مشتری یک سیاره را از منظومه شمسی «بیرون کرده»

مشتریدانشمندان اختر فیزیک در دانشگاه تورنتو دریافته‌اند که به احتمال زیاد سیاره مشتری (هرمز)، حدود ۴ میلیارد سال پیش با یک سیاره غول پیکر دیگر برخورد کرده و آن را از منظومه شمسی بیرون رانده است.
 
نظریه وجود پنجمین سیاره غول‌پیکر گازی در زمان تشکیل منظومه شمسی (به غیر از مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) در سال ۲۰۱۱ ارائه شد. اما اگر چنین سیاره‌ای وجود داشته، چگونه از منظومه شمسی خارج شده است؟
 
به گزارش وبسایت «اخبار اخترشناسی»، دانشمندان چند سال به زحل و مشتری مظنون بودند. رایان کلوتیر از دانشگاه تورنتو درباره این موضوع می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد که مشتری مظنون اصلی است».
بر اثر برخورد میان‌سیاره‌ای یکی از دو سیاره به حدی شتاب می‌گیرد که از کشش گرانشی عظیم خورشید جدا شده و رها می‌شود.
 
 به گزارش واشینگتن پست، کلوتیر و همکارانش بر روی اقمار و مدارهای مشتری و زحل تمرکز کردند و با دنبال کردن خط سیرهای جدید به دست آمده از «کالیستو» و «یاپتوس» – که به ترتیب اقمار مشتری و زحل هستند – شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای انجام دادند. به نظر این دانشمندان زحل نمی‌تواند آن سیاره را از منظومه شمسی بیرون کرده باشد، چون در آن صورت قمر زحل به‌شدت ناپایدار شده و دیگر در مدار کنونی‌اش قرار نمی‌گرفت. اما مشتری قادر بوده این سیاره را از منظومه بیرون کند و قمر خود را هم حفظ کند.
 
نتایج این بررسی در مقاله‌ای در شماره اول نوامبر نشریه اختر فیزیک منتشر شده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.