علی کریمی و محسن بنگر نامزد مرد سال فوتبال آسیا شدند

علی کریمی (راست)بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس

مهدی رستم پور

کنفدراسیون فوتبال آسیا فهرست نامزدهای برتر مرد و زن این قاره را اعلام کرد. این مراسم روز ۲۹ نوامبر (۹ آذر) در کوالالامپور برگزار خواهد شد.
 


در مهمترین عنوان این فهرست که به «مرد سال آسیا» اختصاص دارد، پنج نامزد معرفی شده اند که دو نفرشان ایرانی هستند.

 
طبق اعلام AFC علی کریمی و محسن بنگر دو بازیکن تیم پرسپولیس شانس کسب عنوان بهترین بازیکن قاره آسیا در سال ۲۰۱۲ را دارند. کریمی و بنگر در گزینش نهایی، رقبای سرشناسی از چین، استرالیا و کره‌جنوبی را پیش رو خواهند داشت.
 
این کنفدراسیون برترین های سال را از بین بازیکنانی انتخاب می کند که در داخل آسیا بازی می کنند. به همین خاطر نامی از ستاره های ژاپنی و کره ای شاغل در لیگ های حرفه ای فوتبال جهان، همچنین اشکان دژآگه ستاره ایرانی باشگاه فولام در جمع نامزدها دیده نمی شود.
 
ای اف سی (AFC) اما جایزه ای جداگانه به نام آسیایی های شاغل در خارج از این قاره را تدارک دیده و سه نامزد را هم معرفی کرده که در آن فهرست، نامی از معدود بازیکنان ایرانی حاضر در اروپا وجود ندارد.
 
حالا علی کریمی که در سال ۲۰۰۴ نیز بازیکن برتر قاره آسیا شده، با حفظ آمادگی خود پس از هشت سال و در سن ۳۴ سالگی همچنان یکی از بهترین های آسیاست و دوباره به این فهرست بازگشته. محسن بنگر نیز پیش از پیوستن به پرسپولیس در نیمه اول سال، بازی های درخشانی را با تیم سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا ارائه کرد.
 
رقبای کریمی و بنگر
 
لی کیون هو از کره‌جنوبی ۴۷ بازی دارد و ۱۵ گل ملی. او پارسال عضو باشگاه گامبا اوزاکا در ژاپن بود و از امسال در تیم اولسان هیوندای کره جنوبی بازی می کند. کیون هو در مسابقات مقدماتی جام جهانی، دو بار دروازه قطر را باز کرده و پس از آن هم در دیداری دوستانه، دو گل وارد دروازه زامبیا قهرمان جام ملت های آفریقا کرد.
 
لوکاس نیل‌ از استرالیا همسن علی کریمی است و کاپیتان اول تیم ملی استرالیا. ۸۸ بازی ملی دارد و در خط دفاع بازی می کند. الان عضو باشگاه الوصل امارات است اما در پیشینه پربار حرفه ای او، سابقه حضور در گالاتاسرای، اورتون، وستهام و میلوال نیز دیده می شود. با توجه به روش انتخاب برترین ها در سال های قبل، به نظر می رسد بخت او به عنوان نماینده استرالیا برای تصاحب این عنوان، کمتر از رقبای ایرانی و کره ای اش نباشد.
 
ژنگ شی ۳۲ ساله، کاپیتان اول تیم ملی فوتبال چین با ۶۱ بازی و ۱۳ گل ملی. آیا او می تواند چینی ها را صاحب این عنوان مهم در فوتبال آسیا کند؟ برآوردهای کارشناسان فوتبال در رسانه ها به سود اوست اما تیم ملی چین نتایج خوبی در سال ۲۰۱۲ کسب نکرده و این می تواند از شانس ژنگ بکاهد.
 
ژنگ شی سابقه ۵۵ بازی برای باشگاه چارلتون اتلتیک را هم دارد و هشت گل نیز برای این تیم به ثمر رسانده. او همچنین یک فصل را در سلتیک سپری کرد. اما از سال ۲۰۱۰ به چین برگشت تا سال های آخر بازیگری را در کشور خودش سپری کند.
 
فهرست نامزدها
 
فهرست نامزدهای منتخب کنفدراسیون فوتبال آسیا در رده‌های مختلف به شرح زیر است.
 
* مرد سال آسیا: علی کریمی (ایران)، لی کیون هو(کره جنوبی)، لوکاس نیل(استرالیا)، محسن بنگر (ایران) و  ژنگ شی (چین).
 
* زن سال آسیا:  آیا میاما (ژاپن)، هوماره ساوا (ژاپن)، یوکی اوگیمی (ژاپن)
 
این سه بازیکن با تیم المپیک ژاپن به مدال نقره بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن دست پیدا کردند و هر سه نفر از برترین های فوتبال جهان هم هستند. به این ترتیب، این جایزه کاملاً جنبه رقابتی داخلی برای ژاپنی ها را پیدا کرده است.
 
* بازیکن بین المللی سال آسیا: مارک شوارتزر (استرالیا) در فولام،  شینجی کاگاوا (ژاپن) در منچستریونایتد، یوتو ناگاتومو (ژاپن)  در اینتر میلان.
 
این همان بخشی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا می توانست نام اشکان دژاگه را نیز مدنظر قرار دهد. جالب آنکه هم تیمی دژآگه در فولام در این فهرست قرار دارد.
 
* بازیکن خارجی برتر سال آسیا: برونو سزار (برزیل)  در سپاهان ایران که طی یک فرایند جنجالی از این تیم جدا شد و به النصر امارات پیوست. ریکاردو اولیویرا (برزیل) در الجزیره امارات و  روگریو دآسیس کوتینیو (برزیل) در کویت اف سی نیز دیگر نامزدهای این بخش هستند که قطعاً برنده ای از برزیل خواهد داشت!

رأی دهید
pull.over - دوحه - قطر
داش علی و بنگر افتخار ایران و ایرانی.
یکشنبه 28 آبان 1391 - 17:24
Saeid_021 - تهران - ایران
کیسه کشا همش دلشون خوشه ما 2 تا قهرمانی اسیا داریم بگید کلا پند بازیکنتون رو تو جهان به غیر مرحوم حجازی می شناسن بگید کدوم بازیکنتون بهترین پیشگش نامزد شدن؟کدوم بازیکنتون لژونر شده رفته اروپا کدوم بازیکنتون به میلان و پلسی گل زده خدایی کریمی یه دونه باشه سلطان علی کریمی بسوزید کیسه کشا
یکشنبه 28 آبان 1391 - 17:35
yas abi - ببرسل - لز
حضور بنگر در لیست یعنی‌ راحت حذف شود. در شرایطی که از ایران خسرو حیدری و رحمتی شانس داشتند ولی‌ باز هم علی‌ کریمی‌ وضعیت خوبی‌ دارد باید همه حمایت کنیم تا کریمی‌ دوباره مرد سال شود. شانس کریمی‌ از این جهت که یک بر برتر شده و کنفدراسیون ترجیح میدهد یک نفر ۲ بار نشود هم کم میشود. ضمنا باید دید قطر می‌خواهد کی‌ برتر باشد. فعلا که کنفدراسیون آسیا با پول قطر اداره میشود، داور میگذارند نتیجه را عوض میکنند. برد قطر برابر لبنان، بخت ایران کربر ازبکستان همه توسط قطار تعیین شده.
یکشنبه 28 آبان 1391 - 17:46
ضدسرخابي - سانتا انا - امریکا
هر چه پیر و پتال را جمع کردن و بفکر این مقام هم هستن بابا فوتبال این پیری ها تمام شده و بس اینها حالا باید برن روزه خوانی از انجا امرار معاش کنند.
یکشنبه 28 آبان 1391 - 18:34
khosrow60 - سوئد - سوئد
کریمی‌ مارادونا آسیا لقب گرفته،روز بازی ایران و ازبکستان مخبر عرب گفت کریمی‌ مارادونا آسیا نیست ، عربها سختشنه از ما تعریف کنن.
یکشنبه 28 آبان 1391 - 19:12
ensanam arezoost - خارگ - ایران
کریمی عزیز و محبوب همیشه مرد سال فوتبال آسیا بوده و حالا هم خواهد بود
یکشنبه 28 آبان 1391 - 19:31
1k adame sadegh - تورنتو - کانادا
سلطان علی‌ کریمی‌, تو بهترین بازی کن ایران زمینی‌.
دوشنبه 29 آبان 1391 - 02:41
baharmazaheri - عجمان - دبي
لیاقتش همینه تبریک عزیزان قهرمان.
دوشنبه 29 آبان 1391 - 20:57
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.