رویترز: روسیه در اندیشه بازگشت به افغانستان است


رویترز: روسیه در اندیشه بازگشت به افغانستان است

تهران – خبرگزاری 'رویترز' نوشت: روسیه که هنوز دربند آثار سوء به جای مانده از جنگ خود با افغانستان است، حال اندیشناک از احتمال خروج نیروهای ناتو از این کشور جنگ زده، در صدد برآمده تا اندک، اندک خلاء خطرناک قدرت را در این کشور پر کند.

خبرگزاری 'رویترز' امروز دوشنبه در تحلیلی افزود: گر چه مسکو در جنگ منفور 10 ساله نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در افغانستان شرکت نکرده است، اما در حمله های مشترک به قاچاقچیان مواد مخدر شرکت داشته و بر حمایت خود از ناتو و نیروهای محلی افزوده است.
اما کرملین امروز نگران گسترش موج نیروهای اسلامگرا به آسیای میانه و قفقاز است. از این رو می کوشد تا با افزایش حضور خود در افغانستان، نفوذ خود را در این کشور آسیایی تقویت کند. در خلال 12 ماه گذشته روسیه دو بار پذیرای 'حامد کرزی' رییس جمهوری افغانستان شده و کرزی از همتای روسی خود 'دیمیتری مدودف' خواسته تا به کشورش در امور امنیتی کمک کند. 'واندا فلباب براون' کارشناس افغانستان در موسسه 'بروکینگز' در این باره می گوید روسیه که مدتها از دور دستی بر آتش افغانستان داشته و از عملیات نظامی خارجی در این کشور حمایت کرده، حال در جستجوی 'مشارکتی مستقلانه' است. فلباب براون که از واشنگتن با رویترز سخن می گفت، معتقد است که 'هدف اصلی روسیه جلوگیری از جنگ داخلی، بی ثباتی و رخنه (اسلامگراها) به آسیای میانه و خود روسیه است.' مسکو همچنین در تلاش برای جلب نظر پاکستان برآمده است، چرا که اسلام آباد در اجرای طرحهای صلح در افغانستان نقشی موثر بر عهده دارد. کرملین پارسال موافقت کرد تا با تمدید قرارداد ترانزیت با ناتو، به خودروهای زرهی این اتحادیه نظامی اجازه دهد برای رسیدن به افغانستان از خاک روسیه بگذرند. این در حالیست که ناتو حتی پیش از این اجازه یافته بود از خاک روسیه برای رساندن غذا و سوخت به نیروهایش استفاده کند. مسکو همچنین موافقت کرده تا 21 فروند بالگرد نظامی در اختیار ناتو قرار دهد که انتظار می رود تکلیف آن تا پایان سال معلوم شود. با این همه 'فئودور لوکیانوف' سردبیر نشریه 'راشیا این گلوبال افیرز' (Russia in Global Affairs) معتقد است که مسکو 'قطعا نمی خواهد آمریکا در منطقه بماند.' وی می گوید: 'در عین حال این نگرانی وجود دارد که با رفتن آمریکا، و بخصوص رفتنی شتابناک، اوضاع از این هم پیچیده تر شود.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +461واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +429شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +307عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +274رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +235یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +180پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +172نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید