از شیراز تا زنگبار؛ به دنبال ردپای ملوانان ایرانی

از شیراز تا زنگبار؛ به دنبال ردپای ملوانان ایرانی

در تلویزیون بی بی سی فارسی

پخش اول: چهارشنبه ۱۰ فروردین (۲۱:۰۰)

تکرار: پنجشنبه ۱۱ فروردین (۱۱:۰۰) و شنبه ۱۳ فروردین (نیمه شب)

فیلم مستند "از شیراز تا زنگبار" حاصل پژوهشی چند ساله و سفری دو هفته ای به زنگبار است. در این برنامه 52 دقیقه ای ابعاد تاریخی ارتباط بین ایران و آفریقا بررسی و رد پای ایرانیانی که درآن قاره نامی از خود به جا گذاشته اند دنبال می شود.

از بین ایرانیانی که طی هزاره ها به آفریقا سفر کرده اند، شیرازی ها از همه مشهورتر و معروف ترند. بنا به روایات تاریخی شیرازی ها حدود هزار سال پیش پا به سواحل شرق آفریقا گذاشتند و در آنجا سلسله ای به همین نام تاسیس کردند که از آن آثاری (ساختمان، سکه، نوشته) در شهر کیلوه کیسیوانی تانزانیا، جزیره زنگبار، جزیره پنبه، جزیره تومباتو و نزدیکی مومباسا در کنیا پیدا شده است.

مردمی که تا امروز خود را شیرازی می نامند و معتقدند به این دلیل که اجداد آنها از ایران آمده اند از دیگر اقوام آن خطه متفاوتند، ظاهرشان آفریقایی است و شباهتی به ایرانیان ندارند.

این مردم برای اثبات نظر خود به مسجدها، خرابه های کاخ های قدیمی، سکه های پیدا شده و واژه های فارسی موجود در زبان محلی سواحلی اشاره می کنند که باید دلیلی برای سفر اجدادشان از ایران به آفریقا باشد. جشنی که معمولا در تابستان (نیمه دوم ماه ژوئیه تا نیمه اول ماه اوت) برگزار و بر اساس تقویم خورشیدی محاسبه می شود برای شیرازی ها یکی از دلایل مهمی است که باید ارتباط آنها با ایران را اثبات کند.

شیرازی ها معتقدند این جشن که امروز"مواکا کوگوا" (جشن آب یا جشن شستشو) نامیده می شود نوع تغییر یافته نوروز است که به وسیله اجداد آنها به اینجا آورده شده و تا امروز رایج است. در برخی از کتب تاریخی اوایل قرن بیستم نام این جشن "نیروزی" ذکر شده است.

نام زنگبار هر ایرانی را به به یاد بردگانی می اندازد که از آفریقا به عنوان غلام و کنیز به جنوب ایران آورده می شدند و با کار دائمی خود در دربارها و خانه های ثروتمندان عضو بدون حقوق آن خانواده شده بودند. این جزیره در دوره واپسین برده داری بزرگترین بندر صدور برده به جهان بود با این وجود ارتباط ایرانیان با زنگبار که چون دریچه آفریقا برای ایران باستان بود به صدها سال پیش از آن برمی گردد.

مورخان می گویند که ایرانیان دریا نورد از دوران پیش از اسلام با نوردیدن دریا ها به آبهای فیروزه ای اقیانوس هند می رفتند و در فصول خاصی به هند و آفریقا و چین سفر می کردند. زمان شروع چنین سفرهایی بنابر تحقیقات عبدل شریف، مورخ و پژوهشگر تانزانیائی در اکثر اوقات نوروز بود. شاید به دلیل همین ارتباط قدیمی بود که ایرانیان نام زنگبار را بر آفریقا گذاشتند که امروزه بصورت "زنزیبار" در زبانهای اروپایی رایج شده و به معنی "ساحل آفریقایی ها یا ساحل سیاهان" است.

زبان رایج امروزه در سواحل آفریقا، "زبان سواحیلی" نزدیک به 300 واژه فارسی دارد که بخش بزرگی از آن با دریانوردی و کشتیرانی مرتبط است.

پژوهش های دیوید وایت هاوس، باستان شناس آمریکایی که پیش از انقلاب اسلامی کاوش هایی در منطقه خلیج فارس انجام داده است نشان می دهد که نوع نوشته های منسوب به شیرازی ها در زنگبار بخصوص در یک مسجد در روستای کیزیم کازی، با نوشته هایی که در بندر سیراف یکی از قدیمی ترین بنادر ایران دوره ساسانی وجود داشته، مشابه است. این پژوهش ها وجود ایرانیهای شیرازی در سواحل شرق آفریقا را تقویت می کند. شاید این مردم شیرازی هایی بودند که از بندر سیراف عازم آفریقا شدند.

فیلم "از شیراز تا زنگبار" با تصاویر پر قدرت و رنگارنگ و گفتارهایی از مردم شیرازی ساکن زنگبار و تحلیل هایی از مورخین و پژوهشگران شما را به دنیایی سحر آمیز می برد که میان افسانه و واقعیت شکل گرفته است.

بهزاد بلور و تیم تهیه کننده تلویزیون فارسی بی بی سی شما را به دیدن آثار ایرانی در زنگبار و جشنی که به نوروز نسبت داده می شود می برند. چند هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران و مردمی که ظاهر آفریقایی دارند.

louisette - فرانسه - مارسی
زنگبار جزیره زیبائی که در شرق آفریقا)تانزانیا قرار دارد وفوق العاده غنی در میوه جات ومیوه های دریائی است .ایرانیان شیعه شیراز به آنجا یک قرن قبل یا بیشتر مهاجرت کردند وبا یکدیگر ازدواج کردند (آنها برای تبلیغ وگسترش تشیع به آنجا رفتند )وکلی برای خودشان کولونی درست کردند.در بین آنها بقدری بیماری دژنراسیون زیاد شده که قیافه آنها زشت وشبیه بهمه وقد آنها کوتاه وکوچولو مانده. البته اخیرا چند سالی است که با غیر ایرانی ولی شیعه ازدواج میکنند.
چهار‌شنبه 10 فروردین 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
چه جالب.. فکر کنم با ازمایش های ژنتیکی dna بشه فهمید که ایا واقعا شیرازی هستند یا نه. البته اگر اهل خوش گذرانی و تفریح و این مسائل باشند دیگه نیازی به ازمایش dna نیست. بی بی سی رو که نداریم متاسفانه باید از یک جایی گیر بیارم ببینم. شایدم فردا از روی سایت تکرارش رو ببینم. اگر دوستان عزیز ویدیوی ان رو دیدند ممنون میشم توی سایت بگذارند.
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

kiyasha - المان - برلین
دوست من یک قرن می شه به عبارتی صد سال و اینجا صحبت از هزار سال است و در ان زمان مذهب رسمی ایرانیان سنی بوده و حکومت وقت زیر فرمان خلیفه انتخاب می شده و اولین حکومت مستقل و شیعه در زمان صفویه بوده و در ان زمان شیرازیها سنی مذهب بوده اند همانطور که اطلاع دارید حتی حافظ و سعدی هم سنی بودند و ان زمان ایرانیان عزیز در افریقا به شغل شریف برده داری مشغول بوده اند
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
kiyasha - المان - برلین/شما اول اشتباه louisette را در مورد مذهب تصحیح میکنی که ادم میگوید این مطالعه اش خوب است بعدجفتک میزنی زیر سینی که ایرانی ها برده داری میکردند.اخه ادم حسابی مگر هزار سال پیش انجا بودی که فضل پرتاب میکنی.این مردم نام شیراز را با افتخار می اوردند وپیشینیان خود را شیرازی میدانند دهها نفردر این مورد تحقیق کرده اند و مطلب نوشته اند.مگر لوله نفت برایشان میکشند که بخواهند الکی حرفی بزنند.اگر ایرانیان مثل امریکاییها برده داری میکردند همان را مینوشتند مگر از من و تو میترسند.تو حالا حس قهرمان بزرگ ازادی بهت دست داده که برده داری ایرانیان را کشفیدی. چند تا اگهی بده Die Welt/die tageszeitunو قربون خودت برو . .
جمعه 12 فروردین 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +487شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +337پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +303یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +291رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +240سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +229‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +211نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +204کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +190پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +170«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد