چگونه امارات بازار ایران را بلعید؟!

چگونه امارات بازار ایران را بلعید؟!

آینده نیوز , امیرهادی انواری : کوتاه شده از این قرار است: کشوری تمدن ساز، با قدمت چند هزار ساله و وسعتی درخور توجه، به بازار پرسود کشوری کوچک، با قدمت 40 ساله بدل شده است؛ ای کاش بازار کشوری کم سن و سال، اما لااقل صنعتی بودیم. ما بازار کشوری هستیم که از دلالی کالا ارتزاق می کند و تازه هر از چندی یک دهن کجی گنده هم به ما می کند!

اتفاقا و انصافاـ لااقل ـ در این یک فقره نمی توان انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه رفت. همه بازرگانان که دولتی نیستند!

همسایگی با کشوری مثل ایران برای هر کسی سود نداشته باشد، برای کشور 40 ساله لم یزرعی مثل امارات متحده عربی، سود خوبی دارد! ایران؛ کشوری که همواره تراز تجاری آن به سمت واردات سنگینی میکند در شمال قرار گرفته، سرزمینی که مردمش به تاریخ و تمدن چند هزارساله خود تکیه کردند و روی دریایی از نفت و گاز ایستادند.

موقعیت جغرافیایی امارات


و امارات متحده عربی، تازگی ها چهل ساله شده، تمام آن تشکیل شده از هفت امارت امیرنشین با جمعیتی اندک و مساحتی کوچک. شاید جمعیت و مساحت آن را بتوان با یکی از استان های ایران مقایسه کرد. مردمش در جنوب خلیج فارس روی خاکی کم وسعت ایستادند، اما از ترانزیت کالا و آمد و شد گردگشر خارجی سود می برند.


ما ایرانی ها، علاقه زیادی داریم که به تاریخ و دستاوردهای پدرانمان تکیه کنیم و ادعاهای واهی شیوخ عرب در کشور نوپای امارات را تخطئه کنیم. تاریخ و هویت فرهنگی آنها اصولا با کشور تمدن سازی چون ایران قابل قیاس نیست، اما اتفاقا در نقطه ای دیگر و شاخصی دیگر، امارات ایستاده با اقتصادی که روزبروز شکوفا تر می شود.


اما جالب است بدانید، همین کشور نوپای مدعی و به قول میهن پرستان دو آتشه «گستاخ»، همین پایین ایران، در جنوب خلیج همیشه فارس، بی سر و صدا حداقل بازار ایران ـ هرچند با تمدن چند هزار ساله ـ را بلعیده است.

ما بمب گوگلی برای نام خلیج همیشه فارس درست می کنیم، اماراتی ها هم گردشگر و ثروت های ما را با چراغ خاموش قر می زنند و با پول آن رسانه براه می اندازند تا بلکه بتوانند در برابر مردم پرشیا هویتی برای خود درست کنند.

این واقعیت رقابت اقتصادی دنیاست؛ امارات طی یک دهه بازار ایران را بلعیده «آینده» در گزارشی به وضعیت رابطه تجاری ایران و امارات متحده عربی از ابتدای دهه 80 تا امروز که به پایان این دهه نزدیک می شویم پرداخته است.

 ایران و امارات: امروزدر نمایه زیر می توانید به مقایسه برخی ویژگی های دو کشور ایران و امارات بپردازید. تمامی هفت امارت عربی، جمعتی ـ در خوشبینانه ترین حالت ـ نصف تهران دارند و مساحت تمام این کشور، نصف مساحت استان کرمان ما نیست. اما رتبه جهانی تولید ناخالص این کشور، تنها 6 پله پایین تر از ایران و وضعیت سرانه جی دی پی آن هم خیلی خیلی بهتر از ایران است!

 

مبادلات تجاری ایران و امارات: تراز همواره منفی ایران!واقعیت آن است که لااقل در ده سال اخیر، این امارات بوده که همواره تراز مثبت تجاری مقابل ایران داشته و سود برده است. در نمودار زیر می توانید وضعیت رشد قابل توجه صادرات امارات به ایران و وضعیت تاسف بار صادرات کالا از ایران به امارات(در مقایسه با واردات از امارات) را ملاحظه کنید.

 

مبادلات تجاری در یک نگاه: سهم طرفین از معاملهحدودا 101.7 میلیارد دلار، چیزی نزدیک به 101.7 هزار میلیارد تومان، ارزش معامله ایران و امارات طی ده سال اخیر است. جالب است که سود ایران(صادرات کشورمان به امارات) از این معامله 17میلیارد دلار بوده است. در نمایه زیر می توانید سهم دو کشور را از معامله در یک دهه اخیر ملاحظه کنید.

 

سال های تجارتدر این بخش به 10 سال تجارت ایران و امارات می پردازیم. جالب است بدانید در سال های 80 و 81، آلمان صاحب رتبه اول واردات به ایران بوده است، اما از همان سال ها امارات برای تبدیل شدن به اولین کشور صادر کننده کالا به ایران خیز بر می دارد و امروز می بینیم که موفق نیز بوده است.

1380

 

1381

 

1382

 

1383

 

در سال 1383، امارات برای اولین بار به اولین صادر کننده کالا به ایران بدل می شود و سهم خود از بازار ایران(در بین کشورهای جهان) را به بیش از 13 درصد ارتقا می بخشد.

 

1384

 

در سال 1384، امارات هنوز اول است، از سوی دیگر سهم خود را از 13 درصد به بیش از 19 درصد کل واردات ایران ارتقا بخشیده است.

 

1385

 

اول بودن امارات که چیز جدیدی نیست! خبر تازه در سال 85 آن که سهم امارات از بازار واردات ایران در این سال از 20 درصد می گذرد.

 

1386

 

1387

 

1388

 

1389


هنوز آمار قطعی وضعیت تجاری ایران در سال 1389 منتشر نشده است، آنچه در دست داریم آماریست که تا دیماه را حکایت می کند، اما تا همین ماه هم، امارات جایگاه پیشین خود را حفظ کرده است!

 

قطر، جایگزین امارت؟


به تازگی و با اضافه شدن بحث ساخت جزیره مصنوعی امارات به ادعاهای واهی این کشور تازه تاسیس، در خصوص نام خلیج همیشه فارس و مالکیت جزایر سه گانه، ظاهرا برخی از مسئولین تصمیم گرفتند قطر را جایگزین امارات متحده عربی کنند. البته باید یادآور شد، ارزش واردات ایران از امارات طی ده سال اخیر، چیزی حدود 220 برابر ارزش صادرات قطر به ایران است!


اگرچه، قطر نیز کشوری عربی است و بعید نیست وقتی که از محل بازار پرسود صادرات به ایران فربه شد، ادعاهای مشابه امارات را مطرح نکند، اما اگر مبدا واردات به ایران از امارات به هر کشوری جز این کشور تغییر یابد، باز هم باید از مسئولین تشکر کرد.


که اگر کشور کوچکی در حاشیه خلیج همیشه فارس نسبت به تمامیت ارضی و هویت تاریخی ما جسارت میکند، لااقل از محل بازار ما فربه نشود.  در زیر می توانید وضعیت صادرات قطر را در دهه اخیر به کشورمان ملاحظه کنید.

 

 

طبیعتا کشورهایی نظیر امارات، تولید آنچنانی ندارند، حداقل جزو کشورهای صنعتی نیستند که تکنولوژی خاصی صادر کنند. کشاورزی و معدن و.. هم ندارند که ماده اولیه به ایران صادر کنند.

مشخص است که این کشورها در کنار ایران به دلالی کالا می پردازند. مبدا واردات ایران، امارات باشد یا قطر و ترکیه و... می تواند یک سوال اساسی طرح کرد؛ چرا نباید کالاهای خارجی که اغلب تولید کشورهای صنعتی هستند، مستقیم به ایران وارد شود و یکی، دو دست بچرخند تا به ایران برسند.


این دست به دست کردن ها که برای رضای خدا نیست، حتما سودی در بین است؛ چرا باید ایران واسطه سود کشورهایی باشد که نسبت به کشورمان اهانت و جسارت می کنند؟


به امید روزی که ایران به جای کشوری وارد کننده، صادر کننده باشد. به جای آنکه ماده اولیه صادر کند، کالای مصرفی صادر کند.

