تهران قطع تماس با اینترنت بین المللی را تدارک می بیند

تهران قطع تماس با اینترنت بین المللی را تدارک می بیند

وال استریت جرنال زیر عنوان "عهد ایران به قطع اینترنت" می نویسد ایران به سوی نوع سلطه جویانه و جدیدی از سانسور گام بر می دارد: اینترنت به اصطلاح ملی که می تواند عملا ارتباط اینترنتی ایران را با بقیه جهان قطع کند.

ناظران سیاست ها و خط مشی های ایران درداخل و خارج می گویند کادر رهبری ایران این پروژه را راهی برای پایان دادن به اقدامات مربوط به کنترل بر اینترنت می بیند.
ایران که هم اینک نیز در مورد سانسورهای اینرنتی جزو پیشتازترین کشورهاست، در عین حال اینترنت ملی را به عنوان ابزاری جلوه می دهد که می تواند ضمن صرفه جوئی در هزینه برای مصرف کنندگان، معیارهای اخلاقی اسلامی را نیز محافظت و تقویت کند.رضا باقری اصل مدیر بنیاد تحقیقاتی وزارت ارتباطات در فوریه گذشته، همزمان با گسترش سریع تظاهرات طرفدراران دمکراسی در خاورمیانه و شمال آفریقا، به یک خبرگزاری در ایران گفته بود بزودی ۶۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به شبکه جدید اینترنت داخلی وصل می شوند، و این شبکه ظرف دوسال تمامی کشور را در بر خواهد گرفت.بنظر می رسد این حرکت غیرعادی بخشی ازتلاشی گسترده تر برای مقابله با آنچه که رژیم اکنون آن را تهدیدی عمده تلقی می کند باشد: هجوم اینترنتی ایده ها، فرهنگ، و نفوذ غربی عمدتا نشأت گرفته از آمریکا. آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد [ولی فقیه] و دیگرمقامات ارشد، در سخنرانی های اخیراین رویاروئی در حال ظهور را "جنگ نرم" توصیف کرده اند.روز جمعه در مطبوعات محلی گزارش هائی منتشر شد مبنی بر اینکه ایران همچنین مصمم است در چند ماه آینده سیستم کاربری کامپیوتری خاص خود را جایگزین سیستم های ویندوز مایکروسافت کند. خبر چنین اقدامی، که تائید مستقلانه آن ممکن نبوده است، به رضا تقی پور وزیر ارتباطات نسبت داده می شود. اینترنت ملی ایران، به گزارش یک خبرگزاری دولتی در نقل قولی ازعلی آقامحمدی مسئول امور اقتصادی "شبکه ای واقعا حلال برای مسلمانان خواهد بود که اخلاقیات و معنویات را هدف می گیرد".به گفته آقای آقا محمدی این شبکه جدید نخست در کنار اینترنت معمولی کار خواهد کرد و دسترسی بانک ها، وزارتخانه ها و شرکت های بزرگ به اینترنت معمولی ادامه می یابد. با اینحال او می گوید نهایتا و در غایت شبکه داخلی اینترنت در ایران ، و دیگر کشورهای اسلامی، جایگزین شبکه جهانی اینترنت می شود. در این زمینه موانعی بسیار وجود دارد. حتی برای کشوری که از نظر اقتصادی به سبب تحریم های غرب منزوی شده است، اینترنت یک ابزار مهم تجاری است. محدودیت در دسترسی می تواند به ایجاد مانع در سرمایه گذاری از روسیه، چین و دیگر طرفهای تجاری منجر شود. بعلاوه مسئله داشتن تخصص و برخورداری از توانائی لازم برای به راه انداختن جستجوگرها و سایت هائی ایرانی نظیر گوگل نیز مطرح است. فعلا شماری اندک تصور می کنند ایران بتواند ارتباط خود را با اینترنت بین المللی کاملا قطع کند. اما ایران می تواند سراغ سیستم اینترنتی مضاعفی برود که در چند کشور دارای رژیم هائی سرکوبگر رایج است.میانمار [برمه] دراکتبر گذشته اعلام کرده است که ارتباطات اینترنتی عمومی از طریق سیستمی جداگانه و تحت کنترل و نظارت یک شرکت جدید دولتی برقرار خواهد شد- سیستمی که عملا دسترسی را فقط به موارد مورد نظر رژیم محدود می کند.کوبا نیزسیستمی معادل سیستم های مضاعف دارد، که یکی ارتباط با جهان خارج را برای توریست ها و مقامات دولتی فراهم می کند و دیگری، سیستمی بسته و تحت کنترل است که به عموم صرفا امکان یک دسترسی محدود را می دهد.کره شمالی هم گام های مقدماتی در ورود به دنیای اینترنت را از طریق سیستم مضاعفی برمی دارد، که البته بسیار ابتدائی تر و برای جمعیتی کمتر است.

alexxx - اتریش - وین
این دست و پا زدنها فایده ای ندارد چون کار از کار گذشته و چیزهایی که ملت نباید میدانست ( تا که شما مطقلبان بتوانید به دجالیهایتان ادامه بدید ) تمام مردم ایران متوجه شدند و دیگر همه میدانند چه تخم حرامهایی هستید. و دیگر چه با اینترنت و چه بدون اینترنت این مرردم زیرابتون رو میزنن و اونهم به همین زودی زود.
یکشنبه 8 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
ایران در راه تبدیل شدن برادر دینی کمونیستی کره ی شمالی دو حکومت ترور و وحشت/قابل توجه مزدوران ریز و درشت سایت که مثل مور و ملخ به سایت می ریزند/
یکشنبه 8 خرداد 1390

saitama - ژاپن - توکیو
زمانهای قدیم این اخوندها با رفتن جوانها به خارج مخالفت میکردند. میگفتند: جوانها بیدین برمیگردند. حالا که زمانه عوض شده و بوسیله اینترنت همه با خارج تماس دارند باز کک افتاده تو......اینها از اگاهی مردم میترسند.
یکشنبه 8 خرداد 1390

همه فن حریف - ایران - ایران
آخرین زورهاتون رو هم بزنید ببینیم به کجا میرسید دیکتاتورهای ترسو.
یکشنبه 8 خرداد 1390

ari jojeh - ایران - تهران
به به. هردم از این باغ بری میرسد. تازه تر از تازه تری میرسد. دارند مثل کره شمالی ارتباط با خارج را قطع می کنند تا چند قرن اینده با خیال راحت بقیه حکومت ننگین شان را ادامه دهند. مردم شریف وکمی تا قسمتی محترم مثل کره شمالی برای علف خوری اماده شوید.
یکشنبه 8 خرداد 1390

albalooo - ایران - تهران
مارشال مک لوهان و نظریه دهکده جهانی در 20 سال پیش و حالا ایران و اینترنت ملی خدایا
یکشنبه 8 خرداد 1390

naziii - استرالیا - استرالیا
به به به. هر دم از این باغ بری میرسد. یه دفعه بر دارین دور ایران یه حصار بکشین و فرودگاهم خراب کنید تا دیگه کامل ارتباط با دنیا قطع بشه.میخوان خودشونو مردم رو قرنطینه بکنن وبعد با خوشحالی بگن مملکت با ملتش اسلامیه.واقعا که خاک بر سر مسولین بی لیاقت و بی کفایت.اخرش که چی?به کجا میخوان برسونن کشورو????
یکشنبه 8 خرداد 1390

monairan - ایران - تهران
مرگ بر خامنه ای و رژیم اشغالگرش .ایرانی ها باید اینترنت دولتی را تحریم کنن . اینها میخوان سیستم کمونیستی را در ایران پیاده کنند.همه چیز در انحصار یک دولت فاسد دست نشانده باشه .مردم محروم باشن و خود رژیم . و عمالش فقط به اینترنت ازاد و همه امکانات دسترسی داشته باشند. باید با این خائنین مبارزه کنیم و یادمان نره همان اوایل جنبش سبز احمدی. نژاد خائن فوری رفت روسبه و دستور کشتار و سر کوب را از پوتین گرفت و. فرداش خامنه ای جاسوس روسیه رفت نناز جمعه و دستور کشتار داد. اینها مدل روسیه کمونیستی را دارن تو ایران پیاده مین کنن .مردم باید. شورش کنن و خامنه ای روسی را به مجازات برسانن. ایران تهران
یکشنبه 8 خرداد 1390

mashkok - ایران - تهران
رژیم هر کاری که بکنه نمیتونه جلویه جوانها وپیشرفت رو بگیره
یکشنبه 8 خرداد 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
فکر کردم منظورش اسکایپ و .. هست
یکشنبه 8 خرداد 1390

nader46 - انگلیس - لندن
بچه ها متوجه شدید!?اکثر ساندیسی سایبری ها غیب شدن.حتمن بودجشون دیر یا قطع شده. انگلیس
یکشنبه 8 خرداد 1390

baran828 - ایران - تهران
ولی من فکر میکنم جلوگیری از تحریم در این زمینه اس.
یکشنبه 8 خرداد 1390

love-iran - ایران - چابهار
nader46 - انگلیس - لندن. اگه اونها ساندیسی هستن شما از نظر اونها فراری و وطن فروش هستی ؟؟ ایا درسته که اونها به شما توهین کنن و شما به اونها بابا هر کی بزارید زندگی خودش رو بکنه نظر خودش رو بده توهین چرا؟؟/ مرگ بر اخوند شپشو مرگ بر امریکا این خبر منبع اش هم خودتون بودید؟؟؟ با کدوم خبرنگارتون اخبار جمع کردید ؟؟ شایعه پخش نکنید بجاش 4 تا اخبار واقعی از خون ریزی اخوند ها بنویسید
یکشنبه 8 خرداد 1390

ساعت 12 - ایران - تهران
تو خودت میکروبی چی چی رو راه نمیدی؟
یکشنبه 8 خرداد 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
love-iran - ایران - چابهار پس از این به بعد ما نمیتونیم به مزدورا و ساندیس خورا توهین کنیم؟حالا شما چرا بهت برخورد؟فکر میکنی همه مثل شما مزورای رژیم بهره هوشیشون زیر صفره که میای با کامنتات از این حکومت دفاع میکنی بعد اخرش یه مرگ بر اخوند میگی فکر میکنی الن ما بع عنوان یه ادم مخالف رژیم حرفت رومون تاثیر میذاره.به خدا ساندیسم از سر شما زیاده
یکشنبه 8 خرداد 1390

آوای کوروش - ایران - تهران
سواد این کارا رو ندارن مگه سیستم عامل طراحی کردن و شبکه اینترنتی راه انداختن الکیه؟ همش مانور تبلیغاتیه مثل فناوریه هسته ایشون که پوچ و توخالیه. تمام مغزا رو از کشور فراری دادن حالا با این بسیجیای کله کدو میخوان به یه همچین تکنولوژی برسن؟ مزخرفه
دوشنبه 9 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
خاک بر سرتان که فقط استاد گ... کاری هستین یک مشت ولد زنا
دوشنبه 9 خرداد 1390

love-iran - ایران - چابهار
لیلی ایرانی - ایران - تهران. شما دنبال موسوی بگرد یا اشرف زیاد تو بحر اش نرو مرگ بر اخوند مرگ بر امریکا من طرف دار هیچکی نیستم تو این مملکت فقط خودت باید دلت واسه خودت بسوزه نه اون مموتی دلش میسوزه نه امریکا نه موسوی
دوشنبه 9 خرداد 1390

nader46 - انگلیس - لندن
love-iran - ایران - چابهار :میگن که:دست به چوب که بزنی/گربه,دزده فرار میکنه.حالامعلوم شدکه(مرگ بر اخوند شپشو)گفتنت,ایز گم کردنه.از جر دادن خودت مشخص شد که بد جوری به ساندیس معتاد شده.ننگ بر دو رو های شپشی واخوند کپکی.
دوشنبه 9 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
zartusht67 - المان - فرانکفورت . دوست عزیز شما که زردشتی هستید نباید از واژه ی اسلامی ولد الزنا استفاده کنید چون کودک کودک است چه با چند ورق پاره که قانون به ان رسمیت بخشد چه ادیان سامی که بخصوص در دین اخرین رهبرش هر رذالتی را به عنوان رهبر دین نهادینه کرد از جمله تعدد زوجات//کودک نوازی. و برده داری..در نوشتن دقت کنید حتی اگر زنی بر اثر تجاوز کودکی را بدنیا اورد از نظر حقوقی کوچکترین تفاوتی با کودک زاده شده در ازدواج رسمی ندارد//لقب حـ... مترادف کلمه ی شما مربوط به عصر حجر اسلامیست . قصدم یاداوری بود نه توهین.
دوشنبه 9 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
ARTEMIS-SW راست میگی عزیزم این کلمه بهتر است .
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.