هوشنگ نهاوندی: سیاست خارجی شاه شاهکار سیاسی بود

هوشنگ نهاوندی

حسین قویمی

رادیو فردا : هوشنگ نهاوندی، رئیس پیشین دانشگاه‌های شیراز و تهران و وزیر مسکن و آبادانی در دوران پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷، به همراه ایو بوماتی، متخصص تاریخ ادیان، سال گذشته، ۲۰۱۳، کتابی به زبان فرانسوی با عنوان «محمدرضا پهلوی، آخرین شاه» منتشر کرد که اخیرا این کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است.


رادیوفردا به این بهانه بار دیگر به سراغ هوشنگ نهاوندی رفته است.


هوشنگ نهاوندی: شباهت سیاست محمدرضا شاه پهلوی با ژنرال دوگل بسیار زیاد است. اولا‌ً باید عرض کنم که در سال‌های جنگ برای نخستین بار این دو شخص با هم ملاقات داشتند و از آن موقع بین این‌ها مکاتبه و دوستی بسیار زیادی برقرار شد و خیلی خیلی شاه نسبت به ژنرال دوگل تحسین و احترام داشت. تنها کسی بود که واقعا من هرگز و دیگران هم همین را نوشتند و گفتند... هرگز نشنیدم نسبت به او انتقادی یا اشاره تمسخر‌آمیزی... که متاسفانه عادت داشت اعلی‌حضرت بکند... داشته باشد. و ژنرال دوگل هم همان طور که آقای زاهدی هم در خاطرات خودش نوشته که چندین بار با ایشان ملاقات داشت، با دوگل، همیشه به شاه به عنوان یک پسر گویا نگاه می‌کرد و با یک لحن پدرانه‌ای ازش صحبت می‌کرد. سیاست خارجی ایران روز به روز الهام می‌گرفت از سیاست خارجی که ژنرال دوگل به کار برد وقتی که سر کار آمد در ۱۹۵۸. یعنی سیاست مستقل ملی... اصلا‌ً این کلمه را هم از او اقتباس کردند... و این بود که ایران به تدریج قوی‌تر شود و وقتی قوی‌تر شد، که شد، سیاست خارجی خودش را معتدل‌تر و متعادل‌تر کند، جزو گروه کشورهای جهان آزاد آن زمان باقی بماند، ولی روابط روز به روز بهتری با گروه کشورهای سوسیالیستی به وجود بیاورد. که این کار را شاه کرد. و شاید موفقیت‌آمیزترین جنبه‌های دوران سلطنتش لااقل در سال‌های آخر همان سیاست خارجی شاه بود که یک شاهکار سیاسی بود.

در مورد سال‌های ابتدایی سلطنت محمدرضا پهلوی بیش از هر چیز مناسبات شاه و مصدق مورد سوال قرار دارد. در مورد این مناسبات و روابط شاه و دکتر محمد مصدق چه نکات تازه‌ای در کتاب شما هست؟

خیلی نکات تازه وجود دارد و مدارکی که امروز ما در دست داریم مدارکی است که شاید ده سال پیش وجود نداشته و حتی پنج سال پیش هم وجود نداشته. از جمله روایت‌های اطرافیان مرحوم دکتر مصدق نسبت به اتفاقات آن زمان،‌ از جمله شهادت‌هایی که از افراد مختلف در مورد این دوران به دست آمده و در کتاب با ذکر منبع نقل شده. اولا شاه و دکتر مصدق تا موقعی که مصدق نخست وزیر شد، روابط بسیار حسنه‌ای داشتند و طبق اسنادی که الان موجود است شاید نخست‌ وزیری دکتر مصدق در زمان ملی شدن نفت بعد از قانون ملی شدن نفت تا حد زیادی مدیون اشاراتی است که شاه می‌کرد به مجلس آن موقع. می‌دانید که انتخاب دکتر مصدق آن موقع مجلس ابراز تمایل می‌کرد، به پیشنهاد مرحوم جمال امامی صورت گرفت و جمال امامی آن موقع لیدر اکثریت مجلس و بسیار نزدیک به دربار بود. به هرحال در ماه‌های اول که روابط این دو فوق‌العاده با هم خوب بود. در ماه‌های اول نهضت ملی ایران شاه می‌دانید از انگلیس‌ها هم می‌ترسید و هم بدش می‌آمد. می‌دانست که انگلیس‌ها با او مخالفند و از روز اول سلطنتش خواستند مانع سلطنتش بشوند. در حقیقت از انگلیس‌ها انتقام می‌گرفت و یا نسبت به انگلیس‌ها تلافی می‌کرد به وسیله مصدق بدون این که خودش را در جبهه اول، در خط اول جبهه قرار دهد. اما به تدریج روابط این دو با هم تیره شد. اولا شاه معتقد بود که در یک جایی باید مصدق با دنیای غرب، با انگلیس‌ها بسازد و این بحران را تشدید نکند. از طرف دیگر باید گفت که شاه هم مرعوب مصدق بود و هم مجذوب مصدق بود. این دو کلمه را باید با هم آورد. از ایشان خیلی حساب می‌برد. از محبوبیتش در میان مردم بیمناک بود. از طرف دیگر هم این مردی بود که برخاسته بود علیه سیاست ‌استعماری بریتانیا و شاه قلبا‌ً با او موافق بود.

شما و نویسنده دیگر کتاب در بخشی از کتاب محمدرضا پهلوی نوشتید که شاه نسبت به برخی دوستان فرح پهلوی نگاهی منفی داشت. منظور شما چه کسانی است؟

اگر از من توقع دارید که اسم ببرم که اسم نخواهم برد! ولی بعضی از نزدیکان ایشان مخصوصا بعضی از خانم‌هایی که اطراف علیاحضرت بودند، شاه فوق‌العاده از آنها بدشان می‌آمد نسبت به خانم لوییز صمصام بختیاری که همسر مرحوم مهندس محمدعلی قطبی بود. خود خانم بختیاری... لوییز صمصام بختیاری فوت کرده، نظر خوبی نداشت. به دلایل مختلف و این را در خاطرات مرحوم علم هم به تفصیل می‌خوانیم، این نظر بد شاه را نسبت به بعضی از نزدیکان شهبانو. ولی اگر از من توقع دارید که اسم کسی را ببرم این در عادات من نیست.

آقای نهاوندی، در ارتباط با پیام معروف شاه که در آن گفته صدای انقلاب شما را شنیدم، در این کتاب آمده که متن این پیام توسط رضا قطبی وحسین نصر نوشته شده...

کاملا درست است...

و پیش  از این که شاه این متن را ببیند آن را پیش ملکه فرح پهلوی بردند و بعد در اختیار شاه گذاشتند. چگونه شاه این پیام را بدون هیچ مشورت قرائت می‌کند و این پیام را به گوش مردم می‌رساند؟

در این که این دو نفر... شاید خود شاه عقیده داشت که دو سه نفر دیگر هم بهشان کمک کردند... ولی حالا بگوییم که این دو نفر... چون خودشان هم عملا پذیرفته‌اند... که اولا دکتر نصر که صراحتا‌ً پذیرفته که یکی از دو نویسنده این پیام بوده و آقای مهندس رضا قطبی هم در پاسخ سوال‌هایی که از ایشان شده است هرگز تکذیب نکرده و حتی جواب بعضی از سوال‌ها را نداده. یکی از مورخین هم متن پیش‌نویس این نطق را با دست‌‌نویس آقای مهندس قطبی پیدا کرده و چاپ کرده. ببینید این جریان کاملا‌ً درست است. روایت آقای امیر اصلان افشار است که من در صحتش تردیدی ندارم. روایت مرحوم منوچهر صانعی هست. روایت‌های دیگر هست و روایت شاپور غلامرضا که خیلی جزئیات کارهای دربار را اطلاع داشت. آن روزها که این پیام ایراد شد، شاه به قدری پریشان‌خاطر و درمانده بود که به هر چیزی متوسل می‌شد برای این که بتواند مملکت را آرام کند. من کاملا‌ً... چون آن روزها می‌دیدم... من هرگز در دوران زندگی سیاسی و دانشگاهی‌ام به قدر آن سه چهار ماه آخر یا شش ماه آخر شاه را ندیدم. تقریبا هفته‌ای دو بار سه بار به دیدارشان می‌رفتم. به دلایل مختلف. شاه آن قدر درمانده بود که به هر چیزی متوسل می‌شد برای این که یک جوری خودش را نجات بدهد و شاید مملکت را آرام کند. و وقتی که این را بردند پهلوی ایشان و بهشان گفته شد و گفتند که این نطق را بکنید و همه چیز آرام می‌شود و فلان و اینها... قبول کرد. پیام شومی بود. پیام خیلی شومی بود. به این خاطر که ایشان پنج بار، از جمله دو بار به صراحه، در این پیام قبول کرده بودند که به قانون اساسی احترام نگذاشتند و در حالی که سی و چند سال قبلش قسم خورده بودند که قانون اساسی را رعایت کنند و حافظ و نگهبان قانون اساسی باشند. به نظر من این یک توطئه‌ای بود که به احتمال قریب به یقین شهبانو هم از روی خوش‌بینی و بی‌اطلاعی شاید تسلیمش شد و شاید هم به نظر من شهبانو هم حتی این نطق را خودش هم نخوانده بود،  وقتی که بردند پهلوی اعلیحضرت. اما نمی‌دانیم این را...

آقای نهاوندی در بخش پنجم کتاب محمدرضا پهلوی که مربوط به دوران سراشیبی سقوط و دوران شکل گرفتن انقلاب است درباره نظر تند و انتقادی شاه از سیاست‌های دوستان غربی او نوشتید. چرا شاه از غرب رنجیده‌خاطر شده بود؟

برای این که شاه خودش را به‌حق و ایران را به‌حق پایدارترین، نیرومندترین و بهترین هم‌پیمان دنیای غرب در منطقه می‌دانست و ضامن امنیت و آسایش منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه. که می‌بینیم با آن چه بعد از سقوط ایشان گذشت چقدر حق با او بود و چقدر دورنگری‌اش درست بود در این مورد خاص. و خب توقع نداشت که این توطئه را آمریکایی‌ها به خصوص و فرانسوی‌ها که خیلی روی آنها حساب می‌کرد و انگلیس‌ها، که عامل‌شان بی‌بی‌سی خیلی کمک کرد در این جریان،‌ تقویت کنند بر ضدش. این را در خاطرات آلکساندر دو مرانش رئیس سازمان اطلاعات خارجی فرانسه که دوست نزدیکش بود و یکی از برجسته‌ترین متخصصان این امر بود در دنیای آن روز به تفصیل می‌خوانیم. در کتب دیگر می‌خوانیم. و اکنون در آمریکا اسناد و روایت‌هایی انتشار یافته که دولت کارتر نه تنها از لحاظ سیاسی تقویت کرد از انقلاب، بلکه ۱۵۰ میلیون دلار هم خرج کرد برای پیروزی انقلاب. بگذریم از کمک‌های کلنل قذافی و دیگران. و خب دلزده شده بود شاه از این خیانت دوستانش و این را بعد از این که دیگر از ایران رفت اول در مراکش و بعد در مصاحبه‌ای با واشینگتن پست و بعد در جاهای مختلف با صراحت و بعضی‌ وقت‌ها‌ با خشونت ابراز کرد.

در روزهای پایانی آزردگی شاه از مردم ایران با طرح این پرسش که «مگر من چه کردم» از جمله مسائلی است که شما در این کتاب به آن پرداخته‌اید. به گمان شما آیا شاه دچار توهم شده بود؟

شاه در تمام مدت عمرش و به خصوص در سال‌های آخر خیال می‌کرد که هر چه لازم است برای ایران دارد می‌کند و الزاما‌ً هرچه می‌‌کند مردم باید بپسندند و باید دوستش داشته باشند برای این که او تصور می‌کرد در فکر خودش هم این تصور روز به روز تقویت می‌شد که تمام وجودش و کوششش را دارد معطوف بزرگی ایران و آسایش مردم ایران می‌کند. که البته در عمل اشتباهات زیادی مرتکب شد که در کتاب ما هم به تفصیل نوشته شده. وقتی که دید عده زیادی از مردم ازش برگشتند و وقتی که درجریان ماه شهریور اولین فریاد‌های مرگ بر شاه را شنید واقعا‌ً می‌شود گفت که این صدمه بزرگی بهش زد و هم به افراد مختلف می‌گفت: مگر من با اینها چه کار کردم؟! مثل عاشقی بود که معشوقش بهش خیانت کند و یا او خیال کند که معشوقه‌اش یا معشوقش بهش خیانت کرده و این یک نوع دلسردی و یک نوع عدم تعادل فکری بزرگی در شاه به وجود آورد.

سرانجام درباره آخرین روزهای زندگی محمدرضا پهلوی هم در این کتاب نوشته‌اید. در آن روزها شاه چه احساسی داشت و کدام بیماری او را در نهایت از پا درآورد؟

مسلما‌ً غم و اندوه و شکست روحی بیش از بیماری سرطان. ولی در این که بیماری سرطان هم در روحیه و رفتارش موثر بود تردیدی نیست. اما یک چیزی را هم من بگویم. در بحران‌های بزرگ همیشه شاه کسی را در کنار خود داشت. روی کارآمدنش به دست مرحوم ذکاءالملک فروغی،‌ بحران آذربایجان‌، قوام‌السلطنه ایران را نجات داد و بر استالین پیروز شد. بحران نفت و نقش تاریخی دکتر مصدق،‌ ماجرای ۲۵ تا ۲۸ مرداد که سپهبد زاهدی و آیت‌الله العظمی بروجردی بودند. و ۱۵ خرداد با مرحوم امیر اسدالله علم. متاسفانه دیگر اطراف شاه خالی شده بود. خودش هم کمک کرد به این که اطرافش خالی شود. اعتماد نداشت به هیچ کس دیگر. افرادی بودند در آن روزها که می‌توانستند زمام امور مملکت  را به دست بگیرند و مملکت  را نجات بدهند. ولی شاه به آنها متوسل نشد. شد آن چه نمی‌بایستی بشود. بنابراین هم بیماری سرطان و عواقبش در روحیات ایشان و دواهایی که به ایشان تجویز می‌شد مسلما موثر بود در این رفتار و رویه شاه و هم شکست روحی که احساس می‌کرد و برایش گران تمام شد و به قیمت سلطنتش تمام شد.

رأی دهید
Razor - نیویورک - امریکا
متاسفانه اعلیحضرت بینش و سواد سیاسی کافی نداشت. متوجه نبودند که امریکا بخاطر امنیت خلیج فارس و کنترل قیمت نفت و نظم جهانی خواهان یک خاورمیانه قوی نیست و حالا هم با ایجاد ناامنی خواهان اتحاد خاورمیانه نیست. اتحادی که اعلیحضرت در حال بوجود آوردنش بود.نبایستی برای پیشرفت کشور آنطور قیمت نفت را افزایش میداد.متوجه تاثیر حرف هایی که میزد نبود.متوجه نبود که هر کشور سهمی دارد و مطابق خواست امریکا باید سهم داشته باشد.اقتصاد ایران اگر همانطور رشد 12 درصد را ادامه میداد میتوانست تبدیل به رقیبی خطرناک برای صنعتگران امریکایی و اروپایی که در آن زمان حتی از رئیس جمهوری امریکا نیز قوی تر بودند شود و نظم دنیا را حتی دچار مشکل کند. و در آخر کمی ساده لوح و دلسوز بود. ویژگی ای که یک رهبر و سیاست مدار نباید داشته باشد. شخص خمینی هرگز ساده لوح و دلسوز نبود. چند ماه پیش بود که خبر شنود توسط امریکایی ها رو شنیدیم و حتی همین چند روز پیش بود که خبر هشدار امریکا در رابطه با آمار صادرات آلمان را شنیدم. امریکا با هشدار خود تلویحا دستور کاهش صادرات آلمان برای تعادل در اتحادیه اروپا را صادر کرد
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 16:50
mehrdad58 - لندن - انگلیس
ایران بود بود بود .! حالا چی‌ هستیم ؟ یه کشور بی‌ آبروی بی‌ فرهنگ !
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 17:05
منگوله مشهدی - مشهد - ایران
داشتن نگین های جواهری مثل شاه، لیاقت می خواد. اکثر انگل هایی که توی این تویله دیدم و هر روز می بینم، لیاقتشون همین هست که دارند و نه بیشتر. افسوسم بحال اون کمتر از 10 درصدیه که در طول تاریخ چوب خریت و حماقت و اصرار بر نادانی اکثریت رو خوردند. کی گفته دموکراسی همیشه بهترین راه حله؟! در کشورهایی مثل ایران، فضای باز سیاسی مثل اینه که بخوای بشر ما قبل تاریخ رو بنشونی پشت کابین F35 . یک مشت گری گوری پر مدعای چار تا کتاب خونده و صدای شلیک تو کوهستان شنیده عشق چریک بازی برامون شدن حماسه خلق!! مردشوی اون عقلای نخود فرنگیتونو ببرن انترها که هنوزم زبونتون رو غلاف نکردین و از اون بیچاره که زیرتون رو بالا آورد همه جوره طلب کارین. آره! داشتن مردان بزرگ لیاقت می خواد نوادگان کوروش کبیر..... !
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 17:18
perser68 - فلوریدا - امریکا
پس راسته میگن آدمهای بدجنس بیشتر عمر می‌کنن!؟من که عکسش رو شنیده بودم!!!جنتی رو ببینین تا سرطان نگیره زنده میمونه؟یزدی سرطان رو می‌کشه!
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 18:16
بت شکن - مونترال - کانادا
قابل توجه کاربرانی که نعوذ بالله گلاب به روتون روم به دیوار میخواهند از رژیم گذاشته انتقادی کنند، قبل از هر گونه انتقادی اول ۱۰-۲۰ تا ناسزا‌های چار واداری به حکومت اسلامی و رجوی و لنین و کیانوری و صهیونیست‌ها و شیطان بزرگ و روباه پیر و و و بدهند بعد انتقاد کنند، چون ماشا الله ماشا الله قدرت درک شاه الهی‌ها آنقدر بالا، آنقدر بالا آنقدر بالاست که به مجرد این که به جای بردن نام اعلاحضرت همایون شاهنشاه آریامهر گفتی‌ (شاه)، خود شخص و ایل وتبارش را اینطور معرفی‌ میکنند که.... ادامه
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 20:04
بت شکن - مونترال - کانادا
2--مثلاً حتماً خودش روی کله کچل لنین سرع سره بازی می‌کرده، پدرش نعلین خمینی را جفت می‌کرده، خواهرش یا همسرش تمبان رجوی را کش می‌کرده، برادر‌هایش هم جاسوس سهیونست‌ها و روس منحوس و استعمار وگر پیر بوده و خلاصه خیلی خیلی نسبت‌های کاملاً به جای دیگر!!!!البته توضیح واضحات است که همین درک متقابل شامل حال ساندیس خورهای بیت رهبری و بیت رجوی هم میشود و حتماً باید از القابی همچون آیت لعظمایی پیشوایی چیزی استفاده کرد!!!
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 20:08
تیردادسورنا - ایران - ایران
منگوله مشهدی - مشهد - ایران دوست گرامی متاسفانه شاه بینش و شناخت صحیحی از روحیات مردم ایران نداشت دیالتیک سوردل را بکار نبست نمیدانست برای تسلط بر مردم باید آنها را تحقیر کرد نفی کرد تا خودشان بسمتش پناه بیاورند همانگونه که ج.ا با گران کردن ارزاق و تحقیر کردن مردم با صفهای طویل در گرما و سرما اکنون سرومروگنده بر سر کار است! محتاج کردن مردم به نان شب، گسترش اعتیاد،رواج ریا و تظاهر و جانماز آب کشیدن،تفرفه افکنی و.. چنان افسار این ملت را در دست گرفته که بعید بنظر میرسد مثل زمان شاه رم کنند! و از سر سیری و سرخوشی چریک یا مجاهد شوند!
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 21:52
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
خلایق هر چه لایق، ملت‌ها شایسته حکومتی هستند که لیاقتش را دارند. منتسکیو. شاهنشاه آریامهر روحت شاد و درد بلای خاندان ات بخوره وسط فرق سر هر چی‌ مارکسیست- اسلامی بیسواد شپشوی بو گند و
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 21:56
garmsari - یورک - بریتانیا
الان هم رژیم شاهنشاهى در ایران برقرار است فقط اسمش و شمایلش عوض شده هست،شاه قبلى وطن پرست بود و جلوتر از زمان خودش فکر مى کرد و لایق این بود که شاه کشورى مثل سوید و یا انگلیس بشود،نه کشور عقب افتاده اى مثل ایران که شاه خود را با اخوند عوض کرد و حالا یک معتاد شده است شاه ،ولى از نوع اغا خان قاجارى
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 22:18
آذری باهوش - میانه - ایران
منگوله مشهدی - مشهد - ایران. دوست عزیز تو مثل اینکه از جنایت های شاه خبر نداری که به او میگویی جواهر مغزت آکبند مونده 35 سال گذشته. شکنجه و تجاوز به دانشجویان بی پناه و خوش خدمتی به خارحیها یعنی اینکه شاه از یک گروهبان آمریکایی پایین تر بوده آن زمان و و قتی گفتند بحرین را بده رفت دو دستی مثل مردی که زن خودش را ببرد به مرد دیگری تحویل بدهد داد. یادت نرود چه بلایی بر سر دکتر مصدق هم آورد. اگر شاه جرات داشت همان زمان عراق دا شکست میداد و بصره را میگرفت. پس الکی اینجا افاضات نکن به دیگران هم توهین نکن.
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 22:30
reza shah bozorg - زادراکارتا - ایران
منگوله مشهدی - مشهد - ایران. ممنون از کامنت زیبایت دوست گرامی و به امید پاک کردن خاک پاک ایران از وجود منحوسان سوسمارخور و ساندیس خوران تازی پرست
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 22:41
دوستدار - استهکلم - سوئد
شاه ایران به جای اینکه از عقلش در مورد ایران و ایرانی استفاده کند از احساسش استفاده میکرد! واقعا شاه کسی دلسوز وخوب بود که پدران ما ایرانیها قدر ان بزرگوار را ندانستند و با فراری دادن شاه ایران زندگی ما را سوزاندان و از وقتی که یادم می اید یا در بند بودم یا فراری و حالا هم اوراه وپناه هنده! مرگ بر رژیم اخوندی ایران
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 22:14
marg bar doshman - لندن - انگلستان
مرگ بر شاه که نوکر بود و نوکر از دنیا رفت
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 23:16
senator x - تهران - ایران
منگوله مشهدی - مشهد - ایران:ضمن تائید نظریه شما,باید متاسفانه باین حقیقت اعتراف کرد,که ملت ایران,یک ملت حقشناس و قـدر دانی نیست.ملت ایران,ملتی هست,باری بهرجهت, و خاکشیر مذاج. هم با علی بیعت میکنه , هم با یزید. بطور مثال, امیرکبیر خدمات ارزنده ای باین مملکت کرد و شعورش 100سال از زمان جلوتربود,قول شرف میدم تو خانه 100هزار ایرانی شاید یک عکس او باشد.بقول شاباجی خانم (خلایق هرچه لایق)
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 23:34
sarbaz007 - المان - المان
روحش شاد این ملت چیرو از دست دادن ،الان توی کشور خودمون آقا بودیم نه آور بیرون ایران و اونایی‌ که داخل ایران هستن اونجوری ای‌ توی اون روحت خمینی
جمعه 4 بهمن 1392 - 00:15
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
منگوله مشهدی - مشهد - ایران. با اکثر حرفات موافقم، از آخوند میترسید، واقعا فقط کافی بود رساله خمینی گور به گور شده رو میاورد تو تلویزیون و شرح میداد که این آدمی که دنبالش هستین به بچه شیر خوره هم از نظر جنسی نظر داره، البته که ملت هوشیار (!) باز هم حرف خودشون رو میزدن! میتونی ببینی دیگه، بعد از ٣٤ سال دربدری و خفت، وقتی یه آخوند انتخاب شد دنبک ورداشتن اومدن تو خیابون!! همون که میگی: هر چیز خوبی داشتنش لیاقت میخواد، حتی اگر چیز خوب رو بدی به کسی لیاقت نداره باز هم میزنه به کثافت تبدیلش میکنه. به صراحت میگم، ٨٠٪ مردم ایران همین حکومت هم از سرشون زیاده
جمعه 4 بهمن 1392 - 00:17
malek khorshid - روتردام - هلند
من فکر می‌کردم که این آقای هوشنگ نهاوندیان که رئیس دانشگاه هم بود باید ادبیاتش خوب باشه، ولی‌ من که ادبیاتم معمولی و مدت زیادی هم هست ایران نیستم خیلی‌ قشنگتر از این آقا صحبت می‌کنم. در مورد شاهنشاه هم بگم که همانطور که دوست عزیزمان در کامنت بالا بهش اشاره کردند، داشتن مردان بزرگی‌ مانند شاه لیاقت می‌خواهد که متأسفانه ما مردم ایران نداریم. مردمان بسیار احساساتی‌،خرافاتی و دهان بینی‌ هستیم. من واقعا متاسفم که کشورم به این روزه ننگین افتاده.فقط شاه کمی‌ عجله کرد و کارهای که داشت انجام میداد رو تبلیغ نمیکرد. بسیار با غرب تند بود و اهداف ایران رو به زبون میاورد که این در دنیای سیاست بسیار اشتباه است. شاه تصورش این بود که مردم پشتشن ولی‌ نمیدونست که این مردم امروز با کمی‌ خیار سردیشون میشه و فرداش با کمی‌ کشمش گرمیشون. متاسفم برای ایرانم. وطنم، و نقشه‌هایی که برای سربلندی کشورم نقش بر آب شد. افسوس و صد افسوس. زنده بد ایران و ایرانی‌
جمعه 4 بهمن 1392 - 00:24
اردشیر مقامی - وادوز - لیشتن اشتاین
باز سر و کله این فسیل های طاغوتی پیدا شد ! بابا این ممه رو لولو برد ................
جمعه 4 بهمن 1392 - 00:54
بی غم - تهران - ایران
آره جون خودت تو گفتی ما هم باور کردیم. اگه شاه سیاست خارجی داشت که جزیره بحرین رو به انگلیس حاتم بخشی نمی کرد. اگه سیاست خارجی داشت که حکومت مردمی مصدق رو سرنگون نمی کرد تا مردم رو دشمن و آمریکا و انگلیس رو دوست خودش کنه!!! اگه سال 1332 نقش ملکه انگلیس رو بازی می کرد و حکومت رو به مصدق واگذار می کرد الان شاید ما جز 20 قدرت اقتصادی برتر دنیا بودیم.
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 23:52
potatis - مالمو - سوئد
بت شکن - مونترال - کانادا-عزیز کاملا با شما موافقم, سپاس.
جمعه 4 بهمن 1392 - 00:39
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
روحت شاد بزرگوار
جمعه 4 بهمن 1392 - 01:53
pauline - مسکو - روسیه
بهترین حمله را دکتر میلانی در مورد شاه گفت : او ایران را دوست می داشت ولی بد دوست می داشت
جمعه 4 بهمن 1392 - 03:00
smart292 - ونکوور - کانادا
تو که آن موقع اصلا به دنیا نیامده بودی ، طبق حرف خودت که قبلا گفته بودی اگر الان هر چی‌ داری از شاه میباشد که قبلاً برای اقتصاد ایران سرمایه گزاری کرده بود ، الان که علی‌ شاه است که ریس دزد دزدان و رانت خور رانت خوران است.و نوکر چین و روسیه میباشد و مملکت را به این روز در آورده است. و فقط تو جیره خور راضی‌ هستی‌. ۹۹.۹ درصد مردم ناراضی هستند.آیا بهتر این نیست که ایران برای همه ایرانیان باشد نه فقط برای خودی‌ها و رانت خورها و جیره خورهأیی مثل تو . به امید نابودی آخوند و اسلام زوری عرب و آزادی مردم ایران
جمعه 4 بهمن 1392 - 05:29
aziz iran - کپنهاک - دانمارک
این سیاست خارجی آنقدر موفق بود که وقتیکه شاه در آخرین روزهایش میخواست با سفارت امریکا و انگلیس برای اجازه ماندن در ایران تماس بگیرد ؛ سفارتهای فوق تلفن را بر نمیداشتند و شاه بالاخره مجبور شد از ایران در برود ..... به این میگن سیاست خارجی موفق در یک کشور دیکتاتوری !!!! زرشک کیلوئی چند !!!. وقتیکه دزدان و غارتگران تاریخ را تحریف میکنند !!!
جمعه 4 بهمن 1392 - 08:51
سرسره - اهواز - ایران
اذری باهوش -تو هم به جمع مزدوران رژیم اضافه شدی +بت شکن+مرگ بر دشمن لعنت به همه شما که اینقدر وقیح تشریف دارید بعد از 35 سال به اندازه چندین برابر دوران پهلوی وحتی قاجار درایران جنایت وظلم وحق کشی شده دیگه چه حرفی برای گفتن دارید خیلی بی شرمید
جمعه 4 بهمن 1392 - 09:54
Behdin - آمستردام - هلند
شاهنشاه آریامهر، فقدانت ایران را به نابودی کشاند، کشتار و اعدام ها، جنگ ۸ ساله، و مترادف بودن ایران با تروریسم. روح و روانت شاد که سربلندی ایران و ایرانی‌ را می‌خواستی.
جمعه 4 بهمن 1392 - 10:08
فارسان - مرکزی - ایران
جناب خوش گوش / یا با هوش حواست باشه به همین راحتی آدم راجب یک شخصیت مهم و با ارزش و ملی و تاریخی کشور بزرگی مانند ایران یعنی آریامهر با استناد به منابع جمهوری اس... حرف نمی زنه حد اقلش اینه که اگر نمی دونی بری از منابع مستقل ویا از افرادی که خود اون دوران را درک کردهاند بپرسی؟
جمعه 4 بهمن 1392 - 08:45
آذری باهوش - میانه - ایران
سرسره - اهواز - ایران. حرف دهنت بفهم ها.کی مزدوری کرده الکی حرف میزنی . تو شاه الهی هستی. من فقط حرف حق زدم. برو تو اینترنت ببین جنایتهای شاه رو. الکی هر نیا اینجا به مردم بیگناه بگو مزدور تو میباشی.
جمعه 4 بهمن 1392 - 12:58
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
درود بر کاربران با شعور و درایتی که خدمات شاه فقید را درک و به چنین بلندای اندیشه ای رسیده اند و ننگ بر کاربرانی که اسم و رسم ایران و إیرانی به خاطر نوع نگاهی چون انان به اینید و هنوز چنان در جهالت غرق هستند که نفهمیدند چه بر سرشان امده براستی که شاه فقید لیاقت پادشاهی کشورهایی را داشت که میهن پرست بودند و با فرهنگ، اشکال شاه فقید این بود که إز ظن خود تمام ایرانیان را مانند خود عاشق ایران میدید و با فرهنگ، غافل إز اینکه تمام بلاهایی که تا کنون بر سر ایران و ایرانی امده به خاطر در اقلیت بودن ایرانیان با فرهنگ و میهن پرست و در أکثریت بودن ایرانیان بی فرهنگ و وطن فروش بوده و هست.
جمعه 4 بهمن 1392 - 15:21
Afshin London - لندن - انگلستان
پدر و پسری وطنپرست سعی کردند بعد از هزار و چهارصدسال حکومت جهالت در کشور، ایران را به سمت آبادانی و پیشرفت ببرند که مردم روشنفکر!! و نادان گفتند ما همون شلاق و اعدامهای خیابانی و حجاب زورکی و حکومت آخوندا را میخواهیم. خلقی که قدر شاه وطنپرست را نمیدونه همون بهتر که آخوندا بهش حکومت کنند
جمعه 4 بهمن 1392 - 15:22
فريادزيره آب - اهواز - ایران
خدارحمتش کنه؛مرگ برخامنه ای
جمعه 4 بهمن 1392 - 15:32
kamran631 - لیون - فرانسه
فقط یک لحظه فکر کنیم که اگه انقلاب نمی‌شد ما الان کجا بودیم . آیا صدام به ایران حمله میکرد ؟ آیا آزادی فردی و اجتماعی از بین میرفت ؟ آیا اوضاع اقتصادی اینطور خراب میشد ؟ و صد تا سوال دیگه ....مرگ برخامنه ای !
جمعه 4 بهمن 1392 - 16:06
تیردادسورنا - ایران - ایران
آذری باهوش - میانه - ایران کامنتهای قبلی جنابعالی نشان از هوش سرشار شما برای ساندیس خوری! داره! این صحبت شما در مورد شاه را سالها در مدارس در گوش ما خواندند و در کتابها نوشتند! اما حقایق هیچوقت در پس ابر باقی نمیماند همانطور که نماند و ما بالاخره فهمیدیم که شاه خدابیامرز به کشور ایران خدمت کرد! برایت ساعات خوشی را با ساندیسهای اهدایی!آرزو میکنم!
جمعه 4 بهمن 1392 - 17:28
panirani - کپنهاگ - دانمارک
آزاری باهوش- شما هم که قصه‌های هرچی‌ چپ و اخودی صحبت میکنی‌ تما اعدامهای که در حکومت پهلوی انجام شد اول اینکه پنهان نبود دوم چه کسانی‌ کشته شدند یک مشت تروریست امسال نواب صفوی ، بیژن جزنی کسانی‌ که دست به کشتار می‌زدند . شاه با مصدق خوب بود تا موقعی که خود مصدق دیکتاتور شد ،مجلس را منحل کرد و سیاست اقتصادی کشور را به نابودی کشاند ،شما قصه‌های همون خمینی را تکرار میکنی‌ و بخاطر همین مردم باور کردند و در ۱۳۵۷ لگد به سرنوشت خودشان و کشورشان زدند البته ناگفته نباشد که شاه اشتباهاتی هم داشت ولی‌ شایسته آن نبود که ملت بیلیاقت به او کردن
جمعه 4 بهمن 1392 - 18:06
smart292 - ونکوور - کانادا
marg bar doshman - لندن - انگلستان--. . تو که آن موقع اصلا به دنیا نیامده بودی ، طبق حرف خودت که قبلا گفته بودی اگر الان هر چی‌ داری از شاه میباشد که قبلاً برای اقتصاد ایران سرمایه گزاری کرده بود ، الان که علی‌ شاه است که ریس دزد دزدان و رانت خور رانت خوران است.و نوکر چین و روسیه میباشد و مملکت را به این روز در آورده است. و فقط تو جیره خور راضی‌ هستی‌. ۹۹.۹ درصد مردم ناراضی هستند.آیا بهتر این نیست که ایران برای همه ایرانیان باشد نه فقط برای خودی‌ها و رانت خورها و جیره خورهأیی مثل تو .
جمعه 4 بهمن 1392 - 19:28
آذری باهوش - میانه - ایران
تیردادسورنا - ایران - ایران. دوست عزیز شما ساندیس خور خودتی. من شغل آزاد دارم به ساندیس کسی احتیاج ندارم میفهمی؟ تو که حقایق رو میدونی چرا نمیگی؟ بیخودی اینجا افاضات نکن تو خودت ساندیس خور رضا پهلوی هستی
جمعه 4 بهمن 1392 - 23:39
تیردادسورنا - ایران - ایران
آذری باهوش - میانه - ایران رضا پهلوی ساندیسش کجا بود! تازه اگه داشت بردش به ایران نمیرسید! اما اینجا تا بخوای به هر مناسبتی ساندیس میدن پس اگه قرار بود ساندیسی بزنم توی رگ! مطمئن باش باهت میومدم راهپیمایی ها!! حالا اگه شغل آزادی هم داری لابد ساندیس ها را جمع میکنی و میبری سر کوچه میفروشی!
شنبه 5 بهمن 1392 - 04:35
perser68 - فلوریدا - امریکا
تیرداد سورنا - ایران - ایران. سورنا جان، این آقا انقدر ساندیس خورده،هوش از سرش پریده و فقط اسمش مونده باهوش((:
شنبه 5 بهمن 1392 - 04:37
Freedomforiran - لندن - انگلستان
پادشاه خوبم روحتان شاد و یادتان گرامى باد و لعنت بر ملت نمکنشناس و بى غیرت . این ملت لیاقتشان همین ملا هاى بى سواد و عرب صفت هستند.
شنبه 5 بهمن 1392 - 05:15
babak.ae - تهران - ایران
روحش شاد
شنبه 5 بهمن 1392 - 09:21
آذری باهوش - میانه - ایران
perser68 - فلوریدا - امریکا. ببین دوست عزیز داری عصبانی میکنی آدم رو ها. من راهپیمایی هم نمیرم . با نیسان یه دور بزنم پول هزارتا ساندیس دراومده . تو برو حقوق دولت بگیر توی خارج هیچکس هم بهت کار نمیده اونجا همه آمارتون رو دارم الان هم رودرباستی گیر کردی نمیتونی برگردی فکر نکن ما خبر نداریم الان عصر اینترنت همه میدونن همه چیز رو. پس تو به ساندیس رضا پهلوی احتیاج داری برو تا دیر نشده توی صف زنبیل بذار از وسطش هم نخ رد کن که حقتو نخورن. تیرداد تو هم توی ایران نمیخواد بمونی برو پیش این دوست عزیزت با همدیگر افاضات کنید اونم قول میده یه زنبیل اضافه برات بذاره تا میرسی ساندیس آماده باشه.
شنبه 5 بهمن 1392 - 13:43
sahand29 - ناتينگهام - انگليس
من امسال میرم مصر، دارم میرم سر خاک اون دو بزرگوار.می‌خوام برم از ته دلم گریه کنم و ازشون طلب بخشش کنم بخاطر نمک نشناسی و حماقت پدران ما در ساله شوم ۵۷. از پدر عزیزم که اون زمان چریکه فدایی بود پرسیدم:آخه این مرد به شما چه کرده بود که اینجوری زدید کشورتون و آینده خودتون و فرزندانتون رو نبود کردید. به سردی گفت: پسرم ما گول خردیم، رهبران سیاسی مارو فریب دادند. روحت شاد
شنبه 5 بهمن 1392 - 15:10
کبالت3 - کرج - ایران
نه واقعا سیاست خارجی درخشانی بود گفتن بیا اومد گفتن برو رفت این رو میگن تعامل سازنده با جهان خارج البته خیلی از نوع خیلی خارج کبلائی.
شنبه 5 بهمن 1392 - 15:53
تیردادسورنا - ایران - ایران
perser68 - فلوریدا - امریکا با درود دوست گرامی این آذری باهوش!! خودشو لو داد! این زنبیل گذاشتن توی صف و نخ ازش رد کردن! برای اولین باره که میشنوم احتمالا آقای باهوش اگه راهپیمایی نمیره توی صف زیاد می ایسته! واقعا هوشش برای شگردهای ساندیس خوری حرف نداره! آذری باهوش جان به امید خدا اگه عمری بود دو ماه دیگه که تعهداتم به محل کارم تمام شد مثل خیلی ها که توی کانادا و کشورهای عربی خلیج فارس جذب مراکز صنعتی شدن میرم کانادا یا آمریکا بسفارش شما نگاهی میکنم ببینم اونجا هم مثل ایران ساندیس میدن یا نه!
شنبه 5 بهمن 1392 - 17:43
perser68 - فلوریدا - امریکا
آذری باهوش - میانه - ایران. من نمیدونم چند سالته،اما ۴۰سال پیش من به میانه برای دیدن بستگانم اومدم و تا ۳۰سال پیش سالی‌ یه بار و هر بار به مدت یه ماه تو میانه و چند روستای اطرافش سفر کردم،بهشتی‌ که میگن اونجا بود،اما زمانی‌ که اون شپشوی بوگندو خمینی زیر بوته به دنیا اومده تشریف نحسش رو اوورد از اون روز‌ها محروم شدم!نه فقط میانه بلکه تمام کشور به جهنم تبدیل شد!شاه هر چی‌ که بود و هر چقدر اشتباه داشت،زندگی‌ ادامها از همه نژاد و رنگ و مذهب و گرایش براش مهم بود و بهشون احترام میگذاشت و اون تعداد مخالفی هم که کشت و اعدام کرد و شکنجه اصلا قابل مقایسه با نسل کشی امروز جمهوری فاسد اسلامی نیست!!! من دزدی و کلاهبرداری و کلاشی و رمالی جامعه آخوندی رو نمی‌خوام و اگه چنین چیز‌هایی‌ نباشه تو کشورم،من هم با شما هم‌عقیده میشدم!من هیچ حقوقی از دولت نمی‌گیرم و خودم کار می‌کنم،اینم برای تو((:
شنبه 5 بهمن 1392 - 18:37
آذری باهوش - میانه - ایران
sahand29 - ناتینگهام - انگلیس. دوست عزیز من خودم از شاه خیلی بدم میاید نه بخاطر چیزهای دیگر بلکه بخاطر اینکه ترسو بوده است و بحرین را داده است رفته و با عراق جنگ نکرد برای اینکه اینهمه صلاح اف 14 و فانتوم و اینها را برای چی خرید؟ خوب بایستی به صدام حمله میکرد و یکی دوتا از شهرهای او را میگرفت بعد هم صدام دیگر جرات نمیکرد به ایران حمله کند. پس بیخودی پولهایت را خرج نکن که بروی گریه کنی برای یک فرد ترسو.
شنبه 5 بهمن 1392 - 18:43
smart292 - ونکوور - کانادا
آذری باهوش - میانه - ایران--تو خیلی بی‌ هوش عمل می‌کنی‌، استدلال‌هایت هم سواد جمهوری اسلامی است.تو روستات بمان کاری هم به سیاست نداشته باش ، تو همه چیز را وارونه می‌‌بینی، شما بسیجی‌ها همان هایی هستید که جلوی مردم را میگرفتید و مزاحمت ایجاد میکردید. مردم مخالفند ، تو میرفتی به نماز جمعه،ساندیس خور این رژیم هم که هستی‌ ، پس اینجا چه میخواهی، اصلان تو آن‌ موقع دنیا نیامده بودی که اظهار باهوشی و فضل می‌کنی‌، بابا کار جمهوری اسلامی تمام شده است. چیزی به پایان خط جمهوری اسلامی نمانده است.این ۳۴ سال جمهوری اسلامی در تاریخ فقط ۲ سطر میشود، و حتی نصفه صفحه هم نخواهد شد. منتها اگر ۱ صفحه بشود، مطمئن باش که تمام جنایتهای آخوند‌ها را خواهد گفت. به امید نابودی آخوند و آزادی ایران
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 00:49
آذری باهوش - میانه - ایران
ای پرسر و سورنا و تیرداد من طرفدار آخوند نیستم که هی میگویید ساندیس خور. ولی من جلوی شاه دوستها می ایستم و نخواهم گذاشت که شماها ساندیسیهای رضاپهلوی او را بیاورید. فهمیدی؟ شما وارونه هم نمیبینید میخواهید مارا ببرید به 40 سال قبل.
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 05:18
آذری باهوش - میانه - ایران
تیرداد دوست عزیز برو در همان کانادا و آمریکا ببین تمام پولهای بابایت را میبری خرج میکنی و کار درست و حسابی بهت نمیدهند و اول کارها را به بچه های خودشان و بعد به هندی و چینی میدهند و اگر چیزی ته آن بماند شاید به تو بدهند و تا آخر عمرت علاف میشوی من خودم آمار همه این کسانی مثل پرسرها را دارم چون خیلی فامیل در خارج دارم و ترکها خیلی از شما فارسها بیشتر توی خارج بوده اند چون ما به خارج نزدیک تر هستیم و خیلی هم باهوش تر هستیم فکر نکن در خارج برای تو فرش پهن کرده اند ای بدبخت اگر فکر میکنی من دروغ میگویم از این دوستان شاه دوستت بپرس.
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 05:22
Razor - نیویورک - امریکا
آذری باهوش - میانه - ایران. خب اگر سلاح و اف 14 و فانتوم نمیخرید که الان داشتی عربی کامنت میذاشتی خینگ
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 07:21
تیردادسورنا - ایران - ایران
آذری باهوش - میانه - ایران برای اطلاعت میگم چون متاسفانه از هوش بی بهره هستی! کسی که تخصص داره احتیاج به پول پدر نداره! الان بخاطر عدم امنیت و حقوق کم و وجود ساندیسخورهایی مثل جنابعالی کسانی که تخصصی دارن از صنعت نفت و برق گرفته تا فارغ التحصیلان دانشگاههای بجا مانده از زمان شاه! مثل دانشگاه صنعتی شریفی (یا دانشگاه صنعتی آریامهر! که هنوز دیسیپلین همون زمون خدابیامرز درش حاکمه یعنی مثل دانشگاههای آزاد کیلویی نمره نمیدن!)کشور رو ترک میکنن و راهی کانادا و آمریکا و حتی امارات و قطر میشن که بهترین امکانات و حقوق رو میدن و کاری هم به عقاید و نژاد و مذهب ندارن!
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 11:36
تیردادسورنا - ایران - ایران
ادامه..تعدادی از همکاران من الان در کانادا و امارات مشغول بکارند و تازه پول باباشونو که خرج نمیکنن هیچ! پولی چند برابر حقوق بازنشستگی باباشونو براش میفرستن! پس از بابت خرج کردن پول بابام نگران و مضطرب نباش! حالا گیرم اوباما و تمام کابینه اش ترک آذری ! از ترک بودن اوباما و کابینه اش تو را چه حاصل؟!؟ از کامنتهایت معلومه که چقدر! خیلی باهوشی! خوبه خودتم اینجا تکرار میکنی که خیلی باهوشی! ما هم بخیل نیستیم تو باهوش! تو اصلا آلبرت انیشتن! تو بیل گیتس! رضا پهلوی هم فکر نکنم به این زودیها بیاد که شما از حالا ایستادی که جلوشو بگیری نیاد! زیاد هم سرپا ایستادن خوب نیست برو یکم بشین! منم بیکار نیستم برم بیارمش! اگه بخواد بیاد خودش میاد!
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 12:11
smart292 - ونکوور - کانادا
آذری باهوش - میانه - ایران--بببن یا تو مأمور جمهوری اسلامی هستی‌ یا از آن‌ عربهای..
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 18:23
آذری باهوش - میانه - ایران
تیرداد- ببین دوست عزیز. کم سرعت برو تا با هم بریم قارداش. منظورم این بود که من با باهوشی آمار خارج رو هم دارم چون بیشتر فامیلهایم آنجا هستند و هر روز به من میگویند که چه خبر است. خیلی از دوستانی که تو میگویی بیکار هستند و . الکی به تو میگویند که در ماکروساف و اپل و اینها کار میکنند که برای خودشان ضایع نشوند. برو تحقیق کن. شاید تو من را بیهوش حساب کنی برای همین من این اسم را گذاشتم که همه تکرار بکنند و برایشان جا بیافتد که هموطنان آذری از فارسها باهوش تر میباشند فهمیدی؟ اگر لیست ترکهای مخترع را میخواهی برو در گوگل سرچ کن حالا کشور ترکیه به کنار که از اروپا و امریکا پیشرفته تر شده و هرچه دارد از ترکها دارد فهمیدی؟ تازه آلمان را ترکها دارند اداره میکنند اینهمه بی ام و را چه کسی میسازد؟
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 23:17
آذری باهوش - میانه - ایران
smart292 - ونکوور - کانادا. ببین اسمارتیز من بهت گفتم شغل آزاد دارم و آدم کسی نیستم عرب هم نیستم چون اصل و نصبم معلوم هست و تو برو تاریخت را بخوان و ببین ترکها چقدر قوی بوده اند و اگر آنها نبودند خارجیها همه شما را نابود کرده بودند . شاید تو خودت از نوه نتیجه های عرب باشی . پس هی گیر نده به آدم چون من اگر عصبانی بشوم یک چیزهایی به تو میگویم که دیگر خجالت بکشی بیایی در این سایت افاضات کنی.
یکشنبه 6 بهمن 1392 - 23:08
تیردادسورنا - ایران - ایران
آذری باهوش - میانه - ایران از کامنتهایت پیداست قصدت تمسخره هموطنان ترک است بنظرم کارت بیفایده است هموطن گرامی به افق های دور دست بنگر! متاسفانه همه ما در یک دور تسلسل افتاده ایم که وقت خود را صرف مباحث بیهوده میکنیم که نه دردی از ما دوا میکنه و نه مشکلی را حل ! در حالیکه آمریکا و اروپا در حال پیشرفت و ساختن زندگی بهترند ما دربدر و گرفتار نژاد و زبان و اینکه کی بهتر بود و کی بدتر هستیم!
دوشنبه 7 بهمن 1392 - 04:21
Razor - نیویورک - امریکا
به همه پیشنهاد میکنم جواب آذری باهوش رو ندهند همچین کسایی رو به هیچ وجه نمیشه قانع کرد
دوشنبه 7 بهمن 1392 - 08:07
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.