بحرین وارادت گاز را از ایران متوقف کرد

بحرین وارادت گاز را از ایران متوقف کرد

بحرین اعلام کرده است که به دنبال آن چه که دخالت های ایران در امور این کشور می‌خواند، واردات گاز از این کشور را متوقف کرده است.

شیخ خالد بن احمد الخلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، گفته است: "طرح واردات گاز طبیعی از ایران به علت دخالت‌های این کشور در امور داخلی بحرین فعلا متوقف شده است."توقف واردات گاز ایران از سوی بحرین با خبر بازگشت سفرای ایران و کویت به محل ماموریت‌شان همزمان شد، که تصور می‌شد نشانی از کاهش تنش میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد.

گفته‌های وزیر خارجه بحرین درباره توقف واردات گاز از ایران روز دوشنبه دوم خرداد (۲۳ می) در روزنامه الوطن به چاپ رسید.

قرارداد اولیه واردات گاز طبیعی از ایران در سال ۲۰۰۸ میان دو کشور امضا شده است.

بر اساس این قرارداد، می‌بایست روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از ایران به بحرین صادر شود؛ اما یک سال پس از امضا قرارداد اولیه، مذاکرات مربوط به آن متوقف شد. علت این توقف اعتراض بحرین به انتشار سرمقاله روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری بود که خواهان بازپس گیری این کشور و الحاق مجددش به ایران شده بود.

'دخالت آشکار'

وزیر امور خارجه بحرین در حالی از توقف واردات گاز از ایران خبر داده است که حدود دو هفته پیش اتاق بازرگانی بحرین خواهان تحریم تجاری کامل ایران به دلیل "دخالت آشکار ایران در امور داخلی بحرین و تهدید امنیت ملی این کشور" شد.

ایران می‎گوید که سرکوب شهروندان بحرینی توسط نیروهای نظامی این کشور و کمک نیروهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی به آن "نقض حقوق شهروندی" معترضان بحرینی و "دخالت نظامی کشور خارجی" در بحرین است.

در حالی که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی روابط پرتنش ایران و بحرین رو به آرامش گذاشته بود، مناسبات دو کشور از ۵ سال پیش تاکنون دست کم سه بار دچار تنش جدی شده است.

در حال حاضر دو کشور سفرای خود را از محل ماموریت شان فراخوانده‌ و یک دیپلمات از کشور متقابل را اخراج کرده‌اند. بحرین اعلام کرده است که در حال محاکمه دو ایرانی به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی است.

تنش موجود در روابط ایران و بحرین، یکی از کم سابقه ترین تنش ها از زمان استقلال بحرین از ایران است.

جزیره بحرین در نزدیک سواحل جنوبی خلیج فارس واقع شده و از سال ۲۰۰۲، که امیر این کشور عنوان پادشاه را برای خود برگزید، رسما تحت نظام سلطنتی مشروطه اداره شده است.

ایران تا سال ۱۹۷۱ میلادی نسبت به این جزیره ادعای ارضی داشت و آن را بخشی از خاک خود می دانست.

با نظارت سازمان ملل متحد در این سال یک نظرسنجی برگزار شد که ایران بر اساس نتیجه آن استقلال بحرین را به رسمیت شناخت.

بحرین از اعضای شورای همکاری خلیج فارس است و ستاد فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا، در منامه، پایتخت این کشور، مستقر است.

hardman - کویت - کویت
بحرین به اندازه یکی از دهاتهای ایران هم نمیشه/به درک
دوشنبه 2 خرداد 1390

pesar shoja - استرالیا - استرالیا
hardman- کویت. تو اگه عقل داشته باشی این حرف رو نمیزنی. حکومت ایران به دست بی عقلهایی همچون تو اداره میشه که تو کله شون بجز بهن و بشگل گوسفند هیچ چیز دیگه نیست. یک کشور چون کوچیکه بدرک اون یکی چون ی میلیارد دلار بیشتر بیزینس باهاش ناره ایران نیست بدرک و یکی دیگه.....بدرک. شما لیاقت وتخصص تون همون شتر چروندن تو بیابونه نه اداره و تجارت یک کشور
دوشنبه 2 خرداد 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
بحرین..عرب وحشی سوسمار خور خاک تو سرت کنن که تا بحال هم از بد مشهدی خامنه ای و الاغچی سمنانی گاز خریدی ....چیه بوی گازش مگه خوش عطرتر بوده ویا بوی ادوکلن تاپاله الاغ سمنانی یا بوی نشیمنگاه مشهدیه رو میداده که عرب خانم لابلای مغنه و چادرش با اون شکم گندش باهاش تو آشپزخونه زهر مار بپزه؟؟. خوب بگو ببینم بحرینی چه چیزهای دیگه هم تولیست خریدت از مشهدیه بودن و هستن که هنوز تحریمش نکردی؟
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

love-iran - ایران - چابهار
pesar shoja - استرالیا - استرالیا. چرا این قدر بی ادبی شما خب میخوای میریم دست بوسی شون تاکی میخوادگاز نخره مگه قوطی نوشابه هست که اگه این نشد یکی دیگه بخواد از یکی دیگه بخره کلی لوله کشی میخواد هزینه قرارداد حالا یک هفته نخره یک ماه نخره پول اش رو روزانه که نمیدن اول قرار داد پول اش رو میدن پس ایران پول اش رو هم گرفتن دوست عزیز حالا با نظر یکی مخالفی توهین نکن بهش این که شد مدل اخوندی و فرقی نداره حالا اونها بک جور شما یک جور
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

ezatdf - ایران - تهران
اونی که به ما نریده بود کلاغ ...ون دریده بود!
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
خاک تو سر شاه نوکر غرب به خواست انگلیس بحرین را دو دستی تقدیمشان کرد. بیزبان نادان.
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

pesar shoja - استرالیا - استرالیا
hate iran- ایران- چابهار. بزینس فقط نفت و گاز نیست. صنعت و تکنولوزی خوشکبارو تر بار مصالح ساختمان و غیره و غیرو حتی همون قوطی نوشابه که گفتی و فقط نوشابه اش تو کله بوکته و قوطیش اسانسش و...نمیفهمی. مسلمانی یعنی مصرف کننده یعنی ... جامعه. این کامبیوتر و اینترنت رو هم از همین کشورهای بیشرفته داری مثل اختراع برق و تلفنشون و .. هی بگو مرگ بر امریکا یا انگلیس هی بگو مرگ بر اخوند ومثل اون افغانی که میگه لعنت کنه طالبان رو که مرد ما رو در بیسوادی گذاشت و خودش اجازه نمیده دختر 7 سالش بره مدرسه هی از اخوند بیروی کن. گرچه این حرفها یاسین به گوش . خوندنه. و علت بدبختی ما مردم ایران هم وجود کسانی با افکاری همچون جنابعالیست.
چهار‌شنبه 4 خرداد 1390

hardman - کویت - کویت
پسر شجاع من کاری به اون دلقکهایی که در ایران حکومت می کنند ندارم ولی اگریک کشوری مثل بحرین بیاد ....زیادی بزنه این توهین به همه ایرانیان است حتی توهین به شما ...
چهار‌شنبه 4 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +459واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +424شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +305عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +272رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +209یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +178پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید