طرح تازه روسیه برای حل مناقشه اتمی ایران

طرح تازه روسیه برای حل مناقشه اتمی ایران

هیلاری کلینتون گفت کارشناسان آمریکا و روسیه طرح مسکو را بررسی خواهند کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرده که کشورش یک طرح "گام به گام" برای ترغیب دولت ایران به پاسخ دادن به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرده است.

همتای آمریکایی وی نیز چهارشنبه تاکید کرد که با روسیه "استراتژی تعامل موثرتر" در برابر ایران را بررسی خواهد کرد.

بر اساس این طرح، دولت ایران در چارچوب یک جدول زمانی مشخص، به سوالاتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برخی جوانب برنامه هسته ای این کشور دارد جواب خواهد داد و در هر مرحله اگر پاسخ قانع کننده تشخیص داده شد، تدابیر تشویقی برای تهران در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته آقای لاوروف، آژانس از "آسان ترین" سوال شروع خواهد کرد و سپس به سوال های دشواری که پاسخ به آنها زمان بیشتری احتیاج دارد، خواهد پرداخت.

مقام های ایرانی هنوز به این اظهارات وزیر امور خارجه روسیه واکنشی نشان نداده اند.

علی‌ اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز سه شنبه بر در پیش گرفتن یک "روش خلاقانه‌" برای تعامل با آژانس تاکید کرده بود.

وی در عین حال گفته بود که آژانس باید ابتدا اعلام کند ایران به تمام سوال های مربوط به برنامه هسته‌ ای خود پاسخ داده است که این درخواست از سوی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس رد شد.

مدیرکل آژانس در اوایل ماه ژوئن سال جاری گفته بود اطلاعات بیشتری به دست آورده است که نشانگر وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران است.

ایران با رد این اتهامات بر صلح آمیز بودن تمام جوانب برنامه اتمی خود تاکید دارد.

سرگئی لاوروف چهارشنبه گفت که در صورت رضایت گروه 1+5 از پاسخ های ایران در هر مرحله "اقدام های متقابل" برای ایران در نظر گرفته خواهد شد، از جمله توقف برخی تحریم های بین المللی یا کاهش این تدابیر تنبیهی.

او گفت: "ما پیشنهادمان را تنظیم کرده ایم. این پیشنهاد در چارچوب گروه 1+5 به آمریکا و چین ارائه شده است."

واکنش آمریکا

 

آقای صالحی می گوید آژانس اتمی باید ابتدا اعلام کند ایران به تمام سوال های مربوط به برنامه هسته‌ ای خود پاسخ داده است

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که کارشناسان ایالات متحده و روسیه پیشنهاد مسکو را بررسی خواهند کرد.

او گفت: "ما یک گروه کارشناسی را برای مشورت با کارشناسان روسیه اعزام خواهیم کرد تا راه های حرکت به جلو را بررسی کنند."

او افزود که آمریکا به سیاست تحریم و مذاکره در برابر ایران پایبند است اما افزود که ایالات متحده "استراتژی تعامل موثرتر" در برابر ایران را با روسیه مورد بررسی قرار خواهد داد.

روز سه شنبه، در پی دیدار وزیر امور خارجه ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، این سازمان با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که دولت ایران همچنان به تعهدات هسته ای بین المللی اش عمل نمی کند.

این در حالیست که علی‌ اکبر صالحی می گوید کشورش به تعهدات خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) و اساسنامه آژانس پایبند است.

آقای صالحی گفتگوی خود با یوکیا آمانو را "بسیار ثمربخش" و "مثبت" توصیف کرد و در عین حال گفت که طرفین باید "مکانیزم جدیدی" را برای حل و فصل موضوع های مورد مناقشه تدوین کنند.

اما بر اساس بیانیه آژانس، مدیرکل این نهاد به آقای صالحی گفته است همانطور که در گزارش ماه فوریه خود نیز اعلام کرده بود همچنان بر این باور است که ایران به تعهدات اتمی بین المللی اش عمل نمی کند.

آژانس می گوید آقای صالحی خواهان "تکمیل" اعلام شدن یک "برنامه عملی" شد که ایران و این سازمان در ماه ژوئن سال 2007 برای دریافت پاسخ از ایران درباره ابهاماتی که درباره برنامه اتمی اش مطرح شده درباره آن توافق کرده بودند.

بر اساس بیانیه آژانس، آقای آمانو به وزیر امور خارجه ایران گفت سازمان تحت هدایت وی در موقعیتی قرار ندارد که این "برنامه عملی" را تکمیل شده اعلام کند.

با این وجود، طرفین توافق کرده اند که به گفتگوهای خود ادامه دهند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده است که به علت عدم همکاری کامل ایران در مورد "ابهاماتی" که درباره فعالیت های اتمی ایران وجود دارد نمی تواند غیرنظامی بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کند.

bache shapoor - سوئد - یوسدال
مرگ بر روسیه و مرگ بر انگلیس
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

avareh swed - سوئد - بوروس
من نمیدانم چه ربگی تو کفش این رهبر عظما است که این همه تحریم وبدبختی را برای ملت میخواهد .اگر واقعا راست میگوئید .خوب چه اشگالی دارد بگذارید بیایند وببینند .بجای این همه دریوزگی روسیه ویا چین ودادن امتیاز به این اشغال کله ها ی افریقا وامریکای جنوبی .قال قضیه را بکنید .اگر میفهمید پس این دغل کاری چیست .واگر هم از مملکت داری چیزی بارتان نیست .گورتان را گم کنید .فکر مکنید دنیا خر هستند .فقط شماها می فهمید .پس باید گفت که این شماها هستید که چیزی نمیفهمید .وخودتان هستید .نه دنیا ونه ملت ایران .باز برای پولهای بالا کشیده .بنویسم .یک را میگویم پول نفت فروخته شده کجا هست .هدفمندی چی شد . ..
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

monairan - ایران - تهران
مرگ بر روسیه و چین و اخوند ها و پاسدارهای وطنفروش .ایران تهران
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
ننگباد رژیم آخوندی.مرگ بر روسیه لاشخور فرصت طلب.مرگ بر چین و دشمنان ایران و ایرانی,سگ زرد برادر شغاله چه غلطهایی چین و روسیه,الان نمیشه اول از سوال های سخت شروع کنند تا برسد به سوال های راحتترش,مطمعنم که سر این موضوع بام بولی درست میکنند,یا اینکه این دماغ گنده(سرگ... لاوروف)می بایست چنین شرط غلطی رو نمیکرد(mm باز هم م___________رگ بر روس_________یه) . .
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

romano - ایران - تهران
avareh swed - سوئد - بوروس بنده خدا اینها آرزوشون اینه که یک بمب اتمی داشته باشند بعد بشن کره شمالی همین باور کن هیچ چیز دیگه‌ای در کار نیست. اصلا اینها عقلشون به بالاتر از این حرفها نمی‌رسه
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

shahab46 - المان - هانوفر
مرگ بر این کثافت های انگل
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

siamaktg - ایران - تهران
ایرانیا هممون سر کاریم .. همشون دارن دست به یکی میکنن حق ایران رو بخورن ... کاش اعراب برکنار شن و حکومت ایرانی به وجود بیاد
جمعه 24 تیر 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
از تخم و ترکه های تازیان قاتل دزد شهوتران متجاوز 1400 سال پیش بیش از این انتظاری نیست و امید سبزالعلمایان هم بازگشت به دوران طلائی..خلائی.امام راحل گور بگور شده که تمام اعدامها تا وقتیکه به دبلیوسی واصل نشده بود زیر نظر او انجام شد و همین مظلومان ظاهری خفه خون مرگ گرفته بودند تا همین دو سال پیش!!!!
جمعه 24 تیر 1390

fred1540 - بلژیک - هرنه
باسلام.فرض رو به این بگیریم که ایران به دنبال تسلیحات اتمی و نظامی است چرا کشورهای1+5دارند ولی به ما که میرسه 1کلاغ40کلاغ میکنند اول از هر چیزی به نظر من باید و صد باید ایران سلاح اتمی داشته باشه در حال حاضر امریکا که ادعای گردن کلفتی میکنه و به بهانه دمکراسی و حقوق بشر از این حرفهاکشورهای جهان سوم تا اون اخرش غارت میکنه نمونش عراق .افغانستان ترکیه و پاکستان که پاچه خواری امریکا رو میکنند اینجوری بگم دور تا دور ایران رو گرفته حالا اگر یک روز به بهانه تروریسم از این جور مسائل به ایران بخواد حمله کنه و تمام اروپا وحتی کشورهای عربی کمک امریکا بکنند ایران چگونه از خودش دفاع کنه به نظر من اون موقع اگر قرار ایران بیفته تو چاه بهتر که دستش به هر کسی رسید با خود ببره داخل چاه امریکا و همسال امریکا بدونند که ایران افغانستان پاکستان نیست و تاریخی داره که ارش و ارش ها داشته و دارد که در 8 سال جنگ با عراق ثابت کرد تو اون جنگ هم ایران برنده شد چرا که دنیا به عراق کمک میکرد حال اگر جنگی بشه که خدا اون روز نیاره که به نظر من جنگ جهانی سوم میشه بگذریم و بسپاریم به اینده و تاریخ
جمعه 24 تیر 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.