اعتراض به کاریکاتور غزه روزنامه آرمان، «بررسی در مجلس»

کاریکاتور منتشرشده در روز شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ در روزنامه آرمان.

انتشار کاریکاتوری از سوی روزنامه آرمان که در آن مادری با چفیه فلسطینی به همراه کودکانش به عنوان قربانی بمب‌اندازی‌های دو طرف متخاصم ترسیم شده‌اند اعتراض برخی رسانه‌های اصولگرا و نمایندگان مجلس را در پی داشته‌است.


ازجمله خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه هفتم مرداد نوشت که با دیدن این کاریکاتور «آنچه به خواننده القا می‌شود، این است که در حقیقت مردم مظلوم فلسطین هیچ‌یک از طرفین دعوا نیستند»؛ این خبرگزاری هم‌چنین از بررسی این کاریکاتور در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد.


روزنامه آرمان، چاپ تهران، روز شنبه کاریکاتوری را به نام «بازی ناجوانمردانه» منتشر کرد که در آن در یک سوی میز پینگ‌پنگ فردی با پیراهنی به رنگ‌های سفید و آبی قرار دارد و در سوی دیگر فردی با پیراهن قرمز و سرآستین‌های سفید به چشم می‌خورد، و در این بازی به‌جای توپ، بمب استفاده می‌شود.

در میانه این بازی نیز یک مادر که روسری او به شکل چفیه فلسطینی است با دو کودک خود گرفتار بمب‌اندازی‌های دو طرف شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم در اعتراض به این کاریکاتور نوشته‌است که منظور از طرفی که پیراهن سفید و آبی به تن دارد اسرائیل است و طرف مقابل را می‌توان حماس توصیف کرد و پیراهن قرمز طرف مقابل «حتی می‌تواند پیراهن تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را هم به ذهن متبادر کند.»

به گفته این خبرگزاری، این کاریکاتور این طور القا می‌کند که مردم فلسطین «هیچ‌یک از طرفین دعوا نیستند، بلکه تنها بی‌طرفانی به شمار می‌روند که در شلیک بمب‌ها میان دو طرف دعوا، قربانی می‌شوند.»

وب‌سایت روزنامه آرمان روز چهارشنبه از دسترس خارج بود اما به نوشته تسنیم، این روزنامه جوابیه‌ای تحت عنوان «جوسازی بچگانه خبرگزاری تسنیم» در صفحه اول خود چاپ کرده‌است.

بنا بر این گزارش، آرمان در این جوابیه، پینگ‌پنگ‌باز آبی‌پوش را اسرائیل توصیف کرده و طرف مقابل او را «استکبار جهانی» عنوان کرده‌است.

در همین حال روز دوشنبه علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «کمیسیون فرهنگی حتماً برای بررسی کاریکاتوری که روز شنبه در روزنامه آرمان منتشر شد، ورود می‌کند و وظیفه خود می‌دانیم تا این موضوع را در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار دهیم.»

در همین روز، به گزارش تسنیم، مرتضی حسینی، دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیز در این خصوص اظهار نظر کرده و گفت: «برخی از همین روزنامه‌های اصلاح‌طلب از شعار عده‌ای که سال ۸۸ به خیابان آمدند و شعار «نه غزه نه لبنان» سر دادند، ناراحت نشدند و مطلبی علیه آنها منتشر نکردند.»

وی این‌گونه اظهارنظر کرد که «کاریکاتور روزنامه آرمان نیز در ادامه همان هدف است که بگوید حماس ارتباطی به مردم فلسطین ندارد»، و افزود: «حالا برای اینکه مقداری هم دل این طرف را به دست آورند می‌گویند حماس و اسرائیل با یکدیگر می‌جنگند و بیچاره مردم فلسطین که در این جنگ کشته می‌شوند.»

او افزود که «در حال حاضر مجلس تعطیل است ولی بعد از تعطیلات این موضوع را در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی می‌کنیم.»

شعار «نه غزه نه لبنان» که مرتضی حسینی به آن اشاره کرده شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» است که گروه‌هایی از معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ در ایران سر دادند.

این شعار واکنش‌های زیادی از سوی مقامات جمهوری اسلامی را در پی داشت که این واکنش‌ها هم‌چنان ادامه دارد به‌طوری‌که احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، روز سوم مرداد سال‌جاری با انتقاد دوباره از این شعار گفت کسانی که به این شعار معتقد باشند از «ملت» بریده‌اند.

روز چهار مرداد نیز روزنامه وطن شعار «هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران» را در صفحه یک خود منتشر کرده‌است، اما در همان روز روزنامه حمایت، ارگان سازمان زندان‌ها، در صفحه یک خود شعار «هم غزه، هم لبنان، جانم فدای اسلام» را در صفحات خود قرار داد.

رأی دهید
paksan - آمریکا - آمریکا
بسیار دقیق هستش. فقط باید اون وسط هم مردم معمولی فلسطینی و هم ساکنین اسرائیل رو یا بطور خلاصه زن و بچه ها در هر دوطرف رو در نظر گرفت. سه تا نوجوان اسرائیلی توسط حماس بعد از دزدیده شدن کشته میشوند و اسرائیل برای تنبیه حماس خشک و تر رو میزنه و از طرف دیگه حماس هم راکت پرانی میکنه و انقدر این راکت پرانی براش منفعت داره که حاضره این جنگ ادامه داشته باشه!؟
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 02:53
کوین پارسی - تورنتو - کانادا
سیاست مداران جمهوری اسمالی! اگر عرضه و غیرت دارید (که یقین دارم ندارید) به جای اینکه به یک کاریکاتور که به حق وضعیت مردم غزه رو نشوون داده، دست از حمایت از حماس بردارید. حداقل آتو دست اسرائیل ندین. شاید مردم این منطقه رنگ صلح و آرامش رو ببینه.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 03:46
biparva-jan - تهران - ایران
کسانی که شعار نه غزه نه لبنان سر میدهند انسان های خودخواهی‌اند که فقط به فکر خود و شکم خود هستند و غم و رنج دیگران برایشان بی اهمیت است و همینها اگر روزی جنگ بشه نه تنها جان خود را فدای ایران نخواهند کرد بلکه اولین کسانی خواهند بود که دمشون رو میزارن روی کولشون و فرار میکنند.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 06:06
آزاد اندیش۳۳۲۲ - دورام - انگلستان
کلا هرجا حرف حقی زده می شه اصولگراها اعتراض می کنند. ناحق تر از این موجودات پست زمین به خودش ندیده
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 08:31
دریای پارس - ایران - ایران
دقیقا درست ترسیم کرده.لعنت به مجلس که فقط نمایندهاش دنبال رانت و نسق گیری هستند
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 10:04
Azadikhah - تكسل - هلند
این ملت جوگیر ایران که فریب تبلیغات رسانه ای رژیم جمهوری اسلامی خورده اند بهتر است بدانند:. فلسطینی ها اگر همین قدرت و سلاح اسراییلی ها را داشتند امروز نه تنها یهودی در جهان زنده نبود، بلکه اردن و کشورهای دیگر را هم گرفته بودند. اینها به خودشون رحم نمیکنند به یهودی رحم کنند. البته منکر جنایات اسراییل نیستم. اما جنگ در غزه جنگ بین دشمنان ماست و ما باید سکوت اختیار کنیم و نظاره گر باشیم. نباید فراموش کنیم که پس از سربازهای سودانی این سربازهای فلسطینی بودند که در طول 8 سال جنگ با عراق در جبهه های صدام علیه ما جنگیدند. این قوم به قدری خودخواه هستند که خود را مالک ابدی خاک فلسطین میدانند. از سوی دیگر رژیم مذهبی اسراییل را داریم که نمونه مشابه رژیم جمهوری اسلامی میباشد، با این تفاوت که اکثر مردم آن کشور حامی این رژیم مذهبی میباشند.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 10:10
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
یک تن خاک رس بر سر اون نمایندگان ملتی که در اصطبل ولایت نشسته اند و بجای رسیدگی به مشکلات مردم، یک کاریکاتور را جلوشان گذاشته اند و راجع به آن فلسفه بافی می کنند. مسلما غزه و لبنان مشکلاتی دارند ولی این مشکلات واجب تر از مشکلات ایران و ملت ایران نیست.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 10:12
آزاد اندیش۳۳۲۲ - دورام - انگلستان
paksan - آمریکا - آمریکا - هیچ حکومتی بیشتر از جمهوری اسلامی و شخص خامنه ای از این کشتار بی رحمانه سود نمی بره.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 10:43
arzoye ensaniat - استکهلم - سوئد
مگر غیر از اینه مردم فلسطین قربانی خود خواهی خامنه‌ای که پول ایرانیهارو میده به حماس که آتش بپا کن و نظاره محمود عباس به صلح برسه و باعث خون ریزیها شده
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 10:59
shana - خ - ایران
biparva jan_ . به جای لفاظی برو با اسراییل بجنگ. شاید بتونی تو یکی حق فبسطینی ها رو بگیری .ماها سهم خودمون رو برای وطنمون دادیم .به امید شنیدن خبر شهادتت
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 11:33
Daimond - لاهتى - فنلاند
خاک بر سر مردن فلسطین که به خاطر دلارهاى ایران خودشون و مملکت رأ نیست و نابود کردن و حماس بزدل بى غیرت از زن و بجه سنکر درست کردن تف به ذات فاظلابى و کثیف أین أرازل ایرانى جاوید باد اسرائیل أین سرزمین تروریستى رأ نیست و نابود کنید
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 11:37
سگال توماك - دوبی - امارات متحده عربی
البته که مردم ایران به فکر خودشون. بدبختی شون، نداری شون ، حسرتهاشون ، تبعیضها، بی عدالتی ها،نادیده گرفتنها ، آروزهای برباد رفته و آینده مبهم شون هستند ! اگه اینها خودخواهیه ،مدعی ها که دو دستی به منافع و جاه طلبی هاشون چسبیدن ، مجال به بقیه نمیدن، حق رو ناحق میکنن و تاوان بی لیاقتی شون رو بقیه میدن چه مرضی دارن؟! ضمنا اگر شعار دادن و جیغ کشیدن و زیرزیرکی به یه گروه چریکی که مشخص نیست نماینده چه درصد از مردم فلسطین هستن و با هر نیت و خواسته ای ، عملا باعث کشتار و درد رنج مردمشون شدن ، یعنی کار مهم و اساسی ! عارض به خدمتتونم که اکثر فلسطینی ها از ایرانیها خوششون نمیاد و اونها رو شایسته دخالت در امورشون نمیدونن ؛ حتی بیشترشون اصلا نمیدنن روز قدس چه روزیه. برای دفاع از کشور ایران هم یه درصد بگیرین از شهدا و بیکارای مردم عادی ایران و مقایسه اش بکنید با درصد حضرات صاحب ادعا ، ببینید کی بیشتر خون داده و چه کسانی استفاده ها کرده اند.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 11:49
dara20 - تهران - ايران
شما که تا به این حد به فلسطین علاقه مندی برو و به حماس ملحق شو و از آرمان‌های تروریستی آنها دفاع کن‌. کشور ما دچار بحران‌های سیاسی اقتصادی اجتماعی گوناگون است و و فقر و فساد و ناا امنی‌ بیداد میکند آنوقت با وجود اینهمه مصیبت یک مشت تازی پرست وطن فروش بجای حال مشکلات مردم ایران به لبنان و فلسطین و سودان و... کمک‌های بی‌ حد و حساب میرسانند. هزینه سیاسی این حرکات کشور را به پرتگاه نابودی کشانده. مگر همین اعراب فلسطینی در قضایای جزایر ۳ گانه جانب امارات را نگرفتند؟ جنایت به هر شکل محکوم است اما مشکل . فلسطین به ما ربطی‌ ندارد.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 11:55
دریای پارس - ایران - ایران
biparva-jan. اخه فلج مغزی تو حالیت نیست که حق من وتو را میرن میدن به اون حماس لاشخور که حتی حاضر نیست خلیج پارس را بگه.مردم بدبخت غزه راضین به صلح با اسراییل اما این رژیم قاتل برای نفع خودش میره اونجا بلوا درست میکنه.بقول شیر فرهاد نوفهمی که .......
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 12:37
rds128 - لندن - انگلیس
واقعا برای مردم گرگان متاسف میشم وقتی میبینم این مردک بی سواد رو بزور بهشون تحمیل کردن واقعا یه جو سواد و فرهنگ و ..توی کله پوک این آدم نیست.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 12:38
caroline - تهران - ایران
خوب اگه آقایون اصول و اصلاح دلشون براى مردم فلسطین مى سوزه برند به جنگ اسرائیل چرا منتظرند... به جاى اینکه از پرخورى! تو مجلس خوابتون ببره برید غزه .... biparva-jan - تهران - ایران شما هم تشریف ببرید اگه بفکر درد و رنج فلسطینیها هستید.... ما همینجا به فکر شکم گرسنه و رنج کودکان کار در ایرانمون خواهیم بود.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 13:15
مهرداد2538 - تهران - ایران
biparva-jan - تهران - ایران_ آنهایی که شما سنگشان را به سینه تان می زنید در جنگ 8ساله عراق علیه ایران به پشتیبانی از ارتش عربی صدام نیرو فرستادند و خود من هم قبل از سقوط صدام در یکی از کمپهای اسیران در ایران شاهد حضور تعداد زیادی از فلسطینیان و عناصر حماس بودم. فلسطینیان جواب اینهمه حمایت مردم ایران را با کمک به صدام حسین دادند. جنگ بین اسراییل و فلسطین، جنگ دو گروه آدم نژاد پرست بر علیه یکدیگر است. جنگِ باطل است علیه باطل.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 12:48
Behdin - آمستردام - هلند
نه غزه نه لبنان، نه اسلام نه قرآن، جانم فدای ایران.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 12:51
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
biparva-jan - تهران - ایران / من فقط یه سئوال ساده ازت می پرسم: اگه مادرت مریض بشه و زن همسایه تان هم مریض بشه، شما کدوم رو برای مداوا به بیمارستان می بری؟
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 14:09
biparva-jan - تهران - ایران
من هم خودخواه هستم برادرا.
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 18:51
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
فضول میرزا - استکهلم - سوئد.اصلآ شک نکنید با این روحیه پغمبرمنشانه که ایشان ازالفاظ شون همینجور داره میریزه حتمأ ایشون خانوم همسایه رو میبرن مداوا میکنن .
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 20:26
arash--eindhoven - آیندهوون - هلند
زن همسایه
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 20:47
Perspolisi - سیدنی - استرالیا
زن همسایه به امید صفای بعد از بهبودی. خخخ
جمعه 10 مرداد 1393 - 00:14
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.