ولاسکو از ۱۵ سال پیش هیچ جامی را فتح نکرده است

ولاسکو از ۱۵ سال پیش هیچ جامی را فتح نکرده است

خولیو ولاسکو، یکی از مشهورترین مربیان والیبال جهان از کشور آرژانتین، در سن ۶۰ سالگی و در سال‌های پایانی فعالیت حرفه‌ایش، در آستانه عقد قرارداد با تیم ملی والیبال ایران قرار دارد. گوشه‌ای از سوابق او را در ادامه بخوانید.

خولیو ولاسکو، مربی آرژانتینی والیبال

در شرایطی که خبرگزاری‌های داخلی در ایران از امضای قرارداد خولیو ولاسکو با تیم ملی والیبال این کشور خبر داده بودند، ‌دبیر فدراسیون والیبال این خبر را تکذیب کرد و گفت: «ولاسکو الان در سمیناری در آرژانتین شرکت کرده و پس از بازگشت او، مذاکرات را ادامه خواهیم داد». ولاسکو در صورت قبول این مسئولیت، جایگزین حسین معدنی، سرمربی جوان تیم ملی والیبال خواهد شد که طی سه سال اخیر، نتایج درخشانی با این تیم کسب کرده است. قهرمانی در جام کنفدراسیون‌های آسیا، صعود به مسابقات جهانی والیبال، پنج گیم نبرد پایاپای با تیم ملی ایتالیا و سرانجام، نایب‌قهرمانی در بازی‌های آسیایی گوانجو، از افتخاراتی هستند که در دوران سرمربیگری حسین معدنی رقم خوردند.

سوابق درخشان ولاسکو

خولیو ولاسکو اصالتی آرژانتینی دارد اما کاپ‌های فراوانی که با ایتالیا کسب کرده، گاهی باعث اشتباه علاقمندان والیبال در تشخیص ملیت او می‌شود. ولاسکو در اواخر دهه ۶۰ میلادی، بهترین والیبالیست ‌آرژانتین بود. او همچنین در سال ۱۹۸۱ به عنوان مربی در تیم ملی کشورش فعالیت کرد و چهار جام قهرمانی هم در لیگ والیبال آرژانتین دارد. اما در پی کوچ گسترده ستارگان فوتبال آرژانتین به سری آ (لیگ برتر فوتبال باشگاهی ایتالیا)، این مربی مستعد والیبال نیز راهی "سرزمین آتزوری" شد.

ولاسکو در سال ۱۹۸۵ هدایت تیم "مودنا" را در سطح اول والیبال ایتالیا بر عهده گرفت و رکوردی اعجاب‌انگیز با شاگردانش به جا گذاشت: ۴ سال قهرمانی پیاپی در لیگ ایتالیا - ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ - و سه جام حذفی در همین زمان. به این ترتیب، هیچ چیز مانع از سرمربیگری او در تیم ملی ایتالیا نبود. ولاسکو در سال ۱۹۸۹ هدایت لاجوردی‌پوشان را برعهده گرفت و هفت سال در این سمت باقی ماند. دو بار فتح مسابقات جهانی، یک قهرمانی در جام جهانی، سه کاپ در جام ملت‌های اروپا و پنج بار ظفرمندی در لیگ جهانی والیبال باعث شد ایتالیای ولاسکو طی مدتی نزدیک به یک دهه، حرف اول دنیای توپ و تور را بزند. یک نقره از جام ملت‌ها، یک نقره و یک برنز از لیگ جهانی به انضمام نایب‌قهرمانی در المپیک آتلانتا، از دیگر افتخاراتی هستند که تیم‌های او کسب کردند.

آغاز دوران نزول ولاسکو

او از سال ۱۹۹۷ به مدت دو سال سرمربیگری تیم ملی دختران ایتالیا را پذیرفت. از سال ۲۰۰۱ نیز به مدت سه سال، هدایت تیم ملی جمهوری چک را عهده‌دار شد. در سال ۲۰۰۳ به عرصه باشگاهی بازگشت و در ایتالیا روی نیمکت پیاچنزا نشست. سپس به تیم خاطره‌انگیزش، یعنی مودنا بازگشت اما طی سه سال همکاری با این تیم، هرگز نتوانست حتی گوشه‌ای از افتخارات دهه ۹۰ را تکرار کند.

"گابه کا" مقصد بعدی و آخرین باشگاه ولاسکو بود. پس از آن - از سال ۲۰۰۸ تا هفته گذشته - هم هدایت تیم ملی اسپانیا را برعهده داشت. اسپانیایی‌ها که پیش از جذب ولاسکو و در سال ۲۰۰۷ قهرمان اروپا شده بودند، با او به رده نهمی این قاره سقوط کردند و دو سال پیاپی به لیگ جهانی والیبال صعود نکردند.

به این ترتیب از نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ به این سو، او هرگز نتوانسته موفقیت‌های قبلی‌اش را، چه در عرصه باشگاهی و چه در رده ملی تکرار کند. باید دید آیا ولاسکو می‌تواند طلسم سال‌ها ناکامی در فتح جام‌های مهم را با تیم ملی ایران بشکند و وداعی شیرین با عرصه مربیگری داشته باشد؟

مهدی رستم پور

khosh bavar - ایران - یزد
خول یو (U Crazy ) ولاسکو رو ولش کن بابا !
چهار‌شنبه 18 اسفند 1389

saitama - ژاپن - توکیو
مصیبت هائی داره سر کشورمون هیچی حالا باید غم اینکه ولاسکو از ۱۵ سال پیش هیچ جامی را فتح نکرده است را هم بخوریم حالا اینو چیکارش کنیم?
چهار‌شنبه 18 اسفند 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله