پژوهش بحثانگیز درباره جوانان مسلمان در آلمان
یک پژوهش تازه درباره جوانان مسلمان مهاجرتبار در آلمان و مسئله انتگراسیون آنها میگوید که از هر چهار نفر این جوانان یکی انتگرهشدن در جامعه را پس میزند. انتشار این تحقیق انتقادهای شدیدی را برانگیخته است.
بر اساس پژوهشی تازه که در آلمان که به سفارش وزارت کشور انجام شده، ۲۵ درصد جوانان مسلمان بین ۱۴ تا ۳۲ ساله که پاسپورت آلمانی ندارند، تمایلی به هموند شدن (انتگرهشدن) در جامعه آلمان ندارند. نتایج این تحقیقات که از سوی وزارت کشور آلمان سازماندهی شده، هنوز به طور رسمی انتشار نیافته است.
روزنامه بیلدتسایتونگ، که به نتایج اولیه این پژوهش دست یافته، مینویسد که در گزارش نتیجه پژوهش برای توصیف این گروه از جوانان مسلمانان متعصب، اصطلاحاتی چون «به شدت غرب گریز»، «خشونتگرا» و «بیانگیزه برای تطبیق خود با جامعه» را به کار برده است.
۷۰۰ جوان مسلمان آلمانی و غیرآلمانی تلفنی در این پژوهش که " فضای زندگی مسلمانان در آلمان" نام دارد شرکت کردهاند. در چارچوب این تحقیقات ۶۹۲ گزارش خبری که از تلویزیون این کشور پخش شدهاند با شرکتکنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
عکسالعملهای متفاوت از سوی سیاستمداران
هانس پتر اوهل (Hans Peter Uhl)، عضو فراکسیون احزاب مسیحی و سخنگوی سیاست داخلی این فراکسیون نتایج پژوهش را «هراسآور» خواند. او گفت: «عدم تمایل این افراد به هموند شدن با جامعه میتواند بستر مناسبی برای رشد تروریسم و افراطیگری فراهم آورد.»
هانس-پتر فریدریش، وزیر کشور: آلمان به هیچ وجه واردات اقتدارگرایی، ضدیت با دموکراسی و افراطیگری در مذهب را نخواهد پذیرفت
هانس پتر فریدریش (Hans Peter Friedrich) وزیر کشور آلمان و عضو حزب سوسیال مسیحی نیز در این ارتباط ابراز نگرانی کرد. وی در گفتوگو با روزنامه بیلد گفت: «آلمان به هویت فرهنگی و ملیت مهاجران احترام میگذارد ولی به هیچ وجه واردات اقتدارگرایی، ضدیت با دموکراسی و افراطیگری در مذهب را نخواهد پذیرفت. کسانی که با آزادی و دموکراسی مخالفند در آلمان آیندهای ندارند.»
انتقادهای شدید از وزارت کشور و تحقیق انتشاریافته
سرکان تورن (Serkan Tören) سخنگوی سیاستهای هموندی فراکسیون لیبرال در گفت و گو با روزنامه Neue Osnabrücker Zeitung گفت: « من از این که وزارت کشور بار دیگر با پول مالیات هزینه این پروژه تحقیقاتی را پرداخت کرده است متعجب هستم. تحقیقاتی از این دست میتوانند تیترهای خبری پرخواننده در روزنامهها شوند ولی به هیچ وجه کمکی به افزایش آگاهی ما راجع به موضوع نخواهند کرد.»
این سیاستمدار ترکتبار گفت: «ادعای مذهبی بودن بسیاری از جوانان مسلمان، مثال "طبل توخالی" است. بسیاری از این افراد هیچ یک از آداب مذهبی را به جا نمیآورند. برای آنها مذهب ابزار مرزبندی فرهنگی خود با دیگران است. گرایش به مذهب به شکل خودکار گرایش به خشونت را به همراه نمیآورد. این نتیجه پژوهشهای دیگر موجود در این زمینه و تجربه شخصی من است.»
آیان اوزوگوز، نایب رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان: تحقیقات وزارت کشور معمولا به صورت یک جانبه به موضوعات میپردازند
خانم آیان اوزوگوز، نایب رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان با طرح این اتهام که تحقیقات وزارت کشور معمولا به صورت یک جانبه به موضوعات میپردازند گفت: «باید پرسید چرا جوانان مهاجرتبار خود را در این جامعه منزوی و طردشده احساس میکنند.»
فرانک-والتر اشتاینمایر، رئیس فراکسیون حزب سوسیالدمکرات در مجلس نیز وزیر کشور را به دلیل انتشار این تحقیق بحثانگیز نکوهش کرد و او را عاملی منفی برای همزیستی مذاهب گوناگون در آلمان توصیف نمود. اشتاینمایر به خصوص همزمانی انتشار این گزارش با افشای دستداشتن گروههای نژادپرست آلمان در رشتهای از قتلهای مهاجران و مهاجرانتباران در ۱۰ سال گذشته را، قابل تامل دانست.
ممت گلیچ، سخنگوی امور انتگراسیون حزب سبزها نیز با تاکید بر این که «نه مذهب یا هویت خانوادگی افراد که شانسها و امکانات آنها برای پیشرفت است که نقش اصلی را در جهتگیریهای آنها بازی میکند» خواهان آن شد که تبعیض علیه جوانان مهاجرتبار در نظام آموزشی و بازار کار یک بار برای همیشه پایان گیرد.
"کاهش تعداد مسلمانان افراطی در آلمان"
ولفگانگ فرینته (Wolfgang Frindte)، روانشناس، نقش فعالی در جریان این تحقیقات ایفا کرده است. وی میگوید این ارقام او را غافلگیر نکرده است. وی میافزاید: «اگر پدران و پدربزرگان این جوانان نیز در این پژوهش پوشش داده میشدند، مشخص میشد که در سالهای اخیر تعداد مسلمانان افراطی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. بسیاری از مسلمانان آلمان سعی میکنند از جریانهای افراطی اسلام فاصله بگیرند.»
بر اساس دادههای اداره فدرال مهاجرت آلمان حدود ۴ میلیون نفر در آلمان اسلام را رسما به عنوان مذهب خود اعلام کردهاند. ملیت نیمی از این افراد آلمانی است.