خداحافظی با منشور کوروش


خداحافظی با منشور کوروش


منشور کوروش که 19 شهریور سال گذشته از موزه بریتانیا به ایران منتقل شد، پس از گذشت 7 ماه از نمایش عمومی در موزه ملی، فردا طی مراسم با حضور رحیم مشایی و حمید بقایی از موطن خود خداحافظی می‌کند.استوانه گلی منشور کوروش به‎عنوان کهن‎ترین سند حقوق بشر در سال 1879 میلادی توسط هیئت باستان شناسی بریتانیایی در بابل کشف و نخستین بار طی مدت زمان جشن‌های 2500 ساله پهلوی به مدت 10 روز به کشور بازگشت.پس از گذشت 40 سال از نخستین نمایش منشور در ایران، مسئولان میراث فرهنگی توانستند این کتیبه را از موزه بریتانیا به امانت بگیرند. 19 شهریور سال 1389 منشور کوروش وارد ایران شد و 20 شهریور در ویترین مخصوص خود در موزه ملی ایران جای گرفت.ابتدا قرار بود این منشور فقط 4 ماه در ایران به معرض نمایش عمومی قرار گیرد اما پس از انجام رایزنی‌ها با موزه بریتانیا این زمان تا پایان فروردین‌ 1390 تمدید شد.آزاده اردکانی؛ مدیر کل موزه ملی ایران گفت: مراسم اختتامیه نمایش منشور کوروش در ایران فردا (شنبه 27 فروردین) با حضور اسفندیار رحیم مشایی؛ مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهوری، حمید بقایی؛ معاون اجرائی رئیس جمهوری و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی در محل موزه ملی ایران برگزار می‌شود.به گفته اردکانی 2 روز پس از مراسم احتتامیه منشور کوروش از کشور خارج می‌شود.مدیر کل موزه ملی ایران گفت: پیش از این قرار بود منشور کوروش پس از پایان 4 ماه نمایش در ایران، برای نوروز 1390 در سازمان ملل در نیویورک به بهانه نوروز باستانی ایران به نمایش دربیاید که خوشبختانه موفق شدیم مسئولان موزه بریتانیا را متقاعد کنیم که منشور کوروش در نوروز 1390 در موطن خود باشد تا تمام هم‌میهنان ایرانی در تعطیلات نوروزی بتوانند از این منشور تاریخی بازدید کنند.به گفته اردکانی، منشور کوروش پس از پایان زمان نمایش در ایران، در سازمان ملل به نمایش درمی‌آید.منشور کوروش؛ استوانه‌ای با 23 سانتی‌متر طول و 11 سانتی‌متر عرض است که دور تا دور آن در حدود 40 خط به زبان آکادی و به خط میخی بابلی نوشته شده‌است.گمان نخستین باستان شناسان این بوده که این لوح توسط یکی از پادشاهان بابلی نگاشته شده است. اما پس از بررسی خط شناسان مشخص شد که این استوانه در سال 538 پیش از میلاد به هنگام ورود سپاه ایران به بابل و فتح این شهر به فرمان کوروش، بنیانگذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان نوشته شده است. ترجمه و انتشار متن این استوانه گلی نشان داد آنچه از خاک بابل کشف شد، "نخستین منشور جهانی حقوق بشر " است.استوانه کوروش در سال 1285 خورشیدی توسط هرمز رسام، باستان شناس بریتانیایی الاصل آسوری‎تبار، در معبد بزرگ اِسَـگیلَـه (نیایشگاه مَـردوک) در شهر باستانی بـابـل در بین‌النهرین کشف شد و بنابر قوانین آن زمان از ایران خارج و تاکنون نیز در بخش ایران باستان موزه بریتانیا نگهداری می‌شده است.منشور کوروش که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی برای نمایش عمومی وارد ایران شده است، تنها یک بار در جریان جشن‌های 2500 ساله برای نمایش در ایران از موزه بریتا‌نیا خارج شد. آن زمان یعنی در سال 1350 خورشیدی، منشور را 5 هزار پوند بیمه کردند و این شیء تنها به مدت 10 روز در ایران و در موزه برج آزادی تهران به نمایش درآمد.یک کپی از منشور کوروش به عنوان کهن‌ترین فرمان شناخته‌شده تفاهم و همزیستی ملت‌ها در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می‌شود.در سال 1348 در گردهمایی حقوقدانان سراسر جهان که در کنار آرامگاه کوروش برگزار شد، کوروش را نخستین بنیانگذار حقوق بشر نامیدند.
Azhin - آلمان - مونیخ
کاربران عزیز ،اداره ثبت احوال اعلام کرد طرح آزمایشی حذب سه صفر از شناسنامه جنتی شروع میشه.(با احترام به خبر منشور کورش بزرگ)
جمعه 26 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
منشور رفت به سرزمینی, که حتما مردم و فرهنگ ان دیار, به پیام و روح منشور ارزش بیشتر قائل هستند و به ان " جامه عمل " میپوشاند و ما باید خوشحال باشیم و به ان افتخار کنیم که روح ازادی در 2500 سال قبل در ایران ما نوشته شد و به دنیا " صادر " کردیم که باعث خوشبختی و نیک بختی ان جامعه را بهمراه داشت ! شاد و منشور باشیم .
جمعه 26 فروردین 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
بهتره برگرده وگرنه این اخوندهای حرام زاده نابودش میکنن
جمعه 26 فروردین 1390

