بررسی روزنامه های صبح سه شنبه تهران؛ ۱۷ اسفند

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه تهران؛ 17 اسفند

مسعود بهنود

روزنامه‌نگار

اجلاس خبرگان و تاج زاده در لندن

"اجلاس خبرساز خبرگان" عنوان اصلی جام جم است، تهران امروز از "روز موعود خبرگان" نوشته، آرمان "تشخیص مصلحت خبرگان" را در صدر اخبار خود آورده و "تداوم اصلاحات مردمی ضامن صیانت از قانون اساسی" عنوان اول مردم سالاری است.

رقیبان انتخابات - عکس از ابتکار

به نوشته روزنامه ابتکار آیت الله مهدوی کنی که قرار است در اجلاس مجلس خبرگان رهبری برای ریاست بر این مجلس کاندیدا شود صبح دیروز با یک مقام عالیرتبه نظام دیدار کرده است .

به گزارش این روزنامه در این دیدار در مورد مسائل مختلف از جمله اجلاس آتی مجلس خبرگان مواردی مطرح شده است. هنوز از محتوای جلسه آیت الله مهدوی کنی با یک مقام عالیرتبه نظام اخبار دقیقی در دست نیست .

صادق‌زیباکلام در سرمقاله آرمان نوشته آیت‌الله مهدوی کنی در روزهای طولانی که در بند عمومی زندان اوین در سال‌های 53 تا 57 به همراه هاشمی رفسنجانی حبس می‌کشیدند، هرگز فکر نمی‌کرد که روزی روزگاری خواهد آمد که او با هاشمی در انتخاباتی رقابت کند. نه تنها در سال‌های سخت مبارزه زندان و تبعید او هرگز به این مساله فکر نمی‌کرد، بلکه شاید تا همین چند روز پیش هم باور نداشت که در رقابتی با رفیق و همرزم قریب به 50 ساله‌اش حضوریابد. اما سیاست چنین است و بعضی از سیاستمداران را وادار می‌سازد تا تصمیمات سخت بگیرند.

نویسنده کتاب هاشمی بدون رتوش تاکید کرده این ایام سخت است برای آیت‌الله‌ مهدوی کنی چرا که مهدوی‌کنی پیش از آنکه سیاستمدار باشد یک روحانی با تقوا و خداترس است که حاضر نیست قیامتش را به همه پست‌ها و مقام‌های دنیوی بفروشد. پست و مقام و قدرت و ریاست و جاه و جلال که سهل است، او حاضر نیست برای همه ثروت و مقام‌ها و مناصب این دنیا عملی را انجام دهد که نسبت به درستی آن از منظر دینی و اخلاقی تردید داشته باشد. شاید به واسطه مجموعه این ملاحظات بوده که مهدوی کنی در عمل خیلی وارد عرصه سیاست نشد و ترجیح داد در عمل پست و سمت و منصبی نداشته باشد و به تعییر علما و فقها عمل به احتیاط کرد.

مقاله آرمان بدان جا می رسد که اگرهم هر دو وارد عرصه رقابت شوند، بر اساس تکلیف این کار را می‌کنند نه اینکه یکی بخواهد دیگری را حذف کند، در صورت ورود هم به صورت کاملاً قانونمند و با رعایت قواعد بازی به یک رقابت سالم می‌پردازند، در نهایت هر کدامشان هم پیروز رقابت شوند، قطعا آن دیگری ناراحت نخواهد شد.

تاج زاده در لندن

خبر و ابتکار از زبان یک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نوشته اند نظام را باید با چنگ و دندان نگه داشت و عیب‌های آن را برطرف کرد. کسی که بگوید این نظام عیبی ندارد دروغ گفته است. نمی‌توان گفت که به هدف رسیده‌ایم اما در راهیم که برسیم.

به گزارش ابتکار جعفر شجونی در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفته : به آقای [موسوی] اردبیلی نامه نوشته بودند که نظامی که روحانیت آن امثال احمد جنتی و مصباح یزدی و سیداحمد خاتمی باشد و غیر روحانی آن احمدی‌نژاد و نقدی و جلال‌الدین فارسی قبول نداریم. من هم به آقای اردبیلی نامه نوشتم که شما را به خدا جواب این‌ها را بدهید.

وی همچنین گفت: خدا می‌داند ذره‌ای بدجنسی و پدرسوختگی در وجودم نیست، نه از رهبری پول می‌گیرم نه از احمدی‌نژاد، سه ماه درس آقای اردبیلی رفتم بعد رها کردم، رفتم سر درس آیت‌الله بهجت. ما روی اهداف امام و شهدا ارادت داریم و هدفی هستیم نه علفی!

شجونی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عملکرد هاشمی‌رفسنجانی و اعتقاد بر نقش وی در رای‌آوری بهزاد نبوی در مجلس هم‌چنین اظهار کرد: موتلفه‌ای‌ها از هاشمی که حمایت می‌کنند نیت‌شان خیر است ولی خود هاشمی این‌ها را قبول ندارد.

خبر نوشته وی در بخش دیگری از سخنانش گفته: مردم باید بریزند و موسسه نشر آثار امام را از دست موسوی خویینی‌ها و این‌ها نجات دهند.

شجونی در بخش دیگری از سخنانش نیز گفته است: به تاج‌زاده و مهاجرانی گفتم بیایید کمی هدایت‌تان کنم به راه راست؛ گفتند ما به راه راست هدایت شده‌ایم. لابد شده‌اند که رفته‌ اند اتاق لندن.

ادامه داستان قذافی


"نبرد خونین با مزودوان قذافی، انقلابیون برای تصرف پایتخت آماده می شوند" عنوان اصلی کیهان است، روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "قذافی حاضر به کناره گیری شد" و"واکنش مداخله‌جویانه اشتون در پی تشدید ناکامی‌ها در منطقه" گزارش اصلی سیاست روز است.

حجت‌الله‌جودکی در آرمان نوشته به نظر می‌رسد بزرگان ما درست گفته‌اند. آقای معمر قذافی سوسیالیستی بود که خود را ناصریست هم می‌پنداشت و تلاش می‌کرد تا جای خالی جمال عبدالناصر را با فعالیت‌های ضد امپریالیستی پر نماید. البته ناصر همچو او پوپولیست نبود و ظاهر و باطنش خیلی فرقی با هم نداشت. آقای قذافی از همان ابتدا با نگارش کتاب سبز، نظام ایدئولوژیکی را در لیبی بنیان نهاد. کتاب سبز حاوی مطالب دلفریبی است.

در ادامه این مقاله آمده: از دیدگاه او با بودن کتاب سبز دیگر نیازی به کتب دیگر نیست، از این‌رو مردم لیبی بر خلاف مصر از دانشگاه‌های معتبری برخوردار نیستند. نظام شورایی مطلوب او نیز چیزی جز نظام قبایلی نیست که وی تلاش کرده تا لباس تازه‌ای بر قامت آن بدوزد. در این کشور شعار حرف اول را می‌زند. وی خودش را مجاهد و ضد امپریالیست می‌داند، از این‌رو هر کس با وی مخالف باشد، مزدور امپریالیست است.

مقاله آرمان تاکید کرده تلویزیون لیبی ادعا می‌کند در لیبی خبری نیست و هرکس باور ندارد، بیاید و ببیند! گاهی نیز جوانانی را که دستگیر شده‌اند، وادار به مصاحبه می‌کنند تا زیر شکنجه و بر اثر فشار و گرسنگی بگویند که القاعده آنان را فریفته و به آنها قرص‌های روانگردان داده است و آنها هم به همین دلیل مشاعر خود را از دست داده و به تاسیسات دولتی حمله کرده‌اند! برخی از کسانی‌ که به تازگی از زندان‌های این کشور آزاد شده‌اند در جلوی دوربین‌های بین‌المللی اعتراف می‌کنند که آنچه را در تلویزیون لیبی گفته‌اند، ناشی از شکنجه و از ترس عواقب وخیم آن بوده است!

پویا جبل عاملی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته با وجود اینکه اقتصاد جهانی توانسته با مشکلاتی از بزرگ‌ترین بحران پس از رکود دهه 1930 عبور کند اما این عبور هنوز تکمیل نشده، بی ثباتی دیگری آن را تهدید می‌کند: ناآرامی‌های خاورمیانه. تا زمانی که ناآرامی‌ها در کشورهایی بود که نفتخیز نبودند، اقتصادجهانی آن چنان وقعی به این تحولات از منظر اقتصادی نمی‌گذاشت، اما پس از دوماه، دومینو به لیبی رسید. کشوری نفتخیز با تولید تعیین کننده که باعث شد قیمت نفت (برنت) به بیش از 115 دلار برسد وحال بیم آن می‌رود که دومینو بیش از این هم، به حرکتش ادامه دهد.

به نوشته این مقاله رسیدن شعله‌های نارضایتی به لیبی در حالی صورت می‌گیرد که این کشور آن‌چنان در وضعیت نامساعد اقتصادی نیست و همین امر باعث شده تا تصور توسعه ناآرامی‌ها در کشورهای نفتی مشابه نامعقول نباشد. در این شرایط، اما پیروزی و شکست مخالفان می‌تواند بر حوادث مشابه دیگر کشورها تاثیرگذار باشد که اگر یک آجر دومینو نیفتد، دومینو متوقف می‌شود و شاید قذافی به دنبال این سناریو است؛ سناریویی که حتی با ریختن خون‌های بسیار محقق شود.

سرمقاله دنیای اقتصاد تاکید کرده آنچه اکنون برای اقتصاد جهانی مهم است آنکه شکست کامل قذافی سناریوی قیمت‌های تاریخی نفت را تقویت می‌کند و این راهی است که گویی به خاطر سطح استفاده از خشونت توسط قذافی، جامعه بین‌الملل به استقبالش می‌رود و دیگر حاضر نیست شاهد این همه خونریزی باشد و این نشان اخلاق جامعه جهانی است، امری که در موضوع مصر نیز خودنمایی کرد.

محمد صفری در مقاله ای در سیاست روز با عنوان "بیداری اسلامی پاسخ دیپلوماتیک نیاز ندارد" نوشته ایران با یک انقلاب اسلامی، 32 سال پیش از این مسیری که اکنون مردم کشورهایی از جمله مصر، تونس، لیبی، بحرین، یمن و ... آغاز کرده‌اند، رفته است و حاصل آن نیز رهایی از استبداد، دیکتاتوری وابستگی به غرب و شرق، استقلال در تصمیم‌گیری و به چالش‌کشاندن آمریکا و غرب در دنیا از دستاوردهای مهم ایران است که البته پیشرفت‌های علمی و اقتصادی را نیز باید به آن افزود.

با این همه به نوشته این مقاله عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه پس از قیام مردم مصر به این کشور سفر کرد و رایزنی‌هایی را نیز انجام داد. اما از سوی جمهوری اسلامی ایران در این باره دیپلماسی فعالی دیده نمی‌شود.

توصیه نویسنده سیاست روز این است:باید کمی از سیاسی‌بازی دست برداریم و صریح‌تر، از قیام‌های مردمی منطقه حمایت کنیم. قیام مردمی کشورهای اسلامی به مانند یک مصاحبه اختصاصی با یک دیپلمات ارشد یا وزیر خارجه نیست که به پاسخ‌های دیپلماتیک اکتفا کند. آنها اکنون نیازمند حمایت‌های بی‌دریغ ام‌القرای جهان اسلام هستند. باید بشتابیم تا دیر نشده وگرنه این بیداری اسلامی مصادره خواهد شد.

مترو و تخریب در اصفهان

جعفر مدرس صادقی در سرمقاله روزگار نوشته یک دستگاه حفاری به اسم تی بی ام افتاده است دست مهندسان و مدیران تجدّ دطلبی که قصد دارند شهری را که به تاریخش می نازد ببرند به سوی آینده - راه میان بر که عبارت است از یک تونل تاریک و مخوف که به روایتی چهارده متر و به روایتی بیست متر زیر زمین است. یکی از این حضرات، چهار سال و نیم پیش، در جواب اعتراض به قطع کردن درختهای کهنسال چهارباغ بالا ، گفته بود به هر حال مردم باید تصمیم خودشان را بگیرند که مترو میخواهند یا درخت یا چهارباغ.

به نوشته این نویسنده اصفهانی آن زمان که ایشان این اظهار نظر را میکرد، هنوز خیلیها از عُمق فاجعه بیخبر بودند. عُمق فاجعه داشت در زیر زمین اتفاق میافتاد. نقشه این بود که تونل از زیر چهارباغ پایین، برود تا زیر دروازه دولت و از زیر چهارباغ عباسی و از زیر زاینده رود. تعمیر دستگاه حفاری و تهیه ی مقدمات برای ادامه ی کار یک سال و نیم طول کشید. تی بی ام تعمیرشده دوباره به کار افتاد، اما فقط چند روز بعد از شروع دوباره ی عملیات حفاری، در فاصله ی کمی بعد از پل زمین فرونشست.

در پایان سرمقاله روزگار آمده: فاجعه ی اصلی زیر زمین دارد اتفاق میافتد و چه فرقی میکند که در عمق چهارده متری یا بیست متری. یک اسباب بازی خطرناک به اسم تی بی ام افتاده است دست آینده پرستانی که با تیشه افتاده اند به جان ریشهی تاریخ یک شهر و یک مملکت. یک نفر توی این میدان نیست که این اسباب بازی را از دست آنها بگیرد.

آلودگی بزرگ جنوب

خیابانهای بوشهر - عکس از خراسانخراسان نوشته آلودگی های ناشی از گرد و غبار، هوای استان های غربی و جنوب غربی کشور را در چند روز گذشته بحرانی کرد. ورود این آلاینده ها در چند سال اخیر به طور گسترده مشاهده شده است و حتی به تهران هم رسید، اما در سال جاری این آلودگی ها زودتر از سال های گذشته مشاهده شد.این گرد و غبارها که با محدود کردن دید برخی از فعالیت ها ازجمله پرواز هواپیماها را مختل می کند برای کودکان و افراد بیمار و سالخورده نیز مخاطراتی را در پی دارد که به دنبال ورود آلاینده ها به شهرهای غربی موجب تعطیلی مدارس شد.

خبرهای کوتاه امروز

ترک جلسه

ابتکار خبر داده چهار نفر از علمای شیراز مراسم سخنرانی رئیس جمهور را به دلیل گنجاندن اجرای زنده موسیقی ترک کردند چرا که پس از سخنرانی احمدزاده استاندار فارس و محرابیان وزیر صنایع، یک گروه موسیقی سنتی در جایگاه مستقر شد که به اجرای موسیقی بپردازد که در این هنگام، آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان، آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب نماینده فارس در مجلس خبرگان، آیت الله سید محمد مهدی دستغیب تولیت آستان شاهچراغ و آیت الله زبرجد تولیت آستان مقدس سیدعلاء الدین حسین به نشانه اعتراض مراسم را ترک کردند.

این گزارش نشان می دهد اما کنسرت اجرا شد و پس از آن نیز احمدی نژاد رئیس جمهور به سخنرانی پرداخت.

علت بازنشستگی شاعر

تهران امروز نوشته علی معلم دامغانی اولین شاعر ایرانی است که بازنشستگی خود را از عرصه شعر و شاعری ، چند روز پیش در مراسم پایانی جشنواره‌ شعر فجر، اعلام کرد . حالا روز گذشته این شاعر دلایلش را برای خداحافظی از عرصه‌ شعر اعلام کرد و گفت : « باید عارف می‌شدم نه شاعر . معلم دامغانی دلایل کناره گیری خود از شاعری را مشغله‌ها و گرفتاری‌های روزمره اعلام می‌کند و می‌گوید:« این مسئله بسیار روشن است. واقعا روزگار و گرفتاری و مشغله‌ها و بیماریم فرصت شعر گفتن را گرفته است و از سوی دیگر شاعری به روزگار جوانی آدم مربوط می‌شود. حالا باید عارف می‌شدم که نشدم. جوانی و دوران عاشق شدن هم که گذشت. پس حرفی برای شاعر بودن نمی‌ماند. آدم در این سن و سال باید عارف باشد تا شاعر باشد.»

به نوشته این روزنامه علی معلم دامغانی که این روزها ریاست فرهنگستان هنرها را به عهده دارد حال و هوای شعرهایش را که بیشتر مخاطبانش جوانان بوده‌اند را مناسب این روزها نمی داند اما مسئله این است که اگر او سراغ شعر نرود ممکن است شعر سراغ او بیاید. خود گفته « حال اگر چنین اتفاقی هم افتاد، اشکالی پیش نمی‌آید؛ آن را برای آیندگان می‌گذاریم؛ به هرحال، هرکس باید از خودش میراثی باقی بگذارد.شعرهایی که من می‌سرودم، بیشتر با طبع جوانان سروکار داشت و اکنون دیگر به من نمی‌آید؛ آدمی در این سن و سال باید عارف باشد.»

آزادی محمد صالح نقره کار

مردم سالاری خبر داده محمد صالحنقره کار،به قید کفالت از زندان آزاد شد. به گزارش آفتاب، محمد صالحنقره کار پس از 25 روز بازداشت،از زندان اوین آزاد شد.

محمد صالح نقره کار مدیر سابق روابط عمومی دادستانی کل کشور سال گذشته در جریان اعتراضات انتخاباتی دستگیر و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

به شجریان مجوز نمی دهند

مردم سالاری نوشته علیرغم این که چندین ماه از ارائه جدیدترین آلبوم محمدرضا شجریان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذرد، این وزارتخانه هیچ تصمیمی در خصوص صدور یا عدم صدور مجوز برای این آلبوم اتخاذ نکرده است.

به نوشته این روزنامه به همین دلیل برخی منابع آگاه احتمال می دهند شجریان از این پس آلبوم های خود را در خارج از ایران منتشر نماید. پیش از این شجریان اعلام کرده بود قصد دارد تا در مهرماه سال جاری در ایران کنسرت دهد که این امر نیز محقق نشد.

کنکوربرای انتخاب وزیر!

آرمان نوشته اسکندری وزیر سابق کشاورزی در یک جمع دوستانه خاطره‌ای نقل کرد، وی گفت: سال 84 آقای احمدی‌نژاد از من دعوت کرد تا به ساختمان قدیم مجلس بروم و من هم پذیرفتم. اما اصلا تصور هم نمی‌کردم که نظرش وزیر شدن من باشد. خلاصه رسیدم به محل قرار و رفتم پیش دکتر، احمدی‌نژاد ابتدا یکسری سوالات عمومی و تخصصی در حوزه کشاورزی از من پرسید و من هم جواب دادم، در ادامه درباره مشکلات کشاورزان سوالاتی داشت که به آنها هم پاسخ دادم، بعد از اینکه سوالات ایشان تمام شد؛ به من گفت فلانی شما را برای وزارت جهاد معرفی می‌کنم.

شوخی با تیترها

ابتکار نوشته:

- قالیباف: برای دولت خوب نیست که می‌گویند، حال که «هاشمی» رفته به مترو پول می‌دهند [می خوای حال که«هاشمی» رفته هم پول ندیم؟]- دری نجف‌آبادی:‌ رسانه دیداری و شنیداری کشورمان مورد توجه ویژه مردم دنیا است [شنیدم به اندازه «فارسی وان» بیننده داره]

- رئیس‌جمهور:سعدی و حافظ به تنهایی معادل تمام ثروت‌ کشورها ارزش دارند [کاش می‌شد هدفمندشون کرد]

- قالیباف: تغییر مدیر عامل مترو معامله سیاسی نبود [یک معامله اقتصادی بود]

- قذافی حاضر به کناره‌گیری مشروط شد [به شرطی که سرکار بمونم]- محسن هاشمی، مشاور قالیباف شد [فعلا دور و بر مترو آفتابی نشور تا این پولو از دولت بگیریم]

- شجونی:ذره ای پدرسوختگی و بدذاتی در وجودم نیست! [بیایین بپرسین]

- دلایل علی معلم دامغانی برای خداحافظی با شاعری [شعر دکتر احمدی نژاد را که دیدم فهمیدم که باید عرصه را ترک کنم]

- معیارهای انتخاب رییس مجلس خبرگان از زبان اصولگرایان [قبلا رئیس خبرگان نبوده باشد، رئیس مجمع تشخیص هم نباشد، در دولت سازندگی رئیس جمهور نبوده باشدو]

- یک سایت اصولگرا: حمله به فائزه هاشمی مشکوک است [شاید اون آقایی که حمله می‌کنه برادرش باشه]

کارتون روز از علی کاشی - روزنامه مردم سالاری

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله