دختری که با مرگش روستایش را آباد کرد!

دختری که با مرگش روستایش را آباد کرد!

9 سال پیش دختری 15 ساله به نام هاجر در یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقر و نداشتن 6 هزار تومان پول دارو فوت کرد. روستای هاجر پس از مرگش آباد شد اما تنها افرادی که از این آبادانی بهره‌ای نبردند خانواده هاجر بود.

«بعد از ظهر من و هاجر از سر زمین کشاورزی مردم برمی گشتیم، هاجر فقط گریه می‌کرد. می‌گفت دلم درد می‌کند. پدرش برای کار به گناوه رفته بود. ماشینی هم برای اینکه او را به درمانگاه ببرم نبود. راه طولانی و جاده هم سنگلاخ؛ تراکتوری که به قلعه رئیسی گچ می‌برد آمبولانس هاجر شد. دکتر برایش دارو نوشت. 900 تومان می‌شد. سرم و آمپول نوشت اما لوازم سرم در درمانگاه نبود. در زایشگاه را هم بسته بودند. آمبولانس برای بردن او به دهدشت 6500 تومان پول می‌خواست این پول هزینه یک ماه زندگی مان بود و من تنها دو هزار تومان داشتم که از فروش گندمهای خانه تهیه کرده بودم. گفتم: هاجر پول ندارم. هاجر گفت: برگردیم خانه خوب می‌شوم... .»

جان خانم عکس هاجر را نشان داد و گفت: حیف! همین یک عکس را از صورت ماهش دارم


این وقایع مربوط به سه روز قبل از مرگ هاجر است که مادرش جان خانم آلیاز تعریف می‌کند. می‌گوید: «به هاجر که بی رمق در بستر افتاده بود و به برادرهای کوچکش که دورش نشسته بودند نگاه کردم. گریه کردم از فقر، تنهایی، از ستم روزگار. نزدیک اذان صبح دیگر کسی ناله هاجر را نشنید. هاجر سه روز استفراغ کرد، فریاد کشید، آب سرد خواست و مرد.»از هاجر خجالت کشیدم چون پول نداشتمحمد الله، پدر هاجر نویدی که در زمان بیماری فرزندش برای کار به گناوه رفته بود، می‌گوید: «هاجر اوقاتی که در شهرهای دیگر کار می‌کردم تنها دلخوشی ام بود. وقتی می‌خواستم به گناوه بروم گفت که دلم گوشواره می‌خواهد. صورتم سرخ شد. پول نداشتم. اما الان حاضرم جانم را بدهم اما فقط یک بار گوشواره‌ای برایش بخرم و در گوشش بیندازم.»

روی سنگ قبرش ننوشتند علت مرگ نداشتن پول دارو؛فقط نوشتند در گلستان طبیعت، من گلی پ‍ژمرده ام.


9 سال پیش در چنین روزی، هاجر نویدی منش، متولد سال 66 در روستای شوتاور از توابع بخش چاروسا شهرستان قلعه رئیسی در شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد در تاریخ دهم تیر سال 81 فوت کرد. او به دلیل فقر خانواده و روستایش جانش را از داد. اما جان خانم هنوز هم بعد از 9 سال خودش را مقصر مرگ هاجر می‌داند و می‌گوید: هیچ شکایتی از هیچ کس ندارم. هاجرم مرد چون فقیریم و روستا امکانات نداشت!نوش دارو بعد از مرگ هاجروقتی موضوع مرگ هاجر نویدی به دلیل فقر و نداشتن پول دارو 40 روز بعد از فوت او در سال 81 رسانه‌ای شد استاندار کهگیلویه و بویراحمد، پرداختن به مرگ هاجر را تلاش برای تضعیف دولت دانست و منتقدان را نصیحت کرد که اگر قصد مقابله با دولت را دارند صریح بیان کنند و به تزویر و نیرنگ متوسل نشوند.روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز اعلام کرد که مقصر، مادر هاجر بوده چون خارج از وقت اداری به پزشک مراجعه کرده است!پزشکیان، وزیر بهداشت وقت هم از این موضوع طفره رفته و گفته بود که تکلیف کل نظام بهداشت و درمان نامشخص است و رمضان زاده، سخنگوی دولت هم که در نشستی خبری درباره بکارگیری سه وزارتخانه برای پیگیری انقراض یوزپلنگ آسیایی صحبت می‌کرد در واکنش به مسئله مرگ هاجر گفت: اگر رئیس جمهور بخواهد هر اتفاقی را که در کشور می‌افتد پیگیری کند که دیگر به هیچ کار کلانی نمی رسد!

پس از آن کمیته‌ای در مجلس وقت تشکیل شد و وزیر بهداشت به دلیل توزیع نامناسب دارو، اشتباه پزشکی و مشکلات بهداشتی در مناطق محروم تا پای استیضاح هم پیش رفت. آن روزها برخی گفتند دلیل مرگ هاجر ترکیدن آپاندیسش بوده اما دکتر معالجش تشخیص نداده است. برخی دیگر گفتند او به دلیل خوردن غذای مسموم مریض شد ولی دکتری که معاینه اش کرده بود گفته بود گرما زده شده ببریدش خانه خوب می‌شود!اما دیگر فرقی نمی کرد چون مادر هاجر پول نداشت که او را به درمانگاه مجهزتر ببرد. بعد از این حادثه تلخ به مدت 6 ماه در روستای شوتاور آمبولانس مستقر شد و اهالی روستا تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند. امروز دیگر، داروهای لازم به خانه بهداشت شوتاور می‌رسد و دکتری از شهرستان قلعه رئیسی در ماه یکبار به روستا می‌آید و دو بهورز هم روستاییانی را که بیشتر فشار خون دارند درمان می‌کنند.با این وجود برادر هاجر، این آبادانی را نوش دارو پس از مرگ سهراب می‌داند و می‌گوید: اگر دیوار تمام خانه‌های روستا را از طلا هم بسازند دیگر فایده‌ای ندارد چون هاجر زنده نمی شود.

مدرسه‌ای که هاجر آرزو داشت در آن درس بخواند تا پرستار شود از نو ساخته شد


مدتی بعد از مرگ هاجر، فرهاد برادر هم سن و سال او به دلیل اصابت فلز تیزی با چشم چپش در آستانه کور شدن قرار گرفت. همان دکتر معالج هاجر این بار تشخیص داد که نمی شود برای چشمش کاری کرد چون کور شده است!

خانه هاجر نویدی در روستای شوتاور


خانواده هاجر که دیگر زیر بار این مشکلات کمر خم کرده بودند به اهواز رفتند تا پدر هاجر در مرغداری کار کند و اوضاع زندگی شان بهتر شود اما او دیگر پیر شده بود و صاحب کار او را نمی خواست. بنابراین به یکی از دورافتاده ترین روستاهای خوزستان رفتند تا در کنار پسر بزرگش که خرج زندگیشان را می‌داد بمانند. در این مدت فرهاد به دکتر معالج دیگری مراجعه کرد ولی دیر شده بود. چون دکتر گفت اگر همان زمان معالجه می‌شد الان 80 درصد بینایی اش را از دست نمی داد. اما هنوز هم خانواده هاجر توان پرداخت اجاره خانه شان را ندارند چه برسد به یک میلیون تومان پول عمل چشم فرهاد.هاجر، پیش مرگ آبادانی روستایش شدفصل برداشت خوشه‌های طلایی گندم فرارسیده و برف آب شده کوههای شوتاور به رودخانه می‌ریزد اما هاجرهای این روستا و دام هایشان با هم از آب رودخانه نمی خورند تا مریض شوند؛ چون هاجر جور همه را کشید و به جای همه جان داد.

pelle - سوئد - استکهلم
چه باید گفت ، قلب انسان از درد میخواهد منفجر شود, پس این انقلاب پابرهنه ها چی شد, چرا پول و ثروت هاجر را از او میگیرید خرج حیوانی مثل سید نصرالله میکنید, چرا حق هاجر باید در حساب بانکی مجتبی ,که هیچ فایده ای برای کشور ندارد ومثل انگل به جون کشور افتاده نگهداری شود ,متاسفانه بر خلاف تلاش و اصرار بعضیها همین است چهره واقعی اسلام ,میخواهید بهتان بر بخورد یا نخورد. نظام اسلامی یعنی اینکه بهر قیمتی باید دینشون و قدرتشون حفظ شود, با دروغ و گرسنه نگهداشتن مردم با ایجاد خفقان و وحشت, تجاوزبه حریم مردم و درخانه مردم به آنها تجاوز کردن به بهانه نداشتن حجاب اسلامی, تحقیرو خورد کردن شخصیت مردم ,گرفتن جربزه مردم که هرچی بر سرشون بیاد سکوت کنند و جرئت اعتراض نداشته باشند . در یک چنین جوکثیفی اسلام بخوبی رشد میکند.
دوشنبه 13 تیر 1390

shahryar-khan - کانادا - مونترال
هاجر عزیز راحت بخواب,ایران ویرانتر شده.....!!!!
دوشنبه 13 تیر 1390

مستانه شرق - المان - هایدلبرگ
از این همه ظلم و بی عدالتی و محرومیت ، انسان مات و مبهوت و گنگ میشود....
دوشنبه 13 تیر 1390

gol andam - سویس - زوریخ
اداره امور مردمان را بر دوش گرفتن سنگین ترین امانت هاست، و زمامدارانی می توانند حقوق مردمان را به درستی ادا نمایند و حکومت را به سوی اهدافش راه ببرند که به درایت و معرفت و عدالت و قوت و سلامت متصف باشند و اگر جز این باشد تباهی و خود کامگی و گمراهی و بیدادگری،دولت و ملت را نابود می سازد. ولی این دولت جز خودش وجیب اقوامش به چیزی فکر نمیکنه مرگ بر جمهوریه اسلامی
دوشنبه 13 تیر 1390

saitama - ژاپن - توکیو
باید حواسمون باشه خارج از وقت اداری بیمار نشویم.ای دو صد لعنت براین ...
دوشنبه 13 تیر 1390

majid63 - فرانسه - پاریس
با تسلیت و خدا صبر بده . به این دولت رذل مرگ.
دوشنبه 13 تیر 1390

urmulu - بلژیک - بروکسل
نمردیم و معنای آبادی رو هم فهمیدیم!!!!!!!!!!!!!!
دوشنبه 13 تیر 1390

A.ahooraei - المان - کلن
منکه دارم گریه میکنم و اشک مجالم نمیده که چرا توی کشوری که از پرسرمایه ترین کشورهای جهانست و در گوشه ای از آن که اصیل ترین ایرانیان باستان زمین زندگی میکنند و جزو زحمتکش ترین قشر جامعه هستند، اینقدر فقر و کمبود وجود داره . امثال هاجرها در تمام گوشه و کنار ایران هنوز هم دارند زجه میزنند. تف به ابر مردان قدرت که هیچوقت و هیچکدام از آنها به فکر خلقشون نبودند و فقط به دین و زندگی خصوصی خود و قدری از افراد دور و بر خود بودند.
دوشنبه 13 تیر 1390

saitama - ژاپن - توکیو
کارهای کلان بخوره تو سرتون و دینتون.3 وزرارت خانه را بکار میگیرید برای پیگیری انقراض نسل یوزپلنگ اسیائی?نقرین بر شما .
دوشنبه 13 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
عجب ماجرای ناراحت کننده و دلخراشی بود . آبادانی چه فایده؟حیف جون نازنین حاجر بود که نیست و نابود شد
دوشنبه 13 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
فعلا داشتن حجاب از هر چی مهمتره !!!! کی به کیه 2*2 = 16 !!
دوشنبه 13 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
فعلا داشتن حجاب از هر چی مهمتره !!!! کی به کیه 2*2 = 16 !!
دوشنبه 13 تیر 1390

dannni - سوئد - استکهلم
عکس تو همیشه ایجا است که نده دوریت عذابم./بشمارم چنتا ستاره که ببینمت تو خوابم/پایز میاد از اشک تو وسه خودش غم میاره بهار کنار رنگ چشمهایت کم میاره. تقدیم به هاجر زیبا کوچلو
دوشنبه 13 تیر 1390

فضول معرکه - کانادا - ونکور
خاک بر سر مسئولین دزد و تاسف برای همه خانوادههایی چون خانواده هاجر.
دوشنبه 13 تیر 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
قلبم جریحه دار شد :(((
دوشنبه 13 تیر 1390

aria-aria-nl - هلند - روتردام
چه صورت معصوم و زیبایی داشته این دخترک سرزمین اریایی دور از جون اگه جای پدر این دختر معصوم بودم یقه خامنه ایی و احمدی نژاد میگرفتم که مقصر این خونخواران هستند که سرمایه این دخترمرحومه و تمام ایرانیان را میریزن تو حلقوم یکسری عرب تروریست که پوفیوزتر از اقایون هستند.
دوشنبه 13 تیر 1390

ssepehr - ایران - ایران
خیلی دردناکه و بی شک هاجرها و فرهادهای زیادی داریم که از رنج نداری وفقر ناگزیر دست تقدیر سپرده میشوند! وجان عزیزشان را از دست میدهند. با اینهمه ثروتی که داریم بسیاری از هموطنان عزیزمان در مناطق محروم و حتی در شهرهای بزرگ این چنین گرفتارند. علاوه بر دولتمردان (که البته دیگر هیچ امیدی به آنها نداریم) ما مردم هم مقصریم، چون کمتر کسی قدم مثبت و خیر خواهانه بر میدارد. دیگر کسی به فکر درد، دردمندان نیست. عجیب است که قریب به اتفاق ایرانیان مسلمان پر ادعا، رفتن به مکه و ریختن پول به جیب عربها را بر انجام چنین کارهایی ترجیح میدهند به گمان خود خدا را هم از خود خشنود میکنند !! زهی خیال باطل!!
دوشنبه 13 تیر 1390

matilda71 - سوئد - سوئد
عربها در لبنان مهمترند
دوشنبه 13 تیر 1390

golf - بلژیک - هاسلت
ای بابا عیبی نداره جان چه ارزشی داره به قول امام خمینی و خامنه ای و بزرگوار و حـ... و امثا لهم hسلام زنده بماند . لیاقت ملت مذهبی متاسفانه همینه خلایق هر چه لایق برو با اسلام حالا حا لا ها حال کن
دوشنبه 13 تیر 1390

delmorde - سوئد - یوتوبوری
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز اعلام کرد که مقصر، مادر هاجر بوده چون خارج از وقت اداری به پزشک مراجعه کرده است!. از گفته این اقایون معلوم است چقدر احمق و بی مسئولیت و بی شعور و بی طن و بیشرفند. ای که کاسه سرتان بدرد تولت می خورد و بس انچه هیچوقت نمیدانید و نخواهید فهمید انسانیت است. مرگ برای شما بهترین است. دوصد لعنت برشما بوزینه گان باد.
دوشنبه 13 تیر 1390

Davidoff - اوکراین - خارکوف
دولت بد! نظام افتضاح! دولتمردان بی غیرت! پس غیرت خود مردم کجا رفته؟ پس وجدان خود مردم کجا رفته؟ خب وقتی مردم خودشون به خودشون رحم نمی کنند انوقت انتظار دارند که دولت های داخلی و خارجی بهشون رحم کنند!؟ درسته که من مخالف رژیم اسلامی در ایران هستم ولی زیر بار این یکی نمی رم که کودکی جلوی چشم هموطنانش تلف بشه و آب تو دل هیچکس تکون نخوره! این یعنی بی غیرتی! اون دکتر بی غیرت می مرد 6000 تومان قرض می داد؟ اون راننده آمبولانس می مرد مجانی کودک را انتقال می داد؟! بعد همین افراد وقتی به مشکلی بر می خورند داد و هوار راه می اندازند که ای داد و بی داد! حق ما مظلومان را خوردند! عدالت را پایمال کردند! خلاصه حالم از هرچی دین و سیاست و پول و در کل هر چی آدمه بهممی خوره!
دوشنبه 13 تیر 1390

poriyaye_vali - قطر - دوحه
من یکی که مرگ رو به دیدن اینهمه فجایع وحشتناک در سرزمین ابا واجدادیم ترجیح میدم..مملکته داریم؟؟1000تخت ICUنیاز کشوره ..فقط 4000 تخت وجود داره.....تازه از این 4000تخت 3000تاش استاندارد نیست... matilda71 - سوئد - سوئد...بله دوست عزیز عربهای لبنان مهم ترند...در کشور اکراین یه درگیری شدید بین یه ایرانی ولبنانی پیش میاد،،،درگیری که چه عرض کنم کتک کاری..میدونید چرا؟؟؟به خاطر اینکه جوون ایرانی به سران مملکت توهین میکنه وجناب لبنانی خونش به جوش میاد
دوشنبه 13 تیر 1390

felora - ایران - تهران
چه ساده با گریستن خود به دنیا می اییم وبا گریستن دیگران از دنیا میرویم ودراین میان معمایی" میسازیم به نام زندگی............. اینهمه ثروت اما بی نصیبیم!
دوشنبه 13 تیر 1390

astara - ایران - استارا
هر ایرانی برای رفتن به مکه میلیونها تومان خرج میکنه.چی میشد این پولو به کسی که احتیاج داشت میداد. ایا مملکت به بهشت نزدیک نمیشد?? (البته اگر بهشتو جهنمی هست).برای موضوع بالا هم فقط کمی اندیشه و سکوت.
دوشنبه 13 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
اخر اینها ایرانی نیستند اکثرا تازی متولد نجف و خراب شده دیگری هستند برای بچه های لبنان و فلسطین سینه بزنید اجرتون با حسین تازی ضد ایرانی
دوشنبه 13 تیر 1390

خواهر جون - ااسترالیا - سیدنی
نمی تونم باور کنم خیلی سخته که این دردنامه حقیقت داشته باشه ..یعنی یا این داستان دروغه یا خود خدا.نمی شه خدایی باشه و در این کشور ثروتنمد که اره و اوره و شمسی کوره ازش دارن می خورند یک بچه واسه 6 هزار تومان مرده باشه اونم با زجر و درد
دوشنبه 13 تیر 1390

Esfahan_20 - ایران - اصفهان
حالا یکی به این پاسدار کثیف که دستور داده مجسمه اریوبرزن را ور دارن بگه مجسمه بخوره تو کله ...فکری برا مردم بدبخت بکن
دوشنبه 13 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
a ahoorai واقعاقلب مهربان ورئوفی دارید.منهم اشکم جاری شد.چه بایدکردجزبیرون راندن خائنین وجنایتکاران.انهم که دراین,سایت,میبینی هرکسی سازخودش رامیزنه.ایاماملت,,دین,قومیت,خودبرتربینی,دروغ,چاپلوسی,و...همه رارهاکنیم.وافکارمانرا عوض کنیم.ویکدیگررادوست بداریم.دربرابرظلم حکومت یکپارچه باشیم بهترنیست??ایام بکام.
دوشنبه 13 تیر 1390

kili_patilaki - قطر - دوحه
گریه ام گرفت...چه دختر ماه و معصومی.بمییییییرررررررررررررررررم:-( لعنت به مسببان:-(
سه‌شنبه 14 تیر 1390

Kavkaz - ایران - تهران
astara - ایران - استارا. دوست عزیز حق با شماست اما اگر بعضی ها پولشان را در مکه خرج نکنند و به جیب عربها نریزند پس چطور در کوچه و محلشان و یا روستایشان پز بدهند که ما دیگه حاجی شدیم ما را حاج آقا یا حاج خانم صدا بزنید.متاسفم از اینکه این پولها و سرمایه ها به جیب عربها سرازیر میشود در حالی که این همه آدم مستحق در کشور وجود دارد.
سه‌شنبه 14 تیر 1390

hovakhshatare - ایران - تهران
مرده‌شور از سر تا پای دولت رو ببره که هر روز باید خبر پرپر شدن عزیزان این مملکت رو بشنویم. امیدوارم که هزاران برابر بدترش به سرتون بیاد اجنبی‌های ضدایرانی.
سه‌شنبه 14 تیر 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.