نبش قبر آلنده برای کشف حقیقت؛ قتل یا خودکشی؟

نبش قبر آلنده برای کشف حقیقت؛ قتل یا خودکشی؟

روز دوشنبه سانتیاگو پایتخت شیلی، شاهد بیرون آوردن باقی مانده جسد سالوادور آلنده رییس جمهور سوسیالیست این کشور بود. رییس جمهوری که با کودتای پینوشه در شیلی، دولت را از دست داد، و همان روز اول کودتا یا کشته شد.

حال نبش قبر آلنده برای پاسخ یه این پرسش انجام شده است؛ خودکشی یا قتل؟
یازدهم سپتامبر تنها یادآور حمله به برج های دو قلو در نیویورک نیست. نزدیک به سه دهه پیش از آن در سال ۱۹۷۳، در همین روز، کشور شیلی، شاهد کودتایی بود که در پی آن دولت سوسیالیست این کشور سقوط کرد و دیکتاتوری جای آن را گرفت؛ حکومتی استبدادی به رهبری آگوستو پینوشه.یازدهم سپتامبر ۱۹۷۳ البته، روزی است که مرگ مرموز سالوادور آلنده را نیز در خود جا داده است. مرگی که برخی آن را نتیجه خودکشی می دانند، و برخی آن را قتل می خوانند.حال روز دوشنبه ۲۳ مه ۲۰۱۱ میلادی، پس از گذشت چند دهه از آنچه که آن زمان در سانتیاگو رخ داده، با مجوز قضایی، عملیات نبش قبر آلنده انجام شد تا آزمایش های دقیق نشان دهد دلیل این مرگ چه بوده و به سالها حدس و گمانه زنی در این زمینه خاتمه داده شود.البته آن گونه که مرکز تحقیقات پزشکی شیلی اعلام کرده است همه اینها به وضعیت باقی مانده جسد آلنده بستگی دارد که در هنگام مرگ ۶۵ سال داشت.در زمان کودتای ۱۹۷۳، مقام های دولتی اعلام کردند آلنده خود را با تفنگی که از فیدل کاسترو، رهبر کوبا هدیه گرفته بود، کشته است. اما نه تنها اسلحه و گلوله هایش برای عموم به نمایش در نیامد، بلکه حتی خانواده آلنده، اجازه دیدن جسد وی را پیدا نکردند.دادستان شیلی ماه ژانویه گذشته از ۷۲۵ مورد تقاضای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در دوران ۱۷ سال دیکتاتوری پینوشه خبر داد؛ پرونده هایی که به آنها رسیدگی نشده بود. پرونده  سالوادور آلنده هم یکی از این پرونده ها بود.حال با تصمیم دادگاه، و با حضور خانواده آلنده و  نمایندگان صلیب سرخ جهانی، در مقبره خانوادگی آلنده گشوده شد و تابوت حامل آلنده بیرون آورده شده است تا شاید به روشن شدن حقیقت مرگ این رییس جمهور پیشین شیلی کمک کند.خانواده آلنده و بسیاری از دوستان و هواداران او بر این باورند که سالوادور آلنده، در زمانی که کاخ ریاست جمهوری لا مونِدا تحت بمباران قرار داشت، به دلیل اینکه نمی خواست تسلیم نیروهای پینوشه شده و مجبور به استعفا شود، به زندگی خود پایان داده است.ولی فیدل کاسترو، رهبر کوبا، پاره ای از رهبران چپگرا و برخی رسانه ها، می گویند که آلنده به ضرب گلوله سربازان دستگاه کودتا کشته شده است.پزشکی قانونی دوران دیکتاتوری اعلام کرد که آلنده با نهادن اسلحه زیر چانه خود، به زندگی اش پایان داده است. اما در سال ۲۰۰۸ میلادی، متخصصی به نام لوییس راوانال، با بررسی این گزارش، اعلام کرد که گزارش دوران پینوشه می گوید، دو زخم بر اثر گلوله بر روی جسد دیده شده که این گفته با موضوع خودکشی در تناقض است.سالوادور آلنده، که در زمان مرگ ۶۵ سال داشت، پزشک بود و ناظران بر این باورند که وی اولین رییس جمهور مارکسیست بود که به صورت دمکراتیک به این سمت دست پیدا کرد.

هانا کاویانی

porharfi - هلند - آرنم
در انتظار ِسومین 11 سپتامبــر !!!؟؟؟...شاید نوبتِ حکومت ِمـــلایان ؟؟!!....
پنج‌شنبه 5 خرداد 1390

purelove_31 - ایران - مشهد
به لطف رهبران فراماسونری جهان در راه است سومیش
پنج‌شنبه 5 خرداد 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
‫بعد از گذشت ۳۸ سال که هر ۳۰سال یک قرن مرده محسوب میشد،تابوت جناب آلنده نپوسیده،حتما بستگی به جنس چوب تابوت و محلی که تابوت را دفن میکنند داره،ولی خود انسان بعد از گذشت ۳۰ یا ۳۳سال ،همه بدنش خاک میشه و فقط استخوانها باقی میماند.در گورستان هائی مانند حرم رضا در مشهد که بابت یک متر جاقبر ،حداقل۲۲میلیون و حداکثر تا۸۰۰میلیون باید پرداخته شود، تازه بعد از یک قرن (سال ۳۳) مدت اجاره سر میاد و مسئولین قبرستان امام رضا که همه کاره آنها آخوندی بنام طبسی است،استخوانها را در آورده و همه را تو چاهی میریزند و قبر ها را جهت سود جوئی بیشتر به نسل بعدی اجاره میدهند.
جمعه 6 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +459واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +424شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +305عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +272رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +210یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +178پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید