ایتالیایی‌ها به انرژی اتمی «نه» گفتند

ایتالیایی‌ها به انرژی اتمی «نه» گفتند

در یک همه‌پرسی، مردم ایتالیا با اکثریت بالایی به استفاده از انرژی هسته‌ای در این کشور رأی منفی دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، با نتایج این همه‌پرسی شکست سنگینی خورد.

در این همه‌پرسی خصوصی‌سازی صنعت آب‌رسانی و قانون مصونیت نخست‌وزیر و اعضای کابینه‌اش نیز به پرسش گذاشته شده بود.
۹۵ درصد شرکت‌کنندگان ایتالیایی در این همه‌پرسی که یک‌شنبه و دوشنبه در این کشور برگزار شد به استفاده از انرژی هسته‌ای «نه» گفتند.میزان مشارکت مردمی در این همه‌پرسی ۵۷ درصد از واجدین شرایط اعلام شد که شرکت دست‌کم ۵۰ درصد از واجدین شرایط برای پذیرش نتایج این همه‌پرسی ضروری بود. پس از سال ۱۹۹۵ این نخستین بار بود که چنین حد نصابی به‌دست می‌آمد.افزون بر توقف انرژی هسته‌ای، مردم ایتالیا به خصوصی‌سازی صنعت آب‌رسانی نیز «نه» گفته و قانونی موسوم به قانون مصونیت نخست‌وزیر و اعضای کابینه‌اش را رد کردند.

این دومین شکست سنگین برلوسکونی طی چند هفته اخیر بود. پیش از این، در ۳۰ ماه مه سال جاری نخست‌وزیر ایتالیا با شکست سنگینی در انتخابات شهرداری‌های ایتالیا روبه‌رو شد و در شهرهای مهمی چون میلان و ناپل چپ‌گرا‌ها پیروز این انتخابات بودند.ناظران سیاسی معتقدند فساد مالی و اخلاقی، کسری بودجۀ ۴۰ میلیارد یورویی، بیکاری و مشکلات اقتصادی از جمله مواردی هستند که موجب خشم و نارضایتی مردم این کشور از دولت برلوسکونی شدند و زمینه‌ شکست وی را در انتخابات شهرداری‌های ایتالیا فراهم ساختند.با رأی منفی مردم ایتالیا به انرژی اتمی، این کشور پس از آلمان دومین کشور عضو گروه هشت به‌شمار می‌رود که از انرژی اتمی صرف نظر می‌کند.دولت آلمان سرانجام پس از بحث‌های طولانی، در ماه جاری قوانین لازم برای طرح خروج از انرژی اتمی را تصویب کرد. به موجب این قوانین راکتورهای اتمی تا سال ۲۰۲۲ برای همیشه در آلمان خاموش خواهند شد.برنامه دولت آلمان برای خاموشی نیروگاه‌های اتمی با موافقت احزاب مختلف این کشور روبه‌رو گردید.آلمان تلاش خواهد کرد که در ۱۰ ساله آینده با راه‌اندازی دوباره نیروگاه‌های ذغال سنگ و گاز و رفتن به سوی انرژی‌های بدیل و تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی، گام‌به‌گام از انرژی اتمی فاصله بگیرد.جایگزین ساختن انرژی اتمی یکی از دغدغه‌های اصلی در کشورهای پیشرفته صنعتی پس از فاجعه اتمی اخیر در فوکوشیمای ژاپن است.مردم ایتالیا پیش از این در سال ۱۹۸۷، یک سال پس از فاجعه اتمی در چرنوبیل، به توقف استفاده از انرژی هسته‌ای رای مثبت دادند.این بار دولت برلوسکونی تلاش کرد که از برگزاری همه‌پرسی جلوگیری کند اما دیوان عالی کشور به برگزاری آن رأی داد.برلوسکونی پیش از این همه‌پرسی اذعان داشت که مردم ایتالیا انرژی اتمی نمی‌خواهند و نیروگا‌ه‌های اتمی این کشور باید خاموش شوند این در حالی است که وی دو سال پیش، از ساخت چهار نیروگاه هسته‌ای تا سال ۲۰۱۴ خبر داده بود. دولت ایتالیا در زمینه ساخت نیروگاه‌های اتمی قراردادهای تازه‌ای با فرانسه دارد.سیلویو برلوسکونی در اظهار نظری پس از همه‌پرسی گفت: «میزان بالای شرکت مردم در این انتخابات تمایل شهروندان برای تصمیم‌گیری در مورد آینده‌شان را نشان می‌دهد و نباید نادیده گرفته شود. دولت موظف است به نتایج این همه‌پرسی توجه کند.»با فاجعه اتمی فوکوشیما در ماه مارس ۲۰۱۱ گرایش مردم کشورهای مختلف به عدم استفاده از انرژی اتمی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و جنبش اعتراضی علیه انرژی اتمی نیز قدرت بیشتری می‌گیرد.

karaji - سوئد - گتنبرگ
سهمشون رو بدهند اخوندها !
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
افرین به ایتالیا که با این " نه " گفتن به برلسکونی هم نشان دادند که با سیاست Bunga Bunga او هم مخالفند ! چرا مردم ایران و دین اسلام ایرانی چنین رفراندومی را برای مردمش انتخاب نمیکند ?! حتما از نتیجه ان وحشت دارند که بیش از 85% به جمهوری اسلامی " نه " بگویند !
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

oldboy - انگلستان - لندن
واقعا هم چیز مزخرف و خطرناکی هست که ریسکش خیلی زیاده.خوبه که کشورهای متمدن دارن ازش صرفنظر میکنن.
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

porharfi - هلند - آرنم
ایرانیان هم به حکومت مــــلایی"...نــــــــــــه..." میگوید!!!؟.......
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
افرین به ایتالیا تازه مثل ایران این همه منابع سرشار از انرژی ندارند.
چهار‌شنبه 25 خرداد 1390

ssepehr - ایران - ایران
به این میگویند دموکراسی و اینکه مردم نقش بسزایی در سرنوشت کشورشان ایفا میکنند و چه خوب که به این انرژی خطرناک! نه گفتند امیدوارم تمام کشورهایی که دارای انرژی اتمی هستند هم به این نتیجه درست و عاقلانه برسند و دنیا ومردمانش را فدای خودخواهیهای بی منطق خود نکنند.
چهار‌شنبه 25 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.