«قاسم سلیمانی، قهرمان ائتلافی ناهمگون»
رأی دهید
رادیو فردا : در تاریخ جمهوری اسلامی، شاخه برونمرزی سپاه پاسداران ملقب به نیروی قدس، همیشه هویتی نظامی- امنیتی داشته است. به همین دلیل نه تنها مشخصات مسئولین و پرسنل آن از طرف مقامات جمهوری اسلامی و سپاه اعلام نمیشد که تا مدتها، اصلاً وجود شاخهای برون مرزی رسما تایید نمیشد. اتهام انجام بسیاری ازعملیات منسوب به جمهوری اسلامی، در کشورهای اروپایی، در آرژانتین و در شرق آسیا به نیروی قدس سپاه مرتبط میشد و مانند سایر دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی، محرمانه ماندن هویت مسئولین و مدیران، شامل نیروی قدس هم میشد.
اما در چند ماه اخیر تصاویر و ویدیوهایی از فرمانده این نیرو در عراق منتشر شده است و از مجلات آمریکایی تا رسانههای حکومتی ایران به بررسی نقش پررنگ قاسم سلیمانی پرداختهاند. این تغییر در روال پیشین، با حضور این فرمانده در مراسم دولتی و مصاحبه با خبرگزاری های داخلی و نامهنگاری با هنرمندان حکومتی، حالتی عامدانه به خود گرفته انگار که سلیمانی نه تنها از قرار گرفتن در مرکز توجهها ناخشنود نیست که خودش امکان این سوژه بودن را فراهم میکند.
دلایل متعددی می تواند در پشت این تغییر باشد، از تاکتیکهای یک قدرت جهانی تا جنگ روانی یک قدرت منطقهای، از کسب وجهه برای یک ارگان نظامی با چهرهای مخدوششده تا برنامههای رهبری آگاه به میزان مشروعیت خود و دست آخر، تلاش یک ناسیونالیسم شکست خورده باستانگرا برای احیای خود از دل تناقض امپراطوری در ایران باستان و ولایت فقیه در ایران کنونی. در این نوشته، به اختصار به بررسی این دلایل پرداخته میشود.
حضور قاسم سلیمانی در عراق تنها به چند ماه گذشته برنمیگردد. از چند سال قبل از آنکه تصاویر او در کنار نیروهای نظامی عراقی منتشر شود، سلیمانی عملا مسئول اول ایران در عراق بود. نگارنده شخصاً، از سه سال پیش، از مقامات کردستان عراق شنیده است که هم سیاستگذار و هم مجری سیاستهای ایران در امور عراق و اقلیم کردستان قاسم سلیمانی است. مقامات ایران به مسئولین اقلیم کردستان گفته بودند که رهبر ایران پرونده عراق را به فرمانده نیروی قدس سپرده است. پس اگر جمهوری اسلامی در سالهای قبل، در عراق سیاستهای شکستخوردهای را اجرا کرده است، مسئول اول و مستقیمش همین قاسم سلیمانی است.
ظهور داعش یک پدیده چند علتی بوده است که یکی از دلایل اصلی آن پیامدهای سیاستهای دیکته شده جمهوری اسلامی به دولت نوری مالکی بود. در آخرین سالهای نخست وزیری مالکی- مخصوصاً پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی- فشار بر عربهای سنی از هر لحاظ افزایش یافته بود و مشارکت آنها در مدیریت سیاسی و اقتصادی به کمترین حد خود در دوران تاریخ صدساله عراق رسیده بود.
سپاه صحوه که توسط عشایر عرب سنی برای مبارزه با گروههای وابسته به القاعده – که اکثر آنها بعداً به داعش پیوستند- تشکیل شده بود، منحل شد و نوری مالکی قول خود در ادغام فرماندهان سپاه صحوه در ارتش عراق را زیر پا گذاشت. اعتراضات نسبتاً مسالمتآمیز سنیها در چندین نقطه عراق با خشونتی کمسابقه سرکوب شد. ایران- بخوانید قاسم سلیمانی- تصمیم گرفته بود عراق را به ملک خود تبدیل کند که این سیاستهای غلط، در کنار چند متغیر دیگر، به شکلگیری داعشی انجامید که اکنون جدیترین تهدید علیه عراق و حتی ایران و کل منطقه است.
آمریکا که به نقش ایران در این سیاستگذاریهای دولت عراق واقف شد، حمایتهای خود از نوری مالکی را قطع کرد و تمام تلاشهای ایران – بخوانید قاسم سلیمانی- برای حفظ نوری مالکی به جایی نرسید.
انتشار تصاویر اولیه قاسم سلیمانی همزمان شد با تغییر در پست نخستوزیری عراق و روی کارآمدن حیدر عبادی به عنوان چهره کمتر شناخته شده و کمتر قابل اعتماد برای ایران. انگار ایران عامدانه میخواست از یک سو به دولت جدید عراق بگوید که کماکان حضور پررنگش در عراق را حفظ میکند و از دیگر سو به قاسم سلیمانی هم بگوید که مسئولیت بازگرداندن شرایط به دوران سابق به عهده خودش است.
آمریکا در این میان که به هدف اصلی خود یعنی برکنای نوری مالکی رسیده بود، نه تنها به حضور و مانورهای قاسم سلیمانی حساسیت نشان نمیداد که چندین نشریه آمریکایی هم به تعریف و تمجید وی پرداختند. دولت آمریکا به هیچ وجه حاضر نبود حتی یک سرباز به جبهه جنگ عراق بفرستد. میدانست که ارتش درهم شکسته عراق نیاز به کمک دارد. مطمئن هم بود که انتشار عکس سلیمانی بر روی جلد مجلهای آمریکایی نه تنها برای آنها هزینه ای نخواهد داشت، بلکه به نحوی تنبیه عربستان و ترکیه هم محسوب میشود که آنچنان که میبایست با آمریکا همراهی نکردند.
در داخل ایران هم هیچ کس مخالف این کشف رخسار نبود. سپاه پاسداران از چهرهای پرده برمیداشت، که برخلاف سایر چهرههای مطرحش هنوز مخدوش نشده بود. واقعیت این است که از دو دهه قبل که سپاه عملاً وارد صحنه سیاسی و اقتصادی ایران شده بود، از همان زمان که فرماندهانش نامهای تهدیدآمیز به رئیس جمهور وقت – سید محمد خاتمی- نوشته بودند و از شکستن قلمها و بریدن زبانها گفته بودند، جایگاه و مقبولیت سپاه در میان افکار عمموی ایرانیان مخدوش شده بود. هرچه زمان میگذشت این چهره بیشتر لکه بر میداشت. نقش سپاه در فساد اقتصادی، نقش فرماندهان سپاه در به قدرت رسیدن محمود احمدینژاد و مجدداً پس از چهار سال، کمک به انتخاب او در پی سرکوب جنبش سبز، همه و همه به اعتبار سپاه ضربه زده بود. طبعاً مطرح شدن یک فرمانده سپاه به عنوان یک فرد خبره و تیزهوش نظامی حتی از نظر آمریکاییها، به نفع سپاه خواهد بود. حال اگر این چهره به کمک چند رسانه داخل و خارج به عنوان عارف و کسی که طی الطریق کرده و به شهود رسیده و ... معرفی شود، که چه بهتر! جالب آنکه عارف بودن قاسم سلیمانی بدون ارایه هیچ نشان و پیشینهای، در پی مصاحبه ایسنا با فردی که خودش را معرفی نکرده بر سر زبانها افتاد. از قول همین منبع ناشناخته قاسم سلیمانی به عنوان بهترین فرد در «اطاعت محض از مقام ولایت» هم معرفی شد. یعنی پای رهبر ایران هم به جمع متنفعین پردهبرداری از این چهره سپاه کشیده شد.
اما همه اینها برای ماندگار کردن این چهره در اذهان و جبران شکستهای دوران مالکی در عراق کافی نبود. یک نظامی تایید شده توسط آمریکاییها، یک عارف اهل طی الطریق و یک مطیع مطلق ولایت هنوز نمی توانست جوابگوی همه سئوالاتی باشد که در اذهان افکار عمومی در مورد نقش ایران در عراق مطرح است. اینجا بود که ناسیونالیزم تحقیر شده باستانگرا به میدان آمد تا هم خود میان آن عده از باورمندان ناامیدش وجههای یابد و هم به شکلگیری یک قهرمان اسطورهای کمک کند. مقایسه قاسم سلیمانی با فرماندهان تاریخی ایران در یکی از رسانههای خارج از کشور، به سرعت به دوران قبل از اسلام هم کشیده شد و نهایتاً با پهلوانان دوران امپراتوری ایران باستان شبیهسازی شد، بدون توجه به تناقض بزرگی چون اطاعت محض از ولایت فقیه که از شاخصههای اصلی سردارشان است. هیچ کدام از داستانسراهای قاسم سلیمانی تاکنون شواهدی از قهرمانی یا هوش سرشار یا عارف بودن او ارایه نکردهاند تنها همه با اهدافی متناقض، در اتئلافی موقت برای چهرهسازی از یک فرد با سابقه احتمالی تروریستی شرکت کردهاند.
نگارنده این ائتلاف را موقتی میداند چرا که چهره کنونی قاسم سلیمانی را چهرهای کوتاهمدت و گذرا میداند. او یا به زودی تاریخ حضورش پایان خواهد یافت و به دوران گمنامی خود باز خواهد گشت، یا در صورت اصرار بر ماندن در صحنه، نخواهد توانست این چهره کنونی خود را برای مدتی طولانی حفظ کند.
دیدگاه خوانندگان
۳۹
ziba shar - استکهلم، سوئد
نمیدونم چرا هر وقت اسم این بابا میاد یاد تتلو میفتم :) :
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۴۴
mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
مطلب رو تا نصفه هاش خوندم نتونستم ادامه بدم.دیدم حالت تهوع بهم دست میده.نویسنده ابعاد گوش خوانندگان رو احتمالا به بزرگی ابعاد گوش خودش تصور میکنه.این قلم به دستان مزدور حال آدم رو بهم میزنن .سعی میکنن سیاه بودن ماست رو از دید خودشون به افکار خونندگان زور چپون کنن.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
۳۶
M.E.H.D.I - کلن، آلمان
برای ایشان آرزوی شهادت دارم ، امیدوارم که زودتر شربت شهادت رو نوش جون کنه و چه زیباست ...
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
۴۴
fdsa60 - تهران، ایران
این خارج نشینها عجب کینه ای از سردار دارن!!!!؟؟؟ البته حق دارن چون اینها هیچ وقت دلشون برای ایران و ایرانی نمیسوزه. فقط در کامنتهاشون عقده گشایی میکنن.امنیت مرزهای ایران رو همین سردار داره تامین میکنه عزیزان بی درد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
۴۰
sarbaz rahbar - لندن، انگلستان
درود بر مرد بزرگ جهان سردار پارسی عزیز ، درد و بلات تو جون مخالفات
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
۶۱
oghabe - سنت گا لن، سوییس
یه وقتی اینجا گفتم که امریکایها بد جوری هندونه زیر بغل کله دار سلیمانی میذارن،اما حالا میبینیم که سیاست آمریکاییها خیلی قوی تر از آن است که ما فکر میکنیم ،سپاه قدس هر گونه عملیات برون مرزی را انکار میکرد و فقط مشاوره را قبول کرد ،اینجاست که آمریکا از سلیمانی تعریف و تمجید کرد و سلیمانی برای سرشناس کردن خودش همه جا جار کشید،اینه که مزدوران رژیم و باید هندونه زیر بغلشون گذاشت و به آسمانها برد و از همانجا به زمین پرت کرد.بگن که کگر خودت و رهبرت هستی .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
۵۴
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
دم حاجی گرم اگر این نبود این حروم لقمهها وهابی الان میومدن ایران واسه شیعه کشی. ما مردم ایران خیلی مذهبی نیستیم واسه ما فرقی نداره شیعه یا سنی ولی این پدر سوختها اصلا کاری ندارند شما مذهبی هستید یا نه فقط دوست دارند سر ایرانی یا شیعه رو ببرند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
این حاج قاسم من زیا بهش زوم کردم. بیچاره مثل بقیه رافضی ها کاملا توی هپروته و هیچ خبری از اتفاقاتی که روی کره زمین میفته نداره.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::M.E.H.D.I - کلن، آلمان::]. این حقیر نیز به نوبه خودم برای این رافضی هپروتی آرزوی هلاکت میکنم.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::] رافضی ومسیحی وکلیمی وزرتشتی بودن شرف داره به شما ها که روی هرچه....وحشی هست را سفید کردید شما ها با سلیمانی ها مشکل ندارید مشکل شما با نیروی نظامی ایران است که در عراق در حال نابود کردن میکروبی بنام داعش است قبل از اینک این میکروب به ایران سرایت کند درد شما از ضدعفونی کردن میکروب داعش است که با نابودی این میکروب شما ویروسها الوده در منطقه هم نابود میشوید .شما ها انقدر حقیر هستید که در یک سراب ماندید سراب خونخواری .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. قبل از روی کار آمدن این رافضیها نه داعشی بود و نه القاعده ای. منطقه را نا امن کردند و اینها به وجود آمدند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. جنگ ایران عراق رو کی شروع کرد؟
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
دیدید که جانشین نوری مالکی هم به ایران وفاداره. عکس چیزی که شما میگی مقامات ایران نگران رفتن مالکی نبودند. چون با نفوذی که داشتند در هر صورت جانشین او هم از میان طیف وفادار به ایران انتخاب میشد. در واقع چون روی نوری مالکی حساسیت ایجاد شده بود ایران عکس ادعای شما هیچ تلاشی برای حفظ او در مستندش نکرد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
۵۹
dannasa - تهران، ایران
ایران توبمب گذاریهای عراق توسط سلیمانی نقش داشت تا بگه امریکا ضعیف عمل کرده .والا بمب های دقیق و کنترل دارو عراقیها از کجا داشتن . پس سلیمانی یک تروریست تمام عیاره.و توکشتار مردم بیگناه عراق نقش داشته . ولی البته داعش هم خطرناکه و شاید الان نقش سلیمانی به نظر خب بیاد ولی سابقه خوبی نداشته .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. اینها اتهامات بی اساسی و اثبات نشده است پس شما یک دروغگویی. مقامات نظامی ایران حتی موقع جنگ مستقیم با عراق هم تلاش میکردند به مردم بی گناه صدمه نزنند. چنان که تمام حملات هوایی ایران محدود بود به نیروگاه ها و چاه های نفت و پلها و مراکز نظامی استراتژیک اما صدام شهرها رو میزد. سلیمانی هم یکی از فرماندهان همون دورانه. دورانی که اونها شیمیایی میزدند و سلیمانی با شیمیایی پاسخ نمیداد.
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::]. قبل از افرینش انسان همه چیز خوب بود ولی با امدن ادم و هوا وتولد هابیل وقابیل ارامش طبعیت تبدیل به جنک و کشتار شد . خیلی راحت میشود چشم بست و هر انچه که دست داریم بکیویم ولی شنود باید عاقل باشد اکر شما نمیدانی که جنک ایران و عراق چکونه شروع شد القایده و وهابی و داعش چکونه شکل کرفت هرکس هرچه به شما ها بکوید مثل خواندن یاسین به کوش جکر هست
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۵۹
dannasa - تهران، ایران
Biparva-jan. من سال ۶۵ جبهه بودم اطاعات کم عزیزم زود قضاوت نکن اون زمان ما هم شیمیایی میزدیم اما خیلی کم اما اینکه ایران می خواست امریکا رو ضایع کنه ماموریت اصلی سلیمانی نامنی توعراق بود . اما حالا اگر داعش حمله کنه خد من میرم با داعش میجنگم . و اینکارهام یعنی جراتش رو دارم . تو داری؟
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::dannasa - تهران، ایران::] در کدام منطقه و چه تاریخی بودی که ایران از بمب شیمیایی استفاده گرد . عزیز برادر برای اثبات حرف خود نیاز به دروغ کفتن نیست .
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۳۷
freedom of the press - تهران، ایران
حالا چرا اینسلیمانى تروریست را اینقدر دارید بزرگش میکنید!! این بابا طراح عملیات تروریستى هستش که به دست عواملش اجرا میشه. دیت این بابا به خون هزاران انسان آغشته هست. خیلى از مخالفان رژیم را طرح ترورشان را همین بابا طراحى کرده. حالا قهرمان ملى اش کردید. این بابا باعث ننگ ایران و ایرانى هستش
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. هموطن گرامی کاملا باهات موافقم من از برادر, پدر, داماد دایی و چندین تن از اقوام بسیار نزدیک مثل پسرهای عمه و خاله و دایی ها که در جبهه بودن و کلی هم مجروح و اسیر دادیم یکی از همین عزیزانم در یگان اگر اشتباه نکن (ش.م.ر )بوده و اینوشخصا دیده .به گفته همین عزیزان اگر ایران به بهای بسیار زیاد شیمیائی نخریده واستفاده نکرده بود امثال علی شیمیایی ها حتا شهر های ایران و زنو بچه و مردم عادی را مثل موشک وهواپیما هم شیمیایی میزد و هم چه بسا با کشتار بی شمار و وحشیانه حداقل میتونست خوزستان را اشغال کامل کنه.ایران شیمیایی استفاده میکرد وحقش هم بود استفاده کنه اما با زیرکی میگفت که باد مخالف آنها را طرف خود عراقی ها برده و با اینکار هم استفاده تبلیغی مذهبی میکرد و هم زدن شیمیایی از طرف خودش را انکار میکرد :) و هم کمک خدا ولطف امامزمان را به رخ میکشید و به صدام هم حالی کرد که ایران میتونه تلافی کنه و کل عراق را شیمیایی کنه ;)
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. هموطن گرامی کاملا باهات موافقم من از برادر, پدر, داماد دایی و چندین تن از اقوام بسیار نزدیک مثل پسرهای عمه و خاله و دایی ها که در جبهه بودن و کلی هم مجروح و اسیر دادیم یکی از همین عزیزانم در یگان اگر اشتباه نکن (ش.م.ر )بوده و اینوشخصا دیده .به گفته همین عزیزان اگر ایران به بهای بسیار زیاد شیمیائی نخریده واستفاده نکرده بود امثال علی شیمیایی ها حتا شهر های ایران و زنو بچه و مردم عادی را مثل موشک وهواپیما هم شیمیایی میزد و هم چه بسا با کشتار بی شمار و وحشیانه حداقل میتونست خوزستان را اشغال کامل کنه.ایران شیمیایی استفاده میکرد وحقش هم بود استفاده کنه اما با زیرکی میگفت که باد مخالف آنها را طرف خود عراقی ها برده و با اینکار هم استفاده تبلیغی مذهبی میکرد و هم زدن شیمیایی از طرف خودش را انکار میکرد :) و هم کمک خدا ولطف امامزمان را به رخ میکشید و به صدام هم حالی کرد که ایران میتونه تلافی کنه و کل عراق را شیمیایی کنه ;)
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
۳۷
freedom of the press - تهران، ایران
حالا چرا اینسلیمانى تروریست را اینقدر دارید بزرگش میکنید!! این بابا طراح عملیات تروریستى هستش که به دست عواملش اجرا میشه. دیت این بابا به خون هزاران انسان آغشته هست. خیلى از مخالفان رژیم را طرح ترورشان را همین بابا طراحى کرده. حالا قهرمان ملى اش کردید. این بابا باعث ننگ ایران و ایرانى هستش
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::dannasa - تهران، ایران::] در کدام منطقه و چه تاریخی بودی که ایران از بمب شیمیایی استفاده گرد . عزیز برادر برای اثبات حرف خود نیاز به دروغ کفتن نیست .
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۵۹
dannasa - تهران، ایران
Biparva-jan. من سال ۶۵ جبهه بودم اطاعات کم عزیزم زود قضاوت نکن اون زمان ما هم شیمیایی میزدیم اما خیلی کم اما اینکه ایران می خواست امریکا رو ضایع کنه ماموریت اصلی سلیمانی نامنی توعراق بود . اما حالا اگر داعش حمله کنه خد من میرم با داعش میجنگم . و اینکارهام یعنی جراتش رو دارم . تو داری؟
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::]. قبل از افرینش انسان همه چیز خوب بود ولی با امدن ادم و هوا وتولد هابیل وقابیل ارامش طبعیت تبدیل به جنک و کشتار شد . خیلی راحت میشود چشم بست و هر انچه که دست داریم بکیویم ولی شنود باید عاقل باشد اکر شما نمیدانی که جنک ایران و عراق چکونه شروع شد القایده و وهابی و داعش چکونه شکل کرفت هرکس هرچه به شما ها بکوید مثل خواندن یاسین به کوش جکر هست
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. اینها اتهامات بی اساسی و اثبات نشده است پس شما یک دروغگویی. مقامات نظامی ایران حتی موقع جنگ مستقیم با عراق هم تلاش میکردند به مردم بی گناه صدمه نزنند. چنان که تمام حملات هوایی ایران محدود بود به نیروگاه ها و چاه های نفت و پلها و مراکز نظامی استراتژیک اما صدام شهرها رو میزد. سلیمانی هم یکی از فرماندهان همون دورانه. دورانی که اونها شیمیایی میزدند و سلیمانی با شیمیایی پاسخ نمیداد.
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۵۹
dannasa - تهران، ایران
ایران توبمب گذاریهای عراق توسط سلیمانی نقش داشت تا بگه امریکا ضعیف عمل کرده .والا بمب های دقیق و کنترل دارو عراقیها از کجا داشتن . پس سلیمانی یک تروریست تمام عیاره.و توکشتار مردم بیگناه عراق نقش داشته . ولی البته داعش هم خطرناکه و شاید الان نقش سلیمانی به نظر خب بیاد ولی سابقه خوبی نداشته .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
دیدید که جانشین نوری مالکی هم به ایران وفاداره. عکس چیزی که شما میگی مقامات ایران نگران رفتن مالکی نبودند. چون با نفوذی که داشتند در هر صورت جانشین او هم از میان طیف وفادار به ایران انتخاب میشد. در واقع چون روی نوری مالکی حساسیت ایجاد شده بود ایران عکس ادعای شما هیچ تلاشی برای حفظ او در مستندش نکرد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. جنگ ایران عراق رو کی شروع کرد؟
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. قبل از روی کار آمدن این رافضیها نه داعشی بود و نه القاعده ای. منطقه را نا امن کردند و اینها به وجود آمدند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::] رافضی ومسیحی وکلیمی وزرتشتی بودن شرف داره به شما ها که روی هرچه....وحشی هست را سفید کردید شما ها با سلیمانی ها مشکل ندارید مشکل شما با نیروی نظامی ایران است که در عراق در حال نابود کردن میکروبی بنام داعش است قبل از اینک این میکروب به ایران سرایت کند درد شما از ضدعفونی کردن میکروب داعش است که با نابودی این میکروب شما ویروسها الوده در منطقه هم نابود میشوید .شما ها انقدر حقیر هستید که در یک سراب ماندید سراب خونخواری .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::M.E.H.D.I - کلن، آلمان::]. این حقیر نیز به نوبه خودم برای این رافضی هپروتی آرزوی هلاکت میکنم.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
این حاج قاسم من زیا بهش زوم کردم. بیچاره مثل بقیه رافضی ها کاملا توی هپروته و هیچ خبری از اتفاقاتی که روی کره زمین میفته نداره.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۵۴
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
دم حاجی گرم اگر این نبود این حروم لقمهها وهابی الان میومدن ایران واسه شیعه کشی. ما مردم ایران خیلی مذهبی نیستیم واسه ما فرقی نداره شیعه یا سنی ولی این پدر سوختها اصلا کاری ندارند شما مذهبی هستید یا نه فقط دوست دارند سر ایرانی یا شیعه رو ببرند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
۶۱
oghabe - سنت گا لن، سوییس
یه وقتی اینجا گفتم که امریکایها بد جوری هندونه زیر بغل کله دار سلیمانی میذارن،اما حالا میبینیم که سیاست آمریکاییها خیلی قوی تر از آن است که ما فکر میکنیم ،سپاه قدس هر گونه عملیات برون مرزی را انکار میکرد و فقط مشاوره را قبول کرد ،اینجاست که آمریکا از سلیمانی تعریف و تمجید کرد و سلیمانی برای سرشناس کردن خودش همه جا جار کشید،اینه که مزدوران رژیم و باید هندونه زیر بغلشون گذاشت و به آسمانها برد و از همانجا به زمین پرت کرد.بگن که کگر خودت و رهبرت هستی .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
۴۰
sarbaz rahbar - لندن، انگلستان
درود بر مرد بزرگ جهان سردار پارسی عزیز ، درد و بلات تو جون مخالفات
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
۴۴
fdsa60 - تهران، ایران
این خارج نشینها عجب کینه ای از سردار دارن!!!!؟؟؟ البته حق دارن چون اینها هیچ وقت دلشون برای ایران و ایرانی نمیسوزه. فقط در کامنتهاشون عقده گشایی میکنن.امنیت مرزهای ایران رو همین سردار داره تامین میکنه عزیزان بی درد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
۳۶
M.E.H.D.I - کلن، آلمان
برای ایشان آرزوی شهادت دارم ، امیدوارم که زودتر شربت شهادت رو نوش جون کنه و چه زیباست ...
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
۴۴
mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
مطلب رو تا نصفه هاش خوندم نتونستم ادامه بدم.دیدم حالت تهوع بهم دست میده.نویسنده ابعاد گوش خوانندگان رو احتمالا به بزرگی ابعاد گوش خودش تصور میکنه.این قلم به دستان مزدور حال آدم رو بهم میزنن .سعی میکنن سیاه بودن ماست رو از دید خودشون به افکار خونندگان زور چپون کنن.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
۳۹
ziba shar - استکهلم، سوئد
نمیدونم چرا هر وقت اسم این بابا میاد یاد تتلو میفتم :) :
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۳۹
ziba shar - استکهلم، سوئد
نمیدونم چرا هر وقت اسم این بابا میاد یاد تتلو میفتم :) :
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۴۴
mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
مطلب رو تا نصفه هاش خوندم نتونستم ادامه بدم.دیدم حالت تهوع بهم دست میده.نویسنده ابعاد گوش خوانندگان رو احتمالا به بزرگی ابعاد گوش خودش تصور میکنه.این قلم به دستان مزدور حال آدم رو بهم میزنن .سعی میکنن سیاه بودن ماست رو از دید خودشون به افکار خونندگان زور چپون کنن.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
۳۶
M.E.H.D.I - کلن، آلمان
برای ایشان آرزوی شهادت دارم ، امیدوارم که زودتر شربت شهادت رو نوش جون کنه و چه زیباست ...
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
۴۴
fdsa60 - تهران، ایران
این خارج نشینها عجب کینه ای از سردار دارن!!!!؟؟؟ البته حق دارن چون اینها هیچ وقت دلشون برای ایران و ایرانی نمیسوزه. فقط در کامنتهاشون عقده گشایی میکنن.امنیت مرزهای ایران رو همین سردار داره تامین میکنه عزیزان بی درد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
۴۰
sarbaz rahbar - لندن، انگلستان
درود بر مرد بزرگ جهان سردار پارسی عزیز ، درد و بلات تو جون مخالفات
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
۶۱
oghabe - سنت گا لن، سوییس
یه وقتی اینجا گفتم که امریکایها بد جوری هندونه زیر بغل کله دار سلیمانی میذارن،اما حالا میبینیم که سیاست آمریکاییها خیلی قوی تر از آن است که ما فکر میکنیم ،سپاه قدس هر گونه عملیات برون مرزی را انکار میکرد و فقط مشاوره را قبول کرد ،اینجاست که آمریکا از سلیمانی تعریف و تمجید کرد و سلیمانی برای سرشناس کردن خودش همه جا جار کشید،اینه که مزدوران رژیم و باید هندونه زیر بغلشون گذاشت و به آسمانها برد و از همانجا به زمین پرت کرد.بگن که کگر خودت و رهبرت هستی .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
۵۴
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
دم حاجی گرم اگر این نبود این حروم لقمهها وهابی الان میومدن ایران واسه شیعه کشی. ما مردم ایران خیلی مذهبی نیستیم واسه ما فرقی نداره شیعه یا سنی ولی این پدر سوختها اصلا کاری ندارند شما مذهبی هستید یا نه فقط دوست دارند سر ایرانی یا شیعه رو ببرند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
این حاج قاسم من زیا بهش زوم کردم. بیچاره مثل بقیه رافضی ها کاملا توی هپروته و هیچ خبری از اتفاقاتی که روی کره زمین میفته نداره.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::M.E.H.D.I - کلن، آلمان::]. این حقیر نیز به نوبه خودم برای این رافضی هپروتی آرزوی هلاکت میکنم.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::] رافضی ومسیحی وکلیمی وزرتشتی بودن شرف داره به شما ها که روی هرچه....وحشی هست را سفید کردید شما ها با سلیمانی ها مشکل ندارید مشکل شما با نیروی نظامی ایران است که در عراق در حال نابود کردن میکروبی بنام داعش است قبل از اینک این میکروب به ایران سرایت کند درد شما از ضدعفونی کردن میکروب داعش است که با نابودی این میکروب شما ویروسها الوده در منطقه هم نابود میشوید .شما ها انقدر حقیر هستید که در یک سراب ماندید سراب خونخواری .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. قبل از روی کار آمدن این رافضیها نه داعشی بود و نه القاعده ای. منطقه را نا امن کردند و اینها به وجود آمدند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. جنگ ایران عراق رو کی شروع کرد؟
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
دیدید که جانشین نوری مالکی هم به ایران وفاداره. عکس چیزی که شما میگی مقامات ایران نگران رفتن مالکی نبودند. چون با نفوذی که داشتند در هر صورت جانشین او هم از میان طیف وفادار به ایران انتخاب میشد. در واقع چون روی نوری مالکی حساسیت ایجاد شده بود ایران عکس ادعای شما هیچ تلاشی برای حفظ او در مستندش نکرد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
۵۹
dannasa - تهران، ایران
ایران توبمب گذاریهای عراق توسط سلیمانی نقش داشت تا بگه امریکا ضعیف عمل کرده .والا بمب های دقیق و کنترل دارو عراقیها از کجا داشتن . پس سلیمانی یک تروریست تمام عیاره.و توکشتار مردم بیگناه عراق نقش داشته . ولی البته داعش هم خطرناکه و شاید الان نقش سلیمانی به نظر خب بیاد ولی سابقه خوبی نداشته .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. اینها اتهامات بی اساسی و اثبات نشده است پس شما یک دروغگویی. مقامات نظامی ایران حتی موقع جنگ مستقیم با عراق هم تلاش میکردند به مردم بی گناه صدمه نزنند. چنان که تمام حملات هوایی ایران محدود بود به نیروگاه ها و چاه های نفت و پلها و مراکز نظامی استراتژیک اما صدام شهرها رو میزد. سلیمانی هم یکی از فرماندهان همون دورانه. دورانی که اونها شیمیایی میزدند و سلیمانی با شیمیایی پاسخ نمیداد.
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::]. قبل از افرینش انسان همه چیز خوب بود ولی با امدن ادم و هوا وتولد هابیل وقابیل ارامش طبعیت تبدیل به جنک و کشتار شد . خیلی راحت میشود چشم بست و هر انچه که دست داریم بکیویم ولی شنود باید عاقل باشد اکر شما نمیدانی که جنک ایران و عراق چکونه شروع شد القایده و وهابی و داعش چکونه شکل کرفت هرکس هرچه به شما ها بکوید مثل خواندن یاسین به کوش جکر هست
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۵۹
dannasa - تهران، ایران
Biparva-jan. من سال ۶۵ جبهه بودم اطاعات کم عزیزم زود قضاوت نکن اون زمان ما هم شیمیایی میزدیم اما خیلی کم اما اینکه ایران می خواست امریکا رو ضایع کنه ماموریت اصلی سلیمانی نامنی توعراق بود . اما حالا اگر داعش حمله کنه خد من میرم با داعش میجنگم . و اینکارهام یعنی جراتش رو دارم . تو داری؟
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::dannasa - تهران، ایران::] در کدام منطقه و چه تاریخی بودی که ایران از بمب شیمیایی استفاده گرد . عزیز برادر برای اثبات حرف خود نیاز به دروغ کفتن نیست .
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۳۷
freedom of the press - تهران، ایران
حالا چرا اینسلیمانى تروریست را اینقدر دارید بزرگش میکنید!! این بابا طراح عملیات تروریستى هستش که به دست عواملش اجرا میشه. دیت این بابا به خون هزاران انسان آغشته هست. خیلى از مخالفان رژیم را طرح ترورشان را همین بابا طراحى کرده. حالا قهرمان ملى اش کردید. این بابا باعث ننگ ایران و ایرانى هستش
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. هموطن گرامی کاملا باهات موافقم من از برادر, پدر, داماد دایی و چندین تن از اقوام بسیار نزدیک مثل پسرهای عمه و خاله و دایی ها که در جبهه بودن و کلی هم مجروح و اسیر دادیم یکی از همین عزیزانم در یگان اگر اشتباه نکن (ش.م.ر )بوده و اینوشخصا دیده .به گفته همین عزیزان اگر ایران به بهای بسیار زیاد شیمیائی نخریده واستفاده نکرده بود امثال علی شیمیایی ها حتا شهر های ایران و زنو بچه و مردم عادی را مثل موشک وهواپیما هم شیمیایی میزد و هم چه بسا با کشتار بی شمار و وحشیانه حداقل میتونست خوزستان را اشغال کامل کنه.ایران شیمیایی استفاده میکرد وحقش هم بود استفاده کنه اما با زیرکی میگفت که باد مخالف آنها را طرف خود عراقی ها برده و با اینکار هم استفاده تبلیغی مذهبی میکرد و هم زدن شیمیایی از طرف خودش را انکار میکرد :) و هم کمک خدا ولطف امامزمان را به رخ میکشید و به صدام هم حالی کرد که ایران میتونه تلافی کنه و کل عراق را شیمیایی کنه ;)
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
۳۶
M.E.H.D.I - کلن، آلمان
برای ایشان آرزوی شهادت دارم ، امیدوارم که زودتر شربت شهادت رو نوش جون کنه و چه زیباست ...
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
۵۹
dannasa - تهران، ایران
ایران توبمب گذاریهای عراق توسط سلیمانی نقش داشت تا بگه امریکا ضعیف عمل کرده .والا بمب های دقیق و کنترل دارو عراقیها از کجا داشتن . پس سلیمانی یک تروریست تمام عیاره.و توکشتار مردم بیگناه عراق نقش داشته . ولی البته داعش هم خطرناکه و شاید الان نقش سلیمانی به نظر خب بیاد ولی سابقه خوبی نداشته .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۶۱
oghabe - سنت گا لن، سوییس
یه وقتی اینجا گفتم که امریکایها بد جوری هندونه زیر بغل کله دار سلیمانی میذارن،اما حالا میبینیم که سیاست آمریکاییها خیلی قوی تر از آن است که ما فکر میکنیم ،سپاه قدس هر گونه عملیات برون مرزی را انکار میکرد و فقط مشاوره را قبول کرد ،اینجاست که آمریکا از سلیمانی تعریف و تمجید کرد و سلیمانی برای سرشناس کردن خودش همه جا جار کشید،اینه که مزدوران رژیم و باید هندونه زیر بغلشون گذاشت و به آسمانها برد و از همانجا به زمین پرت کرد.بگن که کگر خودت و رهبرت هستی .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. هموطن گرامی کاملا باهات موافقم من از برادر, پدر, داماد دایی و چندین تن از اقوام بسیار نزدیک مثل پسرهای عمه و خاله و دایی ها که در جبهه بودن و کلی هم مجروح و اسیر دادیم یکی از همین عزیزانم در یگان اگر اشتباه نکن (ش.م.ر )بوده و اینوشخصا دیده .به گفته همین عزیزان اگر ایران به بهای بسیار زیاد شیمیائی نخریده واستفاده نکرده بود امثال علی شیمیایی ها حتا شهر های ایران و زنو بچه و مردم عادی را مثل موشک وهواپیما هم شیمیایی میزد و هم چه بسا با کشتار بی شمار و وحشیانه حداقل میتونست خوزستان را اشغال کامل کنه.ایران شیمیایی استفاده میکرد وحقش هم بود استفاده کنه اما با زیرکی میگفت که باد مخالف آنها را طرف خود عراقی ها برده و با اینکار هم استفاده تبلیغی مذهبی میکرد و هم زدن شیمیایی از طرف خودش را انکار میکرد :) و هم کمک خدا ولطف امامزمان را به رخ میکشید و به صدام هم حالی کرد که ایران میتونه تلافی کنه و کل عراق را شیمیایی کنه ;)
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
۳۷
freedom of the press - تهران، ایران
حالا چرا اینسلیمانى تروریست را اینقدر دارید بزرگش میکنید!! این بابا طراح عملیات تروریستى هستش که به دست عواملش اجرا میشه. دیت این بابا به خون هزاران انسان آغشته هست. خیلى از مخالفان رژیم را طرح ترورشان را همین بابا طراحى کرده. حالا قهرمان ملى اش کردید. این بابا باعث ننگ ایران و ایرانى هستش
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
۵۹
dannasa - تهران، ایران
Biparva-jan. من سال ۶۵ جبهه بودم اطاعات کم عزیزم زود قضاوت نکن اون زمان ما هم شیمیایی میزدیم اما خیلی کم اما اینکه ایران می خواست امریکا رو ضایع کنه ماموریت اصلی سلیمانی نامنی توعراق بود . اما حالا اگر داعش حمله کنه خد من میرم با داعش میجنگم . و اینکارهام یعنی جراتش رو دارم . تو داری؟
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::]. قبل از افرینش انسان همه چیز خوب بود ولی با امدن ادم و هوا وتولد هابیل وقابیل ارامش طبعیت تبدیل به جنک و کشتار شد . خیلی راحت میشود چشم بست و هر انچه که دست داریم بکیویم ولی شنود باید عاقل باشد اکر شما نمیدانی که جنک ایران و عراق چکونه شروع شد القایده و وهابی و داعش چکونه شکل کرفت هرکس هرچه به شما ها بکوید مثل خواندن یاسین به کوش جکر هست
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۳۹
ziba shar - استکهلم، سوئد
نمیدونم چرا هر وقت اسم این بابا میاد یاد تتلو میفتم :) :
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::] رافضی ومسیحی وکلیمی وزرتشتی بودن شرف داره به شما ها که روی هرچه....وحشی هست را سفید کردید شما ها با سلیمانی ها مشکل ندارید مشکل شما با نیروی نظامی ایران است که در عراق در حال نابود کردن میکروبی بنام داعش است قبل از اینک این میکروب به ایران سرایت کند درد شما از ضدعفونی کردن میکروب داعش است که با نابودی این میکروب شما ویروسها الوده در منطقه هم نابود میشوید .شما ها انقدر حقیر هستید که در یک سراب ماندید سراب خونخواری .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
دیدید که جانشین نوری مالکی هم به ایران وفاداره. عکس چیزی که شما میگی مقامات ایران نگران رفتن مالکی نبودند. چون با نفوذی که داشتند در هر صورت جانشین او هم از میان طیف وفادار به ایران انتخاب میشد. در واقع چون روی نوری مالکی حساسیت ایجاد شده بود ایران عکس ادعای شما هیچ تلاشی برای حفظ او در مستندش نکرد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
۴۴
fdsa60 - تهران، ایران
این خارج نشینها عجب کینه ای از سردار دارن!!!!؟؟؟ البته حق دارن چون اینها هیچ وقت دلشون برای ایران و ایرانی نمیسوزه. فقط در کامنتهاشون عقده گشایی میکنن.امنیت مرزهای ایران رو همین سردار داره تامین میکنه عزیزان بی درد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. اینها اتهامات بی اساسی و اثبات نشده است پس شما یک دروغگویی. مقامات نظامی ایران حتی موقع جنگ مستقیم با عراق هم تلاش میکردند به مردم بی گناه صدمه نزنند. چنان که تمام حملات هوایی ایران محدود بود به نیروگاه ها و چاه های نفت و پلها و مراکز نظامی استراتژیک اما صدام شهرها رو میزد. سلیمانی هم یکی از فرماندهان همون دورانه. دورانی که اونها شیمیایی میزدند و سلیمانی با شیمیایی پاسخ نمیداد.
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::dannasa - تهران، ایران::] در کدام منطقه و چه تاریخی بودی که ایران از بمب شیمیایی استفاده گرد . عزیز برادر برای اثبات حرف خود نیاز به دروغ کفتن نیست .
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. جنگ ایران عراق رو کی شروع کرد؟
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. قبل از روی کار آمدن این رافضیها نه داعشی بود و نه القاعده ای. منطقه را نا امن کردند و اینها به وجود آمدند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
۵۴
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
دم حاجی گرم اگر این نبود این حروم لقمهها وهابی الان میومدن ایران واسه شیعه کشی. ما مردم ایران خیلی مذهبی نیستیم واسه ما فرقی نداره شیعه یا سنی ولی این پدر سوختها اصلا کاری ندارند شما مذهبی هستید یا نه فقط دوست دارند سر ایرانی یا شیعه رو ببرند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
۴۰
sarbaz rahbar - لندن، انگلستان
درود بر مرد بزرگ جهان سردار پارسی عزیز ، درد و بلات تو جون مخالفات
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
۴۴
mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
مطلب رو تا نصفه هاش خوندم نتونستم ادامه بدم.دیدم حالت تهوع بهم دست میده.نویسنده ابعاد گوش خوانندگان رو احتمالا به بزرگی ابعاد گوش خودش تصور میکنه.این قلم به دستان مزدور حال آدم رو بهم میزنن .سعی میکنن سیاه بودن ماست رو از دید خودشون به افکار خونندگان زور چپون کنن.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::M.E.H.D.I - کلن، آلمان::]. این حقیر نیز به نوبه خودم برای این رافضی هپروتی آرزوی هلاکت میکنم.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
این حاج قاسم من زیا بهش زوم کردم. بیچاره مثل بقیه رافضی ها کاملا توی هپروته و هیچ خبری از اتفاقاتی که روی کره زمین میفته نداره.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
این حاج قاسم من زیا بهش زوم کردم. بیچاره مثل بقیه رافضی ها کاملا توی هپروته و هیچ خبری از اتفاقاتی که روی کره زمین میفته نداره.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::M.E.H.D.I - کلن، آلمان::]. این حقیر نیز به نوبه خودم برای این رافضی هپروتی آرزوی هلاکت میکنم.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
۴۴
mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
مطلب رو تا نصفه هاش خوندم نتونستم ادامه بدم.دیدم حالت تهوع بهم دست میده.نویسنده ابعاد گوش خوانندگان رو احتمالا به بزرگی ابعاد گوش خودش تصور میکنه.این قلم به دستان مزدور حال آدم رو بهم میزنن .سعی میکنن سیاه بودن ماست رو از دید خودشون به افکار خونندگان زور چپون کنن.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
۴۰
sarbaz rahbar - لندن، انگلستان
درود بر مرد بزرگ جهان سردار پارسی عزیز ، درد و بلات تو جون مخالفات
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
۵۴
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
دم حاجی گرم اگر این نبود این حروم لقمهها وهابی الان میومدن ایران واسه شیعه کشی. ما مردم ایران خیلی مذهبی نیستیم واسه ما فرقی نداره شیعه یا سنی ولی این پدر سوختها اصلا کاری ندارند شما مذهبی هستید یا نه فقط دوست دارند سر ایرانی یا شیعه رو ببرند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. قبل از روی کار آمدن این رافضیها نه داعشی بود و نه القاعده ای. منطقه را نا امن کردند و اینها به وجود آمدند.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
۳۹
سیراب ازسراب - شیراز، ایران
[::persiangulf_57 - لندن، انگلستان::]. جنگ ایران عراق رو کی شروع کرد؟
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::dannasa - تهران، ایران::] در کدام منطقه و چه تاریخی بودی که ایران از بمب شیمیایی استفاده گرد . عزیز برادر برای اثبات حرف خود نیاز به دروغ کفتن نیست .
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. اینها اتهامات بی اساسی و اثبات نشده است پس شما یک دروغگویی. مقامات نظامی ایران حتی موقع جنگ مستقیم با عراق هم تلاش میکردند به مردم بی گناه صدمه نزنند. چنان که تمام حملات هوایی ایران محدود بود به نیروگاه ها و چاه های نفت و پلها و مراکز نظامی استراتژیک اما صدام شهرها رو میزد. سلیمانی هم یکی از فرماندهان همون دورانه. دورانی که اونها شیمیایی میزدند و سلیمانی با شیمیایی پاسخ نمیداد.
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۴۴
fdsa60 - تهران، ایران
این خارج نشینها عجب کینه ای از سردار دارن!!!!؟؟؟ البته حق دارن چون اینها هیچ وقت دلشون برای ایران و ایرانی نمیسوزه. فقط در کامنتهاشون عقده گشایی میکنن.امنیت مرزهای ایران رو همین سردار داره تامین میکنه عزیزان بی درد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
۱۰۸
biparva-jan - تهران، ایران
دیدید که جانشین نوری مالکی هم به ایران وفاداره. عکس چیزی که شما میگی مقامات ایران نگران رفتن مالکی نبودند. چون با نفوذی که داشتند در هر صورت جانشین او هم از میان طیف وفادار به ایران انتخاب میشد. در واقع چون روی نوری مالکی حساسیت ایجاد شده بود ایران عکس ادعای شما هیچ تلاشی برای حفظ او در مستندش نکرد.
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::] رافضی ومسیحی وکلیمی وزرتشتی بودن شرف داره به شما ها که روی هرچه....وحشی هست را سفید کردید شما ها با سلیمانی ها مشکل ندارید مشکل شما با نیروی نظامی ایران است که در عراق در حال نابود کردن میکروبی بنام داعش است قبل از اینک این میکروب به ایران سرایت کند درد شما از ضدعفونی کردن میکروب داعش است که با نابودی این میکروب شما ویروسها الوده در منطقه هم نابود میشوید .شما ها انقدر حقیر هستید که در یک سراب ماندید سراب خونخواری .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
۳۹
ziba shar - استکهلم، سوئد
نمیدونم چرا هر وقت اسم این بابا میاد یاد تتلو میفتم :) :
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
۵۵
persiangulf_57 - لندن، انگلستان
[::سیراب ازسراب - شیراز، ایران::]. قبل از افرینش انسان همه چیز خوب بود ولی با امدن ادم و هوا وتولد هابیل وقابیل ارامش طبعیت تبدیل به جنک و کشتار شد . خیلی راحت میشود چشم بست و هر انچه که دست داریم بکیویم ولی شنود باید عاقل باشد اکر شما نمیدانی که جنک ایران و عراق چکونه شروع شد القایده و وهابی و داعش چکونه شکل کرفت هرکس هرچه به شما ها بکوید مثل خواندن یاسین به کوش جکر هست
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
۵۹
dannasa - تهران، ایران
Biparva-jan. من سال ۶۵ جبهه بودم اطاعات کم عزیزم زود قضاوت نکن اون زمان ما هم شیمیایی میزدیم اما خیلی کم اما اینکه ایران می خواست امریکا رو ضایع کنه ماموریت اصلی سلیمانی نامنی توعراق بود . اما حالا اگر داعش حمله کنه خد من میرم با داعش میجنگم . و اینکارهام یعنی جراتش رو دارم . تو داری؟
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
۳۷
freedom of the press - تهران، ایران
حالا چرا اینسلیمانى تروریست را اینقدر دارید بزرگش میکنید!! این بابا طراح عملیات تروریستى هستش که به دست عواملش اجرا میشه. دیت این بابا به خون هزاران انسان آغشته هست. خیلى از مخالفان رژیم را طرح ترورشان را همین بابا طراحى کرده. حالا قهرمان ملى اش کردید. این بابا باعث ننگ ایران و ایرانى هستش
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
۴۲
عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
[::dannasa - تهران، ایران::]. هموطن گرامی کاملا باهات موافقم من از برادر, پدر, داماد دایی و چندین تن از اقوام بسیار نزدیک مثل پسرهای عمه و خاله و دایی ها که در جبهه بودن و کلی هم مجروح و اسیر دادیم یکی از همین عزیزانم در یگان اگر اشتباه نکن (ش.م.ر )بوده و اینوشخصا دیده .به گفته همین عزیزان اگر ایران به بهای بسیار زیاد شیمیائی نخریده واستفاده نکرده بود امثال علی شیمیایی ها حتا شهر های ایران و زنو بچه و مردم عادی را مثل موشک وهواپیما هم شیمیایی میزد و هم چه بسا با کشتار بی شمار و وحشیانه حداقل میتونست خوزستان را اشغال کامل کنه.ایران شیمیایی استفاده میکرد وحقش هم بود استفاده کنه اما با زیرکی میگفت که باد مخالف آنها را طرف خود عراقی ها برده و با اینکار هم استفاده تبلیغی مذهبی میکرد و هم زدن شیمیایی از طرف خودش را انکار میکرد :) و هم کمک خدا ولطف امامزمان را به رخ میکشید و به صدام هم حالی کرد که ایران میتونه تلافی کنه و کل عراق را شیمیایی کنه ;)
چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
۶۱
oghabe - سنت گا لن، سوییس
یه وقتی اینجا گفتم که امریکایها بد جوری هندونه زیر بغل کله دار سلیمانی میذارن،اما حالا میبینیم که سیاست آمریکاییها خیلی قوی تر از آن است که ما فکر میکنیم ،سپاه قدس هر گونه عملیات برون مرزی را انکار میکرد و فقط مشاوره را قبول کرد ،اینجاست که آمریکا از سلیمانی تعریف و تمجید کرد و سلیمانی برای سرشناس کردن خودش همه جا جار کشید،اینه که مزدوران رژیم و باید هندونه زیر بغلشون گذاشت و به آسمانها برد و از همانجا به زمین پرت کرد.بگن که کگر خودت و رهبرت هستی .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
۵۹
dannasa - تهران، ایران
ایران توبمب گذاریهای عراق توسط سلیمانی نقش داشت تا بگه امریکا ضعیف عمل کرده .والا بمب های دقیق و کنترل دارو عراقیها از کجا داشتن . پس سلیمانی یک تروریست تمام عیاره.و توکشتار مردم بیگناه عراق نقش داشته . ولی البته داعش هم خطرناکه و شاید الان نقش سلیمانی به نظر خب بیاد ولی سابقه خوبی نداشته .
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۳۶
M.E.H.D.I - کلن، آلمان
برای ایشان آرزوی شهادت دارم ، امیدوارم که زودتر شربت شهادت رو نوش جون کنه و چه زیباست ...
سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