زلزله ژاپن و لرزش تن ما ایرانی ها

زلزله ژاپن و لرزش تن ما ایرانی ها

عصرایران - زلزله مهیب اخیر ژاپن ، بی گمان از بزرگ ترین زمین لرزه های تاریخ بشر است ؛ زلزله ای به قدرت نزدیک به 9 ریشتر و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم هشت و نه دهم ریشتر! شدت زلزله به حدی بود که ژاپنی ها که به زمین لرزه عادت دارند و حتی به آن خو گرفته اند ، از آنچه رخ داده ، وحشت زده شدند به ویژه آن که همزمان با این زلزله ، سونامی سهمگینی با امواجی به ارتفاع 10 متر ، بنادر این کشور را در هم کوبید و تا لحظه نگارش این مطلب ، حدود 400 نفر را به کشتن داد.

"پس لرزه" های این زلزله نیز همچنان می آیند و می روند و جالب اینجاست که قدرت این پس لرزه ها عمدتاً حول و حوش 6 ریشتر است ، یعنی تقریباً برابر با زلزله 1382 بم که 6.3 ریشتر بود.هر چند که زلزله و سونامی ژاپن به عنوان یک فاجعه انسانی مورد توجه است و از این بابت نیز تاسف خود را ابراز می داریم ، اما این زلزله ، تن ما ایرانی ها را هم می لرزاند چه آن که ایران نیز همانند ژاپن بر روی کمر بند زلزله قرار دارد و کشوری زلزله خیز است اما بر خلاف ژاپنی ها که ایمن سازی را به عنوان یک "خط قرمز" حیاتی در ساخت و سازهایشان قرار داده و بدان پایبندند ، در ایران ، هنوز که هنوز است ساختمان های غیر استاندارد ساخته می شود تا بسیاری از ما ، شب ها در خانه هایی بخوابیم که معلوم نیست کی بر سرمان فروخواهند ریخت و گورمان خواهند شد.زلزله ای که در ژاپن آمد ، تقریباً دو و نیم ریشتر بیشتر از زلزله بم بود و این در حالی است که آمار تلفات ، اصلا قابل مقایسه نیست(بم:25000 کشته و 50000 مجروح) و بخش قابل توجهی از قربانیان ژاپنی هم نه بر اثر زلزله که به دلیل سونامی و غرق شدن در آب جان باخته اند. دو و نیم ریشتر بیشتر یعنی این که زلزله ژاپن 2500 برابر بزرگتر از زلزله بم بوده است.حال تصور کنید که چنین زلزله سهمگینی در تهران بیاید ؛ در آن صورت آیا چیزی از تهران باقی خواهد ماند؟ تعارف را کنار بگذاریم ؛ علم با هیچ کس سر شوخی ندارد ؛ وقتی بررسی های علمی نشان می دهد که زلزله تهران دیر و زود دارد و سوخت و سوز ندارد ، یعنی زمین لرزه در کمین است ، ویرانی و مرگ به سوی ما در حرکت هستند و ما همچنان به خاطر سود بیشتر ، خانه ها را کم توان می سازیم و به جای آن که ابتدا حیات خود و فرزندانمان را تضمین کنیم ، بر سر مسائل دست چندم بر سر و روی همدیگر می کوبیم. به عنوان مثال مجلس مان را بنگرید که نمایندگانش تا کنون چقدر درباره مسائل جناحی جار و جنجال به راه انداخته اند و چقدر برای ایمن سازی شهرها و روستاها در برابر خطر حتمی و گریز ناپذیر زلزله خود را به آب و آتش زده اند؟!البته ژاپن از همان ابتدا و خود به خود در برابر زلزله ایمن نبود ؛ در سال 1923 زلزله ای به بزرگی 8.3 ریشتری در ژاپن رخ داد که علیغم جمعیت اندک ژاپن نسبت به امروز 143 هزار نفر کشته شدند ولی با تعهد عمومی ژاپنی ها مبنی بر ایمن سازی ساختمان ها بعد از آن حادثه ، امروز زلزله های قوی تر ، تلفات کمتری می گیرند و اساساً خیلی اوقات حتی یک نفر هم بر اثر زلزله های بالاتر از 6 ریشتر و 7 ریشتر هم کشته نمی شود.ژاپنی ها از زلزله مهیب 1923 خود درس عبرت گرفتند و اینک آسوده خاطرند اما ما ایرانی ها ، جلوی چشم مان دیدیم که چگونه بم زیر و رو شد و رودبار و منجیل با خاک یکسان شدند ، طبس به خون نشست ، اما انگار نه انگار!فقط بلدیم شعار دهیم و تنها دولتمردانمان این گونه نیستند ، بلکه این آفت و مرضی است که به کل جامعه مان افتاده است.از آن مهندسی که در ساخت خانه و نظارت بر آن با بساز و بفروش تبانی می کند تا آن کارگری که خوب جوشکاری نمی کند و آن مامور شهرداری که خود را به ندیدن می زند تا ... همه و همه مقصرند و آیا سرنوشت محتوم چنین جامعه ای مرگ گروهی در شب یا روزی نیست که آن اتفاق بزرگ بیفتد؟!به راستی اگر ژاپنی ها هم مثل ما بودند امروز در زلزله 9 ریشتری شان چند میلیون نفر زیر خاک مدفون می شدند؟

karaji - سوئد - گتنبرگ
حرف حق !!!
یکشنبه 22 اسفند 1389

pelle - سوئد - استکهلم
متاسفانه عین حقیقت را نوشته ،نیرو وهزینه ای که در این ۳۲ سال جمهوری اسلامی برای داشتن حجاب زنان بکار برده اگر یک هزارمش هم بدنبال برنامه ریزی صحیح و ساختن ساختمانهای مقاوم درمقابل زلزله کرده بود امروز مردم ما اینقدراز زلزله دچار خسارت و تلفات جانی نمیشد. ولی چه حیف که انرژی هسته ای وحجاب زنان(که زنان با رعایت حجاب خود جلو زلزله را صد درصد و با گارنتی میگیرند)خیلی مهمترازهر مسئله ای برای حکومت اسلامی است .
یکشنبه 22 اسفند 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
این احمقهای بی سواد که در راس مملکت هستند فقط در این 32 سال جنایت و خیانت در حق ایران و ایرانی کردند یکی از حماقت و خیانت همین ساخت و سازهای بی رویه و غیر مهندسی در تهران خدایی نکرده زلزله با ریشتر بالا بیاید 90 در صد خانه ها مثل دومینو روی هم میخوابند خودتان حساب کنید چه فاجعه ای پیش میاید
یکشنبه 22 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
دوستان, منو ببخشید که چنین نظری دارم که هرچند این نظرم سرچشمه تاریخی دارد و ثابت هم شده زیرا این داستان اتفاق افتاده و ان اینکه حکومتهای دیکتاتوری را, که از طریق دمکراسی نمیتوان سر به نیست کرد, یکی از راهها برای خاتمه دادن به این رژیمها, بلاهای طبیعی است که باعث سقوط این حکومتها خواهد شد, بعنوان مثال 7 بلای اسمانی که باعث سقوط فرعون شد و یا 7 سال خشکسالی پیاپی یکی از تمدنهای مایا که به افول این تمدن و فرهنگ کمک کرد و یا دانشمندان با پیشبینی بر اینکه که اگر روز X در لوس انجلس زلزله انچنانی بوقوع بپیوندد, باعث شکست usa بعنون ابرقدرت خواهد بود ! حال ما سعی خواهیم کرد که بیاری هم , یکصدا و یکدل بر علیه این رژیم غیرانسانی نقش " زلزله و سونامی " را بازی کنیم و انان را روانه زباله دانی تاریخ ایران کنیم, وگرنه کور چه خواهد از خدا ? 2 چشم بینا ! حال اگر زلزله بما کمک کرد, حتما من هم نماز شکرانه زلزله را خواهم خواند ! شاد و زلزله باشیم .
یکشنبه 22 اسفند 1389

shaki59 - ایران - ملاط اباد
امیدوارم که این زلزله هرچه زودتر بیاید تو ایران تا این جماعت که نمیدونم چه اسمی بگذارم روشون نابود بشن.حتی خودم.ما ایرانیها با این گندکاریهامون روی هرچی بنده س سفید کردیم.شیطون با رفیق رفقاش باید بیاد جلومون لنگ بندازه.ماها استاد گند زدن/ترمالی/دوز و کلک و افراط و تفریط تو مسایلیم...خدا کنه که یک زلزله اساسی بیاد تا مخصوصا این اخوندا همگی به درک واصل بشن.اشکال نداره بگذارید تر و خشک با هم بسوزیم.
یکشنبه 22 اسفند 1389

bache shapoor - سوئد - یوسدال
جناب نویسنده مقاله , میخواستم یاداوری کنم که ژاپنیها امام زمان ندارند ولی ایرانیها امام زمان دارند و خودش کمک میکنه. بگذارید این بساز و بفروشها کار خودشان را بکنند.
یکشنبه 22 اسفند 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
shaki59 - ایران - ملاط اباد هموطن عزیز. امیدوارم هرچه زودتر این رژیم ضدبشری نابود بشه تا هیچ هموطنی آرزوی مرگ نکنه. مرگ برای خامنه ای و خمینی صفتان کمترین آرزوی منه ولی حیفه که هموطنانمون بخاطر بی لیاقتی رژیم ضدبشری ولی وقیح بیش از این صدمه ببینند. مرگ بر رژیم جهل و جنایت ولی وقیح
یکشنبه 22 اسفند 1389

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
جناب مقاله نویس مغز! ژاپنی ها چیزی بنام ولایت فقیه ندارند که امید و آینده رو ازشون بگیره. در ایران وقتی سیستم آخوندی انواع فساد و دزدی رو رایج کرده و دروغ قبحش رو از دست داده و تبدیل شده به هنر و زرنگی ، کدوم مهندس بیاد با دل و جان خونه بسازه؟ اصلا واسه چی بسازه؟ من ایرانی نوعی که می بینم که آرزوهام که بخوره تو سرم، حتا حقوق اولیه و ابتدایی من توسط ظلم ولایت فقیه و کفتارهاش پامال میشه چرا به فکر ساختن کشورم باشم که درش کفتارها همه چی رو به یغما ببرند؟؟ اگه دیگه خیلی حالیم باشه و یه چیزایی بفهمم میذارم کشورمو ترک می کنم و جایی زندگی می کنم که اقلا بعنوان انسان بهم احترام بذارن. در ایران هم همه به این رسیدن که ساختن وطن برای آخوند هیچ فایده ای نداره مخصوصا وقتی دزدهای سر گردنه اسم سپاه رو خودشون گذاشتن و با حمایت دیکتاتور ابلهی شدن مالک ناموس و وطن ایرونی ها. اینه فرق ایران و ژاپن
یکشنبه 22 اسفند 1389

مشتعل - سوئد - استکهلم
بابا خدا ما ایرانی هارو شفا بده آخه برادران عزیز من عمری تو صنعت این مملکت کار کردم وقتی تو پتروشیمی که از صنعتهای خطرناک به حساب میاد همه چیزرو ماست مالی می کنن که البته بعدها گندش درمیاد و صداش نه باوجود این که با نظارت شرکتهای اسپانسر اجرا میشه اینا کار خودشونو میکنن به خیالت برای خانه سازی دقت به خرج داده میشه اون هم تو مملکتی که مردمش دنبال یک سر پناه هستن دیگه کسی به ایمنی فکر نمی کنه ... یعنی زلزله تو تهران مثل آتیش زدن چاشنی بمب میمونه و تهران تو کتاب گینس به عنوان بزرگترین قتل گاه ثیت خواهد شد ... خدا بداد مردم تهران برسه همین !!!
یکشنبه 22 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
من اطمینان بهتون میدم که زلزله در ایران اگر هم بیاد به واسطه چاههای زیرزمینی نمیتونه باعث تخریب بشه پس نگران نباشین این موضوع طز پایان نامه من بود.
یکشنبه 22 اسفند 1389

siah76 - امریکا - لوس انجلس
دو چیز را باهم مقایسه کنید که حداقل یک وجه اشتراک داشته باشند...خر یک وسیله نقلیه است و بنز هم یک وسیله نقلیه دیگر...واقعیت تلخ...
یکشنبه 22 اسفند 1389

Royan - المان - المان
سمانه خانم - ایران - تهران تزت را بذار در کوزه ابش و بخور انقدر توتهران چاه هست که وقتی زلزله بیاد خونه ها مثل تمبر کنده میشن میرن پایین .دل خوش مدار و اسوده نباش امیدوارم تهران یه همچین مصیبتی را نبینه.
یکشنبه 22 اسفند 1389

niagara - ایران - تهران
سمانه خانم شما نمیدونی املای صحیح تز چیه اونوقت میای حرف از نوشتن تز میزنی؟باورم نمیشه یه تحصیل کرده اینقد قشری باشه.در ضمن خانم تحصیلات عالیه! آرتمیس اسم خانمه نه آقا.
دوشنبه 23 اسفند 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
سمانه = فاطی کماندو دانشمندان جهان هاج و واج مانده اند که چرا ابن روش ابدوخیاری شما به فکرشان نیامد با این تجزیه و تحلیل اسلامیت که در مورد زلزله کردی جایزه نوبل را از ان خود کردی همانطور که رهبرت در مورد زلزله و افتادن ادم روی عمه خانمش از طبقه بالا در کتاب معروفش توزیعه های خوبی داده بود
دوشنبه 23 اسفند 1389

bita tehrani - کانادا - ویکتوریا
دکتر کردان در خاطراتش از شخصی با مشخصات سمونه خانوم نوشته که در تصحیح دیکته کتب منتشر شده توسط جناب کردان با ایشان همکاری داشته!!!
دوشنبه 23 اسفند 1389

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
به به این سمانه خانم مارو کشته. فکر کنم ایشان جزئی از ارتش سایبری سپاه باشند که از گذشته خود پرده برداری کرده . ایشان بقول خودش طزش را در تخلیه چاه نوشته البته به طور عملی و حتمن دکترا هم در این رشته دارن. درضمن در توانائی ارتش سایبری شک نکنید چون امثال ایشان توش زیادن. واقعا که دست گلتون درد نکته.
دوشنبه 23 اسفند 1389

kili_patilaki - قطر - دوحه
سمانه خانم - ایران - تهران:لطف میکنین یه کم توضیح بدین؟ آخه من خیلی نگرانم.
دوشنبه 23 اسفند 1389

ramin.jp - ژاپن - سایتاما
bita tehraniسلام.دوستان اینجا هرروز داره زلزله میاد.نیروگاهای اتمی داره منفجر میشه.طفلهای بی گناه رو من می بینم نمیتونم کمک کنم...من بعنوان فردی از همایش انسانئ سعی مکنم ...شماهم.لطفا .حتا 1 sentما کمک کنید
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

PARVANE1 - انگلیس - برنموث
khosh bavar سلام من جدیدم.همه وقت و همیشه اول چشمم به دنبال نظرارت میگرده.امیدوارم همیشه شاد و خوش باور باشی.سال نومبارک.x
شنبه 28 اسفند 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله