احمدی‌نژاد: ایران در جلوگیری از تخریب محیط زیست نمونه است

احمدی‌نژاد: ایران در جلوگیری از تخریب محیط زیست نمونه است

رئیس جمهور ایران کشورهای جهان را به بی‌مبالاتی در حفظ محیط زیست متهم کرد ولی ایران را در این زمینه مستثنا دانست. این سخنان در حالی بیان می‌شوند که به گفته کارشناسان، تخریب محیط زیست در ایران ابعاد کم‌سابقه‌ای گرفته است.

آلودگی شدید هوای تهران و تصمیم دولت به تعطیل مکرر مدارس و ادارات امری متداول در سال‌های اخیربوده است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران با توصیف ایران به عنوان یکی از پیگیر‌ترین کشورها در حفاظت از محیط زیست، سایر کشورها را متهم کرد که با مخربان محیط زیست برخورد نمی‌کنند.

آقای احمدی‌نژاد این اظهارات را در سخنرانی در "مجمع جهانی تالاب‌ها برای آینده" که در تهران در حال برگزاری است ایراد کرد.

انگیزه برگزاری مجمع یادشده، چهلمین سالگرد توافق بین‌المللی بر سر کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌‌ها است. این توافق در دوران پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در رامسر صورت گرفت.

رئیس جمهور اسلامی ایران در سخنرانی‌اش از مقررات سفت و سخت در حفظ محیط زیست در ایران یاد کرد و کشورهای دیگر را به بی‌مبالاتی در این زمینه متهم نمود. او گفت که اگر در ایران یک نفر یک درخت را قطع کند یا یک رودخانه را آلوده کند با او برخورد شدیدی صورت می‌گیرد.

تالاب‌های ایران در آستانه نابودی

براساس کنوانسیون رامسر، ایران در میان ۱۵۸ کشور جهان به لحاظ میزان تالاب‌های ثبت شده در مقام نوزدهم قرار دارد. گزارش‌های مختلف رسانه‌های نزدیک به دولت ایران نشان می‌دهند که بر خلاف اظهارات آقای احمدی‌نژاد‌، خشکسالی، ورود آلاینده‌های بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و عدم رعایت حریم زیست‌محیطی و اکولوژیکی تالاب‌ها، باعث نابودی تدریجی آنها در ایران شده است. وضعیت بحرانی تالاب‌های دریاچه ارومیه، گاوخونی و تالاب پریشان در صدر خبرهای زیست‌محیطی سال‌های اخیر در ایران بوده‌اند. چندین تالاب ثبت شده دیگر در کنوانسیون رامسر نیز در معرض تهدید قرار دارند.

اظهارات رئیس جمهور ایران با انتشار این خبر همزمان شده که در سال جاری ایران به لحاظ نابودی جنگل‌ها نیز سالی کم‌سابقه را سپری کرده است. به نوشته‌ی رسانه‌های ایران، آتش‌سوزی در جنگل‌های این کشور ۱۰۰ درصد بیش از سال گذشته بوده است.

جنگل‌هایی که دیگر وجود ندارند

در سی سال گذشته جنگل‌های ایران از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۲ میلیون هکتار کاهش یافته‌اند

به گفته کارشناسان تغییر کاربری جنگل‌ها و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی یا خانه، ویلا و شهرک‌های ویلایی از عوامل عمده‌ی نابودی جنگل‌های ایران بوده است.

در همین حال، دولت‌های نهم و دهم در ایران به لحاظ رشد بی‌محابای تعداد مصوبات احداث طرح‌های صنعتی، ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید و نیز توسعه شهرک‌های صنعتی موجود نسبت به دولت‌های قبل نیز شاخص بوده‌اند. اجرای این مصوبات در شمار زیادی از موارد به پاک‌تراشی و تغییر کاربری جنگل‌ها انجامیده است.

از نظر کارشناسان راه‌سازی‌های گسترده، غیرضرور و مخرب نیز در سال‌های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است. در همین راستا شماری از پروژه‌ها که به دلیل مشکلات بسیار زیست محیطی و فشار افکار عمومی متوقف شده بودند در دولت‌های نهم و دهم دوباره از سرگرفته شده‌اند، امری که در کنار لوله‌کشی گاز از قلب برخی جنگل‌های ایران سهمی عمده در تخریب این جنگل‌ها داشته است.

بدترین سال برای محیط زیست ایران

یک روز پیش از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان محیط ‌‌زیست ایران گفت که سال ۱۳۸۹ شاید بدترین سال دوران معاصر برای محیط‌زیست ایران بوده است. او با تاکید بر عقبگرد ایران در زمینه حفظ محیط ‌زیست، دولت را به خاطر عدم پایبندی به وظایف خود به باد انتقاد گرفت. ابتکار گفت که برای مثال عدم پایبندی دولت به تکالیفش، از جمله در تامین بودجه متروی تهران آلودگی شدید هوای تهران را مضاعف کرده و وقت و سلامت مردم را بیش از پیش به هدر داده است.

آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در مجمع جهانی تالاب‌ها، با تعریفی ویژه از "اندیشه سرمایه‌داری"، این اندیشه را یکی از عوامل تخریب محیط ‌زیست عنوان کرد. وی با این همه توضیح نداد که به‌رغم طرد این "اندیشه" در نظام کنونی ایران، تخریب گسترده محیط زیست در این کشور از کجا ناشی می‌شود. این‌که چرا شماری از کشورهای عمده سرمایه‌داری در حفاظت از محیط زیست پیشروتر از سایر کشورها هستند و مدیریت خوب و فرهنگ‌سازی در این زمینه چه نقشی بازی می‌کند نیز، پرسشی بود که در سخنان آقای احمدی‌نژاد پاسخی نیافت.

remoni - هلند - آمستردام
میمون موز نخورده تهوع آور ،بازم توّهم گرفتتت،تورو میسپریم به مادران داغدار.درود بر ایرانی‌ آزاده منش
یکشنبه 15 اسفند 1389

khosrow60 - سوئد - سوئد
.. خوردی .الودگی هوای تهران فقط ازجهت بنزین سرطان خون میاورد .دروغگوترین ادم نمای قرن 21 .نابود شید تاایران وایران ودنیا از شرتان خلاص بشن.
یکشنبه 15 اسفند 1389

pesar shoja - استرالیا - استرالیا
روزنامه های حامی دولت مثل کیهان و فارس هر چی که بنویسند یعنی برعکش اتفاق افتاده. احمدی نزاد در هر چیز که گند زده و زدن می یاد نمونه عنوانش میکنه و اول در جهان یعنی از نظری درست گفته از اخر اوله. البته این مسایل رو همه مردم میدونن اونی هم که میگه نه خودش رو خر کرده واسه یک ساندیس یونجه با عطر بونه که بوی دهنش حداقل اینقدر زیاد نباشه که به دماغش برسه خودش حالت تهوع بگیره.
یکشنبه 15 اسفند 1389

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
خودش خوب میدونه چقدر دروغ گو است.چاخان ومسخره بازی تا این حد؟خیلی دلم میخواهد قیافه شو موقع سقوط رژیم را ببینم.این سقوط حتمی است.فعلا نظام از اوج قله زمان خمینی رسیده به پله اول سقوط.چه بخواهیم چه نخواهیم این ها رفتنی اند.ولی این مردک مهجرانی آخرین کسی باشد که دهان آلوده اش زا باز و اظهار نظر کند..جیره خور رژیم.
یکشنبه 15 اسفند 1389

sama128 - ایران - شیراز آزاد
من دیگه برای احمدی نژاد به خاطر این اراجیفش چیزی نمی گم فقط و فقط یک کلمه : ببند گاله رو ببند گاله رو ببند گاله رو ببند گاله رو ببند گاله رو
یکشنبه 15 اسفند 1389

fadayeiran - ایران - ایران
خدای من باز این میمون حرف زد مرتیکه توهمی
یکشنبه 15 اسفند 1389

saitama - ژاپن - توکیو
پاک زده به سیم اخر
یکشنبه 15 اسفند 1389

porharfi - هلند - آرنم
.....و رییس جمهور احمق نژاد: در مزخرف و چرت گفتن ..نمونه!!!
یکشنبه 15 اسفند 1389

saitama - ژاپن - توکیو
در چی نمونه نیست?
یکشنبه 15 اسفند 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
بر پدر و مادر ادم دروغگو لعنت جاده کشیدن از وسط جنگل ابر قطع کردن چندین هزار اصله جنگلهای بلوط چهارمحال و بختیاری و بویر احمد در ضمن یک درخت بلوط 70 سال طول میکشد تا رشد کامل کند از بین بردن جنگلهای شمال به دست چند اقازاده حرام لقمه الوده کردن تمام رودخانه های ایران اتش زدن عمدی تمام جنگلهای ایران بدست چند سردار کثافت برای ویلا سازی از بین بردن کشاورزی و باغداری و وارد کردن میوه جات از خارج نابود کرن صنعت قندو شکر بخاطر وارد کردن بی رویه شکر بدست یک ایت الله بی وجدان تازی از خارج طرح کشیدن جاده از وسط کبیر بکر لوط و از بین بردن اکو سیستم و نابود کردن پارکهای بی نظیر ملی در یونسکو ثبت شده به حدر دادن ابهای زیرزمینی به اندازه 200 سال سد سازی های غیر مهندسی که باعث از بین رفتن طبیعت و خسارتهای غیر قابل جبران شد و...خیانت خیانت
یکشنبه 15 اسفند 1389

م ر - ایران - تهران
ایران در تخریب محیط زیست نمونه است . ببخشید طبق معمول یک چاخانی خواست بگه بازم از قرص اکس مصرف کرده توهمات برش داشته بی خیال شین .
دوشنبه 16 اسفند 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +516شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +375پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +320یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +180حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +177«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد