جنتی؛ مشت کوبیدن به دهان «عوضی‌ها» و رهبران «بی‌غیرت»

اکبر گنجی - روزنامه نگار و پژوهشگر
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در همایش سراسری ستادهای دهه فجر انقلاب اسلامی سراسر کشور که در چهارم بهمن ۱۳۹۳ با حضور شخصیت‌های سیاسی برگزار شد، بر روی سه نکته مهم انگشت گذاشت.
 
اول - مذاکرات هسته‌ای: او گفت که همه مردم در برابر سختی‌های ناشی از تحریم‌های فلج کننده اقتصادی ایستاده و مقاومت می‌کنند. اما عده‌ای از «افراد موثر مدیریتی» نظام، به دنبال «مقاصد شوم سیاسی» بوده و این نظر را القا می کنند که:
«مردم نمی‌توانند در برابر مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها ایستادگی کنند و باید برای حل این مشکلات با دشمن کنار بیاییم تا فشار تحریم‌ها برداشته شود، اقتصاد فعال شود و مشکلات گوناگون در کشور حل شود.»
سپس افزود که این دیدگاهی خطرناک است و باید برای «این افکار شوم» چاره‌ای اندیشید. آنها اقتصاد مقاومتی طرح شده از سوی مقام معظم رهبری را قبول ندارند و می گویند نمی توان از این راه دشمن را شکست داد. این گروه از مدیران نظام، دائماً «چراغ سبز» به دشمن نشان می دهند، می‌گوید:
«برخی که خداوند شر آنان را کم کند بر این باورند که با دشمن باید کنار آمد، در هسته‌ای باید کنار آمد و در سیاست باید کنار آمد در حالی که این رویارویی با مردم و رویایی با آرمان‌های امام، انقلاب و خون شهدا است.»
دوم - کاریکاتورهای شارلی ابدو: جنتی گفت که توهین کشور فرانسه به پیامبر اسلام  در ۲۵ کشور ديگر اجرا و به ۱۰ زبان ترجمه شد. این «فاجعه برای انسانیت» همه را ناراحت کرد، اما رسالت ما این است که این «انسان های وحشی و ناجور» را نجات بدهیم. چگونه؟ می‌گوید:
«اگر کشورهای اسلامی ذره‌ای غیرت داشتند باید اقدام سرکوب‌گرانه‌ای انجام می‌دادند و حداقل آن این بود که فرانسه را تحریم کنند تا درس عبرتی شود تا کسی چنین جسارتی به خود ندهد.»
سوم - مطالبه رفع حصر: درخواست آزادی رهبران جنبش سبز موجب عصبانیت شدید اصول‌گرایان شده است. می‌گویند که هدف جنبش سبز براندازی نظام بود. اما عده‌ای به دنبال رفع حصرند تا «فتنه‌گران آزاد شوند تا دوباره فتنه کنند.» آنها «چهار آدم عوضی» هستند. راه‌حل مقابله با این عوضی‌ها چیست؟ می‌گوید: «ما باید در دهان آنهایی بزنیم که می گویند حصر باید شکسته شود.»
درباره این ادعاها چه می توان گفت؟
یکم - موضوع مدعای اول حسن روحانی، محمد جواد ظریف و کلیه افرادی در نظام جمهوری اسلامی هستند که طرح سازش با دولت‌های غربی را دنبال می‌کنند. از نظر آیت‌الله جنتی، آنان اهداف سیاسی شومی در سر می‌پرورانند و باید در برابرشان ایستاد. اما این دعا که «خداوند شر آنان را کم کند»، فقط یک دعا نیست. برای این که خداوند کاری به این کارها نداشته و در مسائل سیاسی و امور جزیی دخالت نمی‌کند. آدمیان باید با عقل خود مشکلاتشان را حل و فصل کنند. جنتی به عنوان یک فقیه به خوبی از این امر آگاه است. بدین ترتیب، اصول گرایان افراطی خود باید شر این افراد را کم کنند. درست به همان شیوه‌های متفاوتی که شر بسیاری را در ۳۶ سال گذشته کم کرده‌اند. این رهنمودی است به افراطی‌ترین نیروهای نظام که کارتان را دنبال کنید.
دوم - در خصوص داستان شارلی ابدو، آیت الله جنتی آگاهانه و ناآگاهانه به آیت الله خامنه‌ای اهانت می‌کند. می گوید «اگر کشورهای اسلامی ذره‌ای غیرت داشتند» این گونه واکنش نشان می‌دادند.
می‌دانیم که از نظر فقیهان، ایران اسلامی‌ترین کشور کنونی جهان است. آیت‌الله خامنه‌ای هم رهبری خردمندانه و فرزانه این نظام را بر عهده دارد. آیت الله جنتی دو واکنش حداکثری و حداقلی مطرح کرده است. الف- واکنش حداکثری: اقدام سرکوبگرانه علیه فرانسه. ب- اقدام حداقلی: تحریم فرانسه. مدعای او این است که رهبران کشورهای اسلامی که هیچ یک از این دو واکنش را انجام ندهند، «ذره‌ای غیرت» ندارند.
آیت الله خامنه‌ای هیچ یک از این دو واکشن را نشان نداد. او در گام اول از «سخت‌گیری بر کفار» سخن گفت (رجوع شود به مقاله «آیت الله خامنه‌ای؛ سخت‌گیری بر «کفار» به جای محکومیت تروریسم»). در گام دوم حتی یک گام عقب نشست و عاقلانه جوانان غربی را به مطالعه مستقیم قرآن و اسلام شناسی دعوت کرد و از آنان خواست که تحت تأثیر جریان «اسلام‌هراسی» قرار نگیرند (رجوع شود به مقاله «کاش خامنه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی پیام نمی داد»).
روشن است که هیچ یک از رهبران کشورهای اسلامی شجاعت - در واقع بی‌باکی ناشی از حماقت- انجام واکنش حداقلی و حداکثری مورد درخواست آیت‌الله جنتی را ندارند. اما آیت‌الله خامنه‌ای که با بقیه تفاوت دارد. او چرا فاقد این شجاعت است؟ آیا دلیل آن این است که «ذره‌ای غیرت» ندارد؟ یا آن واکنش‌ها با عقلانیت هدف – وسیله‌ای تعارض دارد؟
سوم - مطالبه آزادی رهبران جنبش سبز آن چنان اصول‌گرایان افراطی را عصبانی کرده که به اقدامات فیزیکی توسل جسته‌اند. در مجلس شورای اسلامی با حمله به جایگاه، نطق پیش از دستور علی مطهری را گرفته و پاره کرده و خود او را هم به زور پایین کشیدند.
حال آیت‌الله جنتی راهکاری فراگیر برای حل این مسأله - یعنی درخواست نشدن رفع حصر- پیشنهاد می‌کند. می‌گوید از این به بعد هر کس چنین مطالبه‌ای مطرح کرد، بر دهانش بکوبید. بدین‌ترتیب اگر از این به بعد فردی زخمی شد، مسئولیت مستقیم آن با آیت‌الله جنتی است. شاید حمله با قمه به عبدالله مومنی، پس از سال‌ها زندان، نمایشی از همین پروژه «دهان‌زنی» بوده است؟
چهارم - ادب از که آموختی؟ از فقیهان. حقیقت این است که فقیهان در زوال اخلاقی ما نقش مهمی بازی کرده‌اند. وقتی آیت‌الله جنتی در ۸۸ سالگی این گونه سخن می‌گوید، تکلیف بقیه روحانیت روشن است. غربی‌ها را «انسان‌های وحشی و ناجور» می‌نامد. رهبران کشورهای اسلامی - از جمله آیت‌الله خامنه‌ای - را بی‌غیرت می‌خواند. خیل بی‌شمار پیگیران رفع حصر را «چهار تا آدم عوضی» به شمار می‌آورد. اگر کمی بیشتر عصبانی شده بود، شاید به جای «باید به دهان آنها بزنیم» می‌فرمودند که «باید دهانشان را صاف کنیم».
حسن روحانی و محمد جواد ظریف و دیگر مسئولانی که به طور جدی به دنبال حل مسئله هسته‌ای و سازش با دولت‌های غربی‌اند، نیز مقاصد شومی دارند که خداوند باید شرشان را کم کند. همه اینها اهانت‌های یک سخنرانی آیت‌الله جنتی است. اگر دیگر سخنرانی‌های او را جمع کنیم، چندین جلد «دشنام‌نامه» خواهد شد.
پنجم - واکنش «سربکوبگرانه» به فرانسه چه معنایی دارد؟ آیا منظور او حمله نظامی به فرانسه است؟ بعید است او این هدف محال را تعقیب کند. شاید منظورش انجام عملیات تروریستی است؟ آیا این گونه سخن گفتن، تشویق علنی تروریسم دولتی نیست؟
جنایت‌های بی شمار گروه‌های تروریستی مسلمان- القاعده، طالبان، داعش، جبهه نصرت، بوکوحرام، الشباب، و دیگر گروه‌های مشابه - موجب شده تا عالمان مسلمان ضمن محکوم کردن فعالیت‌های ترویستی بگویند که اسلام دین رحمت است، نه دین خشونت. این(یعنی خشونت‌زدایی از اسلام) کنشی اخلاقاً موجه است که با اصلاح دینی رادیکال باید تکمیل شود. یعنی کلیه احکام خشونت‌آمیز باید به بایگانی تاریخ سپرده شود. اما گویی آیت‌الله جنتی همچنان همان راه‌ها را دنبال می‌کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
عموعقلی - پاریس، فرانسه

خدایا این جنتی را از ما نگیر این نباشه به کی بخندیم اخه
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
۳۲
هستیا - شیراز، ایران

خدایا چرا اینو نمیکشی
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
۴۰
rezaghamkhar - سیدنی، استرالیا

اه اوف عجب صندلی سلطنتی ای....آخوندا میگن شاه تجمل گرا بود...این عکس واقعیه یا فتوشاپ??/
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
۴۰
rezaghamkhar - سیدنی، استرالیا

جنتی اگه تا یه هفته دیگه نمیری خودم میام همون عصاتو میکنم یه جات که ذجرکش بشی بمیری...
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
۴۰
rezaghamkhar - سیدنی، استرالیا

جنتی جون مادرت بمیر دیگه آفرین...
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
۳۶
*ستاره* - برلین، آلمان
ملا جنتی, تو هنوز زنده ائی?از کدامین مردم حرف میزنی? ایا رای مردم برای شما قابل احترام هست?نمونه دیدیم در 22 خرداد88 را که نام فتنه روی ان قراردادید.این دشمن کیست? که مرتبا برزبان شماها هست ?دشمن ملت . همانا رهبردزد وپسرش مجتبی وخاوری ها وبابک زنجانی ها ومردم همیشه درصحنه جیره خوارت وبسیج وسپاه پاسداران وحسن نصرالله ها و باج های شما به فلسطین ومردم لبنان است .ننگ برتو- جنتی مشکل ما خدانیست! مشکل ما انسانهائی است که خودرا نماینده خدا دانستند. وبه نام خدا هرکاری که خواستند کرده اند .
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
۵۶
perser68 - فلوریدا، ایالات متحده امریکا
ای خدا راستشو بگو دیگه!!! خوبا رو میبری بدا رو میذاری زندگی کنن یا بدا رو میبری خوبارو میذاری زندگی کنن؟؟؟ حرف کیو باور کنیم؟ ;) ;) ;)
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
۴۶
siavash33 - کردستان، ایران

سری به سفره های مردم بزن مردک بی ادب
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
۴۳
هليا جى - برمينكهام، انگلستان
أین هنوز زندس که :o
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
۶۱
cobalt3 - کرج، ایران
این مارمولک پلاسیده چیه رو این مبل؟...این حشمت و حشم را در خواب گر دیده بودی// بر خویش ..ده بودی از فرط شادمانی.
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
۵۲
arash*eindhoven - آیندهوون، هلند
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در همایش سراسری ستادهای دهه فجر انقلاب اسلامی خودش را یک دقیقه به مردن زد. :)
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
همین قدر که خداوند به اعمالِ خودتان دچارتان کرده که اینگونه در خوابِ غفلت به سر میبرید کافیست.
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
۶۴
siavashomaha - منچستر، انگلستان
موش کور بخورتت جنتی. رئیس جمهوره آمریکا وارد عربستان شد. خبر ،حرفای این مرتیکه مزخرف هم خبر. معلومه واسمون ارزش قائل نمیشن. اینها آدمند که واسه ما تصمیم بگیرن؟
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
۱۰۷
leila leila - گوتنبرگ، سوئد
واقعا روزی که این بمیر قیافه‌‌های مردم و جوک‌هاشون دیدن داره :)
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
۴۵
setayeshz565 - وین، اتریش
چقدر این صندلی به این غوزی نمیاد :).
‌سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.