد، تمدن روم تقریبا ۵۰۰ سال بعد از ساخت تخت جمشید شکوفا شد و شروع به جهان گشایی کرد، اگه حتا هیچ اثر معماری از ایران باستان به جا نمونده بود، رد پای اونها رو از مورخان یونانی مثل هردتس میشه دنبال کرد، حتما کشور داری، مالیات، پست بین شهری و یکی از قدیمیترین مذهبهای تاریخ رو هم رو رومیها به دنیا معرفی کردند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
۴۵
دژمن الله - روسیه، روسیه
وای با کیا شدیم هفتاد میلیون! این یارو اینقدر احمق و بیسواده که نمی دونه زمان هخامنشیان اصلا رومی یی درکار نبوده! !!! حماقت و نادانی اش یه طرف اصلا به منابع هم ذره ای رجوع نکرده که بفهمه مختصات معماری رومی و یونانی چی هست و اصول و شیوه های معماری ایرانی چی بوده و این ها از بناد با هم تفاوت دارند! خزعبلاتش اصلا لایق پاسخ گویی نیست چون هرکس که دو زار سواد داشته باشه و منابع رو مرور کرده باشه اصلا به حرف های این احمق که یک اثر دینی و فلسفی مداشتیم یا یک پزشک پیش از اسلام نداشتیم می خنده!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
۴۵
mabahamim - منچستر، انگلستان
برای کلام روشنفکر کمتر مخاطبی هست، نباید تصور کرد که کالای فکر هست، مصرف کنندهای در بازار نیست. وقتی مخاطب نیست، کالای فکر هم نیست. اقای ملکیان درحوزه دانش خود فقط نمی اندیشد به دنبال مصرف کننده در هر رویدادی سرک میکشد وگاها مسائل را مطرح میکند که متخصصین را به خنده وا میدارد ..یکروز در حوزه دین ........یک روز در حوزه تاریخ ......یکروز ر حوزه کشاورزی.......یک روز در حوزه پزشکی...یک روز در حوزه خانواده......اقای ملکیان فرق جهان سوم و جهان اول همین است که در کشورهای پیشرفته هر فرد یک تخصص دارد و تبحر بی چون چرا در شغل و تفکرات خود دارد متاسفانه حضرتعالی به دلیل کمبود مصرف کننده (شنوده) دچار شدید. و مانند شخصی که در حال سقوط است برای نجات خود چنگ به اطراف خوددمیکشد...اینجاب بااینکه اطلاعات کمی ازتاریخ دارم با ۴ساعت مطالعه خیلی اسان میتوانم در ۲ صفحه تمامی افکار پریشان شما را منسوخ کنم ...
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
۵۹
hamtarane - ملبورن، استرالیا
دروغ بزرگترمان اینکه "تو ایرانی هستی". تو تخم عرب هستی مردک
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
۲۶
romano - تهران، ایران
دلیل تعصب کورش برابری انسان در زمانیست که انسانها جزو مایملک بعنوان گلادیاتور و برده بوده و من اتفاقا بعنوان یک آذری به این سند جاوید بشری افتخار می کنم که یک انسان در زمان باستان در مرزهای بزرگترین امپراطوری به تساوی باور حکومتی داشته چیزی که هنوز هم با این دنیای مدرن به آن رفتار نمیکنیم. آیا بستن تنگه بسفر در زمان خشایار با کشتیهای باستانی بدون دانش مهندسی بوده و اساس چرا روم یکبار از طریق دریا عزم حمله به ایران نکرد (حتما اینها هم مال فینیقیها بوده). آیا حفر کانال سوئز وجود نداشته و چیزی بغیر از محاسبه بوده (از یک مهندس بپرسید اگر بخواهیم کانالی بین دو قاره حفر کنیم چه نیاز داریم). ایران به دنیا موسیقی و ابزار آن و چنگ و صدها مشتق آنرا اهدا نکرد زریاب نبود مانی در چین نبود. اگر قدرت و دانش تنها برای یک ملت حداکثر 10 میلیونی در امپراطوری پارس بزرگترین امپراطوری خشکی در زمانی حدود 500 سال تمدن درخشان نبوده پس چه چیزی است (خدایا اینها چطوری متفکر ایرانی شدن حیرت می کنم ای وای بحال ما) سخن اینجا کوتاه میکنم که همین نوشته بیدقت شاخه را بدست دانا خواهد داد. حیرت زده ام حیرت زده
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
۲۶
romano - تهران، ایران
ایشان در مورد تاثیر جبر و اختیار بعد از سفر سقراط به پارس و استوییزم نمیدانند حالا اینها بکنار هردوت و گزنفون چه. آیا ایشان نمی دانند دلیل مخالفت با اسکندر بدلیل سبک لباس پوشی پارسی و آداب و اشرافیت ایرانی بود (فقط چهار زن ایرانی اختیار کرد) ایشان نمیدانند اسکندر کتابسوزی کرد (دلیل جمع آوری مجدد اوستا در دوره اردشیر همین بود) آیا ایشان در مورد دانشگاه شانگیانگ 21 پیش از میلاد در چین یا دانشگاه و هنرستان در دوره هخامنشی و همینطور وجود فاینانس و اکانتینگ برای جیره و مواجب و مرخصی ماهشماری، مالیات و . هیچ نمیدانند. آیا نوشته های مولوی یا فردوسی پس از اسلام در یک شب در یک فرهنگ خلق شده؟ آیا در ساختار تخت جمشید سیستم زهکشی و اگو کانالینگ و محاسبه شیب و ریاضیات نداشته ایم و اساسا در ایران و بین النهرین آنزمان مجسمه و باغ دروازه ایشتارو . وجود نداشته؟ آیا همان زمان در میان مردم روستایی محاسبه شیب قنات وجود نداشته. آیا ایشان آثار جراحی کاسه سر و چشم مصنوعی و . را در شهر سوخته ندیده اند(حتما آنهاهم ازهند آمده!) بعد از همه اینها من تعصب آنچنانی از ایرانیها بجز درمورد کوروش ندیده ام ادامه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
۵۵
oghab - هلسینکی، فنلاند
مردک کچل احمق.همون اجدادنابکار تو کتابخانه جندی شاپوررا به آتش کشیدن وتمام نوشتارها ی ایران باستان راسوزاندند .درضمن احمق تازی گذری کن به تخمت حمشید وکانالهای زیر بنا شاید هنتو گل بگیری بوزینه عرب
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
۳۳
agha_ehsan - تهران، ایران
یکی به این دیوانه شیرین عقل بگه برو کتاب قلعه الموت رو بخون و ببین که چطور مدارک تمدن بزرگ ایرانی در کتابهای تاریخ مصری های اون زمان نوشته شده که ایرانی ها که بعد از حمله اعراب دسترسی به گذشته خودشون نداشتن به مصر رفتن و با تحصیل در مصر پی به تاریخ بزرگ خودشون بردن . در ضمن آخه شاسگول ، مگه ممکنه حکومتی قلمروئش تا مراکش بره ولی حکومت بزرگی نباشه ؟ مدرک ازین بهتر که زمانی از هند تا شمال غرب افریقا تحت قلمروی ایران بود و زمانی که ملتها آبیاری بلد نبودن ، ایرانی ها کانال سوئز به اون عظمت رو زدن ! خب این مدارک رو بکن تو چشم کورت دیگه .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
۵۳
گشتاسب - برلین، آلمان
خدا یه کیسه پول به من بده و یه عقل درس وحسابی به این .آخه خوب معلومه که هیچ کتابی باقی نمونده چون که عربها یا کتابخانه ها را خراب کردند یا کتابها را سوزاندند با بقیه آثار دیگر هم همین رفتار شد یا خراب شد یا به غارت رفت .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ببخشید منظورم آن شاهنامهُ قدیمی تر-خُداینامک - است که فردوسی از آن برای نوشتن این یکی از آن استفاده کرده بود و به زبان فارسی سره و در زمان انوشیروان نوشته شده بود
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ایشان مخ شان عیب کرده است آیا ?!?! پس جناب آلو ! میفرمایید که شاهنامه فردوسی را عمه بنده نگاشته است ?!?!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
بلاخره یکى پیدا شد با منطق و استدلال حرف بزنه و این هندونه رو از زیر بغل ما در بیاره! کاملا با حرفاى ایشون موافقم. خودمون تاریخ و درست و حسابى نمیخونیم اما واسه مردم دیگه از گذشته چند هزار سال پیش کلاس میزاریم! الان چى داریم؟ فقر، فحشا، اختلاسهاى میلیارد دلارى، یه رهبر بى عرضه و بیسواد که کارش شده دشمن تراشى واسه سر گرمى ملت و چپاول بیت المال.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۲۶
romano - تهران، ایران
خوب به حر ف این آقا باشد هند و چین و مصر باستان هم تمدن نداشتند چون فیلسوف نداشتند! در ضمن جنگهای هزارساله ایران و یونان(قبل از بیزانس) قطعا انتقال فرهنگی دو طرفه داشته اند و بیشک جنگ هزار ساله در سرحدات نیاز به دانش نظامی دارد نه به اوراد اشو زرتشت. نمونه خوب برای این دلیل این است فرض کنید فردا میخواهید 100 هزار مرد جوان را از تهران به آنور مرزهای ترکیه حرکت دهید آیا این افراد نیاز به تدارکات پوشاک اسلحه پزشکی و حداقل آب روزانه ندارند؟ آیا این چیزی غیر از دانش است. نکته دیگر اینکه این جناب فراموش کرده ایران تا 1900 میلادی تنها 5 میلیون جمعیت داشته با 98% روستایی و در یک سرزمین خشک با هزاران کیلومتر مرز و در تقابل با صدها قوم وحشی (جدای بیزانس و روم) آیا هیچ دفع و نابودی منابع مالی و فکری نداشته؟ آیا ایشان منکر این هستند که در شرق ایران هند و چین دین اهمیت داشته و بسیاری از متفکران و فیلسوفها در نقش پیامبران و مرادهای معنوی معرفی می شدند. آیا ایشان منکر مکتب فکری مهری میترایزم و رازوری بر روی یونان و روم هستند و اساسا اینها جزو منطق و فلسفه حساب نمی شوند.ادامه..
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
۴۱
nassau - مالاگا، اسپانیا
باید قیر داغ تو دهان تو ریخت
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
۳۷
سگال توماک - دوبی، امارات متحده عربی
خود جناب عالی که از مهندسی مکانیک تا فلسفه اسلامی و علوم اسلامی حوزه در محضر عالمان جهلی چون مصباح یزدی در دوران و سرگیجه مدام بوده ای و هیچکدام رو هم نتونستی به سرانجام برسونی از بزرگترین دروغهای این روزهای مملکت هستی که امتیاز برگزاری سمینارهای روانشناسی و روانکاوی رو میگیری که ربطی هم بهت نداره! پدرآمرزیده ! از خوان سفره اون مملکتی که هیچ تعلقی بهش نداری داری بهره می بری ، دستکم حرمت میزبان رو حفظ کن و مدرک بیار طبق کدام سند بجا مانده رومی پا شده بنای تخت جمشید ساخته.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
تنها ما نمیگیم که ایران تمدنی بزرگ و غنی داشته، مورخین بزرگ یونانی مثل هردوتوس هم همین اعتقاد رو دارن و در کتابهای تاریخیشون ذکر کردن. حتما میخوای بگی شاهنامه رو هم آلمانیها نوشتن!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۴۳
آنتی خرافه - کلن، آلمان
خب چرا اصلا راه دور میری، تا قبل از حمله اعراب وحشی امپراتوری پارسی وجود نداشته اصلا، تازی های وحشی که حمله کردند از اون به بعد پارسیان بوجود آمدند و تمدن بوجود آمد، اون یک سوم کره زمین هم که ثبت گینس شده بنام امپراتوری پارس همه چرندیاتیست که سند تاریخی ندارد. منشور حقوق بشر کورش رو هم رومیان ساختند شاید هم یونانیان. آخه مفت خور تازی صفت ضد ایرانی، چرا گم نمیشی با علی وافوری برید به همون جایی که بهش تعلق دارید برگردید به سرزمین مادریتون عربستان. حیوان های کثیف. تمام بناها و سنگ نوشته ها همه را یونانیان و رومیان ساختند پس ما خبر نداشتیم. حیف فحش که آدم نثار شما تازی ها کنه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
۷۱
tabarzinn - اوپسالا، سوئد
تو سر و کله ات از کجا پیدا شد؟ حالا درست در زمانی که به خاطرِ ندانم کاریهای جمهوری اسلامی امنیت ملی با خطر افتاده و این همه پول معلوم نیست در این چند سال به کجا رفته، این بابا تنها چیزی که به عقلش رسیده اینه که در موردِ تمدنِ ایران اغراق شده، و یا در موردِ اسمِ ایران شک وجود داره. تو مملکتی که یک وبلاک نویس رو"مثلِ ستار بهشتی" به خاطر نوشتنِ یک مطلب، زیرِ کتک تو زندون میکشن معلوم نیست افسارِ این بابا دستِ کی هست که اینها رو میگه، هیچ کس هم جرات نداره جوابی بهش بده.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
اولا تخت جمشید نمونه و مشابه معماریهای همزمان خود در بابل (ببیلان) هست که هیچ ربطی به رومیها نداره. هر چیزی رو بشه تحریف کرد، اسلات تخت جمشید رو به عنوان یک معماری باستانی ایرانی نمیشه تحریف کرد. اینها همه پروپاگندای جمهوری اسلامی هست برای نبود کردن هویت ایرانی. دوما شما (ایرانینیوکی) چرا دوباره خضعبلات این اشغال رو در وبسیت خودتون دوباره با دنیا تقسیم میکنید و به همچین یاوه گویانی تریبون در دنیای مجازی میدین؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
۴۱
samavat - شیراز، ایران
مردک کچل این همه آسمون ریسمون بافته که بگه ایران در مقابل غرب عددی نیست.اگه اینجوریه چرا تو فیلم 300 که خود غربی ها برای تخریب ایران ساختن خشایار شاه با اون شکوه و نیروی دریایی قدرتمند رو نمایش داده؟ زمانی که غرب در قرون وسطا بود یک حاکم شرقی برای پادشاه روم یک ساعت فرستاد و اون احمق با تبر شکوندش و گفت توش شیطان حلول کرده و داره عقربه ها رو تکون میده!! زمانی که شیخ بهایی یه حمام رو با یه شمع گرم میکرد انگلیسیها اومدن سر از کارش در بیارن خرابش کردن.جناب آقای مصطفی ملکیان غرب اگر غرب شده از صدقه سر ماست که تمام علوم روز و کتابهای خطی رو زمان قاجاریه بردن و ترجمه کردن و خیلی از اونها رو به اسم خودشون ثبت کردن.اینکه زمان بو علی سینا ایران تا کجا بوده ربطی به تمدن ایران نداره.خواهشا سرتو از برف بیار بیرون.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
۵۷
کیوان م - تهران، ایران
میدونین به این بیسواد نفهم و امثال این بی سواد چی میگن؟؟؟؟ وطن فروش تازی زاده ، از اسمش معلومه که تازی زاده هست ،ننگ و نفرین به تو وطن فروش و امثال تو تازی زاده .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
سوسمار زاده ی کثیف توی مزدور مگر نمیدانی اولین کار وحشیهای اسلامی در ایران و مصر آتش زدن کتابخانهها بود-تنها در اسکندریه ی مصر ۲۰۰ هزار جلد کتاب بود شاید به همین تعداد در ایران-مرگ بر تو و حامیان تو آشغال
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
ملتی بی هویت تر از ایرانی ندیدهام که این آشغالها میتوانند چنین زری بزنند و اتفاقی نیفتد. مگر نمیبینید در همین سا یت تا اسمی از ایران باستان میآید توده ایها اسلامیون چگونه خود را تکه پاره میکنند برای سیاه نمایی آن قسمت!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
ملتی بی هویت تر از ایرانی ندیدهام که این آشغالها میتوانند چنین زری بزنند و اتفاقی نیفتد. مگر نمیبینید در همین سا یت تا اسمی از ایران باستان میآید توده ایها اسلامیون چگونه خود را تکه پاره میکنند برای سیاه نمایی آن قسمت!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
سوسمار زاده ی کثیف توی مزدور مگر نمیدانی اولین کار وحشیهای اسلامی در ایران و مصر آتش زدن کتابخانهها بود-تنها در اسکندریه ی مصر ۲۰۰ هزار جلد کتاب بود شاید به همین تعداد در ایران-مرگ بر تو و حامیان تو آشغال
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
۵۷
کیوان م - تهران، ایران
میدونین به این بیسواد نفهم و امثال این بی سواد چی میگن؟؟؟؟ وطن فروش تازی زاده ، از اسمش معلومه که تازی زاده هست ،ننگ و نفرین به تو وطن فروش و امثال تو تازی زاده .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
۴۱
samavat - شیراز، ایران
مردک کچل این همه آسمون ریسمون بافته که بگه ایران در مقابل غرب عددی نیست.اگه اینجوریه چرا تو فیلم 300 که خود غربی ها برای تخریب ایران ساختن خشایار شاه با اون شکوه و نیروی دریایی قدرتمند رو نمایش داده؟ زمانی که غرب در قرون وسطا بود یک حاکم شرقی برای پادشاه روم یک ساعت فرستاد و اون احمق با تبر شکوندش و گفت توش شیطان حلول کرده و داره عقربه ها رو تکون میده!! زمانی که شیخ بهایی یه حمام رو با یه شمع گرم میکرد انگلیسیها اومدن سر از کارش در بیارن خرابش کردن.جناب آقای مصطفی ملکیان غرب اگر غرب شده از صدقه سر ماست که تمام علوم روز و کتابهای خطی رو زمان قاجاریه بردن و ترجمه کردن و خیلی از اونها رو به اسم خودشون ثبت کردن.اینکه زمان بو علی سینا ایران تا کجا بوده ربطی به تمدن ایران نداره.خواهشا سرتو از برف بیار بیرون.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
اولا تخت جمشید نمونه و مشابه معماریهای همزمان خود در بابل (ببیلان) هست که هیچ ربطی به رومیها نداره. هر چیزی رو بشه تحریف کرد، اسلات تخت جمشید رو به عنوان یک معماری باستانی ایرانی نمیشه تحریف کرد. اینها همه پروپاگندای جمهوری اسلامی هست برای نبود کردن هویت ایرانی. دوما شما (ایرانینیوکی) چرا دوباره خضعبلات این اشغال رو در وبسیت خودتون دوباره با دنیا تقسیم میکنید و به همچین یاوه گویانی تریبون در دنیای مجازی میدین؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
۷۱
tabarzinn - اوپسالا، سوئد
تو سر و کله ات از کجا پیدا شد؟ حالا درست در زمانی که به خاطرِ ندانم کاریهای جمهوری اسلامی امنیت ملی با خطر افتاده و این همه پول معلوم نیست در این چند سال به کجا رفته، این بابا تنها چیزی که به عقلش رسیده اینه که در موردِ تمدنِ ایران اغراق شده، و یا در موردِ اسمِ ایران شک وجود داره. تو مملکتی که یک وبلاک نویس رو"مثلِ ستار بهشتی" به خاطر نوشتنِ یک مطلب، زیرِ کتک تو زندون میکشن معلوم نیست افسارِ این بابا دستِ کی هست که اینها رو میگه، هیچ کس هم جرات نداره جوابی بهش بده.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
۴۳
آنتی خرافه - کلن، آلمان
خب چرا اصلا راه دور میری، تا قبل از حمله اعراب وحشی امپراتوری پارسی وجود نداشته اصلا، تازی های وحشی که حمله کردند از اون به بعد پارسیان بوجود آمدند و تمدن بوجود آمد، اون یک سوم کره زمین هم که ثبت گینس شده بنام امپراتوری پارس همه چرندیاتیست که سند تاریخی ندارد. منشور حقوق بشر کورش رو هم رومیان ساختند شاید هم یونانیان. آخه مفت خور تازی صفت ضد ایرانی، چرا گم نمیشی با علی وافوری برید به همون جایی که بهش تعلق دارید برگردید به سرزمین مادریتون عربستان. حیوان های کثیف. تمام بناها و سنگ نوشته ها همه را یونانیان و رومیان ساختند پس ما خبر نداشتیم. حیف فحش که آدم نثار شما تازی ها کنه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
تنها ما نمیگیم که ایران تمدنی بزرگ و غنی داشته، مورخین بزرگ یونانی مثل هردوتوس هم همین اعتقاد رو دارن و در کتابهای تاریخیشون ذکر کردن. حتما میخوای بگی شاهنامه رو هم آلمانیها نوشتن!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۳۷
سگال توماک - دوبی، امارات متحده عربی
خود جناب عالی که از مهندسی مکانیک تا فلسفه اسلامی و علوم اسلامی حوزه در محضر عالمان جهلی چون مصباح یزدی در دوران و سرگیجه مدام بوده ای و هیچکدام رو هم نتونستی به سرانجام برسونی از بزرگترین دروغهای این روزهای مملکت هستی که امتیاز برگزاری سمینارهای روانشناسی و روانکاوی رو میگیری که ربطی هم بهت نداره! پدرآمرزیده ! از خوان سفره اون مملکتی که هیچ تعلقی بهش نداری داری بهره می بری ، دستکم حرمت میزبان رو حفظ کن و مدرک بیار طبق کدام سند بجا مانده رومی پا شده بنای تخت جمشید ساخته.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۴۱
nassau - مالاگا، اسپانیا
باید قیر داغ تو دهان تو ریخت
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
۲۶
romano - تهران، ایران
خوب به حر ف این آقا باشد هند و چین و مصر باستان هم تمدن نداشتند چون فیلسوف نداشتند! در ضمن جنگهای هزارساله ایران و یونان(قبل از بیزانس) قطعا انتقال فرهنگی دو طرفه داشته اند و بیشک جنگ هزار ساله در سرحدات نیاز به دانش نظامی دارد نه به اوراد اشو زرتشت. نمونه خوب برای این دلیل این است فرض کنید فردا میخواهید 100 هزار مرد جوان را از تهران به آنور مرزهای ترکیه حرکت دهید آیا این افراد نیاز به تدارکات پوشاک اسلحه پزشکی و حداقل آب روزانه ندارند؟ آیا این چیزی غیر از دانش است. نکته دیگر اینکه این جناب فراموش کرده ایران تا 1900 میلادی تنها 5 میلیون جمعیت داشته با 98% روستایی و در یک سرزمین خشک با هزاران کیلومتر مرز و در تقابل با صدها قوم وحشی (جدای بیزانس و روم) آیا هیچ دفع و نابودی منابع مالی و فکری نداشته؟ آیا ایشان منکر این هستند که در شرق ایران هند و چین دین اهمیت داشته و بسیاری از متفکران و فیلسوفها در نقش پیامبران و مرادهای معنوی معرفی می شدند. آیا ایشان منکر مکتب فکری مهری میترایزم و رازوری بر روی یونان و روم هستند و اساسا اینها جزو منطق و فلسفه حساب نمی شوند.ادامه..
