بازگشت کتیبه های هخامنشی از شیکاگو به ایران


بازگشت کتیبه های هخامنشی از شیکاگو به ایران


خبرگزاری رویترز گزارش کرد که یک دادگاه شیکاگو حکم به بازگرداندن کتیبه ها و سفال های دوران هخامنشی به ایران داد.این دادگاه که به فرجام خواهی موزه ایران باستان و شورای ایرانیان آمریکایی برگزارشده بود، حکم کرد کتیبه های گلی دوره هخامنشی یافته شده در زیرزمین های تخت جمشید که در سال ۱۳۵۵خورشیدی برای ترمیم در اختیار بخش باستان شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته بودند، به ایران بازگردانده شوند.این دادگاه حکم دادگاه اولیه ای را لغو می کند که در سال ۲۰۰۲ و به درخواست شماری از بازماندگان قربانیان فاجعه بمبگذاری در اورشلیم در سال ۱۹۹۷ که خواستار دریافت غرامت از ایران شده بودند حکم به مصادره این آثار داده بود.آن دادگاه بدون حضور نماینده ایران تشکیل و حکم به فروش این کتیبه ها داد تا غرامت هفتادویک میلیون دلاری شاکیان تامین شود.اما موزه های شیکاگو و دانشگاه با این استدلال که اموال فوق به صورت امانتی از موزه ایران باستان برای ترمیم در اختیار دانشگاه و موزه شیکاگو قرار گرفته اندُ با اجرای حکم فروش این اموال و تامین غرامت قربانیان حادثه اورشلیم مخالفت کرده بودند.با حکم جدید دادگاه این کتیبه ها و سفال ها می توانند بار دیگر به زادگاهشان بازگردند.پی نوشت:یک سایت دوستداران میراث فرهنگی ایران در باره تاریخچه این کتیبه های هخامنشی نوشته است:درسال ۱۳۱۶ طی حفاری مشترکی توسط دولت وقت ایران و موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت‌جمشید، تعداد قابل توجهی اموال فرهنگی- تاریخی ارزشمند به‌دست آمد که این اموال بین دولت ایران و مؤسسه مذکور به طور مساوی تقسیم شد.ایران به دلیل نداشتن کارشناسان داخلی برای خواندن خطوط سهم خود را نیز به مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به مدت سه سال امانت داده شده بودند تا آن مؤسسه پژوهش‌های گسترده‌ای در مورد این الواح انجام دهد و پس از مستند‌سازی و انتشار نتیجه‌ پژوهش‌های خود، الواح را به ایران بازپس دهد. این الواح، گل‌نوشته‌های مربوط به عصر هخامنشی بودند که خطوط میخی و علامت‌ها و تصاویری بر آنها نقش بسته بود و لازم بود خطوط میخی این الواح توسط خط‌شناسان و کارشناسان امریکایی خوانده شود."گیل استاین" مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو تیر ماه سال ۱۳۸۳، تعداد سیصد عدد از  الواح گلی هخامنشی را به ایران آورده و اظهار امیدواری کرده بود بتواند با مقامات ایرانی در مورد فعالیت های جدید پژوهشی و مطالعات علمی و آموزش دانشجویان ایرانی به توافق برسد. استاین در حالی که همکاری با ایران را یک رویا خواند و یادآور شد بازگشت الواح، قدمی برای نشان دادن حسن نیست موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو و کمک به فعالیت های علمی آینده است.دانشگاه شیکاگو بعد از مطالعه روی تعداد بسیار زیادی از الواح گلی هخامنشی، متون بسیاری از این لوح ها را در کتاب های مختلف به چاپ رسانده است.
zartusht67 - المان - فرانکفورت
حالا همه را نابود میکنند بی شرفهای تازی اشغالگر
چهار‌شنبه 10 فروردین 1390

saljog - سوئد - استکهلم
به نظر من از فرهنگ 2500 زیاد صحبت نکیم چون اگراگاه وهوشیار بودیم.چرا راحت استکبار جهانی بدون هزینه هنگفت مملکت عزیزمان به دست اخوندها شخم زد و اهداف خودش نائل شد. کلاهمان رابگذاریم جلومان و فکری به حالمان بکنیم.
چهار‌شنبه 10 فروردین 1390

a.ahooraei - آلمان - کلن
Saljog-استکهلم/ عزیز جون , ملتی که تاریخش رو ندونه و ندونه که کی بوده از کجا آمده و بکجا میره! همیشه درگیر این خواهد بود که دیگران واسش تآیین تگلیف کنند. اگر میدونستیم چی ب.دیم و چی داریم میشیم, دنبال این فرهنگ غریب تازی نمیرفتیم. سعادتمند باشی.
چهار‌شنبه 10 فروردین 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
خدا رحم کنه که چه بلائی سر این کتیبه ها و سفال های دوران هخامنشی بیاد
چهار‌شنبه 10 فروردین 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
اگر ملتی تاریخ خود را درست نداند میشه این بدبختی و فلاکتی که در سال 57 درست کردیم و بی هویتی اقای saljog
چهار‌شنبه 10 فروردین 1390

Royan - المان - المان
خیلی اشتباه کردن به ایران پس دادن یه چند وقت دیگر توسط اخوندا یا فروخته میشه ویا نابود میشه ایکاش بطور امانت برای چند وقت دیگر نگه میداشتن قاضی با اینکه خیلی عادل بوده ولی عاقل نبوده . کاش چند تا از این قضات در ایران بودنند که بچه های مردم توی زندانها ار بین نروند.
چهار‌شنبه 10 فروردین 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
saljog - اتفاقا ما ایرانیان چون گذشته با شکوهمان را از یاد بردیم به ان روز دچار شدیم که یک مشت مغول و تازی بر ما فرمانروایی کنند. هرچه هم اکنون میکشیم از دوران حکومت صفویه و فاجاریه است. و شما هم زیاد جوش نزن آقای پانترک که تا سخن از گذشته ایرانزمین می آید مانند ملایان دشمن ایران، جوش میاورید. گذشته ایران بدجوری شماها را ناراحت میکند و بازگشت به ریشه ایرانی شما را میسوزاند. بهتر است درباره تاریخچه مهاجرت افوام ترک به کشورهای دیگر گفتگو کنی و به ایرانزمین کاری نداشته باشی.
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
خاک بر سر شاه تمام اثار باستانیمان را دو دستی تقدیم امریکا میکرد.مردک بیسواد یک کلاس خط میخی برای اثار ملی باز نکرد و اصولا شاه مردم ایران را ناقص عقل می پنداشت و غربیها را از ما بهترون.خدا لعنتشون کنه .
جمعه 12 فروردین 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +495شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +351پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +310یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +294رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +174«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد