کاریکاتور جدیدخانواده درگیر - روز جهانی حمایت از زبان مادری

خانواده درگیر ۲۶۳ - روز جهانی حمایت از زبان مادری

رأی دهید
 
morgan123 - واشنگتن - امریکا
خوب قبول در رزیم گذشته و حکومت فعلی آزادی زبان مادری (که البته من نمیدونم منظور چیه) نبود و زبان فارسی به آنها تحمیل شد ، اما شما ببینید با وجود این چند ده هزار ترک رامیشناسید که هنوز فارسی نمیتوانند صحبت کنند خدا را شکر که فارسی به آنها تحمیل شده اگر نشده بود تکلیف چی بود منظورم این نیست که زبان فارسی مقدسه ولی برای تکلم بین اقوام گوناگون یک مملکت، خب یک زبان مشترک هم لازمه.و اساسا من هنوز نفهمیدم دعوای ترکها بر سر چیست چه حقی از شما ضایع شده که اینقدر طلبکار هستید آیا نگذاشتند به زبان خودتان تکلم کنید ؟ در حکومت نقشی ندارید؟ (خامنه ای ترک) تهران را با مهاجرت در تصرف خودتان نگرفتید .جالبه حالا که حکومت خامنه ای ترک پدر مردم را در آورده اینها حساب خودشان را از مردم ایران جدا کرده و میخواهند به کشور آذربایجان ملحق شوند! البته روشن است که طرف خطاب و عتاب با آذریهای وطن پرست نیست که قاطبه مردم آذربایجان ایرانمان هستند.
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 04:06
saeid.j - کاونتری - انگلستان
آقای کاریکاتوریست زبان مادری تو ایران چه مشکلی داره؟ هر قومیتی آزاده زبان محلی رو یاد بگیره و حرف بزنه. تو ایران 57 زبان و لهجه ی مختلف وجود داره. چطوری میشه واسه این 57 لهجه و زبان مدارس جداگانه ساخت و کتاب جدا چاپ کرد؟ اونی که می گن زبان مادری مثل کردهای ترکیه است که اگر کردی حرف بزنند یک جرم محسوب میشه. نه ایران که همه آزاد هستند به زبان های محلی حرف بزنند. تو یعنی می خوای به جامعه ی ایران کمک کنی؟ داری بیشتر تفرقه میندازی.
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 05:02
Anarchist - دبلين - ايرلند
بسیار زیبا..!گفتگو و آموزش زبان مادری حق مسلم هر قوم ایرانیست: ترکی‌، کردی، ترکمنی ،بلوچی، گیلکی، لری، فارسی مازندرانی، تالشی، عربی‌، قشقایی.. همه مردم ایران باید حقوق برابر داشته باشند. واژه‌های نژاد پرستانه تهرانی‌، شهرستانی باید از بین برود..!
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 10:55
آزادیخواهی - تهران - ایران
morgan123 - واشنگتن - امریکا خامنه ای گفته من از یاران خراسانی ام اقرارش بر فارس بودنه البته سید هم هست . چطور خوب باشه از مادر شوهره بد بشه از عروسه. چرا احمدی نژاد رفسنجانی لاریجانی یزدی و.. رانمیگی . میشه کلمه قاطبه راهم ترجمه کنی؟
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 16:28
rezaafshar - منچستر - بریتانیا
من با بیشتر آنهایی که در مورد کرد و ترک و زبان مادری و شاکی بودنشان صحبت میکنم باور کنید اغلب بیسواد یا کم سواد بودند . در صورتی که تمام اقشار جامعه از داشتن چنین حکومتی رنج می برند این تنها بعضی از اقوام نیستند که شاکی هستند ما همه دوست داریم کشوری داشته باشیم که از هر لحاظ مدرن و خوب باشه و مایه افتخارمون . دلیل نمیشه که هر کی بخواد از راه برسه تقاضای تکه ای از خاک این مملکت بکنه اگه اینطوری باشه تا ما هم تو شهر خودمون ادعای کشور جدید کنیم در صورتی که اروپا چند سال پیش اتحادیه اروپا رو تشگیل دادند با پول واحد چرا ما چنین کاری نکنیم . واقعا کشورهای مدرن دارن چه پیشرفتهایی هستند ما ایرانیها سرگرم چه بازیهایی هستیم. ایران سرزمینش رو 94 سال پیش از دست داده حالا ما ادعایی ندار یم اگر آنهایی که جدا شدند دوست دارند به آغوش میهن برگردند ما حرفی نداریم
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 17:36
awatevin - تهران - ایران
تا زمانی که پان ایرانیستایی مثل morgan123 - واشنگتن - امریکا و saeid.j - کاونتری - انگلستان ایرانی هستند(البته بعیده ایرانی باشند!!) و با اندیشه های غیردموکراتیک و توتالیتر شعار دموکرات بودن سر می دهند وضعیت ما بهتر از این نخواهد بود.. ببینید با استدلالهای سطحی خود چگونه حق دموکراتیک قومیت ها و فرهنگ های مختلف زیر سوال می ره: چرا در سوئیس چهار زبان رسمی وجود دارد؟.. چرا فدرالیسم یک شیوه حکومت دموکراتیکه؟ morgan عزیز! به ما بگه چطور در آمریکا میشه در ایالات مختلف قوانین مختلف وجود داشته باشه اما در ایالات مختلف (ایران)داشتن زبان متفاوت ناممکن باشه؟!!!
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 18:07
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
مرگن۱۲۳. آمریکا. راستی‌ دارو هاتو مصرف کردی یا نه‌‌؟. اقای با سوارد تو معنی حقوق بشر را در امریکا هم نفهمیدی .مسلما اگر در ایران می ماندی یک ساندیس خور بیش نبوی .امسال تو عامل اصلی تجزیه هستی نه ملتهای تحت ستم حتی از حقوق ابتدائی.
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 20:15
Royan - بوخوم - آلمان
تفرقه بیانداز و حکومت بکن حالا اینها هم با نو کردن بحث استفاده از زبان محلی میخواهند ملت ایران را از هم جدا بکنند که بتوانند با نیروی تفرقه بیشتر حکومت بکنند در اغلب کشورها زبان محلی وجود ولی دلیل نمیشه هرکسی ساز خودش را بزنه در یک کشور باید یک زبان ملی رایج باشد تا تمامیت ارضی ان کشور امکان پذیر باشه وگرنه هیچ ارتباطی بین اقوام مختلف یک کشور نخواهد بود .
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 23:30
Royan - بوخوم - آلمان
awatevin - تهران - ایران/ در سوئیس به چهار ریان صحبت میشود برای اینکه هم مرز چهار کشور مختلف است و کشور خیلی کوچکی هم هست . ولی چرا توی آلمان اهالی کلن در مدارس و ادارجات و صدا و سیما از هوخ دویچ استفاده میکنند و مثلا در مدارس کلن با لهجه کلشی و در بایرن با لهجه بایرنی تدریس نمی کنند و یا برنامه صدا و سیما با این دو لهجه پخش نمیشود برای اینکه یکپارچی و ارتباط یک یک ملت در صورت فهم همدیگر پدیدار میشود مثلا من که کرد هستم بتوانم حرف هموطن ترک خود را بفهم.
‌پنجشنبه 4 اسفند 1390 - 23:34
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
به نظر من در ایران آزاد و دمکرات با توجه یه تنوع زبانی باید قانونی وضع بشه مثل سوئد و امریکا که هیچ زبانی رسمی وجود نداشته باشه . مسخره است من کرد در ایران زبان فارسی و انگلیسی و عربی بخوانم اما زبان مادری رو یک ساعت در هفته هم نداشته باشم . !!!!! اینجا در فنلاند که نه کشور م است و نه سرزمینم بچه ها می تونن تو هفته از معلم زبان مادری استفاده کنند و بخونند اما تو ایران که زادگاه است این حق رو ندارند . واقعا کشور نمونه البته افکار مردم هم از جکومت ان نشات می گیره .!!!!
جمعه 5 اسفند 1390 - 05:41
morgan123 - واشنگتن - امریکا
آزادیخواهی - تهران - ایران - من از زبان عربی خوشم نمیاد ولی در عین حال مخالف با این هستم که یک تنه کلمات عربی را که در زبان ما وجود داره دور بریزم چون فکر میکنم از غنای زبانی که تکلم میکنیم کاسته میشه ولی اگر به مروره زمان صورت بگیره و حرکتی بسیار مداوم همراه با فرهنگ سازی و کلمه سازی صحیح باشه قابل قبوله و جا خواهد افتاد قاطبه هم یعنی اکثر نزدیک به تمام یا همه.
جمعه 5 اسفند 1390 - 06:34
morgan123 - واشنگتن - امریکا
awatevin - تهران - ایران -هموطن عزیز فکر میکنم دوستمان rezaafshar - منچستر - بریتانیا - به نوعی جواب شما را داده اما برای اینکه سوءتفاهم رفع بشه من اضافه میکنم آذری های وطن پرست و حتی کسانی که فقط از سر دشمنی با حکومت جدایی طلب شدید، دوست داشتن ما اجباریه! ما شما را دوست داریم و شما هم باید ما را دوست داشته باشید این شوخی خیلی هم جدیه ، چه دلیلی محکمتر از اینکه همه ایرانی هستیم و یک عشق مشترک که ایرانمان باشه داریم .اگر هر نقطه از ایران مورد حمله همسایه های زبان درازمان قرار بگیره خود تو خونت بجوش نمیاد؟ این در مورد همه اقوام ایرانی مثل بلوچ کرد عرب هم صادقه .پس زنده باد آذربایجان ،ترکی آن را خودت بجای من بگو! اما به کسانی که آرزوی تکه کردن ایران من وشما را دارند باید بگویم: خیلی خوشحال میشم و لطفا و خواهشاً از من عصبانی و متنفر باشید!! .
جمعه 5 اسفند 1390 - 07:07
*پسر شجاع* - تهران - ایران
morgan123 - واشنگتن - امریکا. حالا مثلا اگه یک زبان ملی نداشته باشیم و هرکسی از هر زبانی که دوست داشت استفاده کنه چه اتفاقی می افته ؟!..راستش با تبلیغات زمان شاه و آخوندها .زبان فارسی زبان برتر معرفی میشد ..ولی خوشبختانه در سالهای اخیر زبانهای محلی ارزش خودش رو دوباره بدست آورده و اقوام مختلف دوست دارن به زبان محلی صحبت کنن ..مخصوصا آذریها که با پیشرفت کشورهای ترک زبان مثل ترکیه و آذربایجان بیشتر از گذشته دوست دارن زبان ترکی صحبت کنن ..هم در مسافرت به این کشورها بدردشون میخوره ..و هم شبکه های ماهواره ای ترکی زبان که خیلی هم زیاد و متنوع هست رو میتونن براحتی نگاه کنن
جمعه 5 اسفند 1390 - 10:49
sepherdad - سیدنی - استرالیا
چیزی به نام زبان مادری وجود نداره، اگر حرفی‌ برای گفتن باشه مترجم زیاده ولی‌ حرفی‌ نیست !!
جمعه 5 اسفند 1390 - 12:41
awatevin - تهران - ایران
برخی دوستان، عقیده کسانی را که از زبان مادری دفاع می کنند با برچسب هایی مانند بیسواد (rezaafshar) ، تجزیه طلب(morgan123) و غیره طرد می کنند، جالب اینه که ما انگار زبان همدیگر رو علیرغم اینکه فارسی(!!!) حرف میزنیم نمی فهمیم. چه وجه اشتراک عجیبی بین این دوستان با رژیم فعلی وجود دارد که تظاهرات دموکراتیک را با این تفسیر که اینها اغتشاشگر هستند(قطعا عده ای از تظاهرات سوء استفاده می کنند) و یا پیاده نظام دشمن هستند سرکوب می کنند. چرا این دوستان جواب منو نمی دهند که بالاخره دموکرات هستند یا فقط ژست دموکرات بودن دارند تا ما تکلیف خودمونو بدونیم که با کی حرف میزنیم. بگید چرا نباید من کرد یا ترک در یک نظام دموکراتیک فدرالی با زبان خودم حرف بزنم و قوانین متناسب با فرهنگ خودمو وضع کنم در عین حال پایبند به قوانین دولت فدرال دموکراتیک باشم... کسی که خودش را بخواب زده هیچ وقت نمی توان بیدار کرد! جمله کامنت قبلیمو تکرار می کنم تا زمانی که ما فقط ژست دموکراتیک بودن را داریم اما از هر نظر توتالیتر فکر وعمل میکنیم وضعیت ما همین است! دموکراسی را نباید فقط به نفع خود تفسیر کرد
جمعه 5 اسفند 1390 - 13:25
awatevin - تهران - ایران
rezaafshar - منچستر - بریتانیا و سایر دوستان پان ایرانیست توصیه می کنم کتاب "مدرنیته سیاسی"/موریس باربیه رو حتما بخونید تا شناخت حداقلی از رابطه دموکراسی/مدرنیته و ملی گرایی گیرتون بیاد... rezaafshar که ظاهرا پرسواده حیفه که این کتابو نخونه!!
جمعه 5 اسفند 1390 - 13:35
sepherdad - سیدنی - استرالیا
منظور این کاریکاتریست اینکه که به هر زبانی میشه به دیگران گفت خفه شید! یعنی‌ زبان موضوع و مشگل ما نیست > این منظور این کاریکاتر هست.
شنبه 6 اسفند 1390 - 02:03
sepherdad - سیدنی - استرالیا
اوتوین - تهران - ایران. شما ظاهراً در ایران زندگی نکردید، البته این مشگل شما نیست، بیشتر کسانی‌ که در تهران زندگی میکنن ، تصویره درستی از ایران ندارن، شما نیازی نداره بری کتاب فلانی‌ رو بخونی‌، میتونی‌ یه مدت بری هر شهرستانی که دوست داری ببین کی‌ پارسی حرف میزنه??? حتا تحصیل کردهشون هم پارسی‌ بلد نیستن، توی هیچ نیروی انتظامی پارسی‌ حرف نمی‌زنن، توی مدرسه ، آموزگار به زبون محلی دستور زبان پارسی‌ درس میده، خودت نزن به خواب خرگوشی ، توی همه شهرستانها ایران جز استاندار تمومی مقامات محلی هستن، تمومی افراد با نفوذ کشور شهرستانی هستن، کمتر کتاب بخون بیشتر برو ببین!
شنبه 6 اسفند 1390 - 01:43
sepherdad - سیدنی - استرالیا
تا جایی‌ که من میدانم چیزی به نامه زبان مادری وجود ندارد، زبان طریقه ارتباط و انتقال بین مردم هست، و مادر‌ها هیچ وقت در دنیا زبان خاصی‌ نداشتن، احتمالاً منظور نویسنده زبان اولی‌ هست که کودک حرف می‌زند. زبان به وسیله مردان به وجود آمده و فرمول بندی شده، و به طریق نظامی به مردم کشور دیگر تحمیل شده، نمونه آن مردم سرخ پوست آمریکا که فکر میکنن زبان اسپانیایی زبان مادریشان هست، یا مثلا مردم مرکز آفریقا که فکر می‌کنن زبان مادریشان فرانسوی هست!! یا مردم آفریقایی زیمبوأه زبان مادریشان انگلیسی هست!!!، همینطور که می‌بینید زبان یه سیستم هست که توسط مردان به وجود آمده و چیز به نامه زبان مادری وجود ندارد.
شنبه 6 اسفند 1390 - 01:46
morgan123 - واشنگتن - امریکا
دوستان نظر بنده اینه که هر کس به هر زبانی دلش میخواد حرف بزنه (همانطور که در حال حاضر در ایران چنینه مگر تی وی های استانی به زبانهای محلی برنامه ندارند مگر کسی برای چاپ مجله یا کتاب بزبانهای غیر فارسی محدودیت ایجاد کرده؟ مگر در خیابان کسی را به جرم صحبت بزبان مادری دستگیر میکنند؟) اما صحبت از جدا کردن تکه ای از خاک ایران ممنوع است چون خاک این مملکت ملک مشاعست . ضمنا من نمیدونم چه گفتم که تجزیه طلب شدم یک نفر به من توضیح بده تا خودم را اصلاح کنم!
شنبه 6 اسفند 1390 - 07:41
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
مورگان.شما و امسال شما فکر می کنید جغرافیا و معنیش چیست؟ مگر برای حفظ همه چیز و کسان با تمام زبانها و سنت و غیره .در حالی بدون تدریس زبان مادری نابود می شود و این نسل کشی غیر فارس با سلاح نرم هست.چرا ارامنه که در ایران به زبان مادی تحصیل می کنند فارسی بلعد نیستند؟ چرا دیگران نداشته باشند.درضمن بازور بازار نمی شود همچن که یک فارس هرگز رازی نیست زبانش تدریس نشود پس دیگران چه کم دارند.و خواهند گرفت امسال تو چه بخواهند چه نخواهند. مگر در جنگ فقط فارس و ارامنه شهید داده اند ؟
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 10:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.