مجلس ایران از استیضاح وزیر امور خارجه منصرف شد

مجلس ایران از استیضاح وزیر امور خارجه منصرف شد

صالحی به خاطر انتصاب یکی از نزدیکان رئیس دقتر رئیس جمهوری در معرض استیضاح قرار گرفته بود

طرح استیضاح علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، منتفی شده است.

به گزارش خانه ملت - سایت اطلاع رسانی مجلس - روز چهارشنبه، ۱ تیر (۲۲ ژوئن)، اکثر نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر امور خارجه، با ارسال نامه ای به رئیس مجلس، امضای خود را پس گرفتند و به این ترتیب، این طرح پیگیری نخواهد شد.

در جلسه صبح چهارشنبه، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس متن نامه سی تن از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر خارجه خطاب به رئیس مجلس را قرائت کرد که در آن انصراف آنان از پیگری طرح اعلام شده است.

روز گذشته، هیات رئیسه مجلس وصول طرح استیضاح آقای صالحی با امضای سی و نه نماینده را اعلام داشت هر چند، به گزارش خانه ملت، پیش از اعلام وصول این طرح، معاون پارلمانی رئیس جمهوری با اظهار این نظر که "مساله حل است" ارائه این طرح را لازم ندانسته بود.

در جلسه روز چهارشنبه، علی لاریجانی، رئیس مجلس، اعلام کرد که از آنجا که نامه مربوط به پس گرفتن طرح استیضاح به امضای سی تن از نمایندگان امضاکننده طرح رسیده، شمار امضاکنندگان طرح به زیر حد نصاب ده نفر کاهش یافته و طرح در دستور کار مجلس قرار نمی گیرد.

براساس آئین نامه داخلی مجلس، برای قرار گرفتن طرح استیضاح هر یک از وزیران در دستور کار، لازم است دست کم ده تن از نمایندگان آن را امضا کرده باشند.

در نامه حاوی اعلام انصراف نمایندگان از پیگیری طرح استیضاح وزیر امور خارجه آمده است که استیضاح علی اکبر صالحی "به دلیل نصب فردی فاقد صلاحیت از حلقه انحرافی انجام شده بود" و با تغییر معاون اداری و مالی این وزارتخانه "خطرات آن انتصاب فعلا منتفی به نظر می رسد."

در ادامه این نامه آمده است که تصمیم نمایندگان به پس گرفتن طرح استیضاح "پس از آن به قطعیت رسید که مقرر شد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، وزیر امور خارجه را دعوت و با حضور امضاکنندگان طرح استیضاح، خطرات گسترش نفوذ جریان انحرافی در حوزه دیپلماسی را به بحث بگذارند."

حسین سبحانی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس، تایید کرده است که در آینده نزدیک جلسه ای بین وزیر و استیضاح کنندگان در محل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار خواهد شد.

استیضاح به خاطر انتصاب معاون وزیر

سی و نه نماینده امضاکننده طرح استیضاح در نامه خود به رئیس مجلس نوشته بودند که "اگرچه انتخاب معاون از اختیارات وزیر است، ولی هیچ وزیری حق ندارد فردی را به معاونت نصب کند که اکثریت همکارانش در مدیریت قبلی بازداشت شده و خود وی نیز با اتهامات متعدد مالی و غیر مالی در شرف بازداشت است."

نمایندگان استیضاح کننده از شریف زاده به عنوان "فردی فاقد صلاحیت از حلقه انحرافی" نام برده اند

اشاره امضاکنندگان طرح استیضاح به انتصاب محمد شریف ملک زاده، دبیر سابق شورای ایرانیان و معاون اسفندیار رحیم مشایی در زمان ریاست او بر سازمان میراث فرهنگی، به معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه بود.

از زمان آشکار شدن اختلاف محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بر سر برکناری و انتصاب وزیر اطلاعات، شماری از اصولگرایان به گونه ای فزاینده برخی از اطرافیان نزدیک رئیس جمهوری، به خصوص آقای مشایی، رئیس دفتر ریاست جمهوری را هدف حملات شدید و اتهام های گوناگون قرار داده اند.

مخالفان اسفندیار رحیم مشایی او را رهبر اصلی "جریان انحرافی" نام داده اند که می تواند به معنی آن باشد که آقای مشایی را از عوامل بروز اختلاف بین رئیس جمهوری و آیت الله خامنه ای و "انحراف" از خواست رهبری است.

پس از اعلام تصمیم جمعی از نمایندگان به استیضاح علی اکبر صالحی، یکی از نمایندگان مجلس گفت که آقای ملک زاده گزینه آقای صالحی برای تصدی سمت معاونت وزارتخارجه نبوده و این انتصاب به دستور رئیس جمهوری صورت گرفته است.

با اینهمه، روز گذشته و ساعاتی پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر امور خارجه، گزارش شد که محمد شریف ملک زاده از سمت معاونت اداری وزارت امور خارجه استعفا داده و استعفای او مورد قبول وزیر قرار گرفته است.

همزمان، اعلام شد که آقای صالحی با صدور حکمی، بهروز کمالوندی، معاون آمریکای وزارت خارجه را به سمت معاون اداری و مالی این وزارتخانه منصوب کرده است.

روز چهارشنبه، خبرگزاری فارس گزارش کرد که مراسم معارفه بهروز کمالوندی به عنوان معاون جدید اداری و مالی و علی آهنی، معاون سابق اروپا به عنوان معاون جدید اروپا و آمریکای وزارت خارجه برگزار شده است.

عرق سگی - ایران - تهران
یکی با یک سرهنگه سوار هواپیما میشن . رو به سرهنگه می کنه میگه ببخشید شما گروهبانید؟ سرهنگه میگه نه. همین سوال رو چند بار می پرسه. آخر سرهنگه خسته میشه میگه بله بابا من گروهبانم . میگه پس چرا لباس سرهنگارو پوشیدی ؟!! )\/\/\/\/
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

khorramdin babak - فرانکفورت - فرانکفورت
خیر او متعلق به سیستم انحرافی نیست. کفتار احمدی می خواست حوزه شکار خود را بزرگتر کند و به جنگ رمه کفتار خامنه ای رفت. و شکست خورد. شما نمایندگان مجلس لاشخور هستید. همیشه به دنبال قوی تر تا بس مانده را بلیسید. با معذرت از کفتار و لاشخور به خاطر مقایسه. این حیوانات مفید طبیعت.شما معظر کاسی لیسی هستید. تا چقدر انسان مزدور سفت می توان باشد. اگ در اینه نگاه کنید از خود شرم ندارید ای نمایندگان ملت.ننگتان باد.
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
چه هیاهوئی این زالوها و مفتخوران و گماشته گان و حامیان خونخوارمنه ای " خامنه ای" تو مجلس براه انداختن ..که انکار که گربه احمدی نژاد اومده گوشت تو آشپزخونه شون رو میخواد به نیش بکشه !!! حیونات مجلس فرمایشی اگر این گربه احمدی نژاد این همه تخلف داره و همگی تون اون رو میدونین پس چرا تا قبل از اینکه گربه به آشپزخونه تون وارد بشه صداتون در نمی یومد و حالا که گندش در امده پس چرا گربه احمدی نژاد سر از زندون اوین در نمیاره و راست راست داره میگرده !!! زندون کردن این گربه براتون سخت تر از موسوی و گهروبیه ؟
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.