لغو کنسرت علی‌رضا قربانی در چناران مشهد با دستور فوری دادستان + تصاویر نامه‌ها

تقاطع: کنسرت علی‌رضا قربانی، خواننده‌ی موسیقی سنتی ایران، و “ارکستر اشتیاق” که قرار بود در روزهای ۶ و ۷ اسفند در بخش گل‌بهار شهرستان چناران در ۶۰ کیلومتری شمال غربی مشهد برگزار شود، با وجود داشتن مجوزهای لازم، با دستور دادستان این شهرستان لغو شد.
 
مجید اشراق، “دادستان عمومی و انقلاب چناران” روز چهارشنبه (۶ اسفند-۲۵ فوریه)، ساعاتی قبل از برگزاری اولین سانس کنسرت آقای قربانی، با ارسال نامه‌ای به حسین عباسی، “رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی” این شهرستان، «مخالفت شدید خود را با اجرای کنسرت موسیقی مذکور و هر نوع کنسرت موسیقی دیگر اعم از پاپ و سنتی» اعلام کرد و خواهان “اقدام عاجل” برای “لغو” این کنسرت شد.
آقای اشراق در این نامه که تصویر آن در خبرگزاری “ایسکانیوز” منتشر شده، از «اعتراض امت حزب‌الله»، «دغدغه‌ها و مخالفت‌های امام‌جمعه گل‌بهار»، و «مغایرت با فرهنگ عمومی و اصیل این خطه از میهن اسلامی» به عنوان دلایل مخالفت خود با برگزاری هرگونه کنسرت‌‌ موسیقی در شهرستان چناران یاد کرد.
 
این در حالی است که پیش از این، “اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی” و فرمانداری شهرستان چناران در نامه‌های جداگانه‌ای که تصاویر آن در همین خبرگزاری منتشر شده، مجوز برگزاری چهار سانس این کنسرت را در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سالن دانشگاه آزاد اسلامی گل‌بهار صادر کرده بودند.
 
به نوشته‌ی ایسکانیوز، علی‌رضا قربانی قرار بود در این کنسرت با همراهی “ارکستر اشتیاق”، قطعاتی از همایون خرم، فردین خلعتبری و مهیار علیزاده را اجرا کند.
در همین ارتباط، علی رضوی، مدیر “ارکستر اشتیاق” در گفتگویی با خبرگزاری “ایسنا” گفت که خبر لغو این کنسرت، ظهر روز چهارشنبه به آن‌ها اطلاع داده شد.
 
به گفته‌ی وی، «در زمانی که قرار بود کنسرت اجرا شود، اعضای گروه در هتلی در مشهد مستقر شدند و نیروهایی هم در نزدیکی محل اجرای کنسرت مستقر شدند تا مردم به محل اجرا نروند و از موضوع لغو باخبر شوند».
مجید احدزاده، تهیه‌کننده‌ی این کنسرت نیز با اشاره به صرف هزینه‌ی ۸۰ میلیون تومانی برای “آماده‌سازی سیستم صوت و نور” و فروش ۸۸ میلیون تومان بلیط به مردم، به “ایسنا” گفت که در حال رایزنی برای برگزاری شب دوم کنسرت است اما احتمال موافقت با آن را تنها ۵ درصد می‌داند.
 
او ضمن عذرخواهی از کسانی که بلیط تهیه کرده‌ بودند به آن‌ها وعده داد که طی ۲۵ روز آینده، خسارت‌های‌شان را پرداخت کند.
این نخستین بار نیست که کنسرت علی‌رض قربانی با همراهی “ارکستر اشتیاق” در استان “خراسان رضوی” لغو می‌شود. در آبان ماه سال ۱۳۹۱ نیز از برگزاری این کنسرت در “دانشگاه فردوسی مشهد” جلوگیری شد و به دنبال آن، ناصر نجاریان، “رییس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی” در یک نشست با خبرنگاران رسما اعلام کرد که به “حرمت حرم رضوی”، از این پس «به هیچ کنسرتی در مشهد اجازه برگزاری داده نخواهد شد».
 
از آن زمان، گروه‌های موسیقی تنها مجوز برگزاری کنسرت در شهرهای نزدیک به مشهد هم‌چون شاندیز، نیشابور و توس را پیدا کرده‌اند؛ هرچند که در همین شهرها نیز تا کنون کنسرت‌های متعددی لغو شده و یا با مشکلاتی مواجه گردیده است.
از سوی دیگر لغو کنسرت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به شهرستان‌یی چون مشهد و اصفهان محدود نمانده و دامنه‌ی لغو کنسرت‌ها به شهر تهران نیز رسیده است.
 
در همین ارتباط، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل “خانه موسیقی”، روز ۲۹ دی‌ماه در یک نشست خبری گفت: «این اندازه‌ای که در این مدت اخیر شاهد لغو برنامه‌های موسیقی هستیم، در گذشته این‌طور نبود و حتی در دولت دهم هم شاهد این حجم از لغو برنامه‌های موسیقی نبودیم.»
 
آقای نوربخش با تاکید بر این‌که اعطای مجوز به کنسرت‌ها بر عهده‌ی “دفتر موسیقی وزارت ارشاد” است، خواهان جلوگیری این وزارت‌خانه از لغو کنسرت‌ها “در دقایق آخر” با «دخالت نهادهایی که مساله موسیقی از نظر قانونی هیچ ربطی به آن‌ها ندارد» شد و پرسید: «ما می‌خواهیم بدانیم وظیفه مسوولان فرهنگی چیست؟»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۳
uk.ali - لیورپول، انگلستان

هر جا که نشان کوچکی از آزادی و اختیار زن را در جمع می بینند ، می خواهند در جا سرکوب کنند ، دین، باور و عقیده آنها برابر با برده گی زن در جامعه هست .
‌پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
۵۱
malek khorshid - روتردام، هلند
این همه قوانین ضد زن، این همه عقده ‌های درونی و دشمنی با زن برای چی‌؟ مگر خودتان از زن بدنیا نیامده ا‌ید؟ مگر خودتان مادر، خواهر و یا دختر و زن ندارید که اینقدر با جنس مخالف دشمنی دارید؟‌ای نفرین به اون اسلامتون.‌ای نفرین به اون مسلک تون. امیدوارم که هر چه زودتر نابود شید.
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۸
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان
بزرگترین درد و مشگل برای اسلام وجود زنان هستش.امیدوارم که هر چی زودتر نابود بشید.زنده و جاوید باد وطنم ایران.
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۵
۵۶
azadeh11 - آمستردام، هلند
از ترس زنان آزاده وطنم. وحشتی که از زنها دارند ..اسم زن و آزادی که میاید این بسیجی‌های داعشی ..تنشان می‌لرزه..
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.