هیچکس در افغانستان ۳۹ نمی خواهد

هیچکس در افغانستان ۳۹ نمی خواهد

طاهر قادری

بی‌بی‌سی

عده ای از شهروندان شهر کابل می گویند حساسیت در برابر عدد ۳۹ پدیده جدید است و قبلا در این شهر سابقه ای نداشته است

اگر در افغانستان هستید و پلیت (پلاک) موتر (ماشین) شما عدد ۳۹ دارد، درگیر درد سر جدی شده اید، این همه داستان نیست، اگر ۳۹ ساله هستید و یا شماره تماس تان عدد ۳۹ دارد و یا بدتر از همه در خانه ۳۹ زندگی می کنید، بازهم درد سر دارید.

عدد ۳۹ زمانی به مشکل جدی و خبر ساز بدل شد که شماره مسلسل پلاک خودرو ها در افغانستان به جایی رسید که با عدد ۳۹ شروع می شد و کسی حاضر نبود این موترها را بخرد.

حساسیت در مورد شماره ۳۹ قبلا تنها در شهر هرات وجود داشت، اما حالا این باور عام شده و به کابل، مزارشریف و دیگر شهرهای افغانستان نیز رسیده است.

احمد غفور یک راننده تاکسی در کابل می گوید:" از اینکه موترم پلیت (پلاک) ۳۹ دارد متنفرم ، مردم خیلی طعنه می زنند."

او می گوید مشکل زمانی جدی می شود که مسافر او یک خانم باشد، آنگاه بقیه راننده ها و عابران پیاده به او می گویند "نمیشه زنها را به برای ما بیاوری؟"

این راننده تاکسی می گوید او چندین بار خواسته ماشین خود را بفروشد، اما کسی حاضر نیست آنر بیشتر از نصف قیمت واقعی آن بخرد.

عده ای از شهروندان شهر کابل می گویند حساسیت در برابر عدد ۳۹ پدیده جدید است و قبلا در این شهر سابقه نداشته است.

نورالدین همدرد، رئیس پلیس ترافیک کابل، در این زمینه کسانی را مسئول می داند که کارشان خرید و فروش موتر است.

آقای همدرد گفت "مطابق قانون ما مجبور هستیم پلیت شماره ۳۹ را توزیع کنیم. این نادانی مردم را نشان می دهد که پی خرافات می روند و هیچ کاری مانع نخواهد شد که ما توزیع پلیت ۳۹ را متوقف کنیم. مردم مجبور هستند این شماره را قبول کنند."

این مشکل به حدی جدی شده که حالا بسیاری از کسانی که ماشین های با پلاک ۳۹ داشته اند برای تبدیل پلاک شان، حاضرند رشوه نیز بدهند.

ریشه مشکل

دقیقا معلوم نیست چنین باوری ریشه در کجا دارد. عده ای می گویند عدد ۳۹ در حروف ابجد، یک واژه عربی را می سازد که معادل آن در فارسی معنی بدی دارد. عده ای هم می گویند سالها پیش مرد بدنامی که شماره ماشین و همچنین شماره خانه اش ۳۹ بوده در شهر هرات زندگی می کرده و از آن زمان به بعد مردم نسبت به این شماره حساس شده اند.

دلیل عام شدن چنین باوری هرچه باشد اما تاثیر مستقیمی بر زندگی و کار شمار زیادی از آدمها گذاشته است. قیس یاسینی، یکی از موتر فروشان در مزارشریف می گوید، موترهایی که پلاک ۳۹ دارند حداقل ۳۰۰۰ دلار از بقیه موترها ارزان تر هستند.

این مشکل برای شرکت های مخابراتی هم دردسر ساز بوده است، تا حدی که خیلی ها از پذیرفتن شماره تماسی که ۳۹ داشته باشد، خود داری می کنند.

پلیس ترافیک کابل، برای حل این مشکل از روحانیون نیز مدد جسته است. مسئولان پلیس ترافیک می گویند: "در همه کشور های اسلامی شما پلیت ۳۹ را می بینید، حتی در قرآن سوره های وجود دارد که عدد ۳۹ در آن است. در این مورد با ملاها هم صحبت کردیم و آنها می گویند چنین باورهایی جز خرافات چیزی نیست."

در برخی جوامع دیگر، از جمله ایران، عدد ۱۳ نحس و نشانه بدشانسی شمرده می شود، بسیاری از مردم افغانستان نیز عدد ۱۳ را نحس می دانند، ولی این نخستین باری است که باور خاص مردم نسبت به یک "عدد" مشکلات جدی اجتماعی و اقتصادی را به بار آورده است.

صمیمی - ژاپن - اویتا
اگر وقتی برسد که درتمامی افغانستان دست کم ۳۹ باب دانشگاه که هرکدام آن دست کم دارای ۳۹ دانشکده بوده و در هر سال دست کم۳۹ بورس تحصیلی به خارج از کشور داشته باشد، در هردانشکده دست کم ۳۹ پایه کامپیوتر هرکدام مجهز با اینترنت باشد، و هر دانشجو دست کم ۳۹ روز از سال را مشغول به فراگیری فرهنگ اصیل افغانی و زبان دری شود، و در هر سال دانشمندان کشور بکوشند دست کم ۳۹ واژه عربی را از زبان فارسی حذف کنند و به جای آن معادل فارسی آن را به هم میهنان معرفی نمایند…. به نظرم خرافات از ذهن این مردم ، دست کم۳۹ درصد در سال کاسته خواهد شد.
دوشنبه 30 خرداد 1390

Rouzbeh1602 - انگلستان - لندن
حتا تو بازی‌هاشون حاضرن ببازن در صورتی‌ که بدونن طرف برنده با امتیاز ۳۹ بازی رو میبره، که بعدش بهش بخندن !
دوشنبه 30 خرداد 1390

yashainiran - ایران - ایران
خب بنویسند 38+1 و مشکل خرافیشان حل شود
دوشنبه 30 خرداد 1390

piade - ایران - تهران
افغانها همه مشکلاتشون حل شده فقط همین 39 مونده. همه این خرافاتها از کشورهای بدبخت جهان سومی در میاد.
دوشنبه 30 خرداد 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
بدین من 39 رو . ما که بدشانس هستیم حالا چه فرقی داره . شاید رو ما اثر معکوس داشت یعنی منفی در منفی تبدیل به مثبت شد .
دوشنبه 30 خرداد 1390

BABA eti - سوئد - سوئد
تا جایی‌ که من اطلاع دارم هر کی‌ شماره ۳۹ داشته باشه یه نگاه بد دارن مثل این که یه فحشا خونه داره سر همین خیلیها باهم چه دعوا‌هایی‌ خونین راه انداختن اینم یه نمونه از فرهنگ غلط جهان سومیهاست متأسفانه :((((
دوشنبه 30 خرداد 1390

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
مشکل عدد 39 نیست مشکل خرافات و عقب مانده گی است . 13 نحس 39 نحس تا کی مردم باید مثل 500 سال پیش فکر کنند بابا به خود بیاید ما تو قرن 21 هستیم تا کی می خواهید به عقب بر گردید .
دوشنبه 30 خرداد 1390

raha1984 - المان - هامبورگ
مردم خرفت و خرافاتی ! عدد 13 رو خیلی از جاهای دنیا نحس میدانند و یک عقیده خرافی قدیمی هست دیگه عدد 39 رو نشنیده بودیم نحس و نشانه بی ناموسی هست ! خدایا به این بنده گان کوچکت کمی عقل و به من پولی فراوان اعطا کن
دوشنبه 30 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
خرافات در کشورهای اسلامی رواج دارد عفب افتادگی و بیچارگی هم شاملشان میشود
دوشنبه 30 خرداد 1390

ali bidin - ایران - تهران
جالبه که توی هیچیک از خطوط هوایی هم صندلی شماره 13 وجود نداره...این خرافاتها جهانی شده ولی تو جهان سوم البته قضیه حادتره..افعانستان که دیگه جزو جهان سوم هم حساب نمیشه بنده خدا نباید زیاد انتظار داشت.. اینها هم مثل پاکستانیها مثل آب خوردن آدم می کشن و دزدی می کنن ولی نماز اول وقتشون تو مسجد تحت هیچ شرایطی ترک نمی شه.
دوشنبه 30 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
yashainiran - : و یا 1 - 40 !
دوشنبه 30 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
مثل ترکیه و عدد 31. دوستانی که ترکی استانبولی میدونن , میدونن "اتوز بیر" چیه.!!! ;-))
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

Ali- Ghaznavi - سوئد - مالمو
ایرانی ها اینقدر نا سنجیده قضاوت نکنید !!! این تنها افغانها نیستند که خرافاتی اند. زنها و دوختران خود شما توسط رمال ها باردار میشن، آیا این واقعیت است یا خرافات؟؟؟
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

gogoli - ایران - تهران
zartusht67 - المان - فرانکفورت .. حرف دهنتو بفهم! خیلی 39 هستی! . .
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
درقزوین و تبریز هم هیچکس روی صندلی شماره 5 نمی نشیند.
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

felora - ایران - تهران
raha1984 - المان - هامبورگ / امین!
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

felora - ایران - تهران
بیگلی بیگلی عزیز/ اگه دنبال عدد شانس میگردی.... عدد7 بهتره !! ولی مواظب باش....
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
gogoli magoli یک کلام هم از مادر زن شنیدیم
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

gogoli - ایران - تهران
zartusht67 - المان - فرانکفورت .. حالا کجاشو دیدی "فرمانده زیر زمین برد"؟! اگه جرات داری بازم 39 بازی دربیار! .
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.