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
بلاخره یکى پیدا شد با منطق و استدلال حرف بزنه و این هندونه رو از زیر بغل ما در بیاره! کاملا با حرفاى ایشون موافقم. خودمون تاریخ و درست و حسابى نمیخونیم اما واسه مردم دیگه از گذشته چند هزار سال پیش کلاس میزاریم! الان چى داریم؟ فقر، فحشا، اختلاسهاى میلیارد دلارى، یه رهبر بى عرضه و بیسواد که کارش شده دشمن تراشى واسه سر گرمى ملت و چپاول بیت المال.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ایشان مخ شان عیب کرده است آیا ?!?! پس جناب آلو ! میفرمایید که شاهنامه فردوسی را عمه بنده نگاشته است ?!?!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ببخشید منظورم آن شاهنامهُ قدیمی تر-خُداینامک - است که فردوسی از آن برای نوشتن این یکی از آن استفاده کرده بود و به زبان فارسی سره و در زمان انوشیروان نوشته شده بود
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
۵۳
گشتاسب - برلین، آلمان
خدا یه کیسه پول به من بده و یه عقل درس وحسابی به این .آخه خوب معلومه که هیچ کتابی باقی نمونده چون که عربها یا کتابخانه ها را خراب کردند یا کتابها را سوزاندند با بقیه آثار دیگر هم همین رفتار شد یا خراب شد یا به غارت رفت .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۳۳
agha_ehsan - تهران، ایران
یکی به این دیوانه شیرین عقل بگه برو کتاب قلعه الموت رو بخون و ببین که چطور مدارک تمدن بزرگ ایرانی در کتابهای تاریخ مصری های اون زمان نوشته شده که ایرانی ها که بعد از حمله اعراب دسترسی به گذشته خودشون نداشتن به مصر رفتن و با تحصیل در مصر پی به تاریخ بزرگ خودشون بردن . در ضمن آخه شاسگول ، مگه ممکنه حکومتی قلمروئش تا مراکش بره ولی حکومت بزرگی نباشه ؟ مدرک ازین بهتر که زمانی از هند تا شمال غرب افریقا تحت قلمروی ایران بود و زمانی که ملتها آبیاری بلد نبودن ، ایرانی ها کانال سوئز به اون عظمت رو زدن ! خب این مدارک رو بکن تو چشم کورت دیگه .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
۵۵
oghab - هلسینکی، فنلاند
مردک کچل احمق.همون اجدادنابکار تو کتابخانه جندی شاپوررا به آتش کشیدن وتمام نوشتارها ی ایران باستان راسوزاندند .درضمن احمق تازی گذری کن به تخمت حمشید وکانالهای زیر بنا شاید هنتو گل بگیری بوزینه عرب
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
۲۶
romano - تهران، ایران
ایشان در مورد تاثیر جبر و اختیار بعد از سفر سقراط به پارس و استوییزم نمیدانند حالا اینها بکنار هردوت و گزنفون چه. آیا ایشان نمی دانند دلیل مخالفت با اسکندر بدلیل سبک لباس پوشی پارسی و آداب و اشرافیت ایرانی بود (فقط چهار زن ایرانی اختیار کرد) ایشان نمیدانند اسکندر کتابسوزی کرد (دلیل جمع آوری مجدد اوستا در دوره اردشیر همین بود) آیا ایشان در مورد دانشگاه شانگیانگ 21 پیش از میلاد در چین یا دانشگاه و هنرستان در دوره هخامنشی و همینطور وجود فاینانس و اکانتینگ برای جیره و مواجب و مرخصی ماهشماری، مالیات و . هیچ نمیدانند. آیا نوشته های مولوی یا فردوسی پس از اسلام در یک شب در یک فرهنگ خلق شده؟ آیا در ساختار تخت جمشید سیستم زهکشی و اگو کانالینگ و محاسبه شیب و ریاضیات نداشته ایم و اساسا در ایران و بین النهرین آنزمان مجسمه و باغ دروازه ایشتارو . وجود نداشته؟ آیا همان زمان در میان مردم روستایی محاسبه شیب قنات وجود نداشته. آیا ایشان آثار جراحی کاسه سر و چشم مصنوعی و . را در شهر سوخته ندیده اند(حتما آنهاهم ازهند آمده!) بعد از همه اینها من تعصب آنچنانی از ایرانیها بجز درمورد کوروش ندیده ام ادامه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
۲۶
romano - تهران، ایران
دلیل تعصب کورش برابری انسان در زمانیست که انسانها جزو مایملک بعنوان گلادیاتور و برده بوده و من اتفاقا بعنوان یک آذری به این سند جاوید بشری افتخار می کنم که یک انسان در زمان باستان در مرزهای بزرگترین امپراطوری به تساوی باور حکومتی داشته چیزی که هنوز هم با این دنیای مدرن به آن رفتار نمیکنیم. آیا بستن تنگه بسفر در زمان خشایار با کشتیهای باستانی بدون دانش مهندسی بوده و اساس چرا روم یکبار از طریق دریا عزم حمله به ایران نکرد (حتما اینها هم مال فینیقیها بوده). آیا حفر کانال سوئز وجود نداشته و چیزی بغیر از محاسبه بوده (از یک مهندس بپرسید اگر بخواهیم کانالی بین دو قاره حفر کنیم چه نیاز داریم). ایران به دنیا موسیقی و ابزار آن و چنگ و صدها مشتق آنرا اهدا نکرد زریاب نبود مانی در چین نبود. اگر قدرت و دانش تنها برای یک ملت حداکثر 10 میلیونی در امپراطوری پارس بزرگترین امپراطوری خشکی در زمانی حدود 500 سال تمدن درخشان نبوده پس چه چیزی است (خدایا اینها چطوری متفکر ایرانی شدن حیرت می کنم ای وای بحال ما) سخن اینجا کوتاه میکنم که همین نوشته بیدقت شاخه را بدست دانا خواهد داد. حیرت زده ام حیرت زده
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
۵۹
hamtarane - ملبورن، استرالیا
دروغ بزرگترمان اینکه "تو ایرانی هستی". تو تخم عرب هستی مردک
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
۴۵
mabahamim - منچستر، انگلستان
برای کلام روشنفکر کمتر مخاطبی هست، نباید تصور کرد که کالای فکر هست، مصرف کنندهای در بازار نیست. وقتی مخاطب نیست، کالای فکر هم نیست. اقای ملکیان درحوزه دانش خود فقط نمی اندیشد به دنبال مصرف کننده در هر رویدادی سرک میکشد وگاها مسائل را مطرح میکند که متخصصین را به خنده وا میدارد ..یکروز در حوزه دین ........یک روز در حوزه تاریخ ......یکروز ر حوزه کشاورزی.......یک روز در حوزه پزشکی...یک روز در حوزه خانواده......اقای ملکیان فرق جهان سوم و جهان اول همین است که در کشورهای پیشرفته هر فرد یک تخصص دارد و تبحر بی چون چرا در شغل و تفکرات خود دارد متاسفانه حضرتعالی به دلیل کمبود مصرف کننده (شنوده) دچار شدید. و مانند شخصی که در حال سقوط است برای نجات خود چنگ به اطراف خوددمیکشد...اینجاب بااینکه اطلاعات کمی ازتاریخ دارم با ۴ساعت مطالعه خیلی اسان میتوانم در ۲ صفحه تمامی افکار پریشان شما را منسوخ کنم ...
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
۴۵
دژمن الله - روسیه، روسیه
وای با کیا شدیم هفتاد میلیون! این یارو اینقدر احمق و بیسواده که نمی دونه زمان هخامنشیان اصلا رومی یی درکار نبوده! !!! حماقت و نادانی اش یه طرف اصلا به منابع هم ذره ای رجوع نکرده که بفهمه مختصات معماری رومی و یونانی چی هست و اصول و شیوه های معماری ایرانی چی بوده و این ها از بناد با هم تفاوت دارند! خزعبلاتش اصلا لایق پاسخ گویی نیست چون هرکس که دو زار سواد داشته باشه و منابع رو مرور کرده باشه اصلا به حرف های این احمق که یک اثر دینی و فلسفی مداشتیم یا یک پزشک پیش از اسلام نداشتیم می خنده!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
۴۷
marhoom alinaghi khan - اشنویه، ایران
بدبخت احمق بیسواد، تمدن روم تقریبا ۵۰۰ سال بعد از ساخت تخت جمشید شکوفا شد و شروع به جهان گشایی کرد، اگه حتا هیچ اثر معماری از ایران باستان به جا نمونده بود، رد پای اونها رو از مورخان یونانی مثل هردتس میشه دنبال کرد، حتما کشور داری، مالیات، پست بین شهری و یکی از قدیمیترین مذهبهای تاریخ رو هم رو رومیها به دنیا معرفی کردند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
۵۴
ahura95 - توکیو، ژاپن
من چیزی ندارم بگم ، جز اظهار تاسف برای خودمون . تمام دنیا و تمام کشورهای دنیا ، با جعل سند ، دنبال تاریخ سازی و مهم جلوه نشون دادن کشورشونن ، اونوقت ما بدست خودمون این چارتا تیره تخته و نوشته ای رو هم که داریم ، قلابی و جعلی میدونیم . شرم بر ما .. من سوال میکنم . آیا واقعا ما لایق حکومتی بهتر از حکومت آخوندی هستیم ؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۵۲
persianshadow1 - برایتون، انگلستان
درست است که ایران در گذر تاریخ مرزهاى مختلفى داشته ولى فرهنگى بنام فرهنگ ایرانشهرى بر بخشهایى که دیگر جزو ایران نیستند حاکم بوده که هنوز هم وجود دارد و انکار ان جز دشمنى دلیل دیگرى ندارد، به عنوان مثال نوروز.کشورهایى چون تاجیکستان،افغانستان، بخشهایى از پاکستان ،عراق، ترکیه،ارمنستان، آران(جمهور جعلى اذربایجان)ترکمنستان و کردهاو آشوریها و و و همه تاثیر گرفته از همین فرهنگ ایرانشهرى هستند، چیز عجیبى هم نیست همونطورى که کشور هاى اروپایى تحت تاثیر فرهنگ یونانى و رومى هستند و خودشون هم اعتراف میکنند. حالا بماند که بعد از ورودتازیهاىاسلامى و ترکهاى اسیاى میانه فرهنگ و زبان خیلى از این ملتها تحت تاثیر قرار گرفت، ولى ایران همچنان زبان و فرهنگ خود را حفظ کرد و از این نظر یکى از موارد نادر در تاریخ است که بعد از اینهمه حمله از شرق و غرب باز هم توانست زبان و فرهنگ خودش رو حفظ کند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
رفتم که ببینم این مصطفی ملکیان کیست و چه کاره است ! و صد البته دیدم که ده سال را زیر نظر مصباح یزدی !کار کرده است و هم چنین 19 سال دروس حوزوی خوانده است !! یعنی از سال پنجاه و هشت تا هفتادو هفت !پس از این نظر نباید به ایشان خُرده گرفت ! معلوم است که آبشخور فکری ایشان و تراوشات ذهنی شان نباید بیشتر از این باشد !
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
۵۰
sarbaz007 - المان، آلمان
مصی جون حتما میگی اونا هم خط میخی آختراع کردن و تاریخ نویسی یونانی هم دروغ میگن ، چه قدر پاچه خار داره زیاد میشه
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
دقیقا الان سطح فرهنگمونو نشون دادیم. دلیل نداره به این بیچاره اینقدر توهین کنیم! چطور خودمون انتقاد پذیر نیستیم وطاقت شنیدن حرف مخالف و نداریم اما توقع داریم سردمداران حکومت و در راس اونها رهبر خونخوارش انتقاد پذیر باشن! ما به حکومت دیکتاتورى عادت کردیم!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
و نوچه ی بیشرم-من دینی ندارم ولی هنوز نمیدانی میترائیسم ایرانی چنان اثر عمیقی در اروپا گذاشت که مقداری از داستانهای آن در مسیحیت کپی شد-اه از این ملت ---خود زن ---که شبیه ندارد!! اولین کار زشت انقلابیون-تخریب قبر رضا شاه بود-میخواهید وضع بهتر از این باشد؟؟ این تخریب نه در شوروی شد نه در چین کمونیست!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
ببند در گاله رو :o با پوز کثیف سگ نجس هار, دریا نجس نمیشه. الان 1400 ساله که با سوزاندن کتابها و نابود کردن منابع ایرانی سعی در جا انداختن تمدن اسلامی به جای تمدن ایرانی هستید،اما دریغ از یک موفقیت کوچیک :) تا کنون نتونستید از این به بعد که دنیا شده یه دهکده جهانی دیگه عمرن بتونید حقیقت را از مردم و جوانان پنهان کرد با اینترنت و تکنولوژی تحقیق و جستجو و آگاهی نسلهای ایرانی بیشتر شده و بیشتر با واقعیاتهای ایران کهن و مذهب و دین سیاست و. آشنا شده و میشوند : چه خوشت بیاد یا نیاد ایران آینده ایرانی لائیک و آزاد و آباد خواهد شد،،شماها هم انقده زر بزنید تا به زرت زرت بیفتید ;)
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
۵۱
Cyrusiii - لیدز، انگلستان
چیزی که بیشتر از هر چیزی تو حرفهای این آقا استناد به بی سود ایشون هست اینه که در زمان هخامنشی رمی نبود که چیزی بسازه، اون زمان رقیب جهانی ایران یونان بود.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. تو رژیمی هم نام آریایی ------ را انتخاب کرده یی برای رواج بی وطنی!!! خودتی
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۴۳
paksan - ایران، ایران
این طرف نمی فهمه یا خودش رو به نافهمی زده. اگر عربها به یونان هم حمله میکردند همین بساط بود. فقط یک نگاه به مصر بیانداز تا بفهمی ما ایرانی ها چقدر قدرت و عظمت فرهنگی داشتیم. عربها به مصر و عراق و سوریه هم حمله کردند نتیجه این است که بجز همین چیزهایی که شما میگی مثلاً چهارتا اثر تاریخی که با این توصیفات حتماً مسیحی ها براشون ساختند چیزی ندارند حتی زبانشون رو هم عربی کردند در حالی که مصری ها و حتی عراقی ها عرب نبودند. شما هنوز خیلی فاصله داری تا فهم حمله عربها به جهان و نمونه کوچک و واقعی آن همین داعش هستش. چشمات رو باز کن تا ببینی چطور هرچیزی رو نابود میکنند چطور زنها و نسلها رو میخوان تغییر بدهند این فقط یک نمونه بسیار کوچک از حمله عربهاست. اگر ما فرهنگی نداشتیم پس برو هند ببین وقتی بخشی از مردم و نیاکان ما به هند فرار کردند آیا با فرهنگتر و بسیار پیشرفته تر از هندی ها نبودند و ببین چه کردند در آنجا. اینها همون بیسوادهایی هستند که بعد از انقلاب با اخراج و قلع و قمع اساتید باسواد خودشون شدند همه کاره و حالا نظریه پرداز هم شدند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
۵۷
پاپ اسفنجى - اورنج کانتى، ایالات متحده امریکا
دوستان ولش کنید مرتیکه کچل یک ...خورد خواست معروف بشه ومانباید جواب این انترها رو بدیم بدتر معروف میشن
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
۵۳
ordak - بن، آلمان
ببینم این اشغال اصلا ارزش اینو داره که ادم چرندیاتش نقد کنه؟؟،ادم فقط بادی به قول سعدی !!!!!! بگه عاقلان دانند!!!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
۴۹
آلونا ازنامنسکایا - اورلاندو، ایالات متحده امریکا
یعنی وقتی ما قفقاز را در زمان قاجار از دست دادیم قفقازی ها تا آن زمان ایرانی بودند ولی بعد از آن ناایرانی شدند و از ایرانی بودن افتادند؟ … آفرین 100 از 100 این ملی گرایی هم داستان جالبیه می گویند مردمی که توی این محدوده مرزی قرار دارند مردم ما هستند و مردم دو کیلومتر آنطرف تر از مرز که از همان نژاد و مذهب هستند دیگه ربطی به ما ندارند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
بگم که من اصلا کورش کبیر رو هم قبول ندارم ،که عادل بوده و از این قبیل ،این ما مردم هستیم که یکی رو بالا میبریم به عرش میرسونیم،یکی رو به خاک میکشنیم. این خصلت ما ایرانیان است.یک تاریخ دروغ میسازیم و تحویل میدیم ... من اون چه که مدرک داره قبول میکنم نه اون که از ۱۰۰۰ سال پیش مردم میگن. مثلا از اسلام و علی یه چی میسازن که آدم خندش میگیره ، یا محمد که با سوسمار صحبت میکرد. تاریخ کلا یه کتاب جوک هست برای من.
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
مردکه بیسواد قاطر رومی ها ۱۵۰ سال بعد از امپراطوری اسکندر مقدونی وحمله اش به ایران بر سر کار امدند پس خفه خون بگیر و بمیر
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
اگه به شما انگل ها که همیشه پشت عربها موس موس میکنید و ازشون تغذیه میکنید بود که میگفتید پدر جد ... تخت جمشید رو ساخته
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
۴۵
arsham 667 - کپنهاک، دانمارک
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. مزدور لطفا اسمتو عوض کن بذار عربزاده. آلبت دست شماها رو شده که اسماتونو عوض میکنین . باز دم اون فدا قاقا گرم باز با این همه منفی خودشه
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
۶۱
civilization - واشینگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
اینکه نظر ونوشته نویسنده مقاله تا چه حد صحیح یاغلط است ازسوی هیچکدام ازکسانی که صرفأ بافحاشی نظرخودشان رابیان می کنند موردنقدوبررسی قرارنگرفته وتردیدی ندارم که صاحبان اینگونه تفکر رژیمی مثل جمهوری اسلامی وحتی بدتر از آنرا خواهندداشت .!
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
گیرم تمدن بزرگی داشتیم ،الان هیچ نداریم .چرا میخواین بجنگین با واقعیت کشور خودمون
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
اولا تخت جمشید نمونه و مشابه معماریهای همزمان خود در بابل (ببیلان) هست که هیچ ربطی به رومیها نداره. هر چیزی رو بشه تحریف کرد، اسلات تخت جمشید رو به عنوان یک معماری باستانی ایرانی نمیشه تحریف کرد. اینها همه پروپاگندای جمهوری اسلامی هست برای نبود کردن هویت ایرانی. دوما شما (ایرانینیوکی) چرا دوباره خضعبلات این اشغال رو در وبسیت خودتون دوباره با دنیا تقسیم میکنید و به همچین یاوه گویانی تریبون در دنیای مجازی میدین؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
سوسمار زاده ی کثیف توی مزدور مگر نمیدانی اولین کار وحشیهای اسلامی در ایران و مصر آتش زدن کتابخانهها بود-تنها در اسکندریه ی مصر ۲۰۰ هزار جلد کتاب بود شاید به همین تعداد در ایران-مرگ بر تو و حامیان تو آشغال
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
۵۷
کیوان م - تهران، ایران
میدونین به این بیسواد نفهم و امثال این بی سواد چی میگن؟؟؟؟ وطن فروش تازی زاده ، از اسمش معلومه که تازی زاده هست ،ننگ و نفرین به تو وطن فروش و امثال تو تازی زاده .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
۴۱
samavat - شیراز، ایران
مردک کچل این همه آسمون ریسمون بافته که بگه ایران در مقابل غرب عددی نیست.اگه اینجوریه چرا تو فیلم 300 که خود غربی ها برای تخریب ایران ساختن خشایار شاه با اون شکوه و نیروی دریایی قدرتمند رو نمایش داده؟ زمانی که غرب در قرون وسطا بود یک حاکم شرقی برای پادشاه روم یک ساعت فرستاد و اون احمق با تبر شکوندش و گفت توش شیطان حلول کرده و داره عقربه ها رو تکون میده!! زمانی که شیخ بهایی یه حمام رو با یه شمع گرم میکرد انگلیسیها اومدن سر از کارش در بیارن خرابش کردن.جناب آقای مصطفی ملکیان غرب اگر غرب شده از صدقه سر ماست که تمام علوم روز و کتابهای خطی رو زمان قاجاریه بردن و ترجمه کردن و خیلی از اونها رو به اسم خودشون ثبت کردن.اینکه زمان بو علی سینا ایران تا کجا بوده ربطی به تمدن ایران نداره.خواهشا سرتو از برف بیار بیرون.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
ملتی بی هویت تر از ایرانی ندیدهام که این آشغالها میتوانند چنین زری بزنند و اتفاقی نیفتد. مگر نمیبینید در همین سا یت تا اسمی از ایران باستان میآید توده ایها اسلامیون چگونه خود را تکه پاره میکنند برای سیاه نمایی آن قسمت!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
۴۳
آنتی خرافه - کلن، آلمان
خب چرا اصلا راه دور میری، تا قبل از حمله اعراب وحشی امپراتوری پارسی وجود نداشته اصلا، تازی های وحشی که حمله کردند از اون به بعد پارسیان بوجود آمدند و تمدن بوجود آمد، اون یک سوم کره زمین هم که ثبت گینس شده بنام امپراتوری پارس همه چرندیاتیست که سند تاریخی ندارد. منشور حقوق بشر کورش رو هم رومیان ساختند شاید هم یونانیان. آخه مفت خور تازی صفت ضد ایرانی، چرا گم نمیشی با علی وافوری برید به همون جایی که بهش تعلق دارید برگردید به سرزمین مادریتون عربستان. حیوان های کثیف. تمام بناها و سنگ نوشته ها همه را یونانیان و رومیان ساختند پس ما خبر نداشتیم. حیف فحش که آدم نثار شما تازی ها کنه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
۴۱
nassau - مالاگا، اسپانیا
باید قیر داغ تو دهان تو ریخت
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
تنها ما نمیگیم که ایران تمدنی بزرگ و غنی داشته، مورخین بزرگ یونانی مثل هردوتوس هم همین اعتقاد رو دارن و در کتابهای تاریخیشون ذکر کردن. حتما میخوای بگی شاهنامه رو هم آلمانیها نوشتن!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۷۱
tabarzinn - اوپسالا، سوئد
تو سر و کله ات از کجا پیدا شد؟ حالا درست در زمانی که به خاطرِ ندانم کاریهای جمهوری اسلامی امنیت ملی با خطر افتاده و این همه پول معلوم نیست در این چند سال به کجا رفته، این بابا تنها چیزی که به عقلش رسیده اینه که در موردِ تمدنِ ایران اغراق شده، و یا در موردِ اسمِ ایران شک وجود داره. تو مملکتی که یک وبلاک نویس رو"مثلِ ستار بهشتی" به خاطر نوشتنِ یک مطلب، زیرِ کتک تو زندون میکشن معلوم نیست افسارِ این بابا دستِ کی هست که اینها رو میگه، هیچ کس هم جرات نداره جوابی بهش بده.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
۵۹
hamtarane - ملبورن، استرالیا
دروغ بزرگترمان اینکه "تو ایرانی هستی". تو تخم عرب هستی مردک
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
۴۵
دژمن الله - روسیه، روسیه
وای با کیا شدیم هفتاد میلیون! این یارو اینقدر احمق و بیسواده که نمی دونه زمان هخامنشیان اصلا رومی یی درکار نبوده! !!! حماقت و نادانی اش یه طرف اصلا به منابع هم ذره ای رجوع نکرده که بفهمه مختصات معماری رومی و یونانی چی هست و اصول و شیوه های معماری ایرانی چی بوده و این ها از بناد با هم تفاوت دارند! خزعبلاتش اصلا لایق پاسخ گویی نیست چون هرکس که دو زار سواد داشته باشه و منابع رو مرور کرده باشه اصلا به حرف های این احمق که یک اثر دینی و فلسفی مداشتیم یا یک پزشک پیش از اسلام نداشتیم می خنده!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
۳۷
سگال توماک - دوبی، امارات متحده عربی
خود جناب عالی که از مهندسی مکانیک تا فلسفه اسلامی و علوم اسلامی حوزه در محضر عالمان جهلی چون مصباح یزدی در دوران و سرگیجه مدام بوده ای و هیچکدام رو هم نتونستی به سرانجام برسونی از بزرگترین دروغهای این روزهای مملکت هستی که امتیاز برگزاری سمینارهای روانشناسی و روانکاوی رو میگیری که ربطی هم بهت نداره! پدرآمرزیده ! از خوان سفره اون مملکتی که هیچ تعلقی بهش نداری داری بهره می بری ، دستکم حرمت میزبان رو حفظ کن و مدرک بیار طبق کدام سند بجا مانده رومی پا شده بنای تخت جمشید ساخته.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۴۷
marhoom alinaghi khan - اشنویه، ایران
بدبخت احمق بیسواد، تمدن روم تقریبا ۵۰۰ سال بعد از ساخت تخت جمشید شکوفا شد و شروع به جهان گشایی کرد، اگه حتا هیچ اثر معماری از ایران باستان به جا نمونده بود، رد پای اونها رو از مورخان یونانی مثل هردتس میشه دنبال کرد، حتما کشور داری، مالیات، پست بین شهری و یکی از قدیمیترین مذهبهای تاریخ رو هم رو رومیها به دنیا معرفی کردند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ایشان مخ شان عیب کرده است آیا ?!?! پس جناب آلو ! میفرمایید که شاهنامه فردوسی را عمه بنده نگاشته است ?!?!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۲۶
romano - تهران، ایران
خوب به حر ف این آقا باشد هند و چین و مصر باستان هم تمدن نداشتند چون فیلسوف نداشتند! در ضمن جنگهای هزارساله ایران و یونان(قبل از بیزانس) قطعا انتقال فرهنگی دو طرفه داشته اند و بیشک جنگ هزار ساله در سرحدات نیاز به دانش نظامی دارد نه به اوراد اشو زرتشت. نمونه خوب برای این دلیل این است فرض کنید فردا میخواهید 100 هزار مرد جوان را از تهران به آنور مرزهای ترکیه حرکت دهید آیا این افراد نیاز به تدارکات پوشاک اسلحه پزشکی و حداقل آب روزانه ندارند؟ آیا این چیزی غیر از دانش است. نکته دیگر اینکه این جناب فراموش کرده ایران تا 1900 میلادی تنها 5 میلیون جمعیت داشته با 98% روستایی و در یک سرزمین خشک با هزاران کیلومتر مرز و در تقابل با صدها قوم وحشی (جدای بیزانس و روم) آیا هیچ دفع و نابودی منابع مالی و فکری نداشته؟ آیا ایشان منکر این هستند که در شرق ایران هند و چین دین اهمیت داشته و بسیاری از متفکران و فیلسوفها در نقش پیامبران و مرادهای معنوی معرفی می شدند. آیا ایشان منکر مکتب فکری مهری میترایزم و رازوری بر روی یونان و روم هستند و اساسا اینها جزو منطق و فلسفه حساب نمی شوند.ادامه..
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
۵۵
oghab - هلسینکی، فنلاند
مردک کچل احمق.همون اجدادنابکار تو کتابخانه جندی شاپوررا به آتش کشیدن وتمام نوشتارها ی ایران باستان راسوزاندند .درضمن احمق تازی گذری کن به تخمت حمشید وکانالهای زیر بنا شاید هنتو گل بگیری بوزینه عرب
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
۵۳
گشتاسب - برلین، آلمان
خدا یه کیسه پول به من بده و یه عقل درس وحسابی به این .آخه خوب معلومه که هیچ کتابی باقی نمونده چون که عربها یا کتابخانه ها را خراب کردند یا کتابها را سوزاندند با بقیه آثار دیگر هم همین رفتار شد یا خراب شد یا به غارت رفت .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۲۶
romano - تهران، ایران
دلیل تعصب کورش برابری انسان در زمانیست که انسانها جزو مایملک بعنوان گلادیاتور و برده بوده و من اتفاقا بعنوان یک آذری به این سند جاوید بشری افتخار می کنم که یک انسان در زمان باستان در مرزهای بزرگترین امپراطوری به تساوی باور حکومتی داشته چیزی که هنوز هم با این دنیای مدرن به آن رفتار نمیکنیم. آیا بستن تنگه بسفر در زمان خشایار با کشتیهای باستانی بدون دانش مهندسی بوده و اساس چرا روم یکبار از طریق دریا عزم حمله به ایران نکرد (حتما اینها هم مال فینیقیها بوده). آیا حفر کانال سوئز وجود نداشته و چیزی بغیر از محاسبه بوده (از یک مهندس بپرسید اگر بخواهیم کانالی بین دو قاره حفر کنیم چه نیاز داریم). ایران به دنیا موسیقی و ابزار آن و چنگ و صدها مشتق آنرا اهدا نکرد زریاب نبود مانی در چین نبود. اگر قدرت و دانش تنها برای یک ملت حداکثر 10 میلیونی در امپراطوری پارس بزرگترین امپراطوری خشکی در زمانی حدود 500 سال تمدن درخشان نبوده پس چه چیزی است (خدایا اینها چطوری متفکر ایرانی شدن حیرت می کنم ای وای بحال ما) سخن اینجا کوتاه میکنم که همین نوشته بیدقت شاخه را بدست دانا خواهد داد. حیرت زده ام حیرت زده
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ببخشید منظورم آن شاهنامهُ قدیمی تر-خُداینامک - است که فردوسی از آن برای نوشتن این یکی از آن استفاده کرده بود و به زبان فارسی سره و در زمان انوشیروان نوشته شده بود
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
۳۳
agha_ehsan - تهران، ایران
یکی به این دیوانه شیرین عقل بگه برو کتاب قلعه الموت رو بخون و ببین که چطور مدارک تمدن بزرگ ایرانی در کتابهای تاریخ مصری های اون زمان نوشته شده که ایرانی ها که بعد از حمله اعراب دسترسی به گذشته خودشون نداشتن به مصر رفتن و با تحصیل در مصر پی به تاریخ بزرگ خودشون بردن . در ضمن آخه شاسگول ، مگه ممکنه حکومتی قلمروئش تا مراکش بره ولی حکومت بزرگی نباشه ؟ مدرک ازین بهتر که زمانی از هند تا شمال غرب افریقا تحت قلمروی ایران بود و زمانی که ملتها آبیاری بلد نبودن ، ایرانی ها کانال سوئز به اون عظمت رو زدن ! خب این مدارک رو بکن تو چشم کورت دیگه .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
۲۶
romano - تهران، ایران
ایشان در مورد تاثیر جبر و اختیار بعد از سفر سقراط به پارس و استوییزم نمیدانند حالا اینها بکنار هردوت و گزنفون چه. آیا ایشان نمی دانند دلیل مخالفت با اسکندر بدلیل سبک لباس پوشی پارسی و آداب و اشرافیت ایرانی بود (فقط چهار زن ایرانی اختیار کرد) ایشان نمیدانند اسکندر کتابسوزی کرد (دلیل جمع آوری مجدد اوستا در دوره اردشیر همین بود) آیا ایشان در مورد دانشگاه شانگیانگ 21 پیش از میلاد در چین یا دانشگاه و هنرستان در دوره هخامنشی و همینطور وجود فاینانس و اکانتینگ برای جیره و مواجب و مرخصی ماهشماری، مالیات و . هیچ نمیدانند. آیا نوشته های مولوی یا فردوسی پس از اسلام در یک شب در یک فرهنگ خلق شده؟ آیا در ساختار تخت جمشید سیستم زهکشی و اگو کانالینگ و محاسبه شیب و ریاضیات نداشته ایم و اساسا در ایران و بین النهرین آنزمان مجسمه و باغ دروازه ایشتارو . وجود نداشته؟ آیا همان زمان در میان مردم روستایی محاسبه شیب قنات وجود نداشته. آیا ایشان آثار جراحی کاسه سر و چشم مصنوعی و . را در شهر سوخته ندیده اند(حتما آنهاهم ازهند آمده!) بعد از همه اینها من تعصب آنچنانی از ایرانیها بجز درمورد کوروش ندیده ام ادامه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
۵۴
ahura95 - توکیو، ژاپن
من چیزی ندارم بگم ، جز اظهار تاسف برای خودمون . تمام دنیا و تمام کشورهای دنیا ، با جعل سند ، دنبال تاریخ سازی و مهم جلوه نشون دادن کشورشونن ، اونوقت ما بدست خودمون این چارتا تیره تخته و نوشته ای رو هم که داریم ، قلابی و جعلی میدونیم . شرم بر ما .. من سوال میکنم . آیا واقعا ما لایق حکومتی بهتر از حکومت آخوندی هستیم ؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۵۲
persianshadow1 - برایتون، انگلستان
درست است که ایران در گذر تاریخ مرزهاى مختلفى داشته ولى فرهنگى بنام فرهنگ ایرانشهرى بر بخشهایى که دیگر جزو ایران نیستند حاکم بوده که هنوز هم وجود دارد و انکار ان جز دشمنى دلیل دیگرى ندارد، به عنوان مثال نوروز.کشورهایى چون تاجیکستان،افغانستان، بخشهایى از پاکستان ،عراق، ترکیه،ارمنستان، آران(جمهور جعلى اذربایجان)ترکمنستان و کردهاو آشوریها و و و همه تاثیر گرفته از همین فرهنگ ایرانشهرى هستند، چیز عجیبى هم نیست همونطورى که کشور هاى اروپایى تحت تاثیر فرهنگ یونانى و رومى هستند و خودشون هم اعتراف میکنند. حالا بماند که بعد از ورودتازیهاىاسلامى و ترکهاى اسیاى میانه فرهنگ و زبان خیلى از این ملتها تحت تاثیر قرار گرفت، ولى ایران همچنان زبان و فرهنگ خود را حفظ کرد و از این نظر یکى از موارد نادر در تاریخ است که بعد از اینهمه حمله از شرق و غرب باز هم توانست زبان و فرهنگ خودش رو حفظ کند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
۴۵
mabahamim - منچستر، انگلستان
برای کلام روشنفکر کمتر مخاطبی هست، نباید تصور کرد که کالای فکر هست، مصرف کنندهای در بازار نیست. وقتی مخاطب نیست، کالای فکر هم نیست. اقای ملکیان درحوزه دانش خود فقط نمی اندیشد به دنبال مصرف کننده در هر رویدادی سرک میکشد وگاها مسائل را مطرح میکند که متخصصین را به خنده وا میدارد ..یکروز در حوزه دین ........یک روز در حوزه تاریخ ......یکروز ر حوزه کشاورزی.......یک روز در حوزه پزشکی...یک روز در حوزه خانواده......اقای ملکیان فرق جهان سوم و جهان اول همین است که در کشورهای پیشرفته هر فرد یک تخصص دارد و تبحر بی چون چرا در شغل و تفکرات خود دارد متاسفانه حضرتعالی به دلیل کمبود مصرف کننده (شنوده) دچار شدید. و مانند شخصی که در حال سقوط است برای نجات خود چنگ به اطراف خوددمیکشد...اینجاب بااینکه اطلاعات کمی ازتاریخ دارم با ۴ساعت مطالعه خیلی اسان میتوانم در ۲ صفحه تمامی افکار پریشان شما را منسوخ کنم ...
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
رفتم که ببینم این مصطفی ملکیان کیست و چه کاره است ! و صد البته دیدم که ده سال را زیر نظر مصباح یزدی !کار کرده است و هم چنین 19 سال دروس حوزوی خوانده است !! یعنی از سال پنجاه و هشت تا هفتادو هفت !پس از این نظر نباید به ایشان خُرده گرفت ! معلوم است که آبشخور فکری ایشان و تراوشات ذهنی شان نباید بیشتر از این باشد !
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
۵۰
sarbaz007 - المان، آلمان
مصی جون حتما میگی اونا هم خط میخی آختراع کردن و تاریخ نویسی یونانی هم دروغ میگن ، چه قدر پاچه خار داره زیاد میشه
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
۵۱
Cyrusiii - لیدز، انگلستان
چیزی که بیشتر از هر چیزی تو حرفهای این آقا استناد به بی سود ایشون هست اینه که در زمان هخامنشی رمی نبود که چیزی بسازه، اون زمان رقیب جهانی ایران یونان بود.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
و نوچه ی بیشرم-من دینی ندارم ولی هنوز نمیدانی میترائیسم ایرانی چنان اثر عمیقی در اروپا گذاشت که مقداری از داستانهای آن در مسیحیت کپی شد-اه از این ملت ---خود زن ---که شبیه ندارد!! اولین کار زشت انقلابیون-تخریب قبر رضا شاه بود-میخواهید وضع بهتر از این باشد؟؟ این تخریب نه در شوروی شد نه در چین کمونیست!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
ببند در گاله رو :o با پوز کثیف سگ نجس هار, دریا نجس نمیشه. الان 1400 ساله که با سوزاندن کتابها و نابود کردن منابع ایرانی سعی در جا انداختن تمدن اسلامی به جای تمدن ایرانی هستید،اما دریغ از یک موفقیت کوچیک :) تا کنون نتونستید از این به بعد که دنیا شده یه دهکده جهانی دیگه عمرن بتونید حقیقت را از مردم و جوانان پنهان کرد با اینترنت و تکنولوژی تحقیق و جستجو و آگاهی نسلهای ایرانی بیشتر شده و بیشتر با واقعیاتهای ایران کهن و مذهب و دین سیاست و. آشنا شده و میشوند : چه خوشت بیاد یا نیاد ایران آینده ایرانی لائیک و آزاد و آباد خواهد شد،،شماها هم انقده زر بزنید تا به زرت زرت بیفتید ;)
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. تو رژیمی هم نام آریایی ------ را انتخاب کرده یی برای رواج بی وطنی!!! خودتی
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۵۷
پاپ اسفنجى - اورنج کانتى، ایالات متحده امریکا
دوستان ولش کنید مرتیکه کچل یک ...خورد خواست معروف بشه ومانباید جواب این انترها رو بدیم بدتر معروف میشن
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
گیرم تمدن بزرگی داشتیم ،الان هیچ نداریم .چرا میخواین بجنگین با واقعیت کشور خودمون
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
اگه به شما انگل ها که همیشه پشت عربها موس موس میکنید و ازشون تغذیه میکنید بود که میگفتید پدر جد ... تخت جمشید رو ساخته
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
۴۳
paksan - ایران، ایران
این طرف نمی فهمه یا خودش رو به نافهمی زده. اگر عربها به یونان هم حمله میکردند همین بساط بود. فقط یک نگاه به مصر بیانداز تا بفهمی ما ایرانی ها چقدر قدرت و عظمت فرهنگی داشتیم. عربها به مصر و عراق و سوریه هم حمله کردند نتیجه این است که بجز همین چیزهایی که شما میگی مثلاً چهارتا اثر تاریخی که با این توصیفات حتماً مسیحی ها براشون ساختند چیزی ندارند حتی زبانشون رو هم عربی کردند در حالی که مصری ها و حتی عراقی ها عرب نبودند. شما هنوز خیلی فاصله داری تا فهم حمله عربها به جهان و نمونه کوچک و واقعی آن همین داعش هستش. چشمات رو باز کن تا ببینی چطور هرچیزی رو نابود میکنند چطور زنها و نسلها رو میخوان تغییر بدهند این فقط یک نمونه بسیار کوچک از حمله عربهاست. اگر ما فرهنگی نداشتیم پس برو هند ببین وقتی بخشی از مردم و نیاکان ما به هند فرار کردند آیا با فرهنگتر و بسیار پیشرفته تر از هندی ها نبودند و ببین چه کردند در آنجا. اینها همون بیسوادهایی هستند که بعد از انقلاب با اخراج و قلع و قمع اساتید باسواد خودشون شدند همه کاره و حالا نظریه پرداز هم شدند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
۴۵
arsham 667 - کپنهاک، دانمارک
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. مزدور لطفا اسمتو عوض کن بذار عربزاده. آلبت دست شماها رو شده که اسماتونو عوض میکنین . باز دم اون فدا قاقا گرم باز با این همه منفی خودشه
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
۶۱
civilization - واشینگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
اینکه نظر ونوشته نویسنده مقاله تا چه حد صحیح یاغلط است ازسوی هیچکدام ازکسانی که صرفأ بافحاشی نظرخودشان رابیان می کنند موردنقدوبررسی قرارنگرفته وتردیدی ندارم که صاحبان اینگونه تفکر رژیمی مثل جمهوری اسلامی وحتی بدتر از آنرا خواهندداشت .!
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
بگم که من اصلا کورش کبیر رو هم قبول ندارم ،که عادل بوده و از این قبیل ،این ما مردم هستیم که یکی رو بالا میبریم به عرش میرسونیم،یکی رو به خاک میکشنیم. این خصلت ما ایرانیان است.یک تاریخ دروغ میسازیم و تحویل میدیم ... من اون چه که مدرک داره قبول میکنم نه اون که از ۱۰۰۰ سال پیش مردم میگن. مثلا از اسلام و علی یه چی میسازن که آدم خندش میگیره ، یا محمد که با سوسمار صحبت میکرد. تاریخ کلا یه کتاب جوک هست برای من.
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
مردکه بیسواد قاطر رومی ها ۱۵۰ سال بعد از امپراطوری اسکندر مقدونی وحمله اش به ایران بر سر کار امدند پس خفه خون بگیر و بمیر
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
۵۳
ordak - بن، آلمان
ببینم این اشغال اصلا ارزش اینو داره که ادم چرندیاتش نقد کنه؟؟،ادم فقط بادی به قول سعدی !!!!!! بگه عاقلان دانند!!!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
دقیقا الان سطح فرهنگمونو نشون دادیم. دلیل نداره به این بیچاره اینقدر توهین کنیم! چطور خودمون انتقاد پذیر نیستیم وطاقت شنیدن حرف مخالف و نداریم اما توقع داریم سردمداران حکومت و در راس اونها رهبر خونخوارش انتقاد پذیر باشن! ما به حکومت دیکتاتورى عادت کردیم!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
۴۹
آلونا ازنامنسکایا - اورلاندو، ایالات متحده امریکا
یعنی وقتی ما قفقاز را در زمان قاجار از دست دادیم قفقازی ها تا آن زمان ایرانی بودند ولی بعد از آن ناایرانی شدند و از ایرانی بودن افتادند؟ … آفرین 100 از 100 این ملی گرایی هم داستان جالبیه می گویند مردمی که توی این محدوده مرزی قرار دارند مردم ما هستند و مردم دو کیلومتر آنطرف تر از مرز که از همان نژاد و مذهب هستند دیگه ربطی به ما ندارند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
بلاخره یکى پیدا شد با منطق و استدلال حرف بزنه و این هندونه رو از زیر بغل ما در بیاره! کاملا با حرفاى ایشون موافقم. خودمون تاریخ و درست و حسابى نمیخونیم اما واسه مردم دیگه از گذشته چند هزار سال پیش کلاس میزاریم! الان چى داریم؟ فقر، فحشا، اختلاسهاى میلیارد دلارى، یه رهبر بى عرضه و بیسواد که کارش شده دشمن تراشى واسه سر گرمى ملت و چپاول بیت المال.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
بلاخره یکى پیدا شد با منطق و استدلال حرف بزنه و این هندونه رو از زیر بغل ما در بیاره! کاملا با حرفاى ایشون موافقم. خودمون تاریخ و درست و حسابى نمیخونیم اما واسه مردم دیگه از گذشته چند هزار سال پیش کلاس میزاریم! الان چى داریم؟ فقر، فحشا، اختلاسهاى میلیارد دلارى، یه رهبر بى عرضه و بیسواد که کارش شده دشمن تراشى واسه سر گرمى ملت و چپاول بیت المال.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۴۹
آلونا ازنامنسکایا - اورلاندو، ایالات متحده امریکا
یعنی وقتی ما قفقاز را در زمان قاجار از دست دادیم قفقازی ها تا آن زمان ایرانی بودند ولی بعد از آن ناایرانی شدند و از ایرانی بودن افتادند؟ … آفرین 100 از 100 این ملی گرایی هم داستان جالبیه می گویند مردمی که توی این محدوده مرزی قرار دارند مردم ما هستند و مردم دو کیلومتر آنطرف تر از مرز که از همان نژاد و مذهب هستند دیگه ربطی به ما ندارند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
۴۵
اریایى - منچستر، انگلستان
دقیقا الان سطح فرهنگمونو نشون دادیم. دلیل نداره به این بیچاره اینقدر توهین کنیم! چطور خودمون انتقاد پذیر نیستیم وطاقت شنیدن حرف مخالف و نداریم اما توقع داریم سردمداران حکومت و در راس اونها رهبر خونخوارش انتقاد پذیر باشن! ما به حکومت دیکتاتورى عادت کردیم!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
۵۳
ordak - بن، آلمان
ببینم این اشغال اصلا ارزش اینو داره که ادم چرندیاتش نقد کنه؟؟،ادم فقط بادی به قول سعدی !!!!!! بگه عاقلان دانند!!!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
مردکه بیسواد قاطر رومی ها ۱۵۰ سال بعد از امپراطوری اسکندر مقدونی وحمله اش به ایران بر سر کار امدند پس خفه خون بگیر و بمیر
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
بگم که من اصلا کورش کبیر رو هم قبول ندارم ،که عادل بوده و از این قبیل ،این ما مردم هستیم که یکی رو بالا میبریم به عرش میرسونیم،یکی رو به خاک میکشنیم. این خصلت ما ایرانیان است.یک تاریخ دروغ میسازیم و تحویل میدیم ... من اون چه که مدرک داره قبول میکنم نه اون که از ۱۰۰۰ سال پیش مردم میگن. مثلا از اسلام و علی یه چی میسازن که آدم خندش میگیره ، یا محمد که با سوسمار صحبت میکرد. تاریخ کلا یه کتاب جوک هست برای من.
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
۴۵
arsham 667 - کپنهاک، دانمارک
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. مزدور لطفا اسمتو عوض کن بذار عربزاده. آلبت دست شماها رو شده که اسماتونو عوض میکنین . باز دم اون فدا قاقا گرم باز با این همه منفی خودشه
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
۶۱
civilization - واشینگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
اینکه نظر ونوشته نویسنده مقاله تا چه حد صحیح یاغلط است ازسوی هیچکدام ازکسانی که صرفأ بافحاشی نظرخودشان رابیان می کنند موردنقدوبررسی قرارنگرفته وتردیدی ندارم که صاحبان اینگونه تفکر رژیمی مثل جمهوری اسلامی وحتی بدتر از آنرا خواهندداشت .!
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
۴۱
raha1984 - هامبورگ، آلمان
اگه به شما انگل ها که همیشه پشت عربها موس موس میکنید و ازشون تغذیه میکنید بود که میگفتید پدر جد ... تخت جمشید رو ساخته
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
۴۳
paksan - ایران، ایران
این طرف نمی فهمه یا خودش رو به نافهمی زده. اگر عربها به یونان هم حمله میکردند همین بساط بود. فقط یک نگاه به مصر بیانداز تا بفهمی ما ایرانی ها چقدر قدرت و عظمت فرهنگی داشتیم. عربها به مصر و عراق و سوریه هم حمله کردند نتیجه این است که بجز همین چیزهایی که شما میگی مثلاً چهارتا اثر تاریخی که با این توصیفات حتماً مسیحی ها براشون ساختند چیزی ندارند حتی زبانشون رو هم عربی کردند در حالی که مصری ها و حتی عراقی ها عرب نبودند. شما هنوز خیلی فاصله داری تا فهم حمله عربها به جهان و نمونه کوچک و واقعی آن همین داعش هستش. چشمات رو باز کن تا ببینی چطور هرچیزی رو نابود میکنند چطور زنها و نسلها رو میخوان تغییر بدهند این فقط یک نمونه بسیار کوچک از حمله عربهاست. اگر ما فرهنگی نداشتیم پس برو هند ببین وقتی بخشی از مردم و نیاکان ما به هند فرار کردند آیا با فرهنگتر و بسیار پیشرفته تر از هندی ها نبودند و ببین چه کردند در آنجا. اینها همون بیسوادهایی هستند که بعد از انقلاب با اخراج و قلع و قمع اساتید باسواد خودشون شدند همه کاره و حالا نظریه پرداز هم شدند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
۵۳
fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
گیرم تمدن بزرگی داشتیم ،الان هیچ نداریم .چرا میخواین بجنگین با واقعیت کشور خودمون
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
۵۷
پاپ اسفنجى - اورنج کانتى، ایالات متحده امریکا
دوستان ولش کنید مرتیکه کچل یک ...خورد خواست معروف بشه ومانباید جواب این انترها رو بدیم بدتر معروف میشن
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
[::اریایى - منچستر، انگلستان::]. تو رژیمی هم نام آریایی ------ را انتخاب کرده یی برای رواج بی وطنی!!! خودتی
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
ببند در گاله رو :o با پوز کثیف سگ نجس هار, دریا نجس نمیشه. الان 1400 ساله که با سوزاندن کتابها و نابود کردن منابع ایرانی سعی در جا انداختن تمدن اسلامی به جای تمدن ایرانی هستید،اما دریغ از یک موفقیت کوچیک :) تا کنون نتونستید از این به بعد که دنیا شده یه دهکده جهانی دیگه عمرن بتونید حقیقت را از مردم و جوانان پنهان کرد با اینترنت و تکنولوژی تحقیق و جستجو و آگاهی نسلهای ایرانی بیشتر شده و بیشتر با واقعیاتهای ایران کهن و مذهب و دین سیاست و. آشنا شده و میشوند : چه خوشت بیاد یا نیاد ایران آینده ایرانی لائیک و آزاد و آباد خواهد شد،،شماها هم انقده زر بزنید تا به زرت زرت بیفتید ;)
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
و نوچه ی بیشرم-من دینی ندارم ولی هنوز نمیدانی میترائیسم ایرانی چنان اثر عمیقی در اروپا گذاشت که مقداری از داستانهای آن در مسیحیت کپی شد-اه از این ملت ---خود زن ---که شبیه ندارد!! اولین کار زشت انقلابیون-تخریب قبر رضا شاه بود-میخواهید وضع بهتر از این باشد؟؟ این تخریب نه در شوروی شد نه در چین کمونیست!!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
۵۱
Cyrusiii - لیدز، انگلستان
چیزی که بیشتر از هر چیزی تو حرفهای این آقا استناد به بی سود ایشون هست اینه که در زمان هخامنشی رمی نبود که چیزی بسازه، اون زمان رقیب جهانی ایران یونان بود.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
۵۰
sarbaz007 - المان، آلمان
مصی جون حتما میگی اونا هم خط میخی آختراع کردن و تاریخ نویسی یونانی هم دروغ میگن ، چه قدر پاچه خار داره زیاد میشه
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
رفتم که ببینم این مصطفی ملکیان کیست و چه کاره است ! و صد البته دیدم که ده سال را زیر نظر مصباح یزدی !کار کرده است و هم چنین 19 سال دروس حوزوی خوانده است !! یعنی از سال پنجاه و هشت تا هفتادو هفت !پس از این نظر نباید به ایشان خُرده گرفت ! معلوم است که آبشخور فکری ایشان و تراوشات ذهنی شان نباید بیشتر از این باشد !
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
۴۵
mabahamim - منچستر، انگلستان
برای کلام روشنفکر کمتر مخاطبی هست، نباید تصور کرد که کالای فکر هست، مصرف کنندهای در بازار نیست. وقتی مخاطب نیست، کالای فکر هم نیست. اقای ملکیان درحوزه دانش خود فقط نمی اندیشد به دنبال مصرف کننده در هر رویدادی سرک میکشد وگاها مسائل را مطرح میکند که متخصصین را به خنده وا میدارد ..یکروز در حوزه دین ........یک روز در حوزه تاریخ ......یکروز ر حوزه کشاورزی.......یک روز در حوزه پزشکی...یک روز در حوزه خانواده......اقای ملکیان فرق جهان سوم و جهان اول همین است که در کشورهای پیشرفته هر فرد یک تخصص دارد و تبحر بی چون چرا در شغل و تفکرات خود دارد متاسفانه حضرتعالی به دلیل کمبود مصرف کننده (شنوده) دچار شدید. و مانند شخصی که در حال سقوط است برای نجات خود چنگ به اطراف خوددمیکشد...اینجاب بااینکه اطلاعات کمی ازتاریخ دارم با ۴ساعت مطالعه خیلی اسان میتوانم در ۲ صفحه تمامی افکار پریشان شما را منسوخ کنم ...
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
۵۲
persianshadow1 - برایتون، انگلستان
درست است که ایران در گذر تاریخ مرزهاى مختلفى داشته ولى فرهنگى بنام فرهنگ ایرانشهرى بر بخشهایى که دیگر جزو ایران نیستند حاکم بوده که هنوز هم وجود دارد و انکار ان جز دشمنى دلیل دیگرى ندارد، به عنوان مثال نوروز.کشورهایى چون تاجیکستان،افغانستان، بخشهایى از پاکستان ،عراق، ترکیه،ارمنستان، آران(جمهور جعلى اذربایجان)ترکمنستان و کردهاو آشوریها و و و همه تاثیر گرفته از همین فرهنگ ایرانشهرى هستند، چیز عجیبى هم نیست همونطورى که کشور هاى اروپایى تحت تاثیر فرهنگ یونانى و رومى هستند و خودشون هم اعتراف میکنند. حالا بماند که بعد از ورودتازیهاىاسلامى و ترکهاى اسیاى میانه فرهنگ و زبان خیلى از این ملتها تحت تاثیر قرار گرفت، ولى ایران همچنان زبان و فرهنگ خود را حفظ کرد و از این نظر یکى از موارد نادر در تاریخ است که بعد از اینهمه حمله از شرق و غرب باز هم توانست زبان و فرهنگ خودش رو حفظ کند.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
۵۴
ahura95 - توکیو، ژاپن
من چیزی ندارم بگم ، جز اظهار تاسف برای خودمون . تمام دنیا و تمام کشورهای دنیا ، با جعل سند ، دنبال تاریخ سازی و مهم جلوه نشون دادن کشورشونن ، اونوقت ما بدست خودمون این چارتا تیره تخته و نوشته ای رو هم که داریم ، قلابی و جعلی میدونیم . شرم بر ما .. من سوال میکنم . آیا واقعا ما لایق حکومتی بهتر از حکومت آخوندی هستیم ؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۲۶
romano - تهران، ایران
ایشان در مورد تاثیر جبر و اختیار بعد از سفر سقراط به پارس و استوییزم نمیدانند حالا اینها بکنار هردوت و گزنفون چه. آیا ایشان نمی دانند دلیل مخالفت با اسکندر بدلیل سبک لباس پوشی پارسی و آداب و اشرافیت ایرانی بود (فقط چهار زن ایرانی اختیار کرد) ایشان نمیدانند اسکندر کتابسوزی کرد (دلیل جمع آوری مجدد اوستا در دوره اردشیر همین بود) آیا ایشان در مورد دانشگاه شانگیانگ 21 پیش از میلاد در چین یا دانشگاه و هنرستان در دوره هخامنشی و همینطور وجود فاینانس و اکانتینگ برای جیره و مواجب و مرخصی ماهشماری، مالیات و . هیچ نمیدانند. آیا نوشته های مولوی یا فردوسی پس از اسلام در یک شب در یک فرهنگ خلق شده؟ آیا در ساختار تخت جمشید سیستم زهکشی و اگو کانالینگ و محاسبه شیب و ریاضیات نداشته ایم و اساسا در ایران و بین النهرین آنزمان مجسمه و باغ دروازه ایشتارو . وجود نداشته؟ آیا همان زمان در میان مردم روستایی محاسبه شیب قنات وجود نداشته. آیا ایشان آثار جراحی کاسه سر و چشم مصنوعی و . را در شهر سوخته ندیده اند(حتما آنهاهم ازهند آمده!) بعد از همه اینها من تعصب آنچنانی از ایرانیها بجز درمورد کوروش ندیده ام ادامه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
۳۳
agha_ehsan - تهران، ایران
یکی به این دیوانه شیرین عقل بگه برو کتاب قلعه الموت رو بخون و ببین که چطور مدارک تمدن بزرگ ایرانی در کتابهای تاریخ مصری های اون زمان نوشته شده که ایرانی ها که بعد از حمله اعراب دسترسی به گذشته خودشون نداشتن به مصر رفتن و با تحصیل در مصر پی به تاریخ بزرگ خودشون بردن . در ضمن آخه شاسگول ، مگه ممکنه حکومتی قلمروئش تا مراکش بره ولی حکومت بزرگی نباشه ؟ مدرک ازین بهتر که زمانی از هند تا شمال غرب افریقا تحت قلمروی ایران بود و زمانی که ملتها آبیاری بلد نبودن ، ایرانی ها کانال سوئز به اون عظمت رو زدن ! خب این مدارک رو بکن تو چشم کورت دیگه .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ببخشید منظورم آن شاهنامهُ قدیمی تر-خُداینامک - است که فردوسی از آن برای نوشتن این یکی از آن استفاده کرده بود و به زبان فارسی سره و در زمان انوشیروان نوشته شده بود
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
۲۶
romano - تهران، ایران
دلیل تعصب کورش برابری انسان در زمانیست که انسانها جزو مایملک بعنوان گلادیاتور و برده بوده و من اتفاقا بعنوان یک آذری به این سند جاوید بشری افتخار می کنم که یک انسان در زمان باستان در مرزهای بزرگترین امپراطوری به تساوی باور حکومتی داشته چیزی که هنوز هم با این دنیای مدرن به آن رفتار نمیکنیم. آیا بستن تنگه بسفر در زمان خشایار با کشتیهای باستانی بدون دانش مهندسی بوده و اساس چرا روم یکبار از طریق دریا عزم حمله به ایران نکرد (حتما اینها هم مال فینیقیها بوده). آیا حفر کانال سوئز وجود نداشته و چیزی بغیر از محاسبه بوده (از یک مهندس بپرسید اگر بخواهیم کانالی بین دو قاره حفر کنیم چه نیاز داریم). ایران به دنیا موسیقی و ابزار آن و چنگ و صدها مشتق آنرا اهدا نکرد زریاب نبود مانی در چین نبود. اگر قدرت و دانش تنها برای یک ملت حداکثر 10 میلیونی در امپراطوری پارس بزرگترین امپراطوری خشکی در زمانی حدود 500 سال تمدن درخشان نبوده پس چه چیزی است (خدایا اینها چطوری متفکر ایرانی شدن حیرت می کنم ای وای بحال ما) سخن اینجا کوتاه میکنم که همین نوشته بیدقت شاخه را بدست دانا خواهد داد. حیرت زده ام حیرت زده
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
۵۳
گشتاسب - برلین، آلمان
خدا یه کیسه پول به من بده و یه عقل درس وحسابی به این .آخه خوب معلومه که هیچ کتابی باقی نمونده چون که عربها یا کتابخانه ها را خراب کردند یا کتابها را سوزاندند با بقیه آثار دیگر هم همین رفتار شد یا خراب شد یا به غارت رفت .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۵۵
oghab - هلسینکی، فنلاند
مردک کچل احمق.همون اجدادنابکار تو کتابخانه جندی شاپوررا به آتش کشیدن وتمام نوشتارها ی ایران باستان راسوزاندند .درضمن احمق تازی گذری کن به تخمت حمشید وکانالهای زیر بنا شاید هنتو گل بگیری بوزینه عرب
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
۲۶
romano - تهران، ایران
خوب به حر ف این آقا باشد هند و چین و مصر باستان هم تمدن نداشتند چون فیلسوف نداشتند! در ضمن جنگهای هزارساله ایران و یونان(قبل از بیزانس) قطعا انتقال فرهنگی دو طرفه داشته اند و بیشک جنگ هزار ساله در سرحدات نیاز به دانش نظامی دارد نه به اوراد اشو زرتشت. نمونه خوب برای این دلیل این است فرض کنید فردا میخواهید 100 هزار مرد جوان را از تهران به آنور مرزهای ترکیه حرکت دهید آیا این افراد نیاز به تدارکات پوشاک اسلحه پزشکی و حداقل آب روزانه ندارند؟ آیا این چیزی غیر از دانش است. نکته دیگر اینکه این جناب فراموش کرده ایران تا 1900 میلادی تنها 5 میلیون جمعیت داشته با 98% روستایی و در یک سرزمین خشک با هزاران کیلومتر مرز و در تقابل با صدها قوم وحشی (جدای بیزانس و روم) آیا هیچ دفع و نابودی منابع مالی و فکری نداشته؟ آیا ایشان منکر این هستند که در شرق ایران هند و چین دین اهمیت داشته و بسیاری از متفکران و فیلسوفها در نقش پیامبران و مرادهای معنوی معرفی می شدند. آیا ایشان منکر مکتب فکری مهری میترایزم و رازوری بر روی یونان و روم هستند و اساسا اینها جزو منطق و فلسفه حساب نمی شوند.ادامه..
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
۴۸
دایره مینا - ورشو، لهستان
ایشان مخ شان عیب کرده است آیا ?!?! پس جناب آلو ! میفرمایید که شاهنامه فردوسی را عمه بنده نگاشته است ?!?!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
۳۷
سگال توماک - دوبی، امارات متحده عربی
خود جناب عالی که از مهندسی مکانیک تا فلسفه اسلامی و علوم اسلامی حوزه در محضر عالمان جهلی چون مصباح یزدی در دوران و سرگیجه مدام بوده ای و هیچکدام رو هم نتونستی به سرانجام برسونی از بزرگترین دروغهای این روزهای مملکت هستی که امتیاز برگزاری سمینارهای روانشناسی و روانکاوی رو میگیری که ربطی هم بهت نداره! پدرآمرزیده ! از خوان سفره اون مملکتی که هیچ تعلقی بهش نداری داری بهره می بری ، دستکم حرمت میزبان رو حفظ کن و مدرک بیار طبق کدام سند بجا مانده رومی پا شده بنای تخت جمشید ساخته.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۴۷
marhoom alinaghi khan - اشنویه، ایران
بدبخت احمق بیسواد، تمدن روم تقریبا ۵۰۰ سال بعد از ساخت تخت جمشید شکوفا شد و شروع به جهان گشایی کرد، اگه حتا هیچ اثر معماری از ایران باستان به جا نمونده بود، رد پای اونها رو از مورخان یونانی مثل هردتس میشه دنبال کرد، حتما کشور داری، مالیات، پست بین شهری و یکی از قدیمیترین مذهبهای تاریخ رو هم رو رومیها به دنیا معرفی کردند
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
۴۵
دژمن الله - روسیه، روسیه
وای با کیا شدیم هفتاد میلیون! این یارو اینقدر احمق و بیسواده که نمی دونه زمان هخامنشیان اصلا رومی یی درکار نبوده! !!! حماقت و نادانی اش یه طرف اصلا به منابع هم ذره ای رجوع نکرده که بفهمه مختصات معماری رومی و یونانی چی هست و اصول و شیوه های معماری ایرانی چی بوده و این ها از بناد با هم تفاوت دارند! خزعبلاتش اصلا لایق پاسخ گویی نیست چون هرکس که دو زار سواد داشته باشه و منابع رو مرور کرده باشه اصلا به حرف های این احمق که یک اثر دینی و فلسفی مداشتیم یا یک پزشک پیش از اسلام نداشتیم می خنده!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
۵۹
hamtarane - ملبورن، استرالیا
دروغ بزرگترمان اینکه "تو ایرانی هستی". تو تخم عرب هستی مردک
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
۷۱
tabarzinn - اوپسالا، سوئد
تو سر و کله ات از کجا پیدا شد؟ حالا درست در زمانی که به خاطرِ ندانم کاریهای جمهوری اسلامی امنیت ملی با خطر افتاده و این همه پول معلوم نیست در این چند سال به کجا رفته، این بابا تنها چیزی که به عقلش رسیده اینه که در موردِ تمدنِ ایران اغراق شده، و یا در موردِ اسمِ ایران شک وجود داره. تو مملکتی که یک وبلاک نویس رو"مثلِ ستار بهشتی" به خاطر نوشتنِ یک مطلب، زیرِ کتک تو زندون میکشن معلوم نیست افسارِ این بابا دستِ کی هست که اینها رو میگه، هیچ کس هم جرات نداره جوابی بهش بده.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
تنها ما نمیگیم که ایران تمدنی بزرگ و غنی داشته، مورخین بزرگ یونانی مثل هردوتوس هم همین اعتقاد رو دارن و در کتابهای تاریخیشون ذکر کردن. حتما میخوای بگی شاهنامه رو هم آلمانیها نوشتن!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
۴۱
nassau - مالاگا، اسپانیا
باید قیر داغ تو دهان تو ریخت
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
۴۳
آنتی خرافه - کلن، آلمان
خب چرا اصلا راه دور میری، تا قبل از حمله اعراب وحشی امپراتوری پارسی وجود نداشته اصلا، تازی های وحشی که حمله کردند از اون به بعد پارسیان بوجود آمدند و تمدن بوجود آمد، اون یک سوم کره زمین هم که ثبت گینس شده بنام امپراتوری پارس همه چرندیاتیست که سند تاریخی ندارد. منشور حقوق بشر کورش رو هم رومیان ساختند شاید هم یونانیان. آخه مفت خور تازی صفت ضد ایرانی، چرا گم نمیشی با علی وافوری برید به همون جایی که بهش تعلق دارید برگردید به سرزمین مادریتون عربستان. حیوان های کثیف. تمام بناها و سنگ نوشته ها همه را یونانیان و رومیان ساختند پس ما خبر نداشتیم. حیف فحش که آدم نثار شما تازی ها کنه.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
ملتی بی هویت تر از ایرانی ندیدهام که این آشغالها میتوانند چنین زری بزنند و اتفاقی نیفتد. مگر نمیبینید در همین سا یت تا اسمی از ایران باستان میآید توده ایها اسلامیون چگونه خود را تکه پاره میکنند برای سیاه نمایی آن قسمت!!!
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
۴۱
samavat - شیراز، ایران
مردک کچل این همه آسمون ریسمون بافته که بگه ایران در مقابل غرب عددی نیست.اگه اینجوریه چرا تو فیلم 300 که خود غربی ها برای تخریب ایران ساختن خشایار شاه با اون شکوه و نیروی دریایی قدرتمند رو نمایش داده؟ زمانی که غرب در قرون وسطا بود یک حاکم شرقی برای پادشاه روم یک ساعت فرستاد و اون احمق با تبر شکوندش و گفت توش شیطان حلول کرده و داره عقربه ها رو تکون میده!! زمانی که شیخ بهایی یه حمام رو با یه شمع گرم میکرد انگلیسیها اومدن سر از کارش در بیارن خرابش کردن.جناب آقای مصطفی ملکیان غرب اگر غرب شده از صدقه سر ماست که تمام علوم روز و کتابهای خطی رو زمان قاجاریه بردن و ترجمه کردن و خیلی از اونها رو به اسم خودشون ثبت کردن.اینکه زمان بو علی سینا ایران تا کجا بوده ربطی به تمدن ایران نداره.خواهشا سرتو از برف بیار بیرون.
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
۵۷
کیوان م - تهران، ایران
میدونین به این بیسواد نفهم و امثال این بی سواد چی میگن؟؟؟؟ وطن فروش تازی زاده ، از اسمش معلومه که تازی زاده هست ،ننگ و نفرین به تو وطن فروش و امثال تو تازی زاده .
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
۵۸
parvin55 - مادرید، اسپانیا
سوسمار زاده ی کثیف توی مزدور مگر نمیدانی اولین کار وحشیهای اسلامی در ایران و مصر آتش زدن کتابخانهها بود-تنها در اسکندریه ی مصر ۲۰۰ هزار جلد کتاب بود شاید به همین تعداد در ایران-مرگ بر تو و حامیان تو آشغال
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
۴۶
Payam-33 - ویسلر، کانادا
اولا تخت جمشید نمونه و مشابه معماریهای همزمان خود در بابل (ببیلان) هست که هیچ ربطی به رومیها نداره. هر چیزی رو بشه تحریف کرد، اسلات تخت جمشید رو به عنوان یک معماری باستانی ایرانی نمیشه تحریف کرد. اینها همه پروپاگندای جمهوری اسلامی هست برای نبود کردن هویت ایرانی. دوما شما (ایرانینیوکی) چرا دوباره خضعبلات این اشغال رو در وبسیت خودتون دوباره با دنیا تقسیم میکنید و به همچین یاوه گویانی تریبون در دنیای مجازی میدین؟
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