artosh - ایران - تهران
ما که رفتیم و دیدیم و لذتش رو هم بردیم. مخصوصاْ یک استاد دانشگاهی بود که از اون میهن پرستای واقعی بود که وقتی داشت در مورد مجسمهء داریوش توضیح میداد یک لحظه قاطی کرد و گفت اینا نمیفهمن تاریخ چیه؟ به نظر اینا تاریخ از ۱۳۵۷ به بعد هست و .. واسم خیلی جالب بود که با وجود اون همه جاسوس و . ایشان این شجاعت رو به خرج داد و حرف دلش رو با صدای بلند زد.
جمعه 26 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
تا روزیکه ملایان قاتل بازمانده ی کور وکچلهای دزد قاتل و زنباره ی عربستان در ایران هستند همان بهتر که در موزه ی بریتانیا باشد.
جمعه 26 فروردین 1390

red.boy - ایران - تهران
Azhin - آلمان - مونیخ _ + + + + + + + + + + + + + + + + + +
جمعه 26 فروردین 1390

Royan - المان - المان
خدا را شکر ادم همش دلش شور میزد که این بی ناموس ها این منشور را به یه طریفی از بین ببرن.
جمعه 26 فروردین 1390

iranazadiran - ایران - تهران
گل این سفالینه از خاک ایران زمین درست شده گل کوروش کبیر هم چنین. حقوق بشر و افتخار در سرشت گل و خاک این کهن سرزمین است. فریدونی بباید و کاوه ی آهنگری تا ضحاک سیرتان افعی سرشت را به بیابانها بفرستد تا خوراک دد و دیو شوند. این سند عزت و هویت ذاتی و ایرانی اصیل است. قدر زر زرگر شناسر قدر گوهر گوهری تا زمانیکه اهریمنان بر سرزمین ما چیره شده اند همان بهتر در کشورهایی باشد که حداقل حقوق بشر را برای شهروندانشان به ارمغان آورده اند. بعد از خروج اهریمننان هم به امید خدا ایران عملا به حقوق بشر پای بند میشود و به عمل در میاورد. نماد و سمبل این بزرگواری همان بهتر که در معرض دید دنیا در جایی باشد که حداقل قدر گوهر و در را می شناسند هر چند که تا به حال تلاششان بر این بوده که صاحبان اصلی این میراث را از ارث به حق خود دور و غافل کنند.
جمعه 26 فروردین 1390

artosh - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد/ دوست عزیز بنده تقریباْ با بسیاری از کامنت های شما موافقم. اما جداْ اون تیکهء آخر یکم آزاردهنده شده. یکی ۲تا از دوستان هم خواهش کردن که دیگه آخر کامنتتون رو حذف کنید. منم این خواهش رو ازتون دارم. البته میل خودتون هست و اگر دوست داشتید حذف کنید. اگر نه بنده سعی میکنم دیگه نظرات شما رو نخونم که چشمم به اون تیکهء آخر نخوره. خوش باشی عزیز...
جمعه 26 فروردین 1390

shahram khosh maram - ایران - تهران
من هم توانستم منشور را در ایران ببینم و از کسانی که توانستند علی رغم مشکلات سیاسی زیاد, کارهای اداری و اجرایی اوردن لوح را انجام دهند واقعا تشکر میکنم. این کار باعش شد که بسیاری ازهم میهنان بتوانند انرا ببینندو اطلاعات بیشتری در موردش کسب کنند. این منشور افراد بسیاری را به موزه ایران باستان کشاند و در نتیجه مردم با اثارباستانی دیگر هم اشنا شدند. از صمیم قلب ارزو میکنم این کارهای فرهنگی ادامه یابد.
جمعه 26 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
artosh - : لطفا به این دلالیلم توجه بفرماید و اگر باز قانع نشدید, من دیگه نمیتونم به دردتان کمک کنم و بنظر بسیاری از کاربرها و خودم از همه بهتتر, همان قسمت شاد و باهم باشیم هست, پس شاد و tolerant باشیم : https://iranianuk.com/article.php?id=61940 , https://iranianuk.com/article.php?id=62055 , https://iranianuk.com/article.php?id=62140 , https://iranianuk.com/article.php?id=62310
جمعه 26 فروردین 1390

bache tehron - ایتالیا  - رم
افتخار ایرانی و . ما ایرانینان خارج از کشور .
شنبه 27 فروردین 1390

artosh - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد/ قبلاْ دلایلتون رو خوندم. چیز خاصی نیست که نیاز به توضیح و . باشه. بنده ازتون درخواستی کردم که بهتون هم حق میدم که قبول نکنید چون این حق شماست که هر طور که دوست دارید بنویسید. بنده هم چشمم کور دیگه سعی میکنم کامنت شما دوست عزیز رو نخونم تا دیگه درخواست نابه جا نکنم..!!! از همونایی که همیشه آخر نظراتتون میگید باشید...!
شنبه 27 فروردین 1390

khatat - ایران - ایران
خلایق هر چه لایق
شنبه 27 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
artosh - : دوست عزیز مرسی از اینکه منو تا اندازه ای درک کردی و منم متاسفم که شخصی مثل شما را از دست میدهم ولی این ارزشش را دارد که " رمز " دمکراسی که همان tolerant هست در این دنیای مجازی را تمرین کنیم و یاد بگیریم که در ایران اینده, خواهان سیستم اجتماعی هستیم که نماینده حزب اللهی, مجاهد, فدایی, سلطنت طلب و و و در کنارهم و زیر یک سقف ( مجلس ) باید خودشانرا " تحمل " کنند که این تحمل کردن همدیگر فقط از طریق tolerant بودن میسر میباشد, و از طرفی من بعنوان کاربر خوش باور خیلی زیبا و بامعنی میدانم که اگر راجع به تاپیکی که در ان بحث و تبادل نظر میشود مانند اینجا و یا در مورد افشاگری یاعلی گفتن ضحاک از واژه " منشور " و یا واژه " Iranianleaks " باشیم سخن میگویم که وظیفه همه ما هست انچیزی باشیم که نیستیم زیرا " دیگران " از جامعه و فرهنگ ایرانی خیلی " جلوترند " ! شاد و باهم باشیم .
شنبه 27 فروردین 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
اثار باستانی ایران و کشورهای خاورمیانه همان بهتر که در موزه های اروپا نگه داری شوند تا برای ایندگان بماند و سندی باشد برای تمدنهای گذشته. تا زمانی که موجوداتی عقده ای و اسلام زده و دیکتاتور و دیوانه بر این کشورها حاکم بوده و از گذشته منطقه پیش از اسلام متنفرند و همه چیز را در اسلام دیده و پیش از اسلام را خوار و کوچک و ویرانه میپندارند، همواره این خطر هست که این سندها را از میان بردارند تا دروغهایشان بهتر باور شود.
شنبه 27 فروردین 1390

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
همان بهتر که از ایران آخوندی بردندش آخوند جنایتکاری که میخواهد تاریخ اریائی مان را نیر ملا خور نماید و با انداختن چیفه بسیجی بر گردن شمایل کوروش بزرگ او را نیز ساندیس خور خود جلوه دهد هیهات خیال باطل آخوند روضه خون جانی ... در فردای ایران آزاد ملت ازاد ایران احترام فوق العاده ی خود را به ارزشهای ملیش و پاسداری از تاریخ کهنش به جهانیان نشان خواهد داد .... برای همبستگی شاد و همه با هم باشیم ....
شنبه 27 فروردین 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +477شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +331پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +295یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +289رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +205نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد