روسیه آماده فروش اسلحه مجاز به ایران است

روسیه آماده فروش اسلحه مجاز به ایران است

مقامات روسیه از اجرای قرارداد فروش موشکهای اس 300 به ایران خودداری کرده اند

روز پنجشنبه، 19 اسفند (10 مارس)، آناتولی ایسایکین، مدیر عامل شرکت دولتی روسوبرون اکسپورت، که انحصار تجارت تسلیحات و تکنولوژی تسلیحاتی را در روسیه در دست دارد، گفت که این شرکت همچنان آماده است تسلیحات و فناوری تسلیحاتی را که فروش آنها به ایران منع نشده به این کشور صادر کند.

آقای ایسایکین در مصاحبه با خبرگزاری روسی اینترفاکس افزود: "طبیعتا ما گفتگو با ایران را در زمینه همکاری های نظامی و فنی به طور کامل منتفی نمی دانیم."

به گفته وی، صدور تسلیحاتی به ایران مجاز است که قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل و همچنین فرمان رئیس جمهوری روسیه فروش آنها را به جمهوری اسلامی منع نکرده باشد.

مدیرعامل روسویرون اکسپورت گفته است: "اگرچه ما دقیقا در انطباق با محتوای فرمان ریاست جمهوری عمل می کنیم، اما هنوز هم انواعی از اقلام نظامی وجود دارد که مشمول این فهرست نیست و ما مجاز هستیم در مورد فروش آنها با ایران وارد مذاکره شویم."

در ماه سپتامبر سال گذشته، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشور او در تبعیت از قطعنامه شماره 1929 مصوب شورای امنیت، نمی تواند به قرارداد تحویل موشک های زمین به هوا از نوع اس 300 به ایران عمل کند.

در همان زمان، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، با صدور فرمانی با عنوان "تدابیر اجرایی راجع به قطعنامه شمال 1929 شورای امنیت" صدور سیستم موشکی اس 300 همچنین ارائه فناوری و تحویل قطعات مربوط به موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک اتمی را به ایران ممنوع کرد.

براساس فرمان رئیس جمهوری روسیه، حمل برخی تسلیحات نظامی ازقلمرو روسیه به مقصد ایران هم ممنوع است ولو اینکه این تسلیحات در کشور ثالث ساخته و به ایران فروخته شده باشد.

صادرات تسلیحاتی روسیه و تحولات منطقه

روسوبرون اگسپورت نگران تاثیر منفی تحولات منطقه بر صادرات اسلحه است

تانک و زرهپوش، تجهیزات توپخانه ای، هواپیماهای جنگنده، هلی کوپتر نظامی، ناوهای جنگی، موشک و تجهیزات موشکی از جمله اقلامی است که آقای مدودف عبور آنها از خاک روسیه به مقصد ایران را ممنوع کرده است.

سخنان رئیس روسوبرون اکسپورت در مورد صدور تسلیحات مجاز به ایران در حالی انتشار می یابد که برخی منابع روسی نسبت به تاثیر تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بر صادرات تسلیحاتی این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

روسیه پس از ایالات متحده، بزرگترین صادرکننده اسلحه در جهان و از تامین کنندگان عمده نیاز تسلیحاتی برخی کشورهای منطقه است و بخش قابل توجهی از درآمد ارزی روسیه از این محل کسب می شود.

روز چهارشنبه، آقای ایسایکین گفت که شرکت روسوبرون اکسپورت از نزدیک تحولات منطقه خاورمیانه را زیر نظر دارد و افزود که این شرکت "طی سال های اخیر، همکاری های ثمربخشی با کشورهای منطقه داشته است."

وی تاکید کرد که این تحولات احتمالا بر اکثر قراردادهای تسلیحاتی موجود تاثیری نخواهد داشت اما بی ثباتی در کشورهای منطقه به آن معنی است که عقد قراردادهای جدید فروش اسلحه با موانعی مواجه شود.

مدیرعامل شرکت روسوبرون اکسپورت گفت که این شرکت قراردادی با تونس نداشته اما مصر از مشتریان مهم شرکت در خاورمیانه بوده و ابراز امیدواری کرد که این رابطه همچنان ادامه یابد.

در مورد لیبی، آقای ایسایکین گفت که تحریم های سازمان ملل مانع از ادامه همکاری تسلیحاتی با حکومت لیبی شده و اجرای قرارداد فروش چهار میلیارد اسلحه روسی به آن کشور را غیر ممکن ساخته است.

haghighatgo - آلمان - برلین
منظورتون چیه آقای روسیه از سلاح مجاز؟. یعنی از نوع پلایستیکش و یا پنبه ایش ویا گرفتن میلیاردها اسکناس دلار مجاز از حکومت اشغالگر عرب نژاد و یهودی نژادها در ایرانه و یا بهترش عسل ملاهاست!!! . روسیه مثلیکه بد جوری اسلحه تو انبارهات پر شده و خریدارهم براش نداری و نمی دونی که تو فالان جای کدوم کشور جهان سومی ....نی که غربی ها عصبانی نشن و نمی تونی هم همین جوری تو افریقا آبش کنی وگرنه امریکا و انگلیس یه سیلی داغ بهت میزنن !! پس راه نزدیک فروش اسلحت امپراطوری پاسدارچی های اشغالگر ایرانه ... !! میگی گور پدر هر چی ایرانی کرده با عبا بی عبا ...با حجاب ..بد حجاب ..بی حجاب ..عرب نژاد ...ایرانی نژاد..عثمانی نژاد و فقط پولشون و عسلشون رو دوست داری !!!
جمعه 20 اسفند 1389

halandon - کانادا - کبک
شما روسهای نامرد خوب این ملاهای متحجر رو عنتر و منتر خودتون کردید.اون از اون زیردریاییهای گازوییلی عهد بوق که بهشان چپاندی و الاغها چه کیفی هم کردند.اون نیروگاه بوشهر که بیست ساله همه رو سر کار گزاشتین.اونهم از موشکهای اس300 که دقیقه 90 یه بیلاخ بهشون دادید.بابا شما چقدر پروید.و اخوندها چقدر یابوووووووو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جمعه 20 اسفند 1389

sarehaal - ایران - ناکجااباد
روسیه سالهاست اشغالشو به ما میده و به این بهانه ایرانو میدوشه
جمعه 20 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
همیشه همینطور بوده که کشورهای همسایه باید در برابر ابرقدرتها از هم حمایت کنن
جمعه 20 اسفند 1389

svenskpojke - سوئد - استکهلم
باز میخواهند که پول بگیرند و همان اش و همان کاسه
جمعه 20 اسفند 1389

مشتعل - سوئد - استکهلم
آی میشه با همین اسله های مجاز روس ها رو کشت و اونجا هم جمهوری اسلامی راه انداخت حالی میده کشتن تاواریشا توسط برادرای مسلمان چچن و اینگوش اون هم با اسلحه های مجاز روسی !!!
جمعه 20 اسفند 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
آناتومی واکسی ایکین،به جان هیکلت قسم اجازه چنین غلطی را آمریک و اروپا هرگز نمیدهند.شما کثافتهای خونریز و ونخوار فقط.شل کن و.صفت کن میکنی.البته شغل و درآمد شما از ساخت و صادر انواع سلاحهای ضد بشریست و از جنگ و خونریزی لذت می برید مرگ و ننگ باد شماها و خریدار سلاحها
جمعه 20 اسفند 1389

ناگفتنی - ایران - یزد
یه روزی همین سلاح هایی که به ایران می فروشید بلای جان خودتان خواهد شد.فکر می کنید دولت ایران که به مردم خودش رحم نمی کند به شما رحم می کند.برای حفظ منافع اقتصادی خیلی راههای دیگر هم وجود دارد.
شنبه 21 اسفند 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +508شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +369پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +316یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +296رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +245سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +219نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +168حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله