ده‌ها هزار نفر از هواداران محمد مرسی در قاهره راهپیمایی کردند

دهها هزار نفر از هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در حزب اخوان المسلمین و سایر احزاب اسلامگرا درحمایت از فرمان اخیر آقای مرسی که به موجب آن اختیارات تازه‌ای برای خود قائل شد، امروز (شنبه ۱۱ آذر) دست به راهپیمایی زده‌اند.

این فرمان که روز ۲۲ نوامبر صادر شد به آقای مرسی اجازه می‌دهد هر اقدامی را که برای حفاظت از انقلاب لازم باشد انجام دهد و تصریح می‌کند که هیچ دادگاهی نمی تواند تصمیم های او را لغو کند.

راهپیمایی امروز در قاهره، پایتخت مصر، به دنبال چندین روز تجمعات مختلف حامیان و مخالفان رئیس‌جمهور برگزار شده است.

براساس گزارش‌های دریافتی، در حالی که حامیان آقای مرسی با حمل تصاویری از رئیس جمهور در بیرون ساختمان دانشگاه قاهره دست به راهپیمایی زده‌اند، درطرف دیگر مخالفان آقای مرسی در میدان تحریر گردهمایی اعتراض آمیزی را برپا کرده‌اند.

حامیان آقای مرسی می‌گویند که فرمان اخیر برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب، در برابر دستگاه قضایی که پیوندهای عمیقی با حسنی مبارک رئیس جمهور سرنگون شده مصر دارد، لازم است.

برخی قضات می‌گویند که دادگاه های تجدید نظر و دادگاه عالی مصر تا زمانی که فرمان ریاست جمهوری الغا نشده به کار بازنخواهند گشت.

همزمان با ادامه اختلافات بر سر پیش‌نویس قانون اساسی در مصر، ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر از اقدامات اخیر محمد مرسی، رئیس‌جمهور، انتقاد کرده است.

خانم پیلای گفت این که تصمیمات رئیس‌جمهور برای دوره‌ای موقت از سوی هیچ مقام و نهادی از جمله دادگاه‌های مصر، قابل چالش و ابطال نخواهد بود، با قوانین بین‌المللی همسو نیست.

او گفت که چنین فرمانی می‌تواند به نقض حقوق بشر منجر شود.

تصویب پیش نویس قانون اساسی

مجلس موسسان مصر روز گذشته (۳۰ نوامبر) پیش‌نویس قانون اساسی آن کشور را تصویب کرد.

پیش‌نویس قانون اساسی پس از تصویب برای محمد مرسی، رییس جمهور، ارسال می‌شود و انتظار می‌رود که او آن را به رفراندوم بگذارد.

نشست مجلس موسسان پس از آن برگزار شد که دادگاه قانون اساسی تهدید کرد ممکن است درباره انحلال این مجلس تصمیم‌گیری کند.

در پیش‌نویس کنونی قانون اساسی علاوه بر جایگاه قوانین اسلامی، مرکز اسلامی الازهر مصر به عنوان مرجع مشاوره درباره "مسائل مرتبط با اسلام" تعیین شده است.

همچنین در این قانون آزادی مذهب به ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت محدود شده است.

رأی دهید
farnia - تهران - ایران
مردم مصر گند زدند یه دیکتاتور با کلاس رو با یک دیکتاتور ندید بدید بی کلاس عوض کردند!!! آینده این مردی که خون از چشماش میچکه از الان معلومه . یه روز اون هم مثل قضافی زیر دست عرب های خونخوار له میشه !!! خوب آشی براشون پختن آمریکایی ها ولی فعلاً نفهمیدن .....
یکشنبه 12 آذر 1391 - 04:45
Islam zoda - تورنتو - کانادا
مردم عزیز مصر به زندگی‌ جهنمی خوش آمدید. تا شما باشید بهار عربی‌ راه نمی‌‌انداختید. درست مثل آخوندها در دوران انقلاب ایران، اخوان‌ها هم دارند انقلاب مصر رو مصادره میکنند.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 06:11
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.