منبع آمار واردات و صادرات: گمرک جمهوری اسلامی ایران

منبع آمار مربوط به ویژگی کشورها: ویکی پدیا؛

Islamic Republic of Iran

 United Arab Emirates

State of Qatar 

منبع اطلاعات اقتصادی کشورها: گزارش سال 2010 صندوق بین المللی پول؛

List of countries by GDP (nominal) 

List of countries by GDP (nominal) per capita

khosh bavar - ایران - یزد
ادعای مدیریت جهانی را هم میکنند, زکی !
جمعه 13 اسفند 1389

hameshehbahar - انگلستان - لندن
از دولت دزد و کثافت انتری بیش از این انتظار نداشته باشید!!
شنبه 14 اسفند 1389

kasra persia - انگلیس - لندن
به نویسنده محترم این مقاله .آیا بازرگانانی که قرار است تا تجارتهایی به سود کشور انجام دهند امنیت جانی دارند؟ آیا آقازاده ها اجازه نفس کشیدن به بازرگانان و کارشناسان وطن دوست را میدهند ؟آیا تمام معاملات و مناقصات و ...... بجز دردست باند حکومتی هاست؟اعراب در تمام طول تاریخ از ایران و ایرانیان نفرت داشتند .اگر قرار بر این هست که ما به کسی باج داده و التماس کنیم چرا باید این اعراب باشند اعراب از لحاظ مذهبی هم مرا کافر میدانند .آیا اگر کسی پیدا بشه که بخواد پیشنهادی بده و اقتصاد رو سر و سامان بده مهر زد انقلاب بر پیشانی او نخواهند کوبید ؟?.
شنبه 14 اسفند 1389

آزادی برای ایران - آلمان - اشتوتگارت
چقدر تحریم اقتصادی.
شنبه 14 اسفند 1389

karaji - سوئد - گتنبرگ
بزرگترین افتخار هر ایرانی سربلندی کشورش است و مایه تاسف که برخی از روی نادانی باعث پسرفت کشور میشوند.هر عاقلی میداند ایران به ایرانی تعلق دارد فارغ از دین و نژاد و غیره و اینکه دیگران از ق بل ایرانبه نوایی میرسند تازگی ندارد .بهترین حرکت برای مقابله با این مشکلات مبارزه بانادانی و کم دانی مردم است. بیاموزیم
شنبه 14 اسفند 1389

kaveh123 - کانادا - تورنتو
اینه معنی استقلال است بعد از32 سال هنوز وارد کننده محض . وابستگی 80 % به نفت. تورنتو
شنبه 14 اسفند 1389

saitama - ژاپن - توکیو
اتفاقا و انصافاـ لااقل ـ در این یک فقره نمی توان انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه رفت. همه بازرگانان که دولتی نیستند!....تو ایران بازرگان موفقی سراغ دارید که سرش تو اخور دولت نباشه?
شنبه 14 اسفند 1389

Pezhman - اتریش - وین
چاه حماقت وخرافات شیعه گری و هاله نور مهم است.اقتصاد بقول امام خمینی دجال مال خر است.مسئله خیلی مهم دفاع از الله است که مبادا او را بکشند ومثل بتها بشکنند.
شنبه 14 اسفند 1389

سید ابوالقاسم واعظ - جاکارتا - اندونزی
اینکه در مقابل پیشرفت دیگر کشورها یادمان بیافتد که تاریخ ندارند و بیابانگردند و صحرا دارند و... فقط و فقط نشان دهنده حسادت ماست. امارات یک بازار تجاری بزرگ و پل ارتباطی همه کشورهای خاورمیانه، نه فقط ایران، با جهان خارج است. اگر بازار امارات نبود شاید کشورهای دیگر منطقع طور دیگری نیاز خودشان را تامین می کردند ولی ایران با وضعیت سیاسی که دارد ،اگر بازار امارات نبود، کشوری بسیار عقب افتاده تر از آنچه امروز هست می بود. حالا اینکه آنها درآمدشان را صرف ساخت کشورشان کردند و امروز کشوری زیبا و مدرن دارند و همه پول های ما یا به لبنان و غزه رفت یا توسط مسئولانمان دزدیده شد ربطی به اماراتی ها ندارد و هر چه به آنها فحش بدهیم آنها بیشتر مسخره مان خواهد کرد.
شنبه 14 اسفند 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +517شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +379پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +322یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +209کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +158نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند