اگر کسی از حقوق مردم کوتاه بیاید مردم کوتاه نخواهند آمد
رأی دهید
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۶ می ۲۰۱۰
اگر کسی از حقوق مردم کوتاه بیاید مردم کوتاه نخواهند آمد
محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در آستانه دومین سالگرد انتخابات سال ۸۸، با تاکید به روشهای مسالمتآمیز اظهار داشت که از «حقوق مردم» نمیتوان کوتاه آمد و اگر هم کسی از این حقوق عقبنشینی کند، به گفته او مردم «کوتاه نخواهند آمد.» خاتمی همچنین خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و آزادی زندانیان سیاسی شد.به گزارش سایت باران، محمد خاتمی در دیدار با جمعی از خانوادههای کشتهشدگان جنگ در خرمشهر و فعالان سیاسی این شهر بار دیگر خواستار آن شد که «حبس و حصرها» برداشته شود و «فضای آزاد سیاسی در پناه قانون» به وجود آید.رئیس جمهور پیشین ایران در این دیدار گفت: «من هم مثل شما عزیزان معتقدم و امیدوارم که هر چه زودتر شاهد رفع حصر بزرگواران آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی و همسرانشان و نیز آزادی همه زندانیان باشیم که همین امر موجب لطافت فضا خواهد بود و گامی است بلند برای گذر از وضعیت امنیتی به فضای سالم سیاسی که هم نظام و هم حکومت و هم مردم از آن بهره خواهند برد.»محمد خاتمی تصریح کرد: «دعوت به صلح و آشتی به معنی دست برداشتن از خواستهای ملت و آرمانهایی که سعادت ما در گرو آن است نیست. مگر میشود از حقوق مردم کوتاه آمد و اگر هم کسی کوتاه بیاید، خود مردم کوتاه نخواهند آمد.»محمد خاتمی چندی پیش خواستار گفتوگوهای گروههای سیاسی برای برونرفت از وضع کنونی جامعه ایران شده بود که با واکنشهای گستردهای در میان هواداران «جنبش سبز» و فعالان سیاسی خارج و داخل کشور مواجه شد.به ویژه آنجایی که محمد خاتمی از «ظلم» به نظام و رهبری در کنار «ظلم» به مردم سخن گفته بود، در میان هواداران جنبش سبز بحثبرانگیز شد و عدهای او را به سازش در مورد حقوق مردم متهم کردند.محمد خاتمی در ادامه دیدار خود با جمعی از خانوادههای خرمشهری، آرامش و صلح مطلوب در کشور و نظام را وضعی دانست که در آن «حکومت برآمده از رأی مردم، و مسئول در برابر آنان باشد.» رئیس جمهور پیشین ایران تصریح کرد: «مردم به حکومتها بدهکار نیستند و اگر بنا است طلبکاری باشد طلب مردم از حکومت است و حکومت باید براساس پیمانی که با مردم بسته است بدهیش را به مردم اداء کند. تنها بدهی مردم هم این است که در چارچوب قانون حرکت کنند.»وی تاکید کرد: «باید از آنچه بر خرمشهر عزیز، بر خوزستان سرفراز و بر کشور ما در جریان جنگ تحمیلی رفته است ستایش از صلح را نتیجه گرفت و نکوهش جنگ و ستیز را؛ چه از بیرون بر ملت تحمیل شود و چه در درون پدید آید. البته ستایش از صلح به معنی نفی دفاع مشروع نیست.»محمد خاتمی همچنین به تحولات منطقه و اعتراضهای مردمی در این کشورها پرداخت و آن را «یک حرکت ضد دیکتاتوری» توصیف کرده که به گفته او نقطه اشتراک آن مسالمتآمیز بودن این حرکتها است.رئیس جمهور پیشین ایران گفت: «در تونس، در مصر، در یمن، سوریه، بحرین و لیبی شعار اصلی “سلمیه” بودن و مسالمت آمیز بودن حرکت است، حرکت ضد دیکتاتوری، حرکت برای آزادی و حرکت برای حاکمیت بر سرنوشت و دفع دیکتاتوری در حالی که در بسیاری از جاها حکومت با خشونت تمام، با مردم روبرو میشود. چنانکه در لیبی و سوریه و بحرین و یمن میکشند، نابود میکنند، شکنجه میکنند ولی مردم از روش مسالمتآمیز خود دست بر نمیدارند. بنده معتقدم که اینهمه از تجلیات روح اسلام حقیقی است نه خشونت و نفرتی که به نام اسلام از سوی افراطیون واپسگرا منتشر شده و میشود.»
محمد خاتمی, تو میتونستی نقش تاریخی تری در ایران بازی کنی, ولی افسوس که شعور اسلامیت بر منطق انسانیت چیره شد و از موقعیت خود استفاده کامل را نکردی و الان داری ادای روشنفکرهای اپوزسیونی را در میاری ! فراموش نکن, هر سیاستمداری که از " لحظه " های بدست امده تاریخ " حداکثر " استفاده را نکند, نه تنها مردم بلکه رقیبت هم بتو اعتنایی نخواهند کرد ! بعنوان مثال یک نگاه به کشور همسایه مان ترکیه بکن, که چطور اردوگان مردم را مجذوب اسلامش کرده و ترکیه را بسوی " تمدن " میبرد, و امروز هم حتما دوباره انتخاب میشود و میراث این اسلام سکولار ثمره تیزهشی سیاستمداران ترک هست که از " لحظه " ها استفاده کردند, پس شاد و فرصت طلب باشیم که از امروز هم میتوان با شرکت کردن خود در تظاهرات 22 خرداد از این " فرصت طلایی " استفاده کرد و هشداری به ضحاک ساندیسی و حـ...ایش را داد !
بابا ما نمی خواهیم با کشورهای عربی مقایسه بشیم کیو باید ببینیم. ما آریای آزادیم. ما نوادگان کورش کبیر هستیم که وقتی به قدرت رسید مغهارا به اتشکده ها فرستاد و گفت جای شما انجاست نه در حکومت کردن.
به افرادی که غیر از احساساتی بودن عقل هم دارند: اینکه با توهین و فحش و بد و بیراه (حتی به دشمن خونی) بتوان فرهنگ سازی ضد دیکتاتوری نمود، کاملا منتفی است. کسی که در مبارزه با مخالف خود از خشونت استفاده کند (شروع خشونت هم از زبان است) وقتی پیروز شد خود او هم برای انتقام گرفتن (و حتی با مخالفین جدیدی که قبلا با هم دوست بودند- مثل تجارب حاصل از اکثر انقلابات) به خشونت متوسل می شود. این یعنی ادامه خشونت. و الا روز از نو روزی از نو و چیزی عوض نمی شود. برای مثال نمونه هایی مانند مبارزه نلسون ماندلا، گاندی و.. می تواند الگو باشد. آنان خشونت بخرج نداده و مبارزه آنان از نوع مبارزه (نافرمانی) مدنی بود. در نتیجه موقع به قدرت رسیدن نیز خشونت بخرج ندادند و اشک مخالفین خود را نیز در آوردند که همواره از آنان به عنوان انسان یاد می شود.
در نافرمانی مدنی از ابزارهای غیر خشن در مبارزه با دشمن استفاده می شود. مهمترین حمایت را هم مردم در این روش مبارزه به عمل می آورند (زیرا اکثر مردم عادی همواره نمی توانند تبعات مبارزه خشن را در عمل تحمل نمایند). بنابراین، مدعیان آزادی و دموکراسی مراقب خود باشند. فقط دیکتاتورها پشیمان نمی شوند، بلکه ما هم با خشونت هایمان پشیمان خواهیم شد. موفق باشید در راه مبارزه با دیکتاتورها ولی از نوع نافرمانی مدنی. البته این مطلبی است که مورد توجه داخل نشینان می تواند باشد.
مردک فریبکار برو کشک اسلامیت را بساب البته پس از شنگول شدن با تریاک افغانی کنار رهبر عظیم الشان حکومتت/قتلهای زنجیره ای-- کشتار تابستان 67 که تو و ان دو ملیجک سبز با والده ی اقا مصطفی یشان سکوت مرگ گرفته بودید از یاد ایرانیان نخواهد رفت /
یکشنبه 22 خرداد 1390
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